Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reserving your Model ≡

Startet av Christian Sørvær, mandag 21. mars 2016, klokken 14:22

« forrige - neste »

Christian Sørvær

Hei, håper jeg traff riktig emne.

Jeg bor litt kronglete til, og for å kunne lade min bil trenger jeg å montere ca 50m strekk. jeg har hørt med elektrikkerfirma og det kommer på ca 4000kr. da monterer de ny sikring, strekker ordentlig kabel og monterer stikk. er det noe jeg burde være obs på? er dette for det første håpløst? hva slags sikring er anbefalt, innstillinger i bilen mht lading og ampere? alle tilbakemeldinger tas imot med takk.
¨
MVH
Christian

Ingeniøren

Hørtes rimelig ut :-)

Du trenger en kontakt som kan stå ute. Blå industri kontakt under tak, CCE 16A ? Ellers finnes det ladebokser som og kan så ute, men ikke sikkert du trenger det.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Homecast

Dette hørtes så billig ut at de sikkert har glemt jordfeilbryter type B.
Regner med at du har sagt at du skal lade elbil på kontakten?

Skal du ha vanlig stikkontakt er det 1 stk schuko kontakt, sikring på 10A og jordfeilbryter type B som er det eneste som er lov (ja du kan ha 16A og industrikontakt, men ser ikke sansynligheten på at det er det med den prisen der)
Og om de har fått beskjed om at det skal lades elbil er de også pliktige til å levere oppheng til ladekladden slik at den ikke henger med vekten i stikkontakten. (dette gjelder også ved industrikontakt)

Lading blir da med inntil 10A
(ja til alle som merker at jeg priker på større sikring enn belastning, jeg er enig i at 10A lading på 10A sikring er sånn passe teit da også, men slik er det nå)
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

TB

4000 kr inkl mva for 50 meter kabel, sikring og jordfeilbryter type b høyres billig ut.
Ein ting å tenke på er å legge grov nok kabel. Litt dyrere, men slepp seinare å ergre seg over lang ladetid.
Forskjellen i kabel treng ikkje vere så stor, arbeidet er det samme.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

fredag

Sitat fra: Christian Sørvær på fredag 05. februar 2016, klokken 18:24
Jeg bor litt kronglete til, og for å kunne lade min bil trenger jeg å montere ca 50m strekk. jeg har hørt med elektrikkerfirma og det kommer på ca 4000kr. da monterer de ny sikring, strekker ordentlig kabel og monterer stikk. er det noe jeg burde være obs på? er dette for det første håpløst? hva slags sikring er anbefalt, innstillinger i bilen mht lading og ampere? alle tilbakemeldinger tas imot med takk.

Pass på at elektrikerne har tatt høyde for spenningsfall på et så langt kabelstrekk. Bruk stor nok kvadrat på kabelen.

Du blir mer fornøyd i lengden med mulighet for 16A lading. 60% raskere lading enn 10A schuko-stikkontakt. Hvis bilen din har støtte for 32A-lading, så kan du kjøpe en ladeboks med mulighet for 32A lading, og dermed få 3x raskere lading.

Jeg ville bestilt en mode3-ladeboks når du først er i gang, og fått elektriker til å montere opp denne. Enten med integrert kabel, eller kun type2-kontakt.

Feks denne fra Rolec:

http://evonestop.co.uk/shop/chevrolet/chevrolet-volt/wallpod-ev-homecharge-j1772-type-1-16amp/

(Husk at du ikke skal betale engelsk VAT, siden Norge ikke er med i EU. Norsk mva betales ved mottak. 25 pund i frakt til Norge. De leverte den jeg bestilte på to dager eller noe sånt.)
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

AmocoCadiz

Hørtes veldig billig ut, slå til på den!
Vi hadde lignende opplegg, men kun ca 5m kostet over 6000kr...

automat

Sitat fra: fredag på fredag 05. februar 2016, klokken 20:18

Jeg ville bestilt en mode3-ladeboks når du først er i gang, og fått elektriker til å montere opp denne. Enten med integrert kabel, eller kun type2-kontakt.

Feks denne fra Rolec:

http://evonestop.co.uk/shop/chevrolet/chevrolet-volt/wallpod-ev-homecharge-j1772-type-1-16amp/

(Husk at du ikke skal betale engelsk VAT, siden Norge ikke er med i EU. Norsk mva betales ved mottak. 25 pund i frakt til Norge. De leverte den jeg bestilte på to dager eller noe sånt.)

Før man shopper ladestasjon på postordre fra utlandet, bør man sjekke om elektrikeren din er villig til å montere den opp. Elektriker skal tross alt stå ansvarlig for installasjonen, og levere samsvarserklæring. Elektrikere liker dessuten å levere utstyret selv, slik at de kan tjene penger på det.

2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

fredag

#7
Sitat fra: automat på fredag 05. februar 2016, klokken 20:30
Før man shopper ladestasjon på postordre fra utlandet, bør man sjekke om elektrikeren din er villig til å montere den opp. Elektriker skal tross alt stå ansvarlig for installasjonen, og levere samsvarserklæring. Elektrikere liker dessuten å levere utstyret selv, slik at de kan tjene penger på det.

Dette er fra Europa, og Rolec-boksen er CE-godkjent. Vi har felles europeisk godkjenning av elektrisk utstyr innen EU/EØS. Å kjøpe slikt på nett fra England er omtrent like lite skummelt som å kjøpe fra Rogaland.

Boksen jeg kjøpte hadde elektriker ingen problemer med å montere.

Men ikke kjøp slike ladebokser fra USA eller andre steder utenfor Europa.

Bestiller du gjennom elektriker, så får du en Salto-boks som koster dobbelt så mye.

Salto/ABL-boksen er forøvrig kun IP54, mens Rolec-boksen er IP65.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Homecast

Er de godkjent for bruk i IT nett da? Ofte anderledes oppbygging av utstyr pga krav om allpolig brudd blant annet.

Dette er krav elektriker må sjekke om han kobler til. Og ce godkjenning er fint det. Men godkjent som hva? Feks solgte clas ohlsson tidligere et ce merket plugbart overspenningsvern også merket med EN kode og alt så fint ut.
Helt til det ble sjekket ut hva det var godkjenningen gjalt.

Det var godkjent som en skjøteplugg, på hele 1cm må vite.
Så et stempel er ikke nok, man må vite hvilken norm det er godkjent etter også.
Derfor syntes vi elektrikere at det et fint at dette er tatt hånd om for oss gjennom grossist.
Ikke godkjente produkter som blir koblet til av elektriker er elektriker sitt ansvar.

Dette er ment som informasjon og gidder ikke å diskutere dette i det lange og breie bare for at noen skal kverulere, da får dere finne på noe annet.
Men sånn her er faktisk verden.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

automat

@fredag. Ladestasjonen du viser til er sikkert bra den, og fint for deg at elektrikeren din ville sette den opp. Men ikke ta det for gitt at alle elektrikere vurderer dette på samme måte. Spesielt ikke hvis produktet er ukjent på det norske markedet.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA