Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bjørns videoer

Startet av Mippen, mandag 21. mars 2016, klokken 14:22

« forrige - neste »

Mippen

På vei hjem fra service med bilen min i dag oppdaget jeg en e-Golf som hadde fått stans midt på motorveien i en tunnel i rushtiden. Det er en sterk sving på stedet, så den kom svært brått på. Er et akselrasjonsfelt rett før svingen også. Jeg ringte derfor politiet og tunnelen ble straks stengt. Det er ikke uvanlig at en bil får stans, men det jeg reagerer på er at det ikke var noen andre som ringte å tipset politiet. Bilen var plassert såpass farlig at det bare ville ha vært et tidsspørsmål før det skjedde en alvorlig ulykke. Bilene som kom bak meg mått bråbremse,og jeg så at en bil nesten kjørte i baken på han. Det tok 5 minutter før jeg fikk kontakt med riktig avdeling hos politiet, og det var ikke noen som hadde meldt fra før meg. Syns det er litt rart at folk bare gir blaffen.

http://www.ba.no/nyheter/trafikk/asane/trafikken-direkte-tunnel-stengt-mot-sotra/s/5-8-272390
Fremtiden er elektrisk.

stefse

Rart det ikke ble oppdaget på kamera og tunellen stengt automatisk. Noen ganger kan det virke som en stakkars spurv eller to er nok til å trigge bommene ned og kjør rundt skiltene på.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

OlavEmil

Kan nok vere meir effektivt å ringje Statens Vegvesen / 175. Dei har prioritert linje for innmelding av trafikkmeldingar, og har nok direktekontakt med rette avdelinga i politiet. Har ringt dei ein del gongar, veldig greitt og effektivt.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

bosonic

Når man opplever slike ting, er ikke det første man bør gjøre å ta på seg refleksvesten og sette ut en varseltrekant i tilstrekkelig avstand fra bilen??
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Mippen

Kunne gått galt her. Studerte video fra bilkamera når jeg kom hjem. Ikke bare var det en bil som kom bak meg som holdt på å kjøre i bilen, men bussen på dette bildet måtte bråbremse og kaste seg over i venstre felt. På bildet ser avstanden større ut enn den er på grunn av vidvinkel. I virkeligheten var det veldig nært.

Sitat fra: bosonic på fredag 05. februar 2016, klokken 22:53
Når man opplever slike ting, er ikke det første man bør gjøre å ta på seg refleksvesten og sette ut en varseltrekant i tilstrekkelig avstand fra bilen??

Jo, føreren burde ha løpt ut å plassert en varseltrekant før tunnelen.

Sitat fra: OlavEmil på fredag 05. februar 2016, klokken 21:57
Kan nok vere meir effektivt å ringje Statens Vegvesen / 175. Dei har prioritert linje for innmelding av trafikkmeldingar, og har nok direktekontakt med rette avdelinga i politiet. Har ringt dei ein del gongar, veldig greitt og effektivt.

Får prøve det neste gang.
Fremtiden er elektrisk.

THE

Hvis du ringer 175, så får du prate med de som faktisk stenger tunnelen, og som sitter med overvåking av veiene. Den raskeste måten å få stengt tunnelen på er å stoppe i ei havarilomme i tunnelen og bruke telefonen som står i nødskapet, da har du ei prioritert linje direkte til vegtrafikksentralen, og slipper telefonkø. Da kan tunnelen være stengt i løpet av sekunder.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Ingeniøren

Tja, nå skal de vel stenge tuneller for elbiler og  :). Sløvt av han som kjøret tom i en tunell - hvis det var det som skjedde ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Einride

Eg stod i kø pga det uhellet der. Eg håpar for hans del det var motortrøbbel, ikkje grunna tomt batteri. På høg tid at ein blir kraftig bøtelagt for å gå tom for drivstoff/batteri om det hindrar trafikken (mao, i rushtida).

Når det er sagt, så er det ein skummel plass å få stopp, spesielt i ei 70-sone og uoversiktleg sving, så er ikkje så sikker på om det å begi seg ut av bilen ville vore spesielt trygt. Hjelper lite med refleksvest og varseltrekant om ikkje bilane bak klarar å stoppe i tide.

Ansjosfilet

Det er en kant man kan gå på der. 
Bmw i3
Bmw iX3 reservert

Mippen

Føreren kunne ha gått på kanten ut og satt opp varsel trekant. Er uansett ikke trygt å sitte i bilen hvis det kommer en buss eller lastebil i 70 km/t og kjører rett i hekken på deg.
Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA