Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avtale om gratis leiebil??

Startet av Leafalicious, mandag 21. mars 2016, klokken 07:53

« forrige - neste »

Leafalicious

Hei godtfolk

I november 2015 kjøpte jeg meg en Nissan Leaf. Denne ble importert fra Tyskland, og etter litt rot med leveringstid fra selger kom endelig bilen. Jeg fikk bilen, og har egentlig vært ganske fornøyd. Kort rekkevidde på vintertid, men det var som forventet.

Idag sendte jeg flere mailer til verksteder for å få pristilbud på service. Da påpekte en selger at bilen min var en 2012 modell, og ikke 2013, som jeg hadde sagt. Søkte da opp bilen på Mekonomen.no for å få opplysninger om kjøretøyet, og da står det årsmodell 2012, førstegangsregistrert i 2013.

Jeg sjekker da umiddelbart kjøpskontrakten, og der står det 2013 på årsmodell, og 2013 på førstegangsregistrert.

Jeg må si at jeg føler meg lurt her jeg sitter, og lurer på hvilke praktiske forskjeller det er på en 2012 og en 2013 modell, samt hvilke rettigheter/muligheter jeg har for å få økonomisk kompensasjon for dette.

Takker på forhånd for svar!

Powerflux

Frem til juni/juli 2013 var det 1. generasjon bilene som var omløp.
Hvis specken du har bestilt er med varmepumpe,  fotbrekk etc så har du blitt lurt!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

JanØ

Burde jo komme frem i annonsen, hva slags spec den har. Har selv en 2013- modell...som kom før andre-generasjon- som også kom sent i 2013.

opelgt

Kjøpt en 12 som 13 mod da er du vel lurt,men litt ansvar har vi jo selv også,og pris har også betydning.
13 modellen er jo lett å skille fra 12 med tanke på utforming i bagasjerommet,om man ikke ønsker å sette seg inn i di 100 forbedringspunkter .
Men import fra Tyskland vanskeliggjør vel saken noe ;)

Powerflux

Sitat fra: opelgt på fredag 05. februar 2016, klokken 12:15
13 modellen er jo lett å skille fra 12 med tanke på utforming i bagasjerommet,om man ikke ønsker å sette seg inn i di 100 forbedringspunkter .

Feil! 13 modellene var både 1 og 2 gen biler. Skillet gikk som nevnt over i juni/juli 13.
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Leafalicious

Jeg hadde ingen forutsetning for å vite noe om utstyr eller noe slikt, og her kom heller ikke selger med noen lovnader som ikke har blitt holdt. Således føler jeg meg ikke svindlet i ordets rette forstand, men heller lurt litt, evt at selger har gjort en feil. Dog er dette en aktør som det virker som at selger mye biler, og da bør ting være i orden!

Er det noen som vet hvilke muligheter jeg har for å gå videre? Jeg betalt 156500,-, inkl vinterhjul for bilen. Førstegangsregistert i 2013.

JanØ

personlig skulle jeg tro, hvis det bare står på at det er en 2013-modell, kontra en 2012-modell- uten at det ellers er noe forskjell- kommer man ikke så langt. I allefall hvis det ikke noe spesielt utslagsgivende i verdien.
Som du sier, burde jo selger ha såpass oversikt...sjekket Mekonomen på min bil, den er registrert i 2013, og er en 2013 modell- ref deres register. Det er fortsatt en 1.generasjon.

JanØ

Sjekk litt priser på finn...evt. bank i bordet med det hvis 2013 u/ facelift koster mer enn 2012...eller ring NAF e.l...

nr1rayner

Verdimessig har det nok fint lite å si om det er -11, -12 eller -13, her spiller kmstand, farge og tilstand vesentlig mer enn årsmodell (slik det er med alle de andre bilene på markedet).
Har det vært meg har jeg ikke gjort noe med saken såfremt jeg har sett på en gen 1, som du har fått. Det må vel gå under en ærlig feil.
Men, har du fått bilder eller blitt lovet en "gen 2." / facelift stiller saken seg helt annerledes.

Prisen du oppgir er vel en helt grei pris for en gen 1. med lav kmstand hos forhandler.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

AppleKnocker

Sitat fra: Leafalicious på fredag 05. februar 2016, klokken 13:40
Jeg hadde ingen forutsetning for å vite noe om utstyr eller noe slikt, og her kom heller ikke selger med noen lovnader som ikke har blitt holdt. Således føler jeg meg ikke svindlet i ordets rette forstand, men heller lurt litt, evt at selger har gjort en feil. Dog er dette en aktør som det virker som at selger mye biler, og da bør ting være i orden!

Er det noen som vet hvilke muligheter jeg har for å gå videre? Jeg betalt 156500,-, inkl vinterhjul for bilen. Førstegangsregistert i 2013.

Synes prisen er i overkant. Det er ca 10 000 mindre enn jeg betalte for en franskimportert Leaf (1.gangsreg i sept 2014 med under 2000 km på telleren) hos norsk forhandler.

Hvor langt har denne bilen gått?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Leafalicious

Takker for alle svar! Men hva er egentlig fremgangsmåten? Kan jeg kreve å få tilbake penger for dette? Gode poenger, men akkurat garantien går vel uansett på førstegangsregistrering?

Bilen hadde gått 36500 km

AppleKnocker

Hvem var egentlig motparten her? En fyr i Tyskland eller var det en norsk forhandler/person inne i bildet?
Hvis du har handlet rett fra Tyskland ville jeg sterkt vurdert om det er verdt innsatsen å gå videre.
Har du en norsk motpart kan du fremme et krav om prisavslag og ta sende saken til Forliksrådet hvis selger ikke er enig. Det koster deg noen minutter jobb og har ingen nedside. Om motparten skulle vise seg å være en useriøst aktør, så stiller de nesten aldri i Forliksrådet og du vinner på walk over  :D
Må du videre til tingretten kan de bli litt mer komplisert/kostbart.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Leafalicious

Motparten var en norsk selger med enkeltmannsforetak. Fremsto som seriøs, selger mye biler.

Hvor mye avslag høres det fornuftig ut å kreve i et slikt tilfelle?

Ole Irgens

Sitat fra: Leafalicious på lørdag 06. februar 2016, klokken 13:39
Motparten var en norsk selger med enkeltmannsforetak. Fremsto som seriøs, selger mye biler.

Hvor mye avslag høres det fornuftig ut å kreve i et slikt tilfelle?

Jeg ville sett på 2012-modellene som ligger ute på Finn og hva de selges for. Så finner du en eventuell differanse mellom prisen på disse bilene og det du selv betalte, og krever selger for det.

Men ærlig talt: Parallellimportert bil kjøpt gjennom et enkeltmannsforetak... ringte det ingen bjeller? Ville det vært så mye dyrere å kjøpe en norsk bil fra en seriøs forhandler?

mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

leafnor

Europeiske Leaf fra 2012 med tilsvarende kjørelengde ligger på opp under 150.000. Det er en del "diffuse" biler, som ligger lavere, men de ser ut til å være US-modeller. Men de ser ut til å være registrert i 2012, så vært lengre på veien enn en som er registrert første gang i 2013.
http://m.finn.no/car/used/search.html?make=0.792&model=1.792.2000183&year_from=2012&year_to=2012&mileage_from=30000&mileage_to=50000

Leaf 2013 med varmepumpe (Faceift) ligger mer rundt 165.000, dvs over det TS betalte.
http://m.finn.no/car/used/search.html?make=0.792&model=1.792.2000183&year_from=2013&year_to=2013&mileage_from=30000&mileage_to=50000

Det er noen US modeller som er ned på prisen TS ga.

Prismessig er det kanskje litt over hva en kan finne en annen 2013 modell generasjon 1 leaf for, men ikke mer enn hva en god bilselger klarer så snakke seg til å selge en bil for.
Det blir til sist hva en mener ett år garanti er verdt, og det er null om bilen ikke har noen nykker, og så hvor mye mindre en generasjon 1 leaf modell 2012 vil koste mindre enn en fra 2013.
Om noen år er det "mikroskopisk".

Så, om en skulle mene å ha krav på noen kroner i dag, så måtte det kansjkje være noen mellom 10-20.000 kroner kanskje. Men da måler man pris mot de som selges billigst. Det er et fritt marked, dog ikke fritt for skjule mangler, og om selger selger biler til vanlig, så viste han dette. Så bak kunnskapsfattig er kan nok ikke.

Leaf 2012/Aug 160.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA