Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Får ikke logget inn lengre - Leaf Manager

Startet av TeeLa, søndag 20. mars 2016, klokken 17:08

« forrige - neste »

TeeLa

Har prøve kjørt Kia i helgen og syns bilen er helt fantastisk. Rekkevidden er grei og eelsker utseende og at det er giftfrilakk og å ingen patroliums baserte plast deler i luft og interiør. Litt lite bagasjerom ,mn plass nok.

Men... Har ingen app, du kan da stille inn kl slett i bilen for hele uken når dn skal varmes opp. Så har man egentlig bruk for appen til oppvarming?
Ser for mg at d må jo være veldig grei hvis man er i byen el.l og bilen står på lading og man vil varme opp for å spare strøm. Så dere som har leaf, brukere dere denne funksjonen mye?

Og nye Leaf har Bose anlegg.. Lydn i Kia var Ik til å skryte av akkurat(Ik så viktig for min del, mn mann i huset er lyd frelst :P )

Og andrehånds verdi. D er jo også noe å tenke på. Leafen er jo dn som har hold seg best i verdi når/hvis man selger den senere. Hvordan vil Kia holde seg.

Og Soul er jo førsteutgaven, og av erfaring av biler generelt så har som regel disse noen barnesykdommer. Leaf har jo noen år på baken og fått plukket disse vekk.

Har Ik lest så veldig mye om soul, noen som er litt mer opplyst en meg på disse punktene kanskje?

elbil-1

Gå for mGefølelsen på hva du liker best.

Ikke noe mer feil på den ene eller andre bilen.
(Soul er basert på bensinmodellen de har hatt lenge)


Bjølseth1

Bruker app,n til oppvarming i leaf hele vinteren :) har ikke skrapet is siden jeg kjøpte leaf
Jo hei å det går

acenta

OlavEmil

Skulle gjerne hatt app, ja! Kan ikkje seie anna.

Lydmessig er nok òg Kia underlegen, om ein er kresen på denslags.

Når det gjeld verditap, tvilar eg derimot på at Kia kjem noko dårlegare ut enn Leafen. Er det Nissan som har sagt at Leafen har holdt seg best i verdi? Det kan gjerne stemme om ein ser på 3-4-5 år gamle elbilar, då valet var mellom Leaf som kosta 300 000 ny eller trilling som kosta 320 000 ny... Om nokre år vil Kia ha akkurat dei same vilkåra som Leaf (like stort batteri / størst rekkjevidde for eraen, same tap i høve til nyutviklinga m.m.), men det vil vere ca. 4 gongar så mange Leafar på marknaden som Kiaar.

Kiaen har òg 7 års totalgaranti, som gjer at dei vil vere mykje meir salbare i perioden 5 til 7 år gamle. Leafen har derimot 8 års garanti på batteriet, og vil nok vere meir salbar det siste året, når garantien til Kia går ut.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

psyfoon

Tipper Kia vil holde seg bedre i pris enn Leaf ifht at den har 7års garanti. Men det kommer jo helt an på hvor lenge dere tenker å beholde den.
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

psyfoon

Sitat fra: OlavEmil på fredag 05. februar 2016, klokken 09:14
Skulle gjerne hatt app, ja! Kan ikkje seie anna.

Lydmessig er nok òg Kia underlegen, om ein er kresen på denslags.

Når det gjeld verditap, tvilar eg derimot på at Kia kjem noko dårlegare ut enn Leafen. Er det Nissan som har sagt at Leafen har holdt seg best i verdi? Det kan gjerne stemme om ein ser på 3-4-5 år gamle elbilar, då valet var mellom Leaf som kosta 300 000 ny eller trilling som kosta 320 000 ny... Om nokre år vil Kia ha akkurat dei same vilkåra som Leaf (like stort batteri / størst rekkjevidde for eraen, same tap i høve til nyutviklinga m.m.), men det vil vere ca. 4 gongar så mange Leafar på marknaden som Kiaar.

Kiaen har òg 7 års totalgaranti, som gjer at dei vil vere mykje meir salbare i perioden 5 til 7 år gamle. Leafen har derimot 8 års garanti på batteriet, og vil nok vere meir salbar det siste året, når garantien til Kia går ut.

Kostet ny trilling 320.000kr? Trodde de kostet max 230.000kr når de kom i 2010?
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

jj44nn

#6
Appstyring på Leafen fungerer selv om bilen ikke lader, varme stilt inn i bilen fungerer bare når bilen lader.

Det er greit å kunne sjekke med app'en om bilen lader eller ikke om den står på en offentlig ladeplass(opplevd flere ganger at bilen ikke lader lenger), er man i utlandet også så kan man sjekke om bilen har klart å lade seg 100%.
Oslo/Lørenskog
Nissan Leaf Acenta - BNH Lillestrøm Mai 2014
Opel Ampera~E - Bestilt 11/04-16 - Produsert nei - anslått leveringsdato 2018

OlavEmil

Sitat fra: psyfoon på fredag 05. februar 2016, klokken 09:31Kostet ny trilling 320.000kr? Trodde de kostet max 230.000kr når de kom i 2010?

Var nok litt dramatiseringseffekt frå mi side (kunne kanskje gjort det litt klarare). Poenget mitt var at det er urettferdig å samanlikne verditapet på trilling og Leaf, som var dei einaste alternativa for 5 år sidan, ettersom nybilprisen på trilling har falle kraftig.

For å halde seg til realitetane (som ein kanskje burde gjort i utgangspunktet) kosta vel iMiev 240 000,- då han kom. Når nybil no kostar nesten halvparten (140 000,-) er det klart verditapet for dei som betalte 240 000 blir større.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Ssseee

Jeg har hatt Leaf, har nå en Soul.
Savner BOSE og LED lys. Men der stopper det.
J e g syns Soulen er et bedre kjøp. Støyisoleringen er latterlig mye bedre i Soulen kontra Leaf. Ingen knirkelyder i dash/interiør og du sitter høyere med mye bedre utsyn. Kvalitetsfølelsen er hakket over Leaf, slik jeg ser det.
Alt dette er subjektivt, du må nesten gå for bilen du selv liker best
2015 Kia Soul

evole

Her er 2016-nyhetene:
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=45206

Soul er oppgitt å komme med facelift i august. Om den elektriske versjonen får facelift samtidig eller litt senere er uvisst. Dette trenger ikke bety stort, men vi kan jo håpe på at Kia øker batterikapasiteten samtidig og kommer med en del forbedringer.

Bjoris

Er ikke mye annet som er problemet med Soul enn manglende app og lite bagasjerom. Hvis en skal kjøre mye i høy hastighet vil rekkevidden bli kortere, men er også happy med den nye Leafen, det er ikke stor forskjell på opplevd kvalitet, men Soul er hakket bedre. Syns 16 Leaf er ok på det punktet, uallefall ikke noe knirk eller annen svakhet å spore enda:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Ssseee

#11
Litt mer jeg kom på i favør Soul:

Bremsene på Leaf er vanskeligere å dosere riktig. De har en tendens til å ta vel hardt i lave hastigheter.

Auto-innstillingen på klima på Leaf fungerer svært dårlig.

Leaf mangler også varsel for lite spylervæske, du vet ikke at det er lite før du plutselig går tom midt i værste saltlaken..

Langlysene på Leaf kan best sammenlignes med telys.

Rattvarmen er enten alt for varm - eller for kald i Leaf, i Soulen er det jevn og god varme fra start til stopp.

Navigasjonsskjermen er større i Soul.

Og Leafen piper for ALT. ALT! Utrolig mye irriterende pipelyder.

Ellers var Leafen en grei bil å eie
2015 Kia Soul

AppleKnocker

Sitat fra: evole på søndag 07. februar 2016, klokken 09:29
Her er 2016-nyhetene:
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=45206

Soul er oppgitt å komme med facelift i august. Om den elektriske versjonen får facelift samtidig eller litt senere er uvisst. Dette trenger ikke bety stort, men vi kan jo håpe på at Kia øker batterikapasiteten samtidig og kommer med en del forbedringer.

Soul Electric er jo en ombygd fossilbil så faceliften kommer nok. Den er også en typisk lavvolum "compliance car" noe som gjør det lite sannsynlig at de gidder å øke batterikapasiteten.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

leafolainen

#13
Vi vurderte disse to bilene opp mot hverandre og endte etter mye om og men opp med Leaf. De viktigste grunnene er gitt under:

Objektive fordeler:
- Større bagasjerom
- Lavere pris (Acenta vs Executive)
- App-styring
- Litt lengre rekkevidde (iht amerikansk målenorm)
- Mer erfaring med elbiler (om dette har noe å si i praksis er usikkert)

Subjektive fordeler:
- "Kvikkere" respons på gasspedal, føltes litt sprekere
- mindre knirk på Leaf demobil enn på Soul demobil

De største fordelene med Soul slik som vi vurderte det:
- 7 års garanti på hele bilen
- Adskillig sprekere design

moby666

#14
Vi har begge bilene og kan nevne følgende fordeler/ulemper

Fordel soul
Bedre seter med bla kjøling
Bedre infotainment system (flere generasjoner nyere)
Raskere lading både hurtiglader og kommer med standard 6.6 kW
Lengre rekkevidde ca 5 mil lengre på soul enn leaf 24. Leaf 30 har ca samme rekkevidde som Soul
Bedre plass i kupé og baksete. Høyere under taket.
Bedre materialvalg og mindre plast følelse
Mer solid bygget
Flat bagasjerom når seter legges ned
Kjøling/varme av batteriet
Bedre varmeapperat
Mye bedre støy isolert
Dybde justering av ratt
Bedre garanti

Fordeler leaf
App - når den fungerer
Større bagasjerom, men ikke like anvendelig som Soul pga skrå bakrute
Bose anlegg

Min helt klare anbefaling er å kjøpe SoulEV som er bedre på 98%
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA