Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbilsalget måned for måned

Startet av Fanafjord, lørdag 19. mars 2016, klokken 08:54

« forrige - neste »

pwb

Sitat fra: Knesaren på søndag 14. februar 2016, klokken 07:14
Vurderte å få elektriker til å montere en vanlig stikkontakt ut på en dedikert 16A-kurs. Jeg fikk tilbakemelding på at maks tillatt ute er 10A med egen jordfeilbryter inne, når kontakten skal brukes til lading av elbil. Må jeg kjøpe en egen ladestasjon for å få maks lading ute på en Peugeot iOn?

Nei, du kan jo bare montere opp en 16A kontakt som skal brukes til høytrykkspyler.

TB

Sitat fra: pwb på søndag 14. februar 2016, klokken 09:17
Sitat fra: Knesaren på søndag 14. februar 2016, klokken 07:14
Vurderte å få elektriker til å montere en vanlig stikkontakt ut på en dedikert 16A-kurs. Jeg fikk tilbakemelding på at maks tillatt ute er 10A med egen jordfeilbryter inne, når kontakten skal brukes til lading av elbil. Må jeg kjøpe en egen ladestasjon for å få maks lading ute på en Peugeot iOn?

Nei, du kan jo bare montere opp en 16A kontakt som skal brukes til høytrykkspyler.

I så fall lurer du mest deg sjølv. Elektriker vil ikkje montere jordfeil vern type B. Dermed er det ikkje forskrifter fulgt.

16A for elbil er lovlig med CEE kontakt og type B.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

jkirkebo

Sitat fra: pwb på søndag 14. februar 2016, klokken 09:17
Sitat fra: Knesaren på søndag 14. februar 2016, klokken 07:14
Vurderte å få elektriker til å montere en vanlig stikkontakt ut på en dedikert 16A-kurs. Jeg fikk tilbakemelding på at maks tillatt ute er 10A med egen jordfeilbryter inne, når kontakten skal brukes til lading av elbil. Må jeg kjøpe en egen ladestasjon for å få maks lading ute på en Peugeot iOn?

Nei, du kan jo bare montere opp en 16A kontakt som skal brukes til høytrykkspyler.

Da kan du få trøbbel ved tilsyn. Dessuten er medfølgende ladekabel kun på 10A, så for å få mer må man uansett kjøpe ekstra ladeutstyr. Da er det like greit å enten kjøpe en 16A ladestasjon eller evt. en 16A ladekabel men da med CEE-kontakt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pwb

Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. februar 2016, klokken 11:38
Sitat fra: pwb på søndag 14. februar 2016, klokken 09:17
Sitat fra: Knesaren på søndag 14. februar 2016, klokken 07:14
Vurderte å få elektriker til å montere en vanlig stikkontakt ut på en dedikert 16A-kurs. Jeg fikk tilbakemelding på at maks tillatt ute er 10A med egen jordfeilbryter inne, når kontakten skal brukes til lading av elbil. Må jeg kjøpe en egen ladestasjon for å få maks lading ute på en Peugeot iOn?

Nei, du kan jo bare montere opp en 16A kontakt som skal brukes til høytrykkspyler.

Da kan du få trøbbel ved tilsyn. Dessuten er medfølgende ladekabel kun på 10A, så for å få mer må man uansett kjøpe ekstra ladeutstyr. Da er det like greit å enten kjøpe en 16A ladestasjon eller evt. en 16A ladekabel men da med CEE-kontakt.

10A? Er den ikke 8/14?

jkirkebo

Sitat fra: pwb på søndag 14. februar 2016, klokken 18:08
Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. februar 2016, klokken 11:38
Da kan du få trøbbel ved tilsyn. Dessuten er medfølgende ladekabel kun på 10A, så for å få mer må man uansett kjøpe ekstra ladeutstyr. Da er det like greit å enten kjøpe en 16A ladestasjon eller evt. en 16A ladekabel men da med CEE-kontakt.

10A? Er den ikke 8/14?

Ok, mulig den er det på trilling. Poenget står delvis, man må kjøpe 3.parts utstyr for å få 16A. Men trilling lader maks med ~14A, så man kan i teorien klare seg med "magnet-trikset". Men de aller fleste elbiler som selges i dag kommer vel med 10A ladekabel (Nissan og VW meg bekjent ihvertfall).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pwb

Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. februar 2016, klokken 11:38
Sitat fra: pwb på søndag 14. februar 2016, klokken 09:17
Sitat fra: Knesaren på søndag 14. februar 2016, klokken 07:14
Vurderte å få elektriker til å montere en vanlig stikkontakt ut på en dedikert 16A-kurs. Jeg fikk tilbakemelding på at maks tillatt ute er 10A med egen jordfeilbryter inne, når kontakten skal brukes til lading av elbil. Må jeg kjøpe en egen ladestasjon for å få maks lading ute på en Peugeot iOn?

Nei, du kan jo bare montere opp en 16A kontakt som skal brukes til høytrykkspyler.

Da kan du få trøbbel ved tilsyn. Dessuten er medfølgende ladekabel kun på 10A, så for å få mer må man uansett kjøpe ekstra ladeutstyr. Da er det like greit å enten kjøpe en 16A ladestasjon eller evt. en 16A ladekabel men da med CEE-kontakt.

Så hvis man skal være skikkelig drittsekk så setter man bilen til lading på naboens gamle utestikk som leverer 16A og ringer til de som driver med tilsyn så må han legge om hele dritten når han kommer fra ferie?

jkirkebo

#21
Sitat fra: pwb på mandag 15. februar 2016, klokken 07:35
Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. februar 2016, klokken 11:38
Sitat fra: pwb på søndag 14. februar 2016, klokken 09:17
Sitat fra: Knesaren på søndag 14. februar 2016, klokken 07:14
Vurderte å få elektriker til å montere en vanlig stikkontakt ut på en dedikert 16A-kurs. Jeg fikk tilbakemelding på at maks tillatt ute er 10A med egen jordfeilbryter inne, når kontakten skal brukes til lading av elbil. Må jeg kjøpe en egen ladestasjon for å få maks lading ute på en Peugeot iOn?

Nei, du kan jo bare montere opp en 16A kontakt som skal brukes til høytrykkspyler.

Da kan du få trøbbel ved tilsyn. Dessuten er medfølgende ladekabel kun på 10A, så for å få mer må man uansett kjøpe ekstra ladeutstyr. Da er det like greit å enten kjøpe en 16A ladestasjon eller evt. en 16A ladekabel men da med CEE-kontakt.

Så hvis man skal være skikkelig drittsekk så setter man bilen til lading på naboens gamle utestikk som leverer 16A og ringer til de som driver med tilsyn så må han legge om hele dritten når han kommer fra ferie?

Nei, for naboens gamle utestikk er sannsynligvis montert før 1/1/2015 da kravet om B-vern og maks 10Akom. Kravet gjelder kun på nye kurser montert med formål å lade elbil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pwb

Sitat fra: jkirkebo på mandag 15. februar 2016, klokken 08:24
Sitat fra: pwb på mandag 15. februar 2016, klokken 07:35
Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. februar 2016, klokken 11:38
Sitat fra: pwb på søndag 14. februar 2016, klokken 09:17
Sitat fra: Knesaren på søndag 14. februar 2016, klokken 07:14
Vurderte å få elektriker til å montere en vanlig stikkontakt ut på en dedikert 16A-kurs. Jeg fikk tilbakemelding på at maks tillatt ute er 10A med egen jordfeilbryter inne, når kontakten skal brukes til lading av elbil. Må jeg kjøpe en egen ladestasjon for å få maks lading ute på en Peugeot iOn?

Nei, du kan jo bare montere opp en 16A kontakt som skal brukes til høytrykkspyler.

Da kan du få trøbbel ved tilsyn. Dessuten er medfølgende ladekabel kun på 10A, så for å få mer må man uansett kjøpe ekstra ladeutstyr. Da er det like greit å enten kjøpe en 16A ladestasjon eller evt. en 16A ladekabel men da med CEE-kontakt.

Så hvis man skal være skikkelig drittsekk så setter man bilen til lading på naboens gamle utestikk som leverer 16A og ringer til de som driver med tilsyn så må han legge om hele dritten når han kommer fra ferie?

Nei, for naboens gamle utestikk er sannsynligvis montert før 1/1/2015 da kravet om B-vern og maks 10Akom. Kravet gjelder kun på nye kurser montert med formål å lade elbil.

Da er det jo ikke noe problem egentlig. Monter stikkontakt for høytrykkspyler og hvis kontroll kommer når man lader bilen så si det er ett unntak og at den vanligvis ikke lades der.

Fanafjord

Men med CEE kontakt er det vel lov med 16 eller mer? Synes rent sikkerhetsmessig at det er greit å montere CEE kontakt uansett krav eller ikke krav om man har tenkt å lade elbil.

jkirkebo

Sitat fra: pwb på mandag 15. februar 2016, klokken 13:18
Sitat fra: jkirkebo på mandag 15. februar 2016, klokken 08:24
Sitat fra: pwb på mandag 15. februar 2016, klokken 07:35
Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. februar 2016, klokken 11:38
Sitat fra: pwb på søndag 14. februar 2016, klokken 09:17
Sitat fra: Knesaren på søndag 14. februar 2016, klokken 07:14
Vurderte å få elektriker til å montere en vanlig stikkontakt ut på en dedikert 16A-kurs. Jeg fikk tilbakemelding på at maks tillatt ute er 10A med egen jordfeilbryter inne, når kontakten skal brukes til lading av elbil. Må jeg kjøpe en egen ladestasjon for å få maks lading ute på en Peugeot iOn?

Nei, du kan jo bare montere opp en 16A kontakt som skal brukes til høytrykkspyler.

Da kan du få trøbbel ved tilsyn. Dessuten er medfølgende ladekabel kun på 10A, så for å få mer må man uansett kjøpe ekstra ladeutstyr. Da er det like greit å enten kjøpe en 16A ladestasjon eller evt. en 16A ladekabel men da med CEE-kontakt.

Så hvis man skal være skikkelig drittsekk så setter man bilen til lading på naboens gamle utestikk som leverer 16A og ringer til de som driver med tilsyn så må han legge om hele dritten når han kommer fra ferie?

Nei, for naboens gamle utestikk er sannsynligvis montert før 1/1/2015 da kravet om B-vern og maks 10Akom. Kravet gjelder kun på nye kurser montert med formål å lade elbil.

Da er det jo ikke noe problem egentlig. Monter stikkontakt for høytrykkspyler og hvis kontroll kommer når man lader bilen så si det er ett unntak og at den vanligvis ikke lades der.

Da blir du nok spurt om hvor du vanligvis lader den hjemme...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Fanafjord

Da somlet jeg meg endelig til og bestillte dette ladekabel:

https://www.elbilgrossisten.no/collections/ladekabler/products/siemens-cc100a-cee-til-type-1-justerbar-ladekabel-6a-16a-1-fas

Ideen er å montere en  CEE stikkkontakt ved siden av en eksisterende Schukokontakt. Det er en 16A kurs som er lite belastet ellers. Planen er å montere ny ladekabel "semifast" på veggen og har gamle original ladekabel liggende i bilen.


MEM76

Sitat fra: Fanafjord på tirsdag 05. april 2016, klokken 09:05
Da somlet jeg meg endelig til og bestillte dette ladekabel:

https://www.elbilgrossisten.no/collections/ladekabler/products/siemens-cc100a-cee-til-type-1-justerbar-ladekabel-6a-16a-1-fas

Ideen er å montere en  CEE stikkkontakt ved siden av en eksisterende Schukokontakt. Det er en 16A kurs som er lite belastet ellers. Planen er å montere ny ladekabel "semifast" på veggen og har gamle original ladekabel liggende i bilen.

Høres ut som du har planer om å koble på en CEE kontakt på eksisterende kurs. Det får du sannsynligvis ikke lov til å gjøre, ettersom dette vil medføre endring, og da kommer de nye reglene inn. M.a.o. nytt kabelstrekk og ny kurs.

Hadde sannsynligvis vært lurere å kjøpe en ny "kladdløs" til å ha i bilen, og montere den originale opp på veggen. Den har 4 skrue-hull for montering på vegg.
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

Fanafjord

Ingen kan vel nekte meg å få byttet ut en Schukoutekontakt med en CEE utekontakt. Trenger jo ikke fortelle elektrikeren at jeg har tenkt å lade elbil på denne.

tomrh

Sitat fra: MEM76 på mandag 11. april 2016, klokken 16:37
Høres ut som du har planer om å koble på en CEE kontakt på eksisterende kurs. Det får du sannsynligvis ikke lov til å gjøre, ettersom dette vil medføre endring, og da kommer de nye reglene inn. M.a.o. nytt kabelstrekk og ny kurs.
Hvilke "nye regler"?
Dette har jeg tidligere anbefalt folk på forumet å gjøre, greit å vite hvorfor du mener det er feil? Det er jo en 16A kurs det er snakk om, og blå 16A CEE enfas er lov å montere og bruke på en slik kurs så langt jeg vet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

MEM76

Sitat fra: tomrh på mandag 11. april 2016, klokken 18:51
Sitat fra: MEM76 på mandag 11. april 2016, klokken 16:37
Høres ut som du har planer om å koble på en CEE kontakt på eksisterende kurs. Det får du sannsynligvis ikke lov til å gjøre, ettersom dette vil medføre endring, og da kommer de nye reglene inn. M.a.o. nytt kabelstrekk og ny kurs.
Hvilke "nye regler"?
Dette har jeg tidligere anbefalt folk på forumet å gjøre, greit å vite hvorfor du mener det er feil? Det er jo en 16A kurs det er snakk om, og blå 16A CEE enfas er lov å montere og bruke på en slik kurs så langt jeg vet.

CEE skikk er utmerket til elbil lading, og lovlig etter de nye reglene.

MEN dersom elektrikeren mener det er uforsvarlig å koble på en CEE kontakt på EKSISTERENDE kurs, så må du trekke ny kabel.

Den kabelen du kjøpte er helt fin å bruke I CEE kontakten...
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA