Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbilsalget måned for måned

Startet av Fanafjord, lørdag 19. mars 2016, klokken 08:54

« forrige - neste »

Fanafjord

Jeg ønsker meg en fast ladepunkt som jeg monterer på husveggen. (Slik at jeg slippe å håndtere kladden hver dag). Det jeg ønsker helst at den lader på 16 Amp. Jeg er forberedt å legge ny kurs. Hva finnes idag? Er man avhengig av kladden å lade med 16 ampere eller kan en veggboks også gi 16 amp? Hvilke veggboks er å anbefale?

Hva med denne? http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=70687140

Om jeg kjøper ny elbil om et år med Type 2 - vil det være en smal sak å bytte pluggen eller må jeg kjøpe ny ladestasjon?

PionerThink

Electrolux i Stavanger-området har jo også et utvalg ladestasjoner som du kan finne her inne: http://elbilhjelpen.no/
Du kan sikkert sende ham en mail og spørre, evnt personlig melding(PM) da han er (registrert)inne her på forumet rett som det er og leser.
Skulle ikke forundre meg om du plutselig får svar ;D
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

larsk

Jeg kjøpte bare en ny ladekabel og hengte opp den gamle i garasjen.
Da har jeg en "fast" i garasjen og en "løs" i bilen.
2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

Fanafjord

Takk for svar. Skal definitivt dimensionere kurs størst mulig. (Skal snakke med elektriker)

Hvorfor er disse ladestasjonene så dyre? De fleste koster godt over 5000, mange opp i 10000 kroner. Er det så mye dyr og intelligent innmat i de? Eller kunne Trillingen klart seg med en kabel med en Type 1 kontakt uten noe "boks" koblet rett på dedikert kurs med la oss si 20 Ampere og dedikert jordfeilbryter. Ville Trillingen ladet ok eller er den avhengig av en "boks"? Hva nøyaktig gjør boksen?

asbkar

Boksen forteller bilen hvor mye strøm den får lov til å trekke, samt sørger for at det ikke er strøm i kabelen før bil og ladeboks/stasjon er enige om å starte. Den bryter også strømmen i det du trekker ut ladekabelen.
Se mer her:
http://www.ladestasjoner.no/index.php/ladehjelpen/teknologi/37-kodeordet-mode
www.ladestasjoner.no/ladehjelpen/teknologi/38-type-elbilplugager
Fra Ski. i-Miev siden september 2011. TM3 siden mars 2019.

nofuelno

Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

tomrh

Sitat fra: Fanafjord på torsdag 04. februar 2016, klokken 18:30
Hvorfor er disse ladestasjonene så dyre? De fleste koster godt over 5000, mange opp i 10000 kroner.
Utendørs bør jo helst kontakten være skjermet for vær og vind. Men man kan jo sette opp skjerming selv vha et lite overbygg. Man kan også få elektriker til å bytte ut kontakten på husveggen med en 16A blå enfas CEE industrikontakt og så bruke en portabel ladekabel med tilsvarende blått støpsel i enden, se http://elbilhjelpen.no/htm/type1.html#Lader_mest_borte_med_16A
og http://www.ev-institute.no/product.html/justerbar-16a/10a-evi-ladekabel-med-j1772?category_id=5
En slik portabel ladekabel kan enkelt gjøres "fast" ved å henge den opp på veggen, og ladepistolen kan henges opp i et selvlaget "stativ" av to lange spiker, en over og en under, med litt gaffa eller elektrotape rundt.

Selv har vi to elbiler som skal lades, og jeg gjorde dette billigst mulig ved å legge 3x32A i jordkabel til garasjen, til et blått 32A 3-fas uttak som elektriker satte opp. Så fordelte jeg ut i kurser vha en billig byggsentral fra Jula (1300 kroner), og satte fast portable ladekladder på veggen (16A/CEE og 10A/schuko) og hengte opp ladepistolene med to spiker hver. Men det var et herk å få ned den originale i-MiEV-kladden igjen nå når jeg skulle på EU-kontroll, den henger i to spiker samt at ledningen er festet oppunder takbjelkene bort til andre siden av garasjen. Heldigvis 2 år mellom.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Homecast

Om du uansett skal ha elektriker til å legge opp ny kurs så sjekk pris gjennom han på en veggboks.
Da har du veggboks med garanti og alle papirer i orden.

Det er viktig å velge noen som kan dette med elbil lading, er dessverre ikke alle som er like oppdatert, selvom det kommer seg veldig etterhvert!
Hvis du skal ha 16A ladehastighet så legges det normalt opp 20A sikring, Jordfeilbryter type B (hvis du ikke bruker Salto boks med DC-RCM beskyttelse) og da veggboks justert til 16A. Kan fint legge opp kraftigere kabel når du først er igang. Men spørsmålet er trenger du så mye mer enn 16A?
Husk også at ikke alle nettselskap godkjenner store enfase ladestrømmer på sine anlegg

Hilsen Elektriker =)
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Fanafjord

Takk for gode innspill. Skal ha elektriker som legger opp ny kurs. Regner med at 20 amp er ok. Jeg har utestikk per idag, men det er Schuko på 16 amp og den kurs deles med et par rom inne og går via et par kobblingsbokser. Føle meg mer komfortabel med et dedikert kurs og en ledning uten koblingsbokser rett fra skap til en CEE stikkkontakt.

Når det gjelder veggboks tror jeg det blir en enkel, semiportabel løsning som plugges i CEE kontakt.

PionerThink

Hjemmelader stort sett og har derfor laget meg til et "halvpermanent" opplegg utenfor garasjen. Jeg var heldig og fikk tak i en rustfri koblingsboks som jeg skar hull i for stikk og kladd. Limte pakningslist rundt boksen og tredde den inn på utestikket før jeg skrudde den fast. Stakk inn kladden i hullet i bunn og vridde den slik at den ble liggende og hvile i bunnen, og dermed ikke belaster stikket nevneverdig. Under boksen hang jeg et par garasjekroker som jeg kveiler ledningen rundt. Legger så pistolen oppå kveilen slik at den ligger sånn noenlunde beskyttet om dagen om det regner og blåser. Tror nok en vanlig malt koblingsboks også ville gjort nytten, eller i plast for den del ???
Dette gjør i hvertfall terskelen for å sette bilen på lading lav for både mor og barn ;D
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

TB

Her er ein variant av oppheng av ladeboks. På bilde er ikkje festebrakett for type 1 pistolen montert, men har dette også.
Fordelen med boksen er at lysa vises slik at det er ikkje behov for å ta ut ladekladden.

Plastboksen som er brukt er ein stolpe til Vindex Gjerde. Det finnes ulike variantar til å sette på toppen.

Edit: Retta retningen på bildet, og endra teksten litt.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

elektrolux

Elegant, men lurt å skaffe en dummy for å parkere pistolen mellom bruk.

Kjenner til flere historier om at det blå støvdekselet på pistolen slipper vann inn men ikke ut når den står i en slik stilling som bildet viser.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

TB

Sitat fra: elektrolux på mandag 08. februar 2016, klokken 20:23
Elegant, men lurt å skaffe en dummy for å parkere pistolen mellom bruk.

Kjenner til flere historier om at det blå støvdekselet på pistolen slipper vann inn men ikke ut når den står i en slik stilling som bildet viser.
Har montert type 1 pistol feste, (levert av deg..) men bildet er tatt før.. dvs, den er ikkje med på bildet...
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Knesaren

Vurderte å få elektriker til å montere en vanlig stikkontakt ut på en dedikert 16A-kurs. Jeg fikk tilbakemelding på at maks tillatt ute er 10A med egen jordfeilbryter inne, når kontakten skal brukes til lading av elbil. Må jeg kjøpe en egen ladestasjon for å få maks lading ute på en Peugeot iOn?

TB

Eigen direkte kobla ladestasjon, eller CEE kontakt.
Maks 10 gjeld Schuko kontakt.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA