Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Din Model S levering.

Startet av morten69, fredag 18. mars 2016, klokken 21:27

« forrige - neste »

morten69

Har et problem med batteriet som jeg har overvåket i CanZE.
Starter med 23 Kw tilgjengelig og etter en langtur på 7-8 mil rapporterer bilen et forbruk totalt på 11 kw, da skulle det vært igjen ca 12 Kw. Bilen sier at det kun er 37% igjen selv om den skulle sagt ca 52 %. Canze sier at det er igjen 8.8 Kw (38% som bilen sier) som totalt gir 20 Kw, altså 3 kw borte. Etter 15-20 min stop sier bilen at det er tilgjengelig 11.8 kw , altså 3 kw er tilbake igjen. Bilen rapporterer da at det er 52% igjen som er riktig. Finnes det andre som sliter med dette?

Jeg mister 3 Kw konsekvent på turer lengre enn 50 Km, hvis jeg stopper underveis er dem tilbake. dette betyr at jeg i realiteten kun har 20Kw tilgjengelig ved langtur uten stopp.
Jeg har ikke prøvd å kjøre til den stopper, men er veldig fristet for å se hvor lenge den går for så å ringe veihjelp. Hvis de ikke finner ut av dette på verksted så skal jeg prøve når det blir varmere
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

zbk

Dette skyldes nok batterikjemi. Jeg ser samme effekten og jo større snitteffekt du tar ut, jo mer markant blir effekten.  Når batteriet får hvile vil ting jevne seg ut og bilen skjønner bedre hvor mye som er tilgjengelig. I kaldt vær og med kaldt batteri kan du få mye verre utslag enn det du rapporterer her.

Det er på en måte motsatt side av champagne-effekten folk opplever etter lading.

Energien er mao fortsatt tilgjengelig, det er bare begrensinger på hvor fort du klarer å hente den ut.

Dersom du har mulighet, test bilens oppførsel når batteriprosenten nærmer seg rødt. Selv har jeg erfaring med at de siste prosentene på batteriet varer uforholdsmessig lenge. Har flere ganger kjørt langturer og har helt sluttet å stole på det som rapporteres av bilen. Kjører på magefølelse og et estimat basert på forbruk og hvor mye jeg har ladet (estimert av meg basert på effekt/tid og ikke hva bilen rapporterer i %). Skulle jeg stolt på % rapportert av bilen hadde jeg vanligvis kasta bort mye ekstra tid på lading, evt gått tom for strøm på lange strekk fordi 99% ladet ikke på langt nær faktisk er 99% når man hurtiglader.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

pudderjagar

Husk og at temperatur i batteriet har STOR innvirkning på kor mykje du får ut av batteriet som bilen kan nyttegjere seg og kor mykje som er i rest. Bien målar bare da som den kan nyttegjere seg når du les av forbruk på skjermen. Tapet som du ser er eigentleg straum som har teke "snarveien" tilbake til den andre elektroden og du får ikkje bruka da. Dette er heilt normalt når du nærma deg 10 grader og lavare i lufttemperatur.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

overter

Sitat fra: pudderjagar på torsdag 04. februar 2016, klokken 13:43
Husk og at temperatur i batteriet har STOR innvirkning på kor mykje du får ut av batteriet som bilen kan nyttegjere seg og kor mykje som er i rest. Bien målar bare da som den kan nyttegjere seg når du les av forbruk på skjermen. Tapet som du ser er eigentleg straum som har teke "snarveien" tilbake til den andre elektroden og du får ikkje bruka da. Dette er heilt normalt når du nærma deg 10 grader og lavare i lufttemperatur.
Gjelder dette elbiler genrelt eller det begrenset til Zoe, vet du noe om det?
2019 Hyundai Kona
2015 Renault ZOE Intense 43Kw - 11KW lader

pudderjagar

Dette er naturloven når da gjeld dagens litiumbatteri og effekt i varme/kulde.

Ein del bilar har aktiv varming av batteri, betre isolering eller kraftigare forvarming av batteri som kan gje andre resultater.

Da er og forska på batteri som har betre varme/kuldeeigenskapar men dei er ikkjekomen i produksjon, men testane ser lovande ut.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

morten69

Men jeg ble fortalt at zoe har aktiv varming kjøling av batteriet og da skulle vel ikke sånt skje.  :-\
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

StigH

Sitat fra: morten69 på torsdag 04. februar 2016, klokken 23:11
Men jeg ble fortalt at zoe har aktiv varming kjøling av batteriet og da skulle vel ikke sånt skje.  :-\

Jeg trodde faktisk også forvarmingen skulle varme opp batteri såpass effektivt at det skulle gi bedre resultater om vintern når det gjaldt dette. Men jeg har ingen erfaring med elbiler fra før så vet egentlig ikke hva som er riktig angående Zoen.
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

qwertyasdf

Sitat fra: pudderjagar på torsdag 04. februar 2016, klokken 13:43..
Tapet som du ser er eigentleg straum som har teke "snarveien" tilbake til den andre elektroden og du får ikkje bruka da.
..

Så denne "strømmen" spretter tilbake igjen på mystisk vis etter hvile?

morten69

Sitat fra: qwertyasdf på fredag 05. februar 2016, klokken 09:54
Sitat fra: pudderjagar på torsdag 04. februar 2016, klokken 13:43..
Tapet som du ser er eigentleg straum som har teke "snarveien" tilbake til den andre elektroden og du får ikkje bruka da.
..

Så denne "strømmen" spretter tilbake igjen på mystisk vis etter hvile?

Ja det der det som er problemet. Etter 15-30 min er den tilbake. jeg har hatt en Peugeot Ion og Berlingo el og på dem var ikke dette noe problem.
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

pudderjagar

Zoe har aktiv oppvarming av batteriet med ein varmeteppe. Men da er begrensa kor mykje den klarer å varme opp batteriet. Såg i vinter at når temeraturen ute var 0 grader så hadde eg 10 - 12 grader på batteriet etter forvarming. Når du kjører trur eg ikkje bilen varmer batteriet aktivt men forbruk og regen produserer varme.

Eg skal sjekke litt meir når eg forvarmer kor mykje den klarer å auke temperaturen.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA