Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Oppskrift på Wireless Apple CarPlay

Startet av StigH, fredag 18. mars 2016, klokken 16:06

« forrige - neste »

StigH

Da fikk jeg igjen bilen i går men fikk beskjed om at det ble bare prøving. Hørtes ikke veldig oppløftende ut. De har bare gjentatt det de gjorde sist.

Derfor skrev jeg nå til Renault Norge at jeg kommer til å kreve heving av kjøpet eller omlevering som sannsynlig blir mest aktuelt for meg om dette skulle oppstå enda en gang til. Jeg har blitt veldig glad i bilen generelt. Men jeg syns de har skrudd nok på denne bilen nå. De hadde til og med ut motoren på den før jeg fikk den på grunn av utskifting av ladestyringen.

Ikke veldig morro syns jeg å ha en bil som blir ihjelskrudd når en betaler 250000.- for den. Jeg ble skeptisk alt den gangen jeg fikk beskjed om at de måtte ut med motoren pga en laderegulator før levering. Når jeg kjøper nytt vil jeg helst ha en urørt bil. For den saks skyld kan de ha skadet noe da de drev med motoren da jeg ser varmeanlegget sitter fastmontert oppå motoren da jeg tittet nedi der sist.
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

Trine2

Tenkte å kjøpe en Zoe men mistet helt lysta jeg nå.

Får man Zaptec-lader om dagen, eller lar denne fortsatt vente på seg?

Jeg har lest side opp og side ned om denne bilen, men har enda ikke fått med meg om denne nå leveres med bilen som standard. Kan den lade på så lavt som 6 amp?

morten69

Zaptec er vel rett rundt hjørne. 10 stk som har fått prototype for testing. Jeg har ladet flere ganger på 6 A. Tar lang tid men ikke noe problem med R240 utgaven.
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

Trine2

Mener du 6 amp med den store gule?
Den skal jeg nemlig ikke ha - og siden skikkelig lader enda ikke har kommet så blir det heller ingen Zoe.

Man leser her på forumet at laderen lar vente på seg, og det har blitt sagt rett rundt hjørnet i månedsvis. Dette er dessverre helt uaktuelt for meg. Det er litt leit men en slik gul stor lader er helt uaktuelt - det samme gjelder å få montert lader siden jeg ikke har fast parkeringsplass hjemme.

THE

Jeg er an av de 15 som har fått utlevert prototype av Zapcharger portable for testing. Mine erfaringer så langt er at det tar ufattelig lang tid å lade fra vanlig jordet stikkontakt med Zaptec-kladden. Etter hvert skal det komme mulighet til å lade med 16A fra blå industrikontakt eller fra type2 uttak. Dessverre har vi ikke fått mulighet til å teste annet enn 10A lading fra vanlig stikkontakt med Zapcharger ennå.

Basert på mine erfaringer så langt med Zapcharger, så vil jeg si at å basere seg på Zoe med daglig lading fra Zapcharger ikke er en god løsning. Hvis du er avhengig av å lade på offentlige ladestasjoner hver dag, så ville jeg valgt en annen bil enn Zoe pga. at det man får kjøpt mye lettere/smekrere ladekabler som lader raskere fra vanlig stikkontakt til de andre elbilene. Selv om Zapcharger portable veier ca 1/10 av den gule bøtta, så er den fremdeles stor og uhåndterlig. Zapcharger gjør Zoe mye mer praktisk når du kan lade på hotell, på jobb og på hytta, men den trenger 15-20 timer for å lade Zoe fra 0-100%, så for meg ville det ikke fungert som eneste lademulighet.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

StigH

Sitat fra: Trine2 på torsdag 11. februar 2016, klokken 17:42
Tenkte å kjøpe en Zoe men mistet helt lysta jeg nå.

Får man Zaptec-lader om dagen, eller lar denne fortsatt vente på seg?

Jeg har lest side opp og side ned om denne bilen, men har enda ikke fått med meg om denne nå leveres med bilen som standard. Kan den lade på så lavt som 6 amp?

Har du prøvd Zoe enda? For jeg liker bilen veldig godt utenom dette problemet jeg har hatt. Sitter ganske høyt og oversiktlig og gode seter syns jeg. Lettkjørt og veldig fint utseende på den syns jeg. En av de finere "vanlige" bilene etter min mening :) Tar gjerne igjen en ny bil og gir de et nytt forsøk om jeg skulle hevet kjøp noe jeg burde krevd fra "børjan" da jeg fikk beskjed om at de måtte ut med motoren da den var ny pga en defekt ladestyring fra fabrikk.

Men jeg har aldri vært i beita med bil da jeg alltid har fått erstatningsbil. Derfor klager jeg ikke over serviceapparatet sådan. De har vært eksemplariske hos meg. Så sånn sett tror jeg ikke du trenger å være bekymret over. Da den ble forsinket pga den fabrikkfeilen fikk jeg en ny lånebil i over en mnd.

Men når det ikke virker som de får skikk på det blir en liksom litt oppgitt. Så totalt har den blitt skrudd og fikset på 5 ganger nå og da blir det liksom ikke ny bil mer for meg da en ny bil burde være urørt fra siden fabrikken. Så dette kjøpet startet skikkelig bra for meg (sarkasme). Men håpet er jo at hadde en fått en bil fra en annen batch så hadde kanskje ting vært annerledes. Men foreløpig virker min knallfint igjen og den varmer som aldri før :)

Jeg venter også dessverre på denne laderen siden tidlig oktober men tror kunder som handler nå får den mye raskere. Jeg har også kjøpt den med den ferdiginstallert ladestasjon hjemme som fungerer utmerket. Derfor er jeg ikke avhengig av denne portable laderen og den blir bare et supplement for kjøring til steder der lading er usikkert. Om den tar under 10 amp er jeg ikke sikker på men mener å ha lest at den "føler" hva den kan ta. Om dette går tror jeg ladetiden blir veldig lang.
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

morten69

Sitat fra: Trine2 på torsdag 11. februar 2016, klokken 23:27
Mener du 6 amp med den store gule?
Den skal jeg nemlig ikke ha - og siden skikkelig lader enda ikke har kommet så blir det heller ingen Zoe.

Man leser her på forumet at laderen lar vente på seg, og det har blitt sagt rett rundt hjørnet i månedsvis. Dette er dessverre helt uaktuelt for meg. Det er litt leit men en slik gul stor lader er helt uaktuelt - det samme gjelder å få montert lader siden jeg ikke har fast parkeringsplass hjemme.

Nei! Jeg har kjøpt en kabel for vanlig stikkontakt som jeg bruker på camping i Sverige(Sverige har kun TN nett) Siden sikring på campingplassen er 10 A så bruker jeg 6 A til å lade min bil, dette er ikke noe problem på den nye moddellen, R240. Den gamle Zoe R210 kan ikke lades på 6A, knapt lades på 10A.
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

SortRzoe2016

Hei, fikk bilen rett før jul 21/12-2015 og det samme skjedde med min bil etter 5 dager..varmepumpa streiket..ga beskjed til forhandler om dette...og de mente gass hadde lekket ut og etterfylte..og reparerte en pakning..sa de..?.fikk bilen tilbake god og varm. 2 dager etter stoppet pumpen igjen..kald bil i hele helgen..kjørte da på jobb på mandag i kald bil 5 mil...tenkte at jeg setter den inn i varm hall 20 grader..sto i 2-3 timer..og vips så virket varmepumpa igjen..ga beskjed om dette til forhandler..så ble det veldig kaldt i januar..ned mot -15...varmepumpa virket godt...men så etter 10 dager med kulde...kom det mildvær en helg...da streiket den igjen...2 dager uten varme...kom på jobb mandag..og satte den inn i varmen igjen..og vips etter 2-3 timer begynte den og virke igjen...ga ny besjed om dette og nå ville de ha den inn for ny kalibrering..de utførte ny kalibrering..og etter dette ca 14 dager siden har jeg ikke hatt noen stopp på varmepumpa....så det virker nesten som om den har problemer med  et relé eller en ventil som ikke tåler temp. svingninger....så nå er det bare og vente å se hva som skjer videre..ellers er jeg veldig fornøyd med bilen..:)

Trine2

Jeg har bare tilgang på "motorvarmerkontakter" på 6 amp. 20 timers lading er ikke noe problem da jeg kjører lite og vanligvis ikke mer enn ett par mil om gangen.

Ser mange har problemer med bilen og at den inn og ut av verkstedet hyppig. Varmeapparat må virke perfekt fordi kald bil nekter jeg å kjøre. Kjenner jeg blir litt skeptisk nå. Er det vanlig praksis å få lånebil fra dag en eller får man først når man har verkstedtime? Det er jo ikke trivelig å kjøre rundt uten varmeapparat, og det å få lånebil er vel bare goodwill fra forhandlerens side, så ikke noe man har krav på. Føler jeg muligens kjøper meg problemer selv om jeg trolig vil like bilen når den går.

StigH

#24
Sitat fra: SortRzoe2016 på fredag 12. februar 2016, klokken 09:56
Hei, fikk bilen rett før jul 21/12-2015 og det samme skjedde med min bil etter 5 dager..varmepumpa streiket..ga beskjed til forhandler om dette...og de mente gass hadde lekket ut og etterfylte..og reparerte en pakning..sa de..?.fikk bilen tilbake god og varm. 2 dager etter stoppet pumpen igjen..kald bil i hele helgen..kjørte da på jobb på mandag i kald bil 5 mil...tenkte at jeg setter den inn i varm hall 20 grader..sto i 2-3 timer..og vips så virket varmepumpa igjen..ga beskjed om dette til forhandler..så ble det veldig kaldt i januar..ned mot -15...varmepumpa virket godt...men så etter 10 dager med kulde...kom det mildvær en helg...da streiket den igjen...2 dager uten varme...kom på jobb mandag..og satte den inn i varmen igjen..og vips etter 2-3 timer begynte den og virke igjen...ga ny besjed om dette og nå ville de ha den inn for ny kalibrering..de utførte ny kalibrering..og etter dette ca 14 dager siden har jeg ikke hatt noen stopp på varmepumpa....så det virker nesten som om den har problemer med  et relé eller en ventil som ikke tåler temp. svingninger....så nå er det bare og vente å se hva som skjer videre..ellers er jeg veldig fornøyd med bilen..:)

Var nesten sånn dette begynte hos meg. Kjørte i 2 mnd uten noe problemer. Så rett over jul begynte det:

Hadde satt den på forvarming på jobben før jeg skulle hjem. Møtte det nye skiftet som kom og de hadde reagert at det kom masse damp fra bilen. Dette hadde ikke skjedd før. Satte meg inn og det var helt dødt. Sannsynligvis var det akkurat da pumpen hadde stoppet og slapp varm gass tilbake til utedelen med mye damp som resultat.

Denne gangen var det for lite gass. I samme slengen kjørte de rekalibrering. Dette varte ikke lenge. Ca 2 uker. Inn på nytt for softwareoppdatering. Kjørte 1! dag så var det på'n igjen.

Ny rekalibrering mens jeg ventet og mekaniker tok meg med på en test tur og alt virket helt supert. Denne gangen varte dette i ca 1 og en halv uke.

Da ville de ha den noen dager og etter 4 dager fikk jeg den igjen med med beskjed om at jeg kunne regne med dette skjedde igjen. Når jeg går inn i butkken nå får jeg bare spørsmål før jeg rekker å si no. "Er det kaldt igjen nå da?" Så kjent har jeg blitt hos de nå :)
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

StigH

Sitat fra: Trine2 på fredag 12. februar 2016, klokken 10:15
Jeg har bare tilgang på "motorvarmerkontakter" på 6 amp. 20 timers lading er ikke noe problem da jeg kjører lite og vanligvis ikke mer enn ett par mil om gangen.

Ser mange har problemer med bilen og at den inn og ut av verkstedet hyppig. Varmeapparat må virke perfekt fordi kald bil nekter jeg å kjøre. Kjenner jeg blir litt skeptisk nå. Er det vanlig praksis å få lånebil fra dag en eller får man først når man har verkstedtime? Det er jo ikke trivelig å kjøre rundt uten varmeapparat, og det å få lånebil er vel bare goodwill fra forhandlerens side, så ikke noe man har krav på. Føler jeg muligens kjøper meg problemer selv om jeg trolig vil like bilen når den går.

Mulig dette er goodwill. Men med så mye gjentagende feil så skulle jeg nok laget et spetakkel uten like inne der om de hadde satt seg opp mot å låne ut noe. Selger sa dessuten til meg at det skulle bare mangle. En får iallfall prøvd mye forskjellige biler. Syntes faktisk den nye Clioen var veldig fin å kjøre :)
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

Måkemannen

Sitat fra: Trine2 på fredag 12. februar 2016, klokken 10:15
Jeg har bare tilgang på "motorvarmerkontakter" på 6 amp. 20 timers lading er ikke noe problem da jeg kjører lite og vanligvis ikke mer enn ett par mil om gangen.

Til ditt bruk vil det nok være bedre med en annen type bil. Siden du kjører såpass lite, hadde du nok klart deg ok med en "trilling". De har vel ikke varmepumpe, så de trekker strømmen til varmeapparatet direkte fra batteriet. Men det er veldig rimelige biler, og de burde kunne lade uten problem fra motorvarmerkontakter.

Zoe er pr idag mest av alt en bil for de som har garasjeplass, og har mulighet for å installere ladepunkt der.

StigH

#27
Sitat fra: Trine2 på fredag 12. februar 2016, klokken 10:15
Jeg har bare tilgang på "motorvarmerkontakter" på 6 amp. 20 timers lading er ikke noe problem da jeg kjører lite og vanligvis ikke mer enn ett par mil om gangen.

Ser mange har problemer med bilen og at den inn og ut av verkstedet hyppig. Varmeapparat må virke perfekt fordi kald bil nekter jeg å kjøre. Kjenner jeg blir litt skeptisk nå. Er det vanlig praksis å få lånebil fra dag en eller får man først når man har verkstedtime? Det er jo ikke trivelig å kjøre rundt uten varmeapparat, og det å få lånebil er vel bare goodwill fra forhandlerens side, så ikke noe man har krav på. Føler jeg muligens kjøper meg problemer selv om jeg trolig vil like bilen når den går.

Med fare for å erte på meg fans av andre merker:
Når jeg tilfeldigvis sveipte innom Kia sidene etter at jeg så en overskrift om trøbbel med noe begynner jeg å tro at det ikke er bare-bare med de og feil heller. Så bl.a ut som de sliter med en dyr og vital del i ladesystemet som styrer ladefarten.

Vil nå mene dette er en vel så graverende feil enn det Zoe og varmeapparatene har hatt for tiden da dette sannsynligvis betyr driftstopp og en må ringe veihjelp. Nå skal jeg ikke stå og generalisere eller rakke ned på andre merker eller noen som venter/har kjøpt disse bilene og ønsker å ha de, men det jeg vil peke på er at du fort kan kjøpe trøbbel med andre merker også.

Selv om jeg har noe trøbbel selv må jeg jo gjøre et forsøk å reklamere litt for Zoe'n på disse sidene :)

Når jeg ser det praktiske i all elendigheten blir det ofte på Kia og andre biler fra østen lang leveringstid som ikke gjør ting enklere. Dessverre slår nok også mine tanker inn ang østenbiler stikk i mange av tilfellene. Lang transportvei for selve bilen og dyre deler. Med 2 unntak har jeg selv kun hatt europeiske biler.

Sikkert mange andre fine biler, men om det blir tull med deleopplegg og slikt er det praktisk å vite at veien ikke er så lang til Frankrike eller andre land i europa :)

Zoen min fungererer forøvrig nå upåklagelig etter siste forsøk på utbedring av varme.
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

THE

Når vi først er inne på å finne feil med andre elbiler...

eGolf ser ut til å slite med en del hurtigladere. Laderne på Statoil og Kiwi er det visst mange eGolf-eiere som ikke kan lade på. Kanskje ladeutfordringene til Zoe ikke er et så stort problem likevel. Når man i tillegg tar med ustabilitet og nedetid på ChaDeMo/CCS-hurtigladere, og ladekø i tillegg, så er jeg glad at jeg har AC lader. Har aldri hatt problem med 43kW AC. Første gang jeg prøvde 22kW stolpe fra Fortum hadde jeg problem, men har funnet ut i ettertid at det var brukerfeil.

Alt i alt ser det ikke ut til at det er så mye trøbbel med Zoe selv om mange R240 har hatt problem med varmepumpen.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

StigH

Sitat fra: THE på tirsdag 16. februar 2016, klokken 07:59
Når vi først er inne på å finne feil med andre elbiler...

eGolf ser ut til å slite med en del hurtigladere. Laderne på Statoil og Kiwi er det visst mange eGolf-eiere som ikke kan lade på. Kanskje ladeutfordringene til Zoe ikke er et så stort problem likevel. Når man i tillegg tar med ustabilitet og nedetid på ChaDeMo/CCS-hurtigladere, og ladekø i tillegg, så er jeg glad at jeg har AC lader. Har aldri hatt problem med 43kW AC. Første gang jeg prøvde 22kW stolpe fra Fortum hadde jeg problem, men har funnet ut i ettertid at det var brukerfeil.

Alt i alt ser det ikke ut til at det er så mye trøbbel med Zoe selv om mange R240 har hatt problem med varmepumpen.

Har selv inntrykk av at lading på Zoen er bunnsolid og enkelt konstruert. Så lenge den får "frisk" strøm virker den alltid. Kommer det opp ladefeil tror jeg mye av dette kommer eksternt fra ladepunkt og bilen "kicker" ut på dette for sikkerhetens skyld.

Min ser nå ut til å virke helt utmerket. Har prøvd å bruke varmeapparat så mye som mulig selv om det har vært noen milde dager innimellom og det har vært unødvendig å bruke det så mye på dagtid. Kjørte meg en lang tur i helgen med ladestopp for teste litt da jeg generelt har kjørt små turer i vinter.

Har også drevet å regulert på luftstyringsknappene jevnt og trutt og "stresstestet" litt på varmeregulering ved å justere litt opp og ned med jevne mellomrom i håp om å kanskje provosere frem en feil etter siste tur den har vært inne. Men nei, det ser ut som det har blitt bra.

Blir god og varm i 10-12 minus nå selv om jeg kjører vifte på 2 trinn og varme på 20 grader. Varmepumpen er det eneste jeg har hatt mye tull med også. Lading og daglige ting forøvrig er det jeg har hatt minst problemer med. Og det har det vært i fra begynnelsen også.

Eneste er at jeg klarte å lage en selvforskynt feil til og begynne med da jeg drev å tråkket på brems/gass samtidig. Litt av gammel vane med manuellgir. Det likte den ikke og fikk skiftnøkkel og en feil jeg ikke husker hva det sto på i farten. Der og da var jeg ikke klar over at jeg hadde gjort det men fant det ut etter en sånn runde til. For da la jeg merke til det. Feilen ble borte av seg selv etter en parkering og etter at jeg passer på hvor jeg har beina har ikke dette skjedd mere.

Men det har nok blitt noen timer på det lokale verkstedet hittil for å finne ut dette varmeproblemet nå. Men i følge de er det bare min og en til de har hatt problemer med lokalt. Men tror også verksted delvis er skyld i problemet da mye av dette blir nok nytt for de og de er litt uerfarne på området enda.

Kanskje de har fått seg litt læremekking nå etter alle turene med min. Jeg kommer uansett til å svinge innom med tilbakemelding til de så de slipper å bare å ha meg innom bare når jeg klager og da vet de kanskje hva slags konfigureringsinnstillinger de skal bruke neste gang de kommer borti det. Vet av erfaring selv på jobb at det er veldig artig å få tilbakemeldinger fra fornøyde kunder også :)
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA