Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Oppskrift på Wireless Apple CarPlay

Startet av StigH, fredag 18. mars 2016, klokken 16:06

« forrige - neste »

StigH

Som overskriften sier begynner jeg å bli lei dette her. Levert bilen 3 ganger tidligere. Og det virker ikke som de greier å få skikk på det. Jeg lurer på om det begynner å bli så en kan heve kjøpet. Dette pluss dekktrykksensor opplegget summerer opp så jeg begynner å få lyst til å bare å levere Zoen for godt. Jeg har hatt flere nye biler tidligere og har kanskje blitt bortskjemt med problemfritt bilhold på disse, men mener at det bør være minimalt med problemer på en ny bil. Veldig synd i grunnen da jeg liker bilen ellers men jeg kan ikke drive å holde på å levere bil på verksted hver uke heller synes jeg. For den har faktisk feilet hver uke de siste gangene. Hva tror dere om denne saken her? Ville dere fortsatt og godtatt å la verksted fortsette å reparere flere ganger?
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

THE

Jeg ville ikke godtatt dette lenger. Hør med forhandler hva de planlegger som videre oppfølging. Hvis de ikke har en plan du kan være fornøyd med, så ville jeg henvendt meg til Forbrukerrådet.

Jeg mener at du enten må få ny bil eller heve kjøpet, men jeg er ikke ekspert på forbrukerrettigheter.

Ser at jeg er ganske heldig etter 19000 problemfrie km i Zoe. Det kan kanskje virke som det er flere problemer med R240 enn Q210.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

morten69

Ja, det virker som dere med Q210 er heldige. Hadde jeg vist at det i realiteten er så ltie forskjell på rekkevidden til q210 og q240 hadde jeg bestilt q210 i mars ifjor. Min skal inn til kontroll  mandag igjen.
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

StigH

BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

StigH

Her er vel noen aktuelle punkter:

Reparasjon


Du må først akseptere at selgeren forsøker å rette opp feilen eller mangelen. Dette skal skje innen rimelig tid og uten kostnader eller vesentlig ulempe for deg. Selger kan foreta to forsøk på å rette samme mangel, og enda flere dersom det er særlige grunner som gjør det rimelig. Dette må vurderes konkret i den enkelte sak.

Retting er mindre aktuelt hvis selgeren er en privatperson. Men dersom selgeren tilbyr å rette, kan du ikke motsette deg det uten rimelig grunn.

Dersom reparasjonen tar lengre tid enn en uke, vil du som utgangspunkt ha krav på å få låne en bil fra selger. Dette gjelder ikke når du har kjøpt bil hos en privatperson.

Prisavslag


Hvis ikke mangelen rettes, selger foretar omlevering, eller dette ikke gjøres innen rimelig tid eller er til vesentlig ulempe for deg, kan du kreve prisavslag. Prisavslaget skal normalt tilsvare reduksjonen i bilens verdi. Er bilen verd 25 prosent mindre med mangelen, kan du kreve et prisavslag på 25 prosent av kjøpesummen. I særlige tilfeller kan prisavslaget i stedet settes til hva det vil koste å få bilen i mangelfri stand.

Heve kjøpet


Hvis mangelen ikke er uvesentlig, kan du i stedet for prisavslag kreve å heve kjøpet. Husk at selger normalt har to retteforsøk for samme mangel.

Ny, tilsvarende bil


Du kan som et alternativ til retting, kreve en ny, tilsvarende bil (omlevering), men du har ikke krav på dette hvis det vil påføre selger urimelige kostnader. Det vil som regel være tilfelle ved kjøp av bil og andre kjøretøyer.

Selger kan som et alternativ til retting, tilby omlevering. Det er sjelden aktuelt, ettersom du da kan kreve en helt ny bil og selger ikke har rett til kompensasjon for bruken eller nytten du har hatt av bilen.

Ved kjøp av brukte biler er omlevering også mindre aktuelt, fordi det er vanskelig å skaffe en tilsvarende bil. Omlevering er lite aktuelt når selger er privatperson.
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

ZOE


StigH

Sitat fra: ZOE på torsdag 04. februar 2016, klokken 19:04
JEG hadde iallfall krevd omlevering

Bilen ble tatt inn igjen i går. Det er siste sjanse jeg gir de nå. Og er helt enig med deg. Minste de kan gjøre neste gang er å skaffe en tilsvarende bil. Eller siste mulighet tilbakekjøp.
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

THE

Hvis du har mulighet kan du jo få et kuldeteknikk-firma til å se på bilen. Tror kanskje de har mer kompetanse på den biten enn det Renault-verkstedet har. Alternativet til omlevering var vel 25% prisavslag (ca 50000)? Hvis du kan få et eksternt firma til å fikse varmepumpen/kjølesystemet for noen tusenlapper, så kan du jo sitte igjen med en pen slump penger som kan puttes i en ny elbil når det blir aktuelt.

Det som kan være risikabelt med den løsningen er jo om det ikke er feil på selve varmepumpen eller kjølesystemet, men at det er SW-feil som Renault må fikse.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

StigH

Sitat fra: THE på fredag 05. februar 2016, klokken 08:27
Hvis du har mulighet kan du jo få et kuldeteknikk-firma til å se på bilen. Tror kanskje de har mer kompetanse på den biten enn det Renault-verkstedet har. Alternativet til omlevering var vel 25% prisavslag (ca 50000)? Hvis du kan få et eksternt firma til å fikse varmepumpen/kjølesystemet for noen tusenlapper, så kan du jo sitte igjen med en pen slump penger som kan puttes i en ny elbil når det blir aktuelt.

Det som kan være risikabelt med den løsningen er jo om det ikke er feil på selve varmepumpen eller kjølesystemet, men at det er SW-feil som Renault må fikse.

Er dessverre akkurat det jeg tror. Min fungerte kjempefint helt til pumpen stoppet første gang. Det ble fylt på gass da den var inne, for da hadde systemet stoppet pga lite trykk. Det ble lekkasjetestet og i orden. Men så begynte de å rote med SW samtidig og siden da har det bare blitt tull. Hadde de bare fylt gass uten å tukle med SW første turen tror jeg den hadde fungert ypperlig den dag i dag.

Men det blir bare spekulasjoner fra min side. Det jeg synes det virker som er problem nå er at hardwaren som har med styring av varme "mister" minnet så hele greia stopper. Det virker som de ikke får konfigurasjonen til å sitte etter omprogrammering. Nesten så de burde prøvd å bytte styrekortet om det sitter noe sånt separat en plass.
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

Bjørn Roger Nereng

Jeg har mistet varmen i bilen tre ganger ( egentlig bare 2, 3 gangen mistet teknikern varmen selv ved prøve kjøring ) varmeannleget har blit konfigurert 3 ganger sist for snart to uker siden. Håper det holder nå hvis ikke kontakter jeg NAF for opplysninger om hva jeg bør gjøre. Bor på Biri og bruker mekonomen på Moelv..

StigH

Sitat fra: Bjørn Roger Nereng på fredag 05. februar 2016, klokken 11:01
Jeg har mistet varmen i bilen tre ganger ( egentlig bare 2, 3 gangen mistet teknikern varmen selv ved prøve kjøring ) varmeannleget har blit konfigurert 3 ganger sist for snart to uker siden. Håper det holder nå hvis ikke kontakter jeg NAF for opplysninger om hva jeg bør gjøre. Bor på Biri og bruker mekonomen på Moelv..

Jøss! verden er ikke stor :)

Jeg bor i Moelv og har kjøpt bilen der også. Har du den svarte som har stått til rep der? Har den hvite låne-Zoen dems i dag. Jeg tror du forresten står sterkt i en sak om dette nå. Sjekket hos forbrukerombudet i går. Har lastet ned skjema for klage bare for å sjekke litt selv. Men for min del blir dette siste gang jeg godtar vanlig rep. Nå får de ordne opp skikkelig.
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

StigH

Sitat fra: Bjørn Roger Nereng på fredag 05. februar 2016, klokken 11:01
Jeg har mistet varmen i bilen tre ganger ( egentlig bare 2, 3 gangen mistet teknikern varmen selv ved prøve kjøring ) varmeannleget har blit konfigurert 3 ganger sist for snart to uker siden. Håper det holder nå hvis ikke kontakter jeg NAF for opplysninger om hva jeg bør gjøre. Bor på Biri og bruker mekonomen på Moelv..

Jeg vet ikke om dette er tilfeldig. Sist dette skjedde hos meg var da jeg testet ECO mode bare for å se åssen varmen oppførte seg med den på. Da jeg slo ECO av igjen kuttet pumpen ut. Og dette skjedde under kjøring. I og med det sannsynligvis er samme mann som har fikset din hadde dette vært interessant å se om dette kan utløse problemet da jeg regner med din er konfigurert helt likt som min.
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

Bjørn Roger Nereng

#12
har bare prøvd eco 1 gang, i noen minuter. bruker den aldri. så tror ikke det har noe med problemet. problemet er konfiguering/sw av varmesystemet. er ikke verkstedet som er feil i dette men renault sentralt som dytter ut produkter som ikke testet godt nok. jepp det er jeg som har den svarte zoe. 

StigH

Sitat fra: Bjørn Roger Nereng på fredag 05. februar 2016, klokken 16:00
har bare prøvd eco 1 gang, i noen minuter. bruker den aldri. så tror ikke det har noe med problemet. problemet er konfiguering/sw av varmesystemet. er ikke verkstedet som er feil i dette men renault sentralt som dytter ut produkter som ikke testet godt nok. jepp det er jeg som har den svarte zoe.

Det samme sa jeg i annen tråd tidligere. Tror det var på Renault Zoe Norge-gruppen på Facebook. Det må være noe seriøst feil med kvalitetskontrollen dems med så mange biler med samme eller liknende feil. Sist jeg snakket med mekaniker så begynte han å virke både oppgitt og opprådd over dette. Jeg bebreider ikke han i det hele tatt. Men ringte selger i går og luftet min misnøye. Da avfeide han det bare at jeg hadde vært uheldig og fått en "mandagsbil" Glad jeg betaler for advokathjelp igjennom Industri Energi. For det ser snart ut som jeg trenger bistand snart. Er du på Facebook så søk gjerne opp Zoe-gruppen så får du veldig mye input derfra også :)
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA