Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 7-polet tilhengerkontakt? Whoooot?!?!

Startet av Kvark, torsdag 17. mars 2016, klokken 21:58

« forrige - neste »

tutti

http://direkte.vg.no/studio/nyhetsdoegnet#!verbatimId=56b20ff15152f715692327ca

På dager med høy luftforurensing vil Oslo også kunne stenge alle kommunale parkeringsplasser i sentrum, såkalt rød sone.

Slik kan vi tolke denne nyheten (MDG vil som kjent også fjerne elbiler fra sentrum permanent).

Idag ble også kollektivfeltene fra sør til Oslo stengt for elbiler.

jazzwheel


Davidsv

#2
Som vanlig fra MDG er elbilene en ettertanke. Her skal alle tas over en kam. Hadde vært fint å få en avklaring på dette.
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

larsk

MDG mister "ELbilhatervelgerne" hvis de gir ELbilene fortrinn.
Inntil videre er det flere ELbilhatere, en ELbileiere.

Politikk = holde på og/eller skaffe seg velgere. Miljø etc kommer nok i andre rekke, også for MDG (selvom de sikkert vil påstå noe annet)

Det går seg nok til over tid....

2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

Beckern

#4
Sitat fra: larsk på torsdag 04. februar 2016, klokken 09:33
MDG mister "ELbilhatervelgerne" hvis de gir ELbilene fortrinn.
Inntil videre er det flere ELbilhatere, en ELbileiere.

Politikk = holde på og/eller skaffe seg velgere. Miljø etc kommer nok i andre rekke, også for MDG (selvom de sikkert vil påstå noe annet)

Det går seg nok til over tid....

Ikke helt uenig i prinsippet men MGP skal nok kraftig få føle styrings-tretthet når deres ekstreme "miljø"-krav blir realiteter. En ting er å forby dieselbiler på dager med ekstrem forurensing men å stenge p-plasser blir litt for drøyt. Dette vil formodentlig også gjelde folk som bor der og ikke lenger har lov til å parkere i gatetun.
Man skaper et gedigent skille mellom de med gratis p-plass gjennom jobben gjemt bort i kjellere og de som ikke har rike arbeidsgivere. Man snur opp ned på hverdagen til folk som har lang reisevei og plutselig risikerer timer med ekstra reisetid.
I mellomtiden gjør de fint lite med den største synderen: Vedovner. Selv om det er mange tiår siden det ble forbudt med piper i sentrum er det fortsatt mange ovner i bruk.
I den forbindelse viser det seg at svevestøvet fra nettopp vedovnene er den store synderen, og statistikken bukes helt grotesk feil i dette tilfellet.
Vedovner står for omtrent 50% av svevestøvet, gjennom HELE året. Skal vi gjette på hvor stor andel vedovene står for ved hhv 20, 10, 0, -10 og -20 grader?  Tenk litt over det. Hvor mange gjør ikke som meg, vi fyrer elektrisk ned til 3-4 grader, da kommer pellets ovnen på, bare når det kryper under -10 kommer vedovnen på. I byen der logistikk rundt ved er langt mer komplisert og tungvindt vil jeg tro at vedfyring i enda større grad er forbeholdt de kalde dagene. Skal vi da tippe at vedovner står for 90-95% på de dagene vi faktisk sliter med luftkvaliteten?

Det raser en anti diesel galskap i landet som er så ille og unøyansert at små barn nå holder seg for nesen når det passerer en d. bil 30m unna. Samtidig fyrer mor og far CO2 nøytralt i en gammel vedovn i leiligheten bortenfor.
Det eneste ordet for dette er galskap. De innfører et forbud som trer i kraft når skaden alt er skjedd. Luftkvaliteten blir ikke merkbart bedre når forbud inntrer, ettersom problemet er stillestående luft. Man forbyr ettter å ha fyllt lufta med gift. Smart. Det beste de _kunne_ håpe på var at den ikke ble verre, men det vet vi at det vil bli dersom kulda holder seg ettersom vedfyringen står for "hele" forurensningen.
Kan man i det hele tatt ta byrådet seriøst når de innfører slike tiltak?
kan man i det hele tatt ta Naturvernforbundet seriøst når
Lars Haltbrekken er fornøyd med de nye tiltakene:

– Endelig er det bilene som må holdes inne når lufta er giftig, ikke barn og syke.

Takk og lov at jeg ikke har barn i Oslo.
men jeg må fortsette slite med luftveiene når det er for kaldt ute og jeg er på kontoret.

larsk

Miljøvern brukes som vikarierende argument for å oppnå andre mål.
Som oftest er det penger som skal inn, eller penger som skal spares...

Nei, det er ikke lov. Hvorfor? Miljøvern.
Vi øker prisen/avgiften. Hvorfor? Miljøvern.

Hvem er vel uenige i miljøvern....
2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA