Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Prisøkning pga valuta er et faktum. Hva gjør dere med X reservasjon?

Startet av Amoss, torsdag 17. mars 2016, klokken 20:42

« forrige - neste »

Amoss

http://www.dagbladet.no/2016/02/03/nyheter/politiske_partier/samferdsel/politikk/global_oppvarming/43002074/

Sitat
Avgiftene for personbiler og varebiler bør tilpasses slik at fossilt brennstoff som bensin og diesel gradvis fases ut, mener Arbeiderpartiet.

Innen 2025 bør alle nye biler som selges i Norge, være biler med lave utslipp eller ingen utslipp av klimagasser, heter det i en pakke med forslag til nye klimatiltak som partiet la fram onsdag.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

larsk

Hvorfor vente til 2025??
Jo, fordi det ikke forplikter nå.

Lizzom-politikk....

Jeg må virkelig begynne å trene. Er over 40 og kroppen forfaller.
2025; DA tar jeg tak! Dette blir bra...
Nå kan jeg legge meg på sofaen igjen  ;D

2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

THE

Å vente til 2025 kan jo ha noe med det å gjøre at det ikke finnes alternativer til diesel/bensin i dag. Hybrid/ladbar hybrid er kanskje et alternativ, men ikke et godt alternativ. Innen 2025 vil elbiler ha rekkevidde, størrelse og tilhengergodkjenning som gjør at både privatpersoner og firma kan bytte ut dieselbilen. Sannsynligvis vil det dukke opp en del elbiler på markedet som oppfyller de fleste behov allerede rundt 2020 kan de se ut som, og det betyr at det rundt 2025 også vil være brukte nullutslippsbiler på markedet for de som ikke har råd til å kjøpe nye biler.

Politikere er avhengig av å samle stemmer for å få gjennomslag for politikken sin. Hvis Støre går ut og sier at det fra 2018 blir totalforbud mot bensin- og dieselbiler, så vet han at det er en sak som vil koste AP ufattelig mange stemmer ved neste valg. Når han presenterer en horisont på skifte til nullutslipp på 9 år, så fremstår AP som pådrivere for miljøsaker siden ingen andre partier er så "aggressive" for å bytte ut forurensende biler. Samtidig er det ingen ihuga elbilmotstandere i velgermassen til AP som føler seg truet for den neste fireårsperioden.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

elektrolux

Sitat fra: THE på fredag 05. februar 2016, klokken 09:39
Å vente til 2025 kan jo ha noe med det å gjøre at det ikke finnes alternativer til diesel/bensin i dag.

Uenig. Der er 100 000 vis av alternativer der ute. Ingen grunn til å fortsette å tilby nye eksosbiler så lenge vi landet er fullt av slike biler allerede.

Hadde jeg bestemt ville det ikke eksistert 2020+ modeller med eksospotte. :D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

bosonic

Vi nærmer oss 100 000 elbiler. For 10 år siden var det et par tusen...
Jeg tror at (el)snøballen er umulig å stoppe nå.

Jeg har en snikende følelse at det er mange der ute nå som i det stille kjører elbil og er kjempefornøyd.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

kodalse

Støre har kun kommet frem til innlegg fra mai 2015:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21076.msg356553.html#msg356553

Det morsomste er at det faktisk går "troll i ord"

"For å nå målene vil det komme kraftige restriksjoner på både bruk og salg av Diesel/Bensin bil.
Vil vil se en langt mer utstrakt bruk av rushtidsavgifter, ikke bare i de største byene som har bompengeløsninger i dag, men også for mindre byer. Eksisterende bomanlegg på veier som E18, E6, E39 osv vil også få en helt annen prising."
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

THE

@elektrolux. Ja, det finnes alternativer for mye av trafikken, men ikke for alt. Jeg har en dieselbil fordi det ikke er noen alternativ til fossilene ennå. Bruker Zoe'n når jeg kan, men den kan ikke trekke tilhenger, og det kan ingen andre elbiler ennå heller. Ja, jeg vet det finnes noen unntak som kan trekke ca 300 kg henger, men det er ikke det som er behovet mitt.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

elektrolux

Det jeg mener er at det i dag finnes 100 000 tusen vis av brukte kjøretøy som kan gjøre jobben til det blir laget elektriske. Dess før eksosbilene blir forbudt å selge dess raskere vil elektriske alternativ dukke opp. Imens kan vi holde allerede produserte kjøretøy i drift.

Trenger du en bil med 4 hjuls drift og 2,5T tilhengerkapasitet trenger du ikke gå til bilforhandleren. En titt på Finn.no så finner du et rikt utvalg. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Blouberg

Er vel neppe god miljøpolitikk å holde liv i "gamle" diesel og bensinbiler.
Vanskelig å se at ren EL er løsningen på alle behov, vi trenger en utvikling på alternativer, for å utvikle må man også kunne omsette de løsningene man tar fram underveis. Dette selv om de ikke er "den endelige" løsning på framdrift.
Stopper du alt nybilsalg så stopper du også utviklingen av ny teknologi.

Enigami

Norge må jo bare følge resten av Europa og tilby det som selges i EU også i Norge. EØS-avtalen etc kan ikke fravikes. Derfor er Norge avhengig av at Europa/EU gjør det samme.

Norge kan i stedet øke avgifter etc på biltyper man ikke ønsker seg, men de kan ikke forby dem.
Altså vil jeg og andre med midler til å kjøre bensinbil nesten uansett kostnad kunne kjøre bensinbil helt til EU forbyr dette eller de slutter å produseres.
Og uansett vil det alltids kunne bruktimporteres.

Jeg er i bilbyttemodus (hvilket jeg er nokså ofte) og det blir sannsynligvis en nesten ny bil med V8.

Det er en fordel for lokale utslipp at flest mulig kjører elbiler. Resten, altså vi som er interesserte i bensinbiler, gjør ikke spesielt stor skade ved å bruke disse. Det er ikke nødvendig at alle lar være å kjøre bensin og diesel.

Det er mye viktigere å ta utslippene der de faktisk er om man vil ha ren luft og ikke bare symbolpolitikk. Jeg tenker at peis/vedfyringsavgift, strømavgift, større avgifter på skip og diesel som drivstoff vil gjøre stor nytte.

Svevestøvet vil riktignok fortsatt ikke bli borte.

Så jeg kan gjerne gjøre mye, men bensinbilene vil jeg kjøre til det ikke lenger finnes :-)

Griffel

Sitat fra: BensinV8 på lørdag 06. februar 2016, klokken 18:28
Norge må jo bare følge resten av Europa og tilby det som selges i EU også i Norge. EØS-avtalen etc kan ikke fravikes. Derfor er Norge avhengig av at Europa/EU gjør det samme.

Norge kan i stedet øke avgifter etc på biltyper man ikke ønsker seg, men de kan ikke forby dem.
Nå var det akkurat det AP forslo, nemlig å øke avgiftene både på fossilbiler og på diesel og bensin slik at disse bilene fases ut. Det var ikke et forslag om å forby salg av bensin- og dieselbiler.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

timingbeltkiller

Mistenker Støre for å planlegge elektrifiseringen av hele bilparken med hjelp av avgiftskruen.
Du blir opplagt kvitt alle nye fossiler dersom kjøpsavgiften settes mega, giga eller tera høy.
De nåværende fossilene blir du kvitt med å sette årsavgiften og prisen på bensin og diesel
mega, giga eller tera høy.

Deretter, når elbilene har overtatt, kan han beholde bilen som (vanskelig erstattbart) skattefundament
med (minst like høye) fiskalavgifter på elbiler som på dagens fossilbiler.

Tro alltid det verste om 99% av politikerne!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

OlavEmil

Eg ser ingenting gale i det scenarioet du skisserer der, timingbeltkiller. Det framstår som særs fornuftig, spør du meg.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Enigami

Arbeiderpartiet må jo velges inn for å kunne sette opp bilavgiftene. Jeg tipper de fleste stemmer på andre partier (Høyre og FRP) dersom de ikke ønsker å sette opp avgiftene.

Det kommer ikke til å fungere uten pisk, men gulrot blir det eneste som vil bli satset på.
Derfor tror jeg det kommer til å bli høyere avgift på drivstoff.mdet er en god løsning for å få 50-70% over på hybrid og elektrisk slik at vi andre kan kjøre bensinbiler om vi foretrekker dette.

I 2030 vil garantert ikke EU ha mer enn 25% elbiler (om så mye i det hele tatt) slik at produksjonen av bensinbiler og hybrider vil pågå i minst 40-50 år til.

kos

Det er over 2 år siden at jeg oppfylte det målet - og personlig forstår jeg ikke hvorfor flere ikke kommer etter. - Og om man ser på omsetningen av elbiler så er det kun en ting som stopper den utviklingen og det er at vi fortsatt har noen nye bensin og diesel biler som fortsatt ruller. Men om man avgifts belaster bensin og diesel og fortsatt satser på insentiver så burde 2030 være i siste laget. Burde vel allerede være oppfylt i 2025.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA