Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skremmende bremseopplevelse!

Startet av andyinnebandy, torsdag 17. mars 2016, klokken 14:53

« forrige - neste »

andyinnebandy

Hei. Jeg har bestemt meg for å kjøpe elbil. Det må bli brukt, da jeg har begrenset budsjett, (maks 120.000,-)
Jeg kjører miev nesten daglig i jobbsammenheng, og liker denne svært godt. Rekkevidden er god nok for mitt bruk da familien har en fossilbil fra før. Bilen skal fortrinnsvis brukes til småkjøring. Har sett at det ligger en del brukte trillinger på finn.no på 110-120.000. Disse har jo gått 10-20-30.000. Jeg er generell skeptisk til å kjøpe brukt. Noen som kan gi meg noen generelle råd, f. eks. kjøpe fra importør, eller privat? Noen som vet hvor langt bilen går før man må regne med å skifte batteri? Ønsker en driftssikker bil i minimum 3-4 år før det evnt må gjøres større former for service. Fordeler å ulemper med forskjellige valgmuligheter. Jeg er takknemlig for alle råd/erfaringer her.
Mvh Andreas

Panduck

Før du kjøper bil, be om å få prøvekjøre med fullt batteri? Se hvor langt du kommer? Da har du forhold til hvordan det står til med batteriet.  Spør på trillingdelen av forumet hva slags problemer du bør være på utsikk etter.

arthur

Etter 18 måneder med en Miev vil jeg faktisk si at vi har ikke hatt noe problem i det hele tatt! Den gjør det den skal, på en måte vi synes er grei og kvaliteten opplever vi som god. Oppvarming med bruk av fjernkontrill er en meget god ting som søstrene ikke har og som vi ikke ville ha vært foruten!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Panduck

Du kan få LEAF'er til den prisen du nevner. De vil muligens ha litt lengre rekkevidde og en del mer komfort enn trillingen, men du velger da vekk mulighet for hurtiglading (LEAF til den prisen er stort sett importbiler uten hurtiglading). Eksempel er http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=70694138

Sjekk da på leaf delen om ting man må passe på ved "usa-import"

tomrh

Til våren har vi eid vår i-MiEV i 4 år, og den har gått snart 110.000 km. Snakk om driftsikker bil, går som ei klokke. Den begynner først nå å gå i "pluss" for oss, siden vi kjøpte den ny i 2012 til hele 214' og alternativet den gang var en bruktbil i kompaktklassen til 80'-100'. Sparer inn 30.000 i året over drift relativt til alternativet, planen er at den skal vare i 7 år minst. Men det ville vært fantastisk å kunne kjøpt den til de bruktprisene som er nå.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

andyinnebandy

Takk for alle svar. Kommer til å be om å få prøvekjøre med fullt batteri. Holder en knapp på miev, fordi jeg kjenner den godt og innbiller meg at jeg kan få en bil (innenfor mitt budsjett) som har gått kortere og kanskje fortsatt har servicegaranti.

psyfoon

Jeg hadde samme budsjett som deg og ville også ha brukt i-miev. Men jeg synes bruktbilprisene er/var ganske høye, 120.000 gav en 3-4år gammel i-miev med kun 1-2års garanti igjen. Usikkerheten mtp levetid batteri og det at du ikke vet hvordan forrige eier har behandlet batteri og bil gjorde at jeg la 40 lapper ekstra på bordet og fikk en sprett ny bil med 5års garanti og den tryggheten og forutsigbarhet som følger med det,  velge farge og samtidig for første gang få oppleve å eie en helt ny bil for en billig penge. Hvis i-miev holder seg like bra i pris fremover som de har hittil vil man spare inn mellomlegget. Kjøper du en 4år gammel i-miev for 120.000kr og skal ha den i 4år får du sannsynligvis nesten ingenting igjen for den ved salg, redusert rekkevidde pga dårligere batteri og i værste fall risikere at batteriet må byttes for egen regning.

Regnestykket er derfor ganske enkelt, men har du ikke mulighet til å utvide budsjettet så vil jeg uansett mene at en brukt i-miev er et godt og trygt valg. Virker som veldig god kvalitet og de er sjarmerende i all sin enkelhet. Blir rett og slett litt glad i den :-) Anbefaler i-miev foran søstrene pga forvarming, samt nyere og bedre batteri (fra 2013-2014?) 160km rekkevidde vs 150km på de andre. Uansett, lykke til!  :D
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

automat

Sitat fra: psyfoon på torsdag 04. februar 2016, klokken 21:40

Regnestykket er derfor ganske enkelt, men har du ikke mulighet til å utvide budsjettet så vil jeg uansett mene at en brukt i-miev er et godt og trygt valg. Virker som veldig god kvalitet og de er sjarmerende i all sin enkelhet. Blir rett og slett litt glad i den :-) Anbefaler i-miev foran søstrene pga forvarming, samt nyere og bedre batteri (fra 2013-2014?) 160km rekkevidde vs 150km på de andre. Uansett, lykke til!  :D

I trilling-delen av forumet kom man fram til at et nytt og bedre batteri trolig ble begynt produsert sommeren 2012. Så i hvertfall 2013-modeller bør ha dette batteriet. Dette er sannsynligvis samtidig med at de franske fikk redusert antall battericeller fra 88 til 80. De beholdt samme rekkevidde som tidligere, mens i-miev fikk noe økt rekkevidde. LEV50N-batteriet har vesentlig lenger levetid enn det gamle LEV50 i flg specs. Kan altså være en fordel å se etter 2013-mod eller nyere.

Fra trilling-forumet:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6944.75.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6587.msg403964.html#msg403964

2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

tomrh

Jepp, et viktig poeng Automat trekker fram her. Det nye LEV50N har 3-4 ganger levetiden til LEV50 som står i 2011 og 2012 mod, dvs. 400.000 km bør være oppnåelig innenfor 70% av opprinnelig kapasitet for 2013-mod eller nyere. Blir aldri kvitt dem uten å selge eller kræsje. ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

andyinnebandy

Dette er veldig nyttig informasjon. Da skal jeg definitivt se etter en 2013-modell, og spørre etter LEV50N-batteriet. Takk for svarene folkens!

automat

Har intrykk av at dette ikke er særlig kjent i markedet. Og jeg har heller ikke sett noen offisiell bekreftelse på denne innformasjonen.

Hvis du spør en selger om bilen har LEV50- eller LEV50N-batteri, så er det stor sannsynlighet for at du bare får et spørsmålstegn til svar.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

tomrh

Jeg mener at forskjellen kan sees på om trillingen har LED frontlykter. Da har den også optimalisert motor og dette LEV50N batteriet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

andyinnebandy

Ja okei. Men slik jeg forstår det er det altså sannsynlig at alle trillingmodeller fra 2013 og nyere har LEV50N-batteri? Jeg kan iallefall spørre og grave:)
Aha, led-lykt foran kan indikere dette. Takk, tomrh!

automat

Sitat fra: tomrh på fredag 05. februar 2016, klokken 10:09
Jeg mener at forskjellen kan sees på om trillingen har LED frontlykter. Da har den også optimalisert motor og dette LEV50N batteriet.

Funker bare på i-miev, da de franske ikke har LED-lys.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

kaiat

For de franske skal du kunne se om det er det gamle eller nye batteriet ut fra et klistremerke. Se denne tråden http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=2976 (bildene nede i tråden) for å finne dette klistremerket.

For 120.000 bør forøvrig den aktuelle bilen være ganske ny. Fra 2015-modell er det forresten 8 års batterigaranti på de franske.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA