Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 11 Nye Superladere til Norge i 2016

Startet av Mazzbot, torsdag 17. mars 2016, klokken 12:34

« forrige - neste »

Mazzbot

Hei ! I slutten av mars har jeg ferie og tenker å ta turen hjem til østlandet med leafen .

Hvilken vei er den sikreste å ta mtp lading ? Tenker at Hardangervidda er den beste veien å ta. Men har aldri kjørt denne veien før .

Hvor mye burde jeg hurtiglade mellom hver etappe og hvor lange strekker burde være innafor med 24kwh leaf ?


Setter stor pris på tips og råd når det gjelder langkjøring med leaf
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Bjoris

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,26481.0.html

Her ser du min plan i mars, utfordringen østover er Hardangervidda, kortere strekk mellom laderene over Haukeli, her har jeg faktisk hoppet over den i Vinje!
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Mazzbot

Men nå kommer det flere ladere , Gudvangen og Hemsedal så det gjør vel at man kan kjøre via Hemsedal ?
Tesla model 3 reservert 31/3 .

THE

Gudvangen og Hemsedal blir nok ikke klare til påske, disse lokasjonene er en del av Enova-utbyggingen. I tillegg kommer det hurtiglader på Håbakken (Lærdal) og Borlaug.

Når disse Enovastøttede ladestasjonene er utbygd blir Bergen - Oslo mulig over både E16 Filefjell og Rv52 Hemsedal.

Påska 2016 vil nok Hardangervidda og Haukeli være alternativene med elbil. Ca. 90 km fra Eidfjord til Geilo med 800 høydemeter i tillegg. Toppen på Hardangervidda ligger på ca 1250moh ved Dyranut ca 35 km fra Eidfjord. Derfra er det vel ganske lett veg ned til Geilo. 90 km kan kanskje bli litt spennende med Leaf på vinteren, må huske på at det kan være full vinter på fjellet i slutten av mars.

Personlig tror jeg at Haukeli er et tryggere valg øst-vest med elbil. Fra Bergen og over fjellet har du veldig mange mulige ladestasjoner: Trengereid, Bjørkheim, Nordheimsund, Odda, Røldal, Haukeligrend, Åmot, Seljord.

Med lading i Nordheimsund, Odda, Røldal og Haukeligrend bør resten av vegen være bekymringsfri. Den verste strekningen blir vel kanskje Røldal - Haukeligrend på knappe 60 km med en del stigning til ca 1000moh. Netto stigning blir uansett liten da Røldal ligger på ca 400 moh og Haukeligrend ca 600 moh.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Olee

Kjørte første del av turen din nå før jul, og det gikk bedre enn forventet.
Jeg ladet vel til 70% på Voss, siden jeg uansett måtte lade lenge i Eidfjord. Hadde ca 40% i Eidfjord, og ladet til 96% der. Tror det tok ca 45 min  ::) Utetemp på 5 grader, og litt småregn. Oppover fjellet gikk det forholdsvis rolig, da det begynte å bli litt småglatt oppover, pluss noen andre biler som kjørte sakte. På toppen var det ca -1 og lett snøstorm med tidvis sikt på 10-20 meter, så det gikk sakte en stund!
27% Haugastøl, 19% Ustadoset og 15% når jeg kom til hurtigladeren på Geilo. Det gikk for det meste i sete- og rattvarme, med litt varme av og på for å unngå dugg.
Får håpe dette hjalp litt :)

Mazzbot

Hordvik - Myrkdalen 124 km : saktelading hos svigers 

Myrkdalen - Hurtiglader Eidfjord 78.5 km :

Eidfjord - Hurtiglader Geilo 90.1 km :

Hurtiglader Geilo - Hurtiglader Flå 102 km

Hurtiglader Flå - Hurtiglader Hokksund 102 km:

Hokksund hurtiglader - Drøbak 60.8 km

Kommer til å kjøre etter jobb til Myrkdalen også sove der så jeg får 100% og en god natt søvn før jeg tar resten av turen , kunne kjørt til Norheimsund men det ser jeg på som mer slitsomt .

Eneste jeg ser for meg som kan bli spennende her er Eidfjord - Geilo , ser også at laderen på geilo er merket med rødt , skal ringe fortum imorra og høre status på denne laderen.

Ellers kan jeg kjøre E134 over Haukelid, har aldri kjørt denne veien , denne kan vel bli mindre problemfritt , men hvordan er veien her ?

Ser for meg det første forslaget som det beste og mest effektivet hvis været er bra og laderen på geilo er oppe !

Er det andre ladestasjoner som kan være bedre å velge ? :) all tips tas imot med takk !
Tesla model 3 reservert 31/3 .

leafnor

Sitat fra: Mazzbot på søndag 07. februar 2016, klokken 15:32
Hordvik - Myrkdalen 124 km : saktelading hos svigers 

Myrkdalen - Hurtiglader Eidfjord 78.5 km :

Eidfjord - Hurtiglader Geilo 90.1 km :

Hurtiglader Geilo - Hurtiglader Flå 102 km

Hurtiglader Flå - Hurtiglader Hokksund 102 km:

Hokksund hurtiglader - Drøbak 60.8 km

Kommer til å kjøre etter jobb til Myrkdalen også sove der så jeg får 100% og en god natt søvn før jeg tar resten av turen , kunne kjørt til Norheimsund men det ser jeg på som mer slitsomt .

Eneste jeg ser for meg som kan bli spennende her er Eidfjord - Geilo , ser også at laderen på geilo er merket med rødt , skal ringe fortum imorra og høre status på denne laderen.

Ellers kan jeg kjøre E134 over Haukelid, har aldri kjørt denne veien , denne kan vel bli mindre problemfritt , men hvordan er veien her ?

Ser for meg det første forslaget som det beste og mest effektivet hvis været er bra og laderen på geilo er oppe !

Er det andre ladestasjoner som kan være bedre å velge ? :) all tips tas imot med takk !
Sjekket for deg på http://www.jurassictest.ch/GR/
Hordvik - Myrkdalen 124 km : saktelading hos svigers 
Du har kanskje kjørt denne før i og med svigers, men forbruk er 17,3 kWt , og vinterføre trekker en del mer enn hva man tror. I allefall, spar på varmen, sjekk dekktrykk.

Myrkdalen - Hurtiglader Eidfjord 78.5 km :
Du bruker 8,6 kWt, 55%

Eidfjord - Hurtiglader Geilo 90.1 km :
Der går det 16 kWt, og 50% er svidd av de første tre mil til du er på toppen ca 1200moh. Ville ladet lenge for å sikre å komme frem. Til 90% på lader tenker jeg.

Hurtiglader Geilo - Hurtiglader Flå 102 km
Nedoverbakke, og du bruker 12kwt, så lading til 70% skulle holde,
Det er også flere hurtigladere mellom, så for  å spare tid, ville jeg valgt å lade til 60%, og så i Gol funnet en lader og så til 60 på den og før flå.

Hurtiglader Flå - Hurtiglader Hokksund 102 km:
Også omlag 12kWt.

Hokksund hurtiglader - Drøbak 60.8 km
Omlag 10kWt.

Min erfaring med Leaf på langtur vinters tid er å lade på hver hurtiglader det er mulig å innom (ca 50-60 km). Lader da på maks input, i stedet for å pine inn toppen på batteriet. Taper bare tid på den måten.
Men opp til Geilo har du ikke noe valg, det må du lade full tank, og så kansjke kjøre uten varme i allefall opp de første1000 høydemeter.

Andre tips:
- Varm bilen mens du lader, varme på maks
- Ikke sprengfyr mens du kjører.
- Vifte på laveste hastighet om det rekker å holde dogg unna
- 3 bar i dekka (2.8 forran, 3,0 bak har jeg nå)
- Opp lange bratte bakker, hold "nødvendig" fart, og ikke akksellerer i motbakken. (Indre tap i batteriet)
- Ta med ullteppe
- Bruk sete og rattvarme
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Mazzbot

Tusen takk for svar :) ! kan evt lade på Vinje eller Voss hvis det er regnvær eller dårlig føre .

I oppoverbakker , er det lurt å bruke B modus da eller er det bedre å bruke D pga bilen ikke bremser i D modus ? Kjører alltid i Eco modus omtrent uansett .

Ok så lade heller på flere ganger til lavere % , den hadde jeg ikke tenkt på faktisk ! Håper ikke startprisen på ladere er som i Bergen med 10kr i oppstart og deretter 2.50 kr per minutt.
Tesla model 3 reservert 31/3 .

leafnor

Sitat fra: Mazzbot på søndag 07. februar 2016, klokken 16:41
Tusen takk for svar :) ! kan evt lade på Vinje eller Voss hvis det er regnvær eller dårlig føre .

I oppoverbakker , er det lurt å bruke B modus da eller er det bedre å bruke D pga bilen ikke bremser i D modus ? Kjører alltid i Eco modus omtrent uansett .

Ok så lade heller på flere ganger til lavere % , den hadde jeg ikke tenkt på faktisk ! Håper ikke startprisen på ladere er som i Bergen med 10kr i oppstart og deretter 2.50 kr per minutt.
Hei
Les denne om å lade flere ganger fremfor "laaaange" ladestopp: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25165.msg427456.html#msg427456
Grønn kontakt og Fortum har ikke 10kr per start. Likefullt, om så var, 10 kroner er 4 minutter, og om du lader 2x40% energi fremfor 1x80% så står du garantert mer enn 4 minutter for å få inn sammen mengde energi fordi lading går kanskje på under 20 kW i effekt når du er over 70% på batteriet.
Trolig skulle det bli billigere å lade selv om du måtte betale 10 kroner ekstra.

Opp lange bakker ville jeg kjørt på ECO og D. ECO for å unngått "brå" effektuttak", og D fordi det ikke er behov for å bremse, og trolig bremser det for mye, så du på aksellerere igjen.
Det er snakk om marginer, men å klatre 1000 høydemeter på vinterføre over 3 mil for så å kjøre 6 mil etter det krever at du tar marginene med deg.




Leaf 2012/Aug 160.000 km

Bjoris

Blir interessant å se erfaringene dine fra turen, håper jeg får tatt min tur i midten av mars så om du kjører Haukeli vil du se hva jeg erfarer og hvordan det går med 30 kwh.

Jeg erfarte i dag at det å kommet til lader med 50% Soc gav relativt lav ladefart også på 30 kwh, jeg hadde faktisk trodd den pøste på med maks opp til 70% slik den har gjort før når en starter fra lav soc, men nå var jeg nede på 25 kwh på 70% og så falt det til under 20 kwh ved 80%, ser av LeafSpy at jeg hadde 35 kwh ved 80% forrige gang da jeg startet med 6% soc etter rekkevidde testen..

Det kan være lader selvsagt så tidlig å konkludere, men min plan er å kjøre på lav SOC% uten å overdrive.
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Mazzbot

Kommer til å legge ut en rapport her på forumet ! Hvis Geilo hurtiglader er operativ og været er med meg så kommer jeg til å kjøre denne veien . Jeg fant ikke Seljord , Haukelidgrend og Åmot på ladestasjoner.no

Tesla model 3 reservert 31/3 .

leafnor

Det er ikke noe som viser ladeeffekt på bilen.
Men på laderne er det gjerne visning av ladestrømmen i ampere.

Når ampere dykker under 80A så lader det under 30kW
Nærmer det seg 60A så er begynner det å gå trått. Men da er du nok på opp mot 70% og har mer enn nok til neste stasjon.
Å telle prosent i minuttet er og en metode. 3% i minuttet er omtrent maks, og når det er nede på 2% i minuttet så er det ca 20kW effekt inn, og raskt synkende.
Planlegger tur til Danmark og DanaCup til sommeren. Snittdistanse fra Hjerkinn til Larvik mellom ladestasjoner er 50 km. Forbruket ca 7 kWt i snitt.
Følger jeg "Low SOC Strategy" så blir det 10 ladestopp på snitt 16 minutt (2 min lagt inn som start/stopptid per lading).
Om jeg skal lade for 5 stopp (Dvs et snitt på 14 kWt til 17 kWt på batteriet (Vil ha 3 som buffer) må jeg til SOC 90, og stå minst 40 minutter. Det forlenger turen med 1 time, + ladekostanden blir 60x2,5= 150 kroner mer.

Leaf 2012/Aug 160.000 km

Mazzbot

Noen som vet når det evt blir bygget ladestasjoner for å kjøre hemsedal fjellet og hvor laderne kommer ?

Hvilken vei er best mtp smal,mye svinger osv av Haukeli og rv7?
Tesla model 3 reservert 31/3 .

THE

RV52 Hemsedal skal være ferdig utbygd innen 1. november i år. Enovatildeling for strekningen ble gitt til Fortum. Laderne som fikk støtte er:

Dale (utvides til 2 stk hurtigladere)
Voss (Skulestamo, medfører at du slipper innom Voss sentrum for å lade på Amfi eller Rokneparken)
Gudvangen
Håbakken/Lærdal
Borlaug
Hemsedal
Gol
Nesbyen

Dette kommer i tillegg til de ladelokasjonene som allerede eksisterer i dag.

I tillegg blir det bygd ut over E16 Filefjell:
Tyinkrysset
Vang
Røn
Bagn
Nes
Hallingby

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Mazzbot

Hvordan oppfører leaf seg på motorvei i 110 sone ? Tenkte å besøke slektninger som bor like ved Hamar og fra Oslo og dit er det mye motorvei .

Ser det er lading på minnesund og espa iallefall. Hvis jeg legger meg I 80 km/t kan jeg komme hvor langt ? Er bare vant til vestlandsvær og veier ..
Tesla model 3 reservert 31/3 .

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA