Hva kreves av sikringskap/anlegg for å få et 32A ladepunkt?

Startet av sjossang, tirsdag 02. februar 2016, klokken 22:30

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 04. februar 2016, klokken 00:54
Så det betyr at hovedsikringen på 3*63 Ampere, kan utnyttes maksimalt med 3 enfaser med 36A hver?

Jepp. Så om 3 biler lader på 16A kan den 4. fint lade med 32A. Da er det fortsatt nok strøm til at nestemann kan lade med 20A.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

elektrolux

3x63Ax230V/1,7=25 kW ladekapasitet på dette anlegget.

Det betyr at en kan lade inn godt over 100 km/t på tilhørende bilpark.

Fordel det på ca 10 t hver kveld og en får på 1000 km.

Del det på 18 biler så  får hver bil ladet inn 55 km som er mer enn gjennomsnittlig behov.

Altså. Her kan 18 stk Zapcharger Smart dekke hele anleggets behov uten å måtte endre inntaket. ;)

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ingeniøren

Ok, der lærte vi litt. Har samme inntaks sikring i skapet og avskrev egentlig 32A til garasjen, så det ble 16A. Holder lenger med 16A, men greit å vite til en senere anledning hvis everket sier det er ok..
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 04. februar 2016, klokken 01:22
Så det betyr at hovedsikringen på 3*63 Ampere, kan utnyttes maksimalt med 3 enfaser med 36A hver?

Jepp. Så om 3 biler lader på 16A kan den 4. fint lade med 32A. Da er det fortsatt nok strøm til at nestemann kan lade med 20A.
Så enkelt er det nok ikke, det går ikke å bare dele mulig effekt (25kW) på antall biler som står til lading så lenge antallet biler ikke er delig på 3 og alle trekker likt.
Så 4 biler hvor 3 trekker 16A en trekker 32A og en trekker 20A (alle en fase 230V på 3x63A kurs) kommer til å gå sikkelig dårlig.

En må se på strømmen i hver enkelt ledning.

Når 3 biler lader med 16A og en med 32A går det allerede 58 A i to av ledningene. Så selv om det bare går 28A i den 3 ledningen er det ikke mye å gå på.

Det enkleste er å dele tilgjenglig effekt på 3,6,9 osv. når en raskt vurderer hva som kan gå.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på torsdag 04. februar 2016, klokken 11:03
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 04. februar 2016, klokken 01:22

Så enkelt er det nok ikke, det går ikke å bare dele mulig effekt (25kW) på antall biler som står til lading så lenge antallet biler ikke er delig på 3 og alle trekker likt.
Så 4 biler hvor 3 trekker 16A en trekker 32A og en trekker 20A (alle en fase 230V på 3x63A kurs) kommer til å gå sikkelig dårlig.

En må se på strømmen i hver enkelt ledning.

Når 3 biler lader med 16A og en med 32A går det allerede 58 A i to av ledningene. Så selv om det bare går 28A i den 3 ledningen er det ikke mye å gå på.

Det enkleste er å dele tilgjenglig effekt på 3,6,9 osv. når en raskt vurderer hva som kan gå.

Nå skulle jo Zapcharger fordele bilene på fasene automatisk etter hva som er best. Om du fordeler effekten ideelt på fasene på et 3x63A uttak kan du trekke 36A på hver fase. To biler på 16A hver på L1/l2 gir 32A der. To biler på 16A+20A på L2/L3 gir 36A der. Da er det 36A tilgjengelig over L1/L3.

Griffel

Forutsetter selvfølgelig at at fasefordelingen kan endres dynamisk under lading uten at det forstyrrer bilens ladeforløp. En ting er å tildele en ny bil den minst belastede fasen og justere for tilgjenglig kapasitet, noe helt annet er det å stokke om uten å skape trøbbel for enkelte bilmodeller.

I tillegg er det en formidabel analysesoftware som skal til for dynamisk å flytte enkeltlaster for å få så jevn belastning som mulig, spesielt fordi ladestasjonen ikke har kunnskap om bilens lader når lading starter. Bilen forteller jo ikke hvor mye den kan trekke så verdien av enkelt laster er ikke kjent før under oppramping av ladestrøm. For et anlegg hvor de enkelte ladeplassene alltid benyttes av samme bil er det enklelt, og ikke behov for omkobling. Det er heller ikke problematisk om sist ankommende får den minst belastede fasen, men å stokke om av hensyn til sistemann mens vedkommende ramper opp er ikke rett fram. Enklere jo ferre stasjoner som henger på kursen selfølgelig. (3 stasjoner klarer seg med fast tilkobling).

Men har Zaptec laget et system hvor opptil 18 stasjoner dynamisk flytter rundt på faser ettersom hvordan enkeltlastene varierer med tid, og biler som kobles til å fra forstår jeg at det tar tid å få dette produktet ut på markedet. 
Hyundai Ionic.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på torsdag 04. februar 2016, klokken 11:38
Forutsetter selvfølgelig at at fasefordelingen kan endres dynamisk under lading uten at det forstyrrer bilens ladeforløp. En ting er å tildele en ny bil den minst belastede fasen og justere for tilgjenglig kapasitet, noe helt annet er det å stokke om uten å skape trøbbel for enkelte bilmodeller.

Hvis bilen følger standarden er ikke det noe problem. Ladepunktet kan fint be bilen om å avslutte lading, deretter koble om kontaktoren til ny fase for så å la bilen starte lading igjen.

pudderjagar

Her var da mange forslag!!

Men eit kjapt reknestykke seie at skal du lada flest mulig bilar på 3x63A så vært da 10A kurs og då er da maks 9 bilar som kan lada samtidig før du overbelaster hovedsikringen.

Går ein opp til 16A ladestraum så er da redusert til 3 bilar. Du kan i tillegg ha 3 stk 10A for å utnytte kapasitet.

Skal du ha 32A lading så er da maks 1 bil som kan lade med 32A. Resten må nøye seg med mindre kursar.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

jkirkebo

Sitat fra: pudderjagar på torsdag 04. februar 2016, klokken 19:22

Men eit kjapt reknestykke seie at skal du lada flest mulig bilar på 3x63A så vært da 10A kurs og då er da maks 9 bilar som kan lada samtidig før du overbelaster hovedsikringen.

Går ein opp til 16A ladestraum så er da redusert til 3 bilar. Du kan i tillegg ha 3 stk 10A for å utnytte kapasitet.

Skal du ha 32A lading så er da maks 1 bil som kan lade med 32A. Resten må nøye seg med mindre kursar.

Niks, gitt at vi har 3 stk. 1-fase kurser som kan levere hver seg 36A (63A delt på roten av 3) kan du ha 9 biler på 10A, 6 biler på 16A eller 3 biler på 32A samtidig. Med ladestasjoner som levere 9A kan man ha 12 biler samtidig.

Uten å ha finregnet på det tror jeg nok egentlig at 10 biler på 10A går fint. 40A på 2 faser og 20A på den siste.

zyp

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 04. februar 2016, klokken 22:44
Uten å ha finregnet på det tror jeg nok egentlig at 10 biler på 10A går fint. 40A på 2 faser og 20A på den siste.
40A på to faser vil trekke 69A av faselederen de har til felles.

Du kan derimot trekke 40A på én fase og 30A på de to andre. Dette vil gi en belastning på 61A på to faseledere og 52A på den tredje.

Griffel

Hyundai Ionic.

Rav4_EV

SitatMen har Zaptec laget et system hvor opptil 18 stasjoner dynamisk flytter rundt på faser ettersom hvordan enkeltlastene varierer med tid, og biler som kobles til å fra forstår jeg at det tar tid å få dette produktet ut på markedet.

Skjønnner ikke hvorfor de gjør det så komplisert når de har verdens minste og smarteste transformator.

Bare å likerette alt og deretter vekselrette det i hvert ladepunkt.

Forøvrig tror jeg Zaptec kommer til å skuffe supporterklubben sin. Det finnes neppe betalingsvilje for alle disse superduper løsningene som kun vinner en eller to ampere i forhold til andre produkter på markedet.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

pudderjagar

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 04. februar 2016, klokken 22:44
Sitat fra: pudderjagar på torsdag 04. februar 2016, klokken 19:22

Niks, gitt at vi har 3 stk. 1-fase kurser som kan levere hver seg 36A (63A delt på roten av 3) kan du ha 9 biler på 10A, 6 biler på 16A eller 3 biler på 32A samtidig. Med ladestasjoner som levere 9A kan man ha 12 biler samtidig.

Det du seie her er desverre ikkje lovligt og heilt feil. Når du skal fordele dette i praksis så kan du ikkje berre bruka kalkulatoren. Da må vera praktisk gjennomførbart. Da som skape største problemet er at samtidighetsfaktoren er sett til 1 på elbil-lading. Kva ein kan få til med å triksa og fuska er ikkje interessant.

Da er ikkje lov med 10 bilar på 10A på ein 3x63A inntak. 9 bilar er maks. Den 10 bilen vil gje 70A på 2 av fasane og 60A på den siste. Eg er fullt klar over at ein bil som er sett opp til å lade på 10A bare trekjer 9A, men da finnst ikkje 9A sikring og dermed må du rekna med 10A.

Same problemet får du ved lading på 32A. Da gjev 64A på eine fasen mens 32A på dei 2 andre. Dette er heller ikkje lov.

Med 16A er da maks 4 stk som kan lade. den 5te presser forbruket på eine fasen opp på 64A og er dermed ikkje lov.
Kjører:

Griffel

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 05. februar 2016, klokken 14:30
Skjønnner ikke hvorfor de gjør det så komplisert

Nå har jeg personlig liten tro på at de denne tilordningen til faser så optimalisert som enkelte andre her tror. Jeg tror de tildeler sist ankommende den minst belastede fasen.

(Tiden det har tatt tyder på at de kanskje strekker det litt lenger, men vi vil aldrig se dette produktet ferdig om de har planer om en fullstendig optimalisering hvor laster flyttes for best mulig fasefordeling ved hver belastningsendring.)

Siden en AC ladestasjon ikke blir fortalt om batteriets ladetilstand har jeg også liten tro på hjemmesidens utsagn: "This means efficient charging by automatically giving the least charged car more power.". Jeg er heller ikke sikker på at når lastbegrensnings funksjonen redusere ladehastigheten, at alle er fornøyd med at den mest sultende får mer enn de øvrige. (At trillingen som gjerne ville ha 10A må nøye seg med 6A fordi en sulten Zoe vil ha og får 32A).

Men dette er kun tro så gjerne korriger meg med viten.
Hyundai Ionic.

pudderjagar

Men skal ein ha mest mulig ut av ein 3x63A kurs så er da 3fase lading som gjeld. Men då vært da ein trafo i tillegg.

Desverre så er da få bilar som støttar 3faselading. Veldig rart sidan fiende nr 1 i eit kraftnett er 1 faselading med høg effekt. Sjøl har eg stor nytte av 3faselading på min bil men skulle hatt litt større trafo enn eg har for å kunna utnytta bilen maks både til arbeid og fritid når eg kjem heim. Men er på jakt etter ein trafo på 20 - 25KVA hvis nokon veit om ein!!
Kjører:

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA