Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 50 tonn elbilkiller løs på E6

Startet av Lyng, torsdag 17. mars 2016, klokken 06:58

« forrige - neste »

Lyng

 Da har jeg etter flere år bestemt meg for og kjøpe meg elbil.sitter her å spekulere hvilket merke jeg skal velge. Der står i mellom Nissan Leaf eller e golf. Men er usikker hva en skal velge.

Bjoris

#1
Akkurat nå er det større batteri i Leaf enn eGolf, jeg er av de som mener at dagens eGolf er overpriset som følge av dette, men eGolf er mye mer bil sier de som har den så du må nesten prøve og vurdere ut fra egne erfaringer. Rekkevidden tror jeg nok er ca 4 mil lengre på 30 kwh Leaf enn dagens eGolf, men til høsten kommer eGolf med lengre rekkevidde også så kan være lurt å vente om du har tid, usikker på hva det gjør med prisene.

Merk at Leaf kan fås med Agrol rabatt som gir deg en 30 Tekna med vinterhjul på veien til 255, dermed blir den vesentlig rimeliger enn eGolf også, tross større batteri, men den mangler ting som raderbasert cruisecontroll, nødstopp og ting som begynner å bli helt vanlig på nye biler...

Ny Leaf kommer 2017, rykter 60 kwh batteri, men tipper prisen blir noe mer enn 255:) 355 kanskje...

Fordel med større batteri er ikke bare lengre rekkevidde, men også raskere lading, det er stor forskjell mellom 24 og 30 kwh batteri på Leaf, usikker på ladefart til eGolf, men pga mindre batteri vil den lade saktere, da størrelsen på batteriet er avgjørende for hvor mye strøm det tåler å få inn...

Ja, har da selvsagt 30 kwh Leaf, nettopp fått den så er ikke objektiv, er veldig fornøyd med Leafen, men til samme pris og rekkevidde ville jeg selvsagt valgt eGolf..., men det blir fort 40-50.000 mer i pris og det hadde jeg ikke gitt om rekkevidden var lik heller...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

eliten

Har også fått Leaf 30 kw. Er kjempefornøyd. Når jeg hørte på jobben at 2 av gutta hadde hhv 122 og 123 km med sine Soul etter lading, og jeg hadde 180 km etter lading, og ser alle elektrofeilene på Facebook sidene til e-golfen,  så er jeg kjempeglad for mitt valg. Det er den el-bilen som har vært lengst på markedet, og har etter det jeg opfatter en bra kvalitet.

elektrolux

Har du ikke bruk for ekstra lang rekkevidde er e-Up rett og slett genial. Og så sparer du penger til neste Elbil som du uansett må ha så snart kona "oppdager" den du nå kjøper. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

tomrh

Sitat fra: elektrolux på onsdag 03. februar 2016, klokken 06:07
Og så sparer du penger til neste Elbil som du uansett må ha så snart kona "oppdager" den du nå kjøper. ;)
Elektrolux har rett! Hvis du vil ha elbilen for deg selv, kjøp trilling. :P

Jeg har prøvekjørt e-Golfen til en kamerat og eier selv en førstegenerasjons Leaf. Synes golfen er noe oppskrytt, opplevde vel ikke den voldsomme forskjell egentlig. Spørs mer med hva man er vant med, og jeg er ingen VAG-entusiast akkurat. Enig med bjoris her, akkurat nå er e-golfen overpriset i forhold til 30 kWh Leaf.

Førstegangskjøpere av elbil vil ofte kjøpe nytt og best, men etter min mening kan 1-3 år gammel brukt Leaf være et røverkjøp om man ikke trenger den ekstra rekkevidden. Man sparer mye verdifall og har en bil som holder i massevis av år.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

THE

Er ikke i tvil om hva jeg hadde valgt. Synes jo ikke Leaf er noe fin bil, men hvis valget står mellom eGolf og Leaf 30kWh hadde jeg valgt Leaf uten å blunke. Synes nesten det er utrolig at eGolf selges til andre en VW fanboys, jeg var i alle fall ikke imponert etter et døgn med eGolf på prøve.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Klykken

VW har heller ikke mulighet for forhåndsvarming av sine batterier, som er destruktivt for både rekkevidde og levetid.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

OlavEmil

Må seie meg einig med dei andre her. Når du kan få lengre rekkjevidde, betre hurtiglading og lågare pris, og samtidig sleppe å ha noko med Møller / VW å gjere, seier vel valet seg sjølv?
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Panduck

Ulemper med egolf: Ingen støtte for raskere lading enn 3.3kW på AC. Forhandler er Møller bil. Det er en del ting sagt om hva folk synes om hvordan Møller Bil behandler kundene sine.

tomrh

Sitat fra: Panduck på onsdag 03. februar 2016, klokken 20:40
Det er en del ting sagt om hva folk synes om hvordan Møller Bil behandler kundene sine.
Det er også endel ting sagt om hvordan Nissan Norge behandler kunder.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Ingeniøren

Og de som får god behandlig hører du ikke noe fra....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Panduck

Sitat fra: tomrh på onsdag 03. februar 2016, klokken 21:45
Sitat fra: Panduck på onsdag 03. februar 2016, klokken 20:40
Det er en del ting sagt om hva folk synes om hvordan Møller Bil behandler kundene sine.
Det er også endel ting sagt om hvordan Nissan Norge behandler kunder.

Møller er eneleverandør, hos Nissan har du litt mer valg. Men jo, jeg vet at Nissan får klager, men sett litt på hva folk opplever hos Møller, virker det som de er i en litt annen klasse. Gjenganger fra LEAF folket er carwingsfrustrasjon.

Lyng

Da ble det bestilt en Nissan Leaf  tekna 30 kWh med en 6.6 kw lader. Er spent om jeg blir fornøyd som førstegangs eier av en elbil.

tomrh

Gratulerer! Det tror jeg du blir fornøyd med. :) Skulle hatt elbil med 6,6 kW lader selv, hadde spart meg for en dag i uka med hurtiglading.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

OlavEmil

Du blir garantert nøgd som elbileigar :) . 6,6kW ladar er gull verdt, godt val!
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA