Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elektrisk sportsbil fra 1959

Startet av olafsenw, fredag 06. august 2010, klokken 15:19

« forrige - neste »

olafsenw

Hei,

Viften(e) hyler noe voldsomt under kjøring.  Er det kulelagrene i viften(e) til radiatoren som er i ferd med å gi seg eller er det vannpumpehyling?  En hyggelig sideeffect er at jeg aldri kommer til å kjøre på en fotgjenger.  Heldigvis har de ikke slike hylere under fotball-VM.

Noen som vet hvilken vannpumpe det er som sitter i en Think classic?



Mvh



Willy

hma

#1
Hei Willy

Velkommen til forumet! Jeg vil anbefale elbilwiki http://elbilwiki.nipen.no/wiki/Hovedside, samt søkefunksjonen på forumet.

Under punkt 7.6 finner du info om kjøleviftene/radiatorviftene
http://elbilwiki.nipen.no/wiki/Think:Elektrisk_12_volt_system.

Vannpumpe er blant annet diskutert her
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=690.msg6040#msg6040

Håper ikke du oppfatter dette negativt, det er snarere hjelp til selvhjelp  :)

Vil samtidig anbefale deg Nikometer til din Think. Det får du kjøpt av BauDemo på forumet. Det vil blant annet gi informasjon om vannpumpe / batterikjølestatus. Enda viktigere informasjon er bl.a strømtrekk og batterispenning. Helt uunnværlig for enhver Think-eier  :)

Vennlig hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

cra

Hei, Willy!

Jeg har samme problemet på min think nå ( har kommet i det siste), og jeg mistenker at det kan være 12V-batteriet som er dårlig. Mener å huske at når det skjer så vil DC/DC-konverteren gå ofte, og dette medføre mye viftegange. DEt er i alle fall det jeg har lagt merke til på min - viftene går veldig ofte i forhold til før. Feilmelding avlest med diagnoseapparatet sa noe om problemer med 12V lading eller hva det var. Temperaturene på batterier, motor osv var helt grei.

JEg har for øvrig satt i en annen type vannpumpe enn den originale, kjøpt via forumet her. Den er børsteløs, og skal derfor "vare evig". :) Eneste nødvendige modifikasjon var å koble til strøm vha "sukkerbit", samt feste med en litt lengre bolt i klemma pga litt større diameter på pumpehuset. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

Sitat fra: cra på onsdag 23. juni 2010, klokken 17:29
JEg har for øvrig satt i en annen type vannpumpe enn den originale, kjøpt via forumet her.
Sjekk info på ElbilWiki http://elbilwiki.nipen.no/wiki/Think:Deler#Sirkulasjonspumpe
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Sitat fra: olafsenw på onsdag 23. juni 2010, klokken 14:04
Hei,

Viften(e) hyler noe voldsomt under kjøring.  Er det kulelagrene i viften(e) til radiatoren som er i ferd med å gi seg eller er det vannpumpehyling? 

Tipper det er kjøleviften(e) dine som hyler. Vannpumpa klarer rett og slett ikke å lage så mye lyd.

Trenger selv en slik grunnet samme symptom
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Enig med Elektrolux. Motoren i viftene til radiatoren har ikke kulelager, men sintrede bronselagre, en type glidelager. Når de først har begynt å hyle er nok slitasjen for stor til at noe kan gjøres: motoren må byttes. Grunnen til at radiatorviftene går er at det har blitt varmere i været. På min bil går de nesten hele tiden nå.

Levetiden kan trolig forlenges ved å smøre med en dråpe olje i hvert lager. Da må vifta demonteres og det er en større jobb enn å bytte hele vifta komplett. Det er bare 3 skruer som holder hver vifte til radiatoren.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Hjortenberg

Takk for at du spurte om akkurat dettte spørsmålet. Jeg hadde tenkt til å legge det inn straks.. ;D

Ser ut til at det er et "common" problem. Hva skal man gjøre for å kvitte seg med den stakkars vifta som snart går varm? Det må jo bruke ganske mye strøm. JEg klarer ikke kjøre så mye mer enn 70-80km nå, så må jo være noe her..
Think City 2008 16A, kjørte fra Oslo-Stavanger November 2010
Har hatt Think city 2003.

Ken

De koster ikke all verdens hos Ford. Kjøpes komplett og parvis. Du få i allefall riktige komponenter.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA