Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kia Soul, VW Golf eller Mercedes B

Startet av TrondheimsLeaf, tirsdag 15. mars 2016, klokken 21:28

« forrige - neste »

TrondheimsLeaf

Hei!

Jeg er på utkikk etter en 16A ladekabel med vanlig schukokontakt, uten kladd.

Er det noen som vet av noen kupp der ute, evt hvor det er billigst å handle?

Er Charge-Amps best?

All tips mottas med glede!


bruisepristine

Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

TrondheimsLeaf

Se der ja. Hvordan er disse kablene angående varmgang på kursen?

Burger

Ehrm. De er alle like med tanke på varmgang. De trekker 16A, og skaper 16A varmgang på kursen din, så blir det varmgang. Er du usikker, invester i en elektriker som kan gå over anlegget ditt.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

elektrolux

Ikke enig

Originale kabler på 10A og med kladd kan skape større varmgang enn f.eks Charge-amps justerbare med temperatursensor.

Dette grunnet bedre kontakt når Shuko støpselet ikke har en tung last som skal støttes opp. Med bedre kontakt blir det mindre overgangsmotstand = mindre varmgang. I tillegg vil temp sensor forhindre videre lading dersom det likevel blir varmt.

Har skjekket dette mangfoldige ganger og 16A lading er problemfritt så lenge forbindelsen er god.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Homecast

Ikke enig, enkelt oppheng for kladden sørger for mer trygghet og er mulig med et minimum av arbeid, og argumentet ditt faller bort ang belastning på støpselet/stikkontakten.

10 A er da tryggere enn 16 A schuko, som beviselig ikke er skap for belastningen over lengere tid.
Jeg har tidligere lagt ut et skriv ifra Elko som da må sees på som en trygg og solid leverandør, og de bekreftet at 10 A ladestrøm er veien å gå på stikkontakter.

Jeg har sjekket 10 A belastning på flere kontakter og endt opp med å nesten brenne av meg fingrene pga slitte kontakter så erfaringen er åpenbart forskjellig
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Burger

elektrolux: Beklager, hadde det litt for travelt til å skrive fullstendig svar i morres.

Trådstarter spør om varmgang i kursen og snakker kun om 16A, da oppfatter jeg det er snakk om 16A og kursen er for meg fra sikringskapet til stikk.

Litt off topic, men jeg synes det er viktig å få frem angående 16A lading.

Det elektriker fant hos meg : 16A kursen til garasjen gikk igjennom for tynt kvadrat halve veien (ukjent for meg), to andre stikk i stua gikk på den (ukjent for meg) og det var varmgang i en bryter som slo av og på strømmen til garasjen når det ble trekt 10A (kjent av meg). Elektriker satte opp en ny sikring med tybe B jordvern, trakk ny kabel til garasjen slik at kvadrat ok hele veien og verifiserte at kontakten i garasjen var i god tilstand og kvalitet. Nå vet jeg og har bevis på at det elektriske er i god stand så jeg har ikke problemer med å lade med 16A om jeg skulle det, men på noen annens anlegg så vil jeg anbefale elektriker til å gå igjennom i tilfelle de er i tvil. Det er mye grums der ute i norske hjem :-)
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

stefse

Håper de slutter med dette kladdetullet snart. Jeg importerte min egen kabel, uten kladd. Vil faktisk påstå den er sikrere, såfremt alt ellers er OK.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Ingeniøren

Sitat fra: Burger på tirsdag 02. februar 2016, klokken 16:19
elektrolux: Beklager, hadde det litt for travelt til å skrive fullstendig svar i morres.

Trådstarter spør om varmgang i kursen og snakker kun om 16A, da oppfatter jeg det er snakk om 16A og kursen er for meg fra sikringskapet til stikk.

Litt off topic, men jeg synes det er viktig å få frem angående 16A lading.

Det elektriker fant hos meg : 16A kursen til garasjen gikk igjennom for tynt kvadrat halve veien (ukjent for meg), to andre stikk i stua gikk på den (ukjent for meg) og det var varmgang i en bryter som slo av og på strømmen til garasjen når det ble trekt 10A (kjent av meg). Elektriker satte opp en ny sikring med tybe B jordvern, trakk ny kabel til garasjen slik at kvadrat ok hele veien og verifiserte at kontakten i garasjen var i god tilstand og kvalitet. Nå vet jeg og har bevis på at det elektriske er i god stand så jeg har ikke problemer med å lade med 16A om jeg skulle det, men på noen annens anlegg så vil jeg anbefale elektriker til å gå igjennom i tilfelle de er i tvil. Det er mye grums der ute i norske hjem :-)

Var det samme hos meg. 16A kurs til garasjen viste seg å ha 1.5mm2, godt skjult i veggen. Bytte til 4mm2 - for sikkerhetsskyld.
Har vel noe å gjøre med at det som var lov i gamle dager, ikke er lov i dag, men det kan fortsatt stå, selv om det ikke er lov i dag. Litt rart, men forståelig for det kommer vel ny forskrifter årlig, og det blir litt slitsomt å rive anlegget og legge nytt hvert år, og dyrt  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA