Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Baklys og DRL samtidig

Startet av bdsigrid, tirsdag 15. mars 2016, klokken 18:14

« forrige - neste »

larsk

Sitat fra: Bolfus på tirsdag 02. februar 2016, klokken 23:21

Dombås (99km)
Fagerhaug (92km)


Kan du fortelle litt om dette strekket??
Det er jo massivt med oppover fra Dombås. På toppen er det rimelig flatt, og så er det endel nedover igjen mot Oppdal, men er det nok til å regenere "nok/mye" ?? Man bruker kanskje minimalt fra fjellet og ned, mulig det er derfor det går.....

92km med så mye stigning på starten virker litt skummelt.
(Særlig siden man ikke får ladet til 100% på hurtigladeren, uten å bruk en formue i både tid og $$)

Eller hva?

2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

Bolfus

#16
Nordover: Dombås-Berkåk
Jeg sakteladet i Dombås sentrum inntil jeg hadde ca 50% batteri. Vi skulle overnatte på Hjerkinn (midt på fjellet) og trengte bare nok juice til å komme meg opp de tusen høydemetrene. Husker ikke hvor mange streker jeg hadde igjen på toppen, men noen rekkeviddeangst ble det ikke til tross for rufsent vær, våte veier og +4 grader på toppen. Da vi startet fra Hjerkinn dagen etter hadde vi fulladet bil, med samme værforhold som dagen før. Kjørte 84 km på våte veger til hurtigladeren i Berkåk uten problemer - ikke overraskende, høydeforskjellen tatt i betraktning. Kunne man ha kjørt Dombås-Fagerhaug med 100% batteri? Kanskje. Under gode forhold. Se under:

Sørover: Fagerhaug - Dombås
Ladet til 84% i Fagerhaug (da kutta AR laderen strømmen). Fine, tørre veier hele vegen opp fjellet - vi skulle stoppe og spise på Hjerkinn og plugget derfor bilen inn i schukoen en times tid. I ettertid så jeg at dette egentlig var unødvendig, for som du sier er det ganske så flatt på toppen, og når det først begynner å gå nedover så går det virkelig nedover. De siste 3 mila er nesten utelukkende regenerering eller seiling. Husker jeg vurderte å bare seile forbi Dombås og fortsette ned til Otta, men ettersom vi hadde et mnd-abonnement hos AR ville jeg ha mest mulig valuta for pengene. 

Høydeprofilen til ruta:


Hjerkinn er den toppen på midten. Når du kommer deg dit så har du nok et greit inntrykk av om hvorvidt det kommer til å rekke hele veien. Dersom man er skeptisk til utsiktene så er det mulig å lade litt for å roe nervene. Jeg vil si at det psykologisk er lettere å kjøre sørover, for når du kommer opp bakken så er det gjort, da er det flatmark og nedoverbakker igjen. Turen nordover derimot inneholder noen angstfremkallende motbakker på slutten.

larsk

2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA