Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Baklys og DRL samtidig

Startet av bdsigrid, tirsdag 15. mars 2016, klokken 18:14

« forrige - neste »

bdsigrid

Hei,

Jeg vurderer å kjøpe en av trillingene, men lurer litt på om det skulle være mulig (om man har veeeldig god tid) å ta turen Trondheim-Oslo med den? Si, hvis man kjører flere passasjerer eller skal frakte noe nedover som er vanskelig å få med på tog så kan det jo være greit å ha muligheten ihvertfall? Det er jo blitt så mange hurtigladere på strekningen nå etterhvert, så jeg begynte å fundere litt på det..

På forhånd takk for svar og tanker rundt det :)


Ballemann

Hei! Tror det blir vanskelig! Vi har kjøpt en c zero i Drammen, som vi får levert av evenaas transport opp til Trondheim (2500,- + mva)
Nå skal det sies at vi skulle få bilen i forrige uke, og evenaas tar ikke tlf...
Men det er iallefall billigste alternativ
Renault Twizy 2014 (Solgt)
Citroen CZero 2011
Nissan Leaf Tekna 2013
Hjemmelaget EL trøsykkel, 2000w, 20A

svingen

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Fanafjord

Alt går på et vis. Men det trengs mye tid mye planlegging og jeg ville helt sikker ikke tatt turen nå om vinteren.

AmocoCadiz

Jo det går allerede nå og du kommer alltid frem ( i worst case på lasteplanet på Viking, men frem kommer du :-).
Etterhvert nå som fler og fler hurtiglader bygges ut blir det bare bedre og lettere. Men du må selvsagt planlegge, tar man det som en tur eller opplevelse blir det ihvertfall vellykket.
Velger du reisedag etter å sjekket yr.no vil du ikke ha noen problem!

Ballemann

Men hvorfor kjøpe i Trondheim? Utvalget her er jo relativt dårlig. Og som regel 5-10% dyrere også, alle biler jeg har kjøpt over 50k, har jeg hentet i Sør Norge.
Renault Twizy 2014 (Solgt)
Citroen CZero 2011
Nissan Leaf Tekna 2013
Hjemmelaget EL trøsykkel, 2000w, 20A

evole

Distansen mellom Trondheim og Oslo er ca. 500 kilometer.

Dagsrekorden min er ca. 420 km. Startet dagen med fulladet bil, og fulladet også bilen med normallading (schuko) et sted jeg oppholdt meg store deler av den dagen. Utover det var det naturligvis en del hurtiglading. Helt tilfeldig at jeg endte opp med å kjøre så langt akkurat den dagen, og jeg ville ikke hatt problemer med å kjøre en god del lenger.

Nevnte distanse virker derfor overkommelig, men jeg ville planlagt overnatting et sted hvor jeg kunne fulladet bilen til neste morgen, og ellers planlagt turen i detalj.

bdsigrid

Hei, tusen takk for svar, det var noe oppløftende :) Jeg bor i Trondheim, men reiser iblandt på turer til Oslo og tilbake, så derfor det er litt fint å vite om man har muligheten til å være såppass mobil med denne type bil også, selv om det krever litt planlegging.

TB

#8
Det er råd å reise langt med trilling, spesielt når det stadig kjem fleire CHAdeMO ladarar.

Men, sommarstid bør du ikkje forvente meir enn ca 110 - 120 km før du må lade. Vinter kan det variere mykje, ca 70 km er normalt om det ikkje er for kaldt. Det betyr mange stopp, og mykje venting. Bør planlegge overnatting omlag halvegs, slik at bilen kan lade heilt opp om natta.

Du kan lese om bruker Hamiso si reise frå Eidsvoll til Halsnøy. Det er omlag like langt, 500 km.

http://reisetankar.blogspot.no/2015/07/elbil-fra-eidsvoll-til-sunnhordland-gar.html
http://reisetankar.blogspot.no/2015/07/framme.html
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

asbkar

Du har jo kongen av langdistansekjøring med trilling også da, Sven Erik:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4494.0.html

Hvis du virkelig MÅ kjøre Trondheim-Oslo av og til gjør du det med trilling for opplevelsens skyld, eller du kan leie en langdistansebil (Tesla?) de få gangene du trenger det. Blir bra om et par år når normalt prisede elbiler også får bra rekkevidde.
Fra Ski. i-Miev siden september 2011. TM3 siden mars 2019.

evole

Det skal sies at jeg ikke vil anbefale en slik tur. Kostnadene ved hurtiglading er relativt høye både i kroner og tid.

Jeg tror også det kan være lett for oss som har eid bilene en stund å ta visse ting som ikke er allmennkunnskap for gitt, for eksempel at hurtiglading er svært tregt i kulde. Den praktiske grensen har jeg for min del satt til fem kuldegrader.

Jeg har for øvrig nesten bestemt meg for å slutte med hurtiglading grunnet ladekø og nedetid på ladere, og kanskje også selge elbilen.

tutti

Dersom du bare skal hurtiglade så hadde jeg regnet med 1 kr km.

PionerThink

Sitat fra: evole på mandag 01. februar 2016, klokken 22:50
Jeg har for øvrig nesten bestemt meg for å slutte med hurtiglading grunnet ladekø og nedetid på ladere, og kanskje også selge elbilen.
Skjønner at det er mye stress omkring temaet hurtiglading, så at noen rett og slett ikke orker mer er jo forståelig, ref tråden til VanillaBean: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,26385.0.html
Det positive er jo at man fremdeles får noen kroner for sin elbil, samt at det er mange med lengre rekkevidde på gang som Chevy Bolt, BMW i3, og Leaf 30 kw som allerede er i salg! Enda flere merker har vel også noe på gang ;D
Da vil man kanskje klare seg med hjemmelading når rekkevidden blir doblet i.f.h.t Trillingene?
Regner jo med at det blir flere hurtigladestasjoner også ref. media som skriver om stadig flere som åpner? Får bare håpe at de virker litt lengre ::)
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

kaiat


Bolfus

#14
Den turen har jeg kjørt, det er ikke noe problem å greie dette på en dag om sommeren. Det er fortsatt mulig om vinteren vil jeg tro, men da må du budsjettere inn dobbelt så lange/kostbare ladestopp.

Slik kan du gjøre det inntil Fortum får opp ladere igjennom Østerdalen:


Optimistrute. Her vil (t)opplading til 90+ prosent muligens bli nødvendig på enkelte stopp, litt avhengig av vær og kjørestil. Det som er betryggende er at du som oftest har en plan B i form av alternative ladesteder dersom du ønsker å feige ut og pyselade litt midtveis i de lange etappene, som mellom Ringebu og Dombås hvor du kan stoppe litt i Otta dersom det blir for spennende.. Denne turen greier du på under 10-11 timer.

Oslo
Minnesund (70 km)
Rudshøgda (74km)
Ringebu (91km)
Dombås (99km)
Fagerhaug (92km)
Klett (92km)
Trondheim

Pesimistrute. Denne er problemfri, selv på kalde dager. Her lader du oftere, men til gjengjeld lader du kun nok til å komme deg til neste stopp. Jeg tar det for gitt at du når Minnesund med fulladet batteri, men dersom du insisterer på å ligge i venstrefila hele vegen får du stoppe ved gardermoen en liten stund...

Oslo
Minnesund (70km)
Brumunddal (68km)
Øyer (60km)
Kvam (73km)
Dombås (66km)
Hjerkinn (33km)
Fagerhaug (60km)
Berkåk (25km)
Klett (69km)
Trondheim

Pr. i dag er det umulig å unngå artic roads dersom du skal hurtiglade deg til trondheim. Dersom du av prinsipielle årsaker ikke ønsker dette så er alternativet å saktelade i Dombås til ca 70% batteri. Så saktelader du på nytt på Hjerkinn (dette avtaler du selvsagt på forhånd med de stedene det gjelder). Fra Hjerkinn til Fortums lader på Berkåk er det ca 88km, men veldig mye nedoverbakke (typ 1000 meter høydeforskjell).

Jeg kjørte en kombinasjon av disse rutene i fjor sommer, men erkjenner i ettertid at jeg nok hadde kunnet kjørt optimistruta dersom jeg ikke hadde vært for feig til å ri skillpadda hardt.

Edit: Bør vel i åpenhetens navn tilstå at jeg fra Trondheim fortsatte turen videre til Mo i Rana i min C-Zero. Dersom det gjør meg til en gærning du ikke bør ta imot råd fra kan du se bort fra denne posten.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA