Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: SC i Oslo

Startet av hanso, tirsdag 15. mars 2016, klokken 13:54

« forrige - neste »

Smasher

Sitat fra: tomrh på mandag 01. februar 2016, klokken 14:59
Sitat fra: Smasher på mandag 01. februar 2016, klokken 13:54
Jeg og en kollega kjører nøyaktig samme strekning til og fra jobb. Når det var på det kaldeste -12-17 brukte jeg ca 28% strøm hjem fra jobb og han brukte ca 50% strekningen er 3,4 mil der ca 2,2 mil er E18 der vi begge følger trafikken 60-120 i rush på vei hjem.

Så det er en merkbar forskjell der :-D Jeg kjører 2015 Nordic og han Kjørte 2012 Norsksolgt Leaf
Du sier ingenting i forhold til:
1) Om begge forvarmer bilen sin
2) Om begge lader på jobb
3) Om begge parkerer ute eller inne
4) Om begge har like mye varme på i bilen
5) Om begge har vinterdekk med omtrent lik rullemotstand

Det er klart at om kollegaen din må parkere ute uten å kunne lade eller forvarme, samt elsker å bade i varme og i tillegg kjører på Conti Viking Contact 5 så kommer han jo ikke langt.

Vi jobber på samme arbeidsplass så står i samme P-hus og lader begge på jobb til 100% før vi kjører hjem. begge forvarmer bilen. På testdagen kjørte begge med 20 grader og auto inne i bilen. begge har pigg dekk. jeg har nyeste hakka. usikker på hva han har.

tomrh

#16
Sitat fra: Smasher på tirsdag 02. februar 2016, klokken 07:28
Vi jobber på samme arbeidsplass så står i samme P-hus og lader begge på jobb til 100% før vi kjører hjem. begge forvarmer bilen. På testdagen kjørte begge med 20 grader og auto inne i bilen. begge har pigg dekk. jeg har nyeste hakka. usikker på hva han har.
Har Hakka 8 pigg selv, de viser å ha svært lav rullemotstand, så hvis han har noe annet så vil dette faktisk kunne utgjøre en betydelig forskjell. Og så kjører kanskje han i D og lar klima trekke 4,5 kW? Det finnes måter å optimalisere klima på som nevnt i innlegg over her, og man kan resirkulere. Kompenserer ganske mye for manglende varmepumpe, jeg bruker sjelden over 1,5 kW på min 2012-mod uansett utetemperatur, og har det noenlunde varmt i bilen ihvertfall helt ned til -10 grader.

Det må jo være en grunn til at jeg har nesten like god vinter-rekkevidde som kollegaen min med Tekna mens at det er såpass stor forskjell på dere? (Og må da nevne at både hun og jeg parkerer på gata og må kjøre t/r på en lading, hun 2x36 km, jeg 2x42 km samme arbeidsvei. Hun har ContiVikingContact 6 så jeg slår henne kanskje litt på rullemotstand.)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Lauvet

Kan det være ulikt rapportert forbruk mellom eldre og nyere modeller?
Jeg opplevde skremmende stor forskjell mellom min egen 2014 Acenta og en 2015 Nordic demobil jeg hadde på lån noen dager i fjor vår. Tilsynelatende rundt 30% lavere forbruk på lånebilen under like forhold og samme kjørestrekning. Med min egen har jeg verken før eller siden vært i nærheten av å komme ned på det 2015-modellen uten videre presterte i sludd og regn, selv ikke en god sommerdag. Og bildet blir ikke bedre av at jeg alltid forvarmer/kjøler, mens sammenligningsbilen startet iskald disse marsdagene i temperaturer rundt null.
Nå skal det sies at jeg ikke fikk testet rekkevidde, men bare leste av hva bilen viste av batteriprosent. Trolig er det der den store forskjellen ligger, og kanskje er det tilsvarende mellom 2011 og 2016 også?
Mener å huske det var samme type vinterdekk på begge bilene, og forhandler hadde ingen forklaring på hva forskjellen kunne skyldes.

Smasher

Sitat fra: tomrh på tirsdag 02. februar 2016, klokken 08:42
Sitat fra: Smasher på tirsdag 02. februar 2016, klokken 07:28
Vi jobber på samme arbeidsplass så står i samme P-hus og lader begge på jobb til 100% før vi kjører hjem. begge forvarmer bilen. På testdagen kjørte begge med 20 grader og auto inne i bilen. begge har pigg dekk. jeg har nyeste hakka. usikker på hva han har.
Har Hakka 8 pigg selv, de viser å ha svært lav rullemotstand, så hvis han har noe annet så vil dette faktisk kunne utgjøre en betydelig forskjell. Og så kjører kanskje han i D og lar klima trekke 4,5 kW? Det finnes måter å optimalisere klima på som nevnt i innlegg over her, og man kan resirkulere. Kompenserer ganske mye for manglende varmepumpe, jeg bruker sjelden over 1,5 kW på min 2012-mod uansett utetemperatur, og har det noenlunde varmt i bilen ihvertfall helt ned til -10 grader.

Det må jo være en grunn til at jeg har nesten like god vinter-rekkevidde som kollegaen min med Tekna mens at det er såpass stor forskjell på dere? (Og må da nevne at både hun og jeg parkerer på gata og må kjøre t/r på en lading, hun 2x36 km, jeg 2x42 km samme arbeidsvei. Hun har ContiVikingContact 6 så jeg slår henne kanskje litt på rullemotstand.)

Ja det er sikker mange grep man kan bruke for og komme lengre. Men nå kjørte vi med samme innstillinger, for og se forskjellen vis vi kjørte de så likt som mulig. Derfor brukte begge 20 grader og auto innstilling i bilen. begge kjørte med ECO på via knappen på rattet. Den eldre har vel et lignende valg der den nye nå har B som han brukte. Kan sjekke ut hvilke dekk han har vis noen har interesse av dette.

tomrh

Sitat fra: Smasher på tirsdag 02. februar 2016, klokken 10:24
Ja det er sikker mange grep man kan bruke for og komme lengre.
Det er nok der det ligger. Hvis man ikke engasjerer seg i 1. gen Leafen og gjør grep så kan den fort få fryktelig dårlig rekkevidde. Sånn sett er 2. gen mye bedre, det er jeg enig i.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

eliten

#20
Kan ikke utale meg om rekkevidden til 2011 Leaf, annet enn teknisk info, men vil alikevel dele en artig erfaring.
Er bilansvarlig i en bedrift med ca 267 biler. 28 av disse er Kia Soul, 1 BMW i3, 2 Citroen Berlingo EV, 7 Nissan E-NV200 Evalia 5 setere, og hadde egentlig tenkt å kjøpe meg en Soul EV selv (Kanskje den kuleste EV'n i golf-klassen). Etter mange vurderinger, prøvekjøringer, lesing av diverse rekkeviddetester og andre tester, omtale på forumer osv osv, så tenkte jeg: Hvem har lengst erfaring, har plukket vekk barnesykdommer (bortsett i fra software problemene med Connect)? På Finn finnes flere eksemplarer med høy km, godt brukte som ser nye ut. Til slutt falt valget på Leaf Tekna 30kw med dirt pack, crome pack, matter, parkeringsur etc :-)
Overhørte i dag en samtale i mellom 2 av våre kundeansvarlige med hver sin Kia Soul som sa at når bilene deres var fullt oppladet, viste qesometeret 122 og 123 km. Min Leaf viste etter lading i dag med 1 plussgrad i Oslo, 180km rekkevidde. Når jeg kom hjem et sted nord i Ullensaker, viste restkapasitet 136 km, og da med nesten bare motorvegkjøring. Måtte da glise litt for meg selv, særlig etter å ha i over et år lest om all håning fra Soul patriotene på facebook. (For all del, synes fortsatt Soul'n er kool) Når mye av min kjøring foregår på motorveg, tror jeg at valget mitt var fornuftig :-)

Trekkoppbil

Når det gjelder forbruk:

Varmeapparatet på 2012: 4,5kw
Varmeapparatet på 2013: 3kw.
Ut fra erfaring midtvinters.

Det gir vel mer mening å montere bensinvarmer, enn å oppgradere til varmepumpe. Gamle leafer har vannbåren varme, hvor man kan sette inn bensinvarmer.

Når det gjelder batterikapasitet:
Mål etter hvor mange kwt du får inn på batteriet. Jeg hadde en 2011-modell, og den var antakelig nede på ca 16kwt, før den første streken forsvant.
På nyere biler med nærmere 100% SOH, har jeg erfart å få 21-22kwt.

Nissanrapportene sier vel at batteriet er bra, nesten uansett.

Økonomi:
Kjøper du ny bil, kan verditapet bli stort det første året. Så kan du regne på pris og behov.
Neste år kan det komme biler med dobbel rekkevidde og raskere opplading, så det kan være ugunstig å betale for en minimal oppgradering nå.

bob-bob

#22
Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 02. februar 2016, klokken 23:39
Når det gjelder forbruk:

Varmeapparatet på 2012: 4,5kw
Varmeapparatet på 2013: 3kw.
Ut fra erfaring midtvinters.

Det gir vel mer mening å montere bensinvarmer, enn å oppgradere til varmepumpe. Gamle leafer har vannbåren varme, hvor man kan sette inn bensinvarmer.

Når det gjelder batterikapasitet:
Mål etter hvor mange kwt du får inn på batteriet. Jeg hadde en 2011-modell, og den var antakelig nede på ca 16kwt, før den første streken forsvant.
På nyere biler med nærmere 100% SOH, har jeg erfart å få 21-22kwt.

Nissanrapportene sier vel at batteriet er bra, nesten uansett.

Økonomi:
Kjøper du ny bil, kan verditapet bli stort det første året. Så kan du regne på pris og behov.
Neste år kan det komme biler med dobbel rekkevidde og raskere opplading, så det kan være ugunstig å betale for en minimal oppgradering nå.

Det kommer alltid bedre modeller "neste" år... så man må vel bare bestemme seg på et tidspunkt. Skal man kjøre lenger rekkevidde med ny bil, eller vente på enda bedre bil ?  Verditapet er alltid stort uansett - så behov som du skriver , er vel det essensielle. For egen del hadde jeg en 2013 Tekna med varmepumpe som var helt grei. solgte den privat før jul , og venter på ny 30kw nå. Fordi rekkevidden er såpass mye lenger , verditapet på den gamle hadde blitt enda større , og ladehastighet på den nye er mye bedre. Ny og lenger garanti også. Fikk igjen 183000 på privat salg , og den kostet meg 260000 ny , pluss 2 servicer.... ca 265000 da.  Helt greit verditap på 2 år , på ny bil , kjørt 52000 km.  Billig bil faktisk ! Så nå kjøper jeg ny igjen. 8)

Skal rapportere opplevd rekkevidde på den nye når jeg får den - kona har fortsatt en 2013 Acenta så vi kan sammenligne litt... ;D

hanso

Det er nok overgang til 30kw som vil garantere bedre rekkevidde.
Fått tilbud på ny Tekna 30kw på 255000 gjennom agrolavtalen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA