Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: SC i Oslo

Startet av hanso, tirsdag 15. mars 2016, klokken 13:54

« forrige - neste »

hanso

Lurer på å bytte min 2011 Leaf, 66000 km, norsk bil, 100% batterikapasitet ifølge 4 års service forrige uke.
Vil jeg merke at ny 2016 modell (24kwh) har bedre rekkevidde?

Leifen1980

Kan aldri tenke meg særlig merkbar forskjell med tilsvarende dekk og last i bilen.
2016 Nissan Leaf Tekna "Gråtass" 30kW
2013 Mitsubishi ASX Instyle
ex 2013 Nissan Leaf Tekna
ex 2006 Honda Accord Tourer
ex 2012 Mitsubishi Outlander
ex 1992 Toyota Corolla
ex 2009 Toyota Avensis
ex 2000 Volkswagen Passat
ex 1990? Mitsubishi Galant

tomrh

En kollega med Tekna har litt bedre rekkevidde enn meg i varmepumpen optimale område, dvs. -10 til +5 grader, men i sprengkulde er det omtrent ingen forskjell.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

kodalse

I forhold til kjørte kilometer tipper jeg du har 90 - 92% restkapasitet i forhold til da bilen var ny.
Nissan viser 100% kapasitet helt til bilen har tapt 15%.

Har du ikke gjort varmemodifikasjoner på din nåværende vil du trolig få et par mil lenger rekkevidde med en ny 24kWh, kanskje så mye som 8 mil på 30kWh modellen.
Har du modifisert bilen får du nok ikke mer enn 1 mil ekstra med en ny bil.

Dette kommer veldig an på vær og føreforhold. Facelift og 2016 modellene har merkbar lenger rekkevidde i intervallet -10 - +10 grader.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

hanso

Har ikke gjort noen modifikasjoner. Mest spent på hva varmepumpen på facelift faktisk utgjør, og det kan kanskje utgjøre 1-2 mil noe som faktisk er merkbart på en elbil til mitt bruk. Alternativet er jo selvfølgelig å oppgradere til 30kwh.

Jerryman

Tja.... hvis du IKKE merker noen forskjell, er det jo all mulig grunn til å flagge det VELDIG høyt. Da faller jo et av de viktigste argumentene MOT elbil bort. Min har gått 55.200 og Leafspy sier +/- 93% batterihelse.

Så 100% har du neppe. Men det likevel bør nok "folk" oppdateres på hva som er hva når det gjeldet elbil. "Folk" har f.eks. en tendens til å tro at en elbil ikke lever lenger enn maks 50.000 km og at man i hvertfall MÅ bytte batterier på denne km.standen.

Det er nesten ikke grenser for hvor mange "skumle" problemstillinger "folk" har i forhold til elbil. Og veldig ofte er premissene for spørsmålene helt på jordet.

Men 1 ting er viktig å merke seg. En Leaf har ikke alle de samme egenskapene som en "vanlig" bil. Den egner seg ikke rett og slett dårlig dersom man ofte må kjøre langt. Men om man forutsetter en aksjonsradius på max ca. 7-8 mil, er det knapt noen annen bil jeg ville heller hatt (i samme prissegment).
Leaf SL (Tekna) US '13
BMW 525 dat '05
Div el.biler med 7,2V li-po batteri(er)
----------------------
Utsagn fra meg :-)
2012 - El.bil... Hah! No' så dumt!
2013 - Nei el.bil skal jeg ihvertfall ikke ha!
2014 - Nja... det er nok ikke noe for meg.
2015 - Hvor mye skal du ha for den sa du?

kodalse

Kjøp TorC sitt kabelkitt for kr 100,-
Plug n play og gir deg kontroll på varmen.

Du kan lese deg opp på det i lenken under, men i bunn og grunn gir det samme effekt som "Nissans 100 utbedringer"
Samtidig kan du slå helt av varmeelementet, men likevel kjøre med AC på for avfukting. Det gjør det igjen enda bedre.

Skulle vært ettermontert på alle 2011/2012 modeller.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23401.105.html

Kan kjøpes her:
http://betterev.tabetalt.no/Produkt/nissan-leaf-heater-controller-kit-v2#product
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Smasher

Jeg og en kollega kjører nøyaktig samme strekning til og fra jobb. Når det var på det kaldeste -12-17 brukte jeg ca 28% strøm hjem fra jobb og han brukte ca 50% strekningen er 3,4 mil der ca 2,2 mil er E18 der vi begge følger trafikken 60-120 i rush på vei hjem.

Så det er en merkbar forskjell der :-D Jeg kjører 2015 Nordic og han Kjørte 2012 Norsksolgt Leaf

tomrh

Sitat fra: Smasher på mandag 01. februar 2016, klokken 13:54
Jeg og en kollega kjører nøyaktig samme strekning til og fra jobb. Når det var på det kaldeste -12-17 brukte jeg ca 28% strøm hjem fra jobb og han brukte ca 50% strekningen er 3,4 mil der ca 2,2 mil er E18 der vi begge følger trafikken 60-120 i rush på vei hjem.

Så det er en merkbar forskjell der :-D Jeg kjører 2015 Nordic og han Kjørte 2012 Norsksolgt Leaf
Du sier ingenting i forhold til:
1) Om begge forvarmer bilen sin
2) Om begge lader på jobb
3) Om begge parkerer ute eller inne
4) Om begge har like mye varme på i bilen
5) Om begge har vinterdekk med omtrent lik rullemotstand

Det er klart at om kollegaen din må parkere ute uten å kunne lade eller forvarme, samt elsker å bade i varme og i tillegg kjører på Conti Viking Contact 5 så kommer han jo ikke langt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

sjossang

Jeg har gått fra 2012 til 2016 30kWh Nordic og merker ENORM forskjell. Først og fremst er det rekkevidden som er det store forskjellen, men også lydnivå og komfort. Ny modell er mer støysvak og det koster ikke like mange kW å få varme i kupéen. Navigasjon/Infotainment er også mye bedre/raskere (med bl.a. DAB).

Har bare hatt bilen i noen dager, men kjørte E18 fra Follo til Töcksfors i går. Lå i fartsgrensene (kanskje litt over noen ganger), det var kaldt, -1C noen steder. Brukte 51% av batteriet på 81km. Ladet i nesten 2 timer på en type2-kontakt og kjørte hjem. Startet på 85% kapasitet og brukte 55% på retur. Kjørte forsiktig, men klarte å holde følge med resten av trafikken.

Nå venter jeg bare på sprengkulda så jeg får en bedre referanse.
Tesla Model S 75D, (sept. '17)

Bjoris

Hvis du skal kjøpe ny så må du ikke stusse på 30 kWh. Forskjellen er veldig stor og ikke bare rekkevidde, men hurtiglading er MYE rasker og du får en mye bedre garanti. Sistnevnte viser hva Nissan tror om hhv 24 og 30 kWh batteriene
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

leafnor

Har privat 2012 med modifikasjon på varme, og på jobb en 2014 med varmepumpe.
2012 modellen gått 84.000km, lader til 19,4 kWt
2014 modellen gått 6600km, lader til 21kWt

Saken er at jeg klarer å kjøre min 2012 modell med modifisert varmestyring like langt om ikke lengre enn den med varmepumpe på vinterføre, i kulde. Faktisk går det å bruke mindre strøm til varme og ha OK temp i bilen med det gamle systemet og varmestyring, enn hva det går å justere ned varmepumpen til.
Med kuldegrader bruker bilene omtrent 2 kWt/mil, og de 1,6 kWt mindre min 2012 har er i praksis ikke merkbare. Det er i såfall bare om legger ut på en marginal tur.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

hanso

Takk for mange gode og interresante svar. Den kabelen ser ut til å være lur å bruke ned til en viss temperatur. Er den lett å montere?

kodalse

Meget enkel å montere, kun ta ut midtkonsollen (festet med klipps, ingen skruer)
Monter inn "kit" (kan ikke monteres feil)
Før frem bryteren til egnet plass.

Alt er beskrevet i tråden som nevnt tidligere.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

leafnor

Sitat fra: tomrh på mandag 01. februar 2016, klokken 14:59
Sitat fra: Smasher på mandag 01. februar 2016, klokken 13:54
Jeg og en kollega kjører nøyaktig samme strekning til og fra jobb. Når det var på det kaldeste -12-17 brukte jeg ca 28% strøm hjem fra jobb og han brukte ca 50% strekningen er 3,4 mil der ca 2,2 mil er E18 der vi begge følger trafikken 60-120 i rush på vei hjem.

Så det er en merkbar forskjell der :-D Jeg kjører 2015 Nordic og han Kjørte 2012 Norsksolgt Leaf
.............. kjører på Conti Viking Contact 5 så kommer han jo ikke langt.
Conti Viking Contact 5 er best egnet som kulefang bak skivene på skytebaner. De hører i allefall ikke til på en Leaf som vinterdekk!
Leaf 2012/Aug 160.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA