Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre?

Startet av zbk, tirsdag 15. mars 2016, klokken 02:33

« forrige - neste »

bjaolsen

Jeg har også kjøpt meg en ladekladd siden sist, og den kan stilles i steg fra 6A-13A, har en energimåler på den som også kan vise ampere ( og cos phi, V, VA og W). Ser at ZOE konsekvent legger seg 1A under det som er "tilgjengelig". Ser også at 6A er ubrukelig da jeg får under 1kW levert til Chameleon, og CanZE ikke klarer å vise at det leveres noe særlig strøm til batteriet i det hele tatt....

zbk: du kan "sveipe" til høyre/venstre for å finne de "gamle" skjermbildene i CanZE (Technical/Development)
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

zbk

Da har jeg gjort en liten ladetest. Kjørte bilen ned til den viste ca 1% i CanZe, sat deretter ca 5min i bilen med full varme på og oppnådde 0% vist på dashbordet ved tilkobling.

Ladet deretter i 2 timer, der 7.5kW effekt ble rapportert av CanZE hele veien. Maks ladeeffekt kom akkurat ned til 7.5kW etter to timer, satt i bilen siste 5min for å følge med. Batteritemp ca 13'C.

Pilotsignalet tolket til 14A av bilen, selv om oscilloskopet viste pilotsignal for 15A (25%) når jeg målte for noen dager siden.

Koblet fra etter to timer med 87%!? i displayet.

Ventet deretter en drøy time og gikk ut for å sjekke hva som ble rapportert nå. 65%!!???. Ny pers i "boble-effekt"  :o
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

THE

15kWh tilsvarer 68% av batterikapasitet på Q210, så effekt inn på batteriet som rapporteres i CanZE stemmer godt i alle fall.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ladov

Teoretisk effekt fra ladepunktet: 16A*400V*1,7=11kW

Sjekket akkurat nå mens bilen står til lading og jeg har 380V ut fra trafoen min, 14A pilotsignal og 7,5kW DC lading.
14A*380*1,7=9kW, det blir altså 'borte' 17% et sted? Jeg visste jo for så vidt at chameleon-laderen har høye tap men er 17% omtrent der vi kan forvente at det er på 210-modellen?

At pilotsignalet legger seg 2A under 'koster' meg 1,3kW.

Jeg får ikke målt faktisk strømtrekk så jeg må bare anta at pilotsignalet rapporterer strømtrekket sånn noenlunde nøyaktig..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

bjaolsen

ladov:

Du har glemt å ta med faseforskyvning, pilotsignalet er 14A, det vil si at du i teorien kan levere :
14A*380V*1,73=9,2kVA
Chameleon har en faseforskyvning på ca. 0,85 ved 14A, 9,2kVA*0,85 = 7,8kW

Det at du faktisk får "hele" 7,5kW DC, er ganske bra, det er 96% effektivitet...
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

ladov

Skjønner det er lenge siden jeg hadde dette på skolen men chameleon-laderen bruker motorviklingene til et-eller-annet-jeg-har-glemt-akkurat-nå og derfor får du faseforskyvning?(reaktiv effekt?)

Er Teslas 11/22kW om bord-lader plaget med slikt?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

jkirkebo

Sitat fra: ladov på mandag 04. april 2016, klokken 22:53
Skjønner det er lenge siden jeg hadde dette på skolen men chameleon-laderen bruker motorviklingene til et-eller-annet-jeg-har-glemt-akkurat-nå og derfor får du faseforskyvning?(reaktiv effekt?)

Er Teslas 11/22kW om bord-lader plaget med slikt?

Nei, Teslas lader har effektfaktor på 0,98. Har målt den selv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

asgeirn

Jeg har for øvrig vært i kontakt med Pod Point, og de sier at laderen er bygd for maks 15 A.

For å få 11 kW må man derfor ha minst 240 V spenning.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

tutti

Sitat fra: ladov på mandag 04. april 2016, klokken 22:13
Jeg visste jo for så vidt at chameleon-laderen har høye tap men er 17% omtrent der vi kan forvente at det er på 210-modellen?
17% er omtrent samme avviket som når jeg bruker strømmåler på ladekladden til å lese av forbruket for å lade en egolf.

THE

Sitat fra: asgeirn på tirsdag 05. april 2016, klokken 09:01
Jeg har for øvrig vært i kontakt med Pod Point, og de sier at laderen er bygd for maks 15 A.

For å få 11 kW må man derfor ha minst 240 V spenning.

Har du fått det skriftlig fra PodPoint?

I så fall er det ren svindel fra Renault å selge oss 11kW lading, og spesielt med de angitte lademinuttene fra 0-80% (R240 - 100min 0-80%) som faktisk krever 11kW inn på batteriet. 15A på trefas 400V blir ca 10,4kW, min har aldri pilotsignal over 14A. Har målt 400V og 14A ut fra trafo, og PodPoint leverer da 9,7kW til bilen. I følge CanZE har jeg 7,5kW inn på batteriet.

Faseforskyving var vel gitt litt over her til 0,85 ved 14A for Q210, det vil si at bilen tar imot ca 8,2 kW i mitt tilfelle. Lader får da en effektivitet på 91-92% (7,5/8,2). Det store problemet for Zoe er ikke at lader i bilen er lite effektiv, men at reaktive strømmer er alt for høye. Derfor blir det også usannsynlig lange ladetider på lav ladestrøm, f.eks. 10A Zapcharger.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

zbk

Jeg sendte tilsvarende regnestykker til Renault og fikk bare tøv tilbake og en henvisning til at det er dette Renault sentralt sier om ladetidene. Har som nevnt over sendt tilbake resultatene fra en praktisk test der jeg ladet fra så nær 0% som jeg klarte, så får jeg se om de bare ignorerer meg eller kommer med noe fornuftig svar.

Angående pilotsignalet så målte jeg signalet fra mitt ladepunkt til ganske eksakt 25% duty cycle (med oscilloskop), noe som tilsvarer 15A (og tydeligvis er det man kan forvente basert på informasjonen fra PodPoint). CanZe sier at bilen får 14A, noe som stemmer overens med det bajolsen skriver om at bilen ser ut til å legge seg 1A under det som kladden forteller er tilgjengelig.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

jkirkebo

Sitat fra: zbk på tirsdag 05. april 2016, klokken 09:47
Jeg sendte tilsvarende regnestykker til Renault og fikk bare tøv tilbake og en henvisning til at det er dette Renault sentralt sier om ladetidene. Har som nevnt over sendt tilbake resultatene fra en praktisk test der jeg ladet fra så nær 0% som jeg klarte, så får jeg se om de bare ignorerer meg eller kommer med noe fornuftig svar.

Angående pilotsignalet så målte jeg signalet fra mitt ladepunkt til ganske eksakt 25% duty cycle (med oscilloskop), noe som tilsvarer 15A (og tydeligvis er det man kan forvente basert på informasjonen fra PodPoint). CanZe sier at bilen får 14A, noe som stemmer overens med det bajolsen skriver om at bilen ser ut til å legge seg 1A under det som kladden forteller er tilgjengelig.

Trikset er mao. å bytte ut PodPointen med en 32A ladestasjon begrenset til 17A? ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

zbk

Tja, da hadde jeg vel benyttet alle 32A (eller 31), om det var mulig på kretsen. :-). På en 16A krets hadde jeg nok testet det ut i det minste.

Poenget mitt var uansett ikke hva man får levert som sådan, men at det tydeligvis er betydelig forskjell på reklamert effekt og hva man faktisk klarer å få tilført.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

ladov

Hvis jeg har regnet riktig så er den reaktive effekten under lading ca 5kW. Er det noe vi trenger å bry oss om?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

THE

Basert på mine erfaringer så får jeg ca 39 kW inn på batteriet ved 43kW lading (63A) Det vil si at ca 90% av effekten som leveres ut fra type2 kontakten blir ført inn på batteriet. Til sammen er det da 4kW som "forsvinner" i reaktiv effekt og ladetap (varmeutvikling). Hvor mye av dette som er reaktiv effekt og hvor mye som forsvinner i ladeprosessen vet jeg ikke, men det er i alle fall ikke mulig å få så stor reaktiv effekt som 5kW ved lading av Zoe.

De reaktive strømmene er det for så vidt ikke nødvendig for oss som sluttbrukere å bry oss om i hverdagen, men det gjør at Zoe lader tregere enn andre elbiler ved samme ladestrøm.

Som eksempel kan jeg ta Zapcharger portable som kan levere 10A. Pilotsignalet er satt til 9A fra bilen. Faseforskyvning ved 10A lading av Zoe er ca 0,8, så lader i bilen blir tilført ca 1650 W når vi har tatt hensyn til reaktiv effekt. Effektivitet til lader i Zoe på lave ladestrømmer er ikke spesielt høy, og også årsaken til at 43kW lading ble droppet da de kunne oppnå en mer effektiv lader på lave ladestrømmer ved å gå for 22kW max. Min erfaring med Zapcharger er at jeg får 1,1-1,2 kW inn på batteriet. Det betyr at laderen har en effektivitet på ca 72-73% (1,2/1,65). I følge Zaptec selv blir ladetiden nesten nøyaktig det halve ved 16A lading via Zapcharger pga. at %-vis mindre av tilgjengelig effekt fra stikkontakt går bort i reaktiv effekt samt at lader i bilen er mer effektiv ved 16A lading enn ved 10A.

I praksis blir lader i bilen tilført ca 7A ved lading på 10A kurs, og ca 12-13A ved lading på 16A kurs når reaktiv effekt er tatt hensyn til.

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA