Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre?

Startet av zbk, tirsdag 15. mars 2016, klokken 02:33

« forrige - neste »

zbk

Har TN-nett, så ingen trafo.

Morten: Prøv en gang å avslutte ladingen akkurat i det effekten begynner å avta, mistenker at angitt % vil synke en del i løpet av den neste timen.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

morten69

Hei!

Jeg skal prøve i helgen, og se i det den avtar stopper jeg og venter i 30 min for å se rapporten
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

zbk

Har sendt inn spørsmål om den faktiske effekten og ladetider til Renault via min selger. Skal prøve holde tråden oppdatert med det jeg måtte få av svar.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

bjaolsen

Morten69: Hvis du har epost ved start & stopp av lading er det enkelt å sjekke dette ved å legge inn en pause i ladekalenderen.

Hvilken Pilot rapporterer CanZE for laderen din?
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

zbk

Hvor finner man info om pilotsignalet på nyere versjoner av CanZe? Husker det fantes på en versjon jeg hadde for lenge siden, men ikke i versjonen jeg har nå (men det er noen uker siden jeg oppdaterte).
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

morten69

Sitat fra: bjaolsen på torsdag 04. februar 2016, klokken 18:31
Morten69: Hvis du har epost ved start & stopp av lading er det enkelt å sjekke dette ved å legge inn en pause i ladekalenderen.

Hvilken Pilot rapporterer CanZE for laderen din?

Pilot signalet er 15A
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

ladov

Da fikk jeg endelig sjekket ladeeffekt igjen. Bilen ble satt til lading på ca 40% med kaldt batteri, utetemp rett under 0. Rett før den nådde 75% sjekket jeg med canze og da ladet den med 7,2kW. Batteriet holdt 5-6 grader.

Hvor mye har batteritemperatur å si? Må vi lade med varmt batteri for å få 11kW?

Edit:
Ladeloggen pleier å vise 'akselerert' lading på ladepunktet hjemme. Aner ikke hva som ligger i det, 'mer enn 4kW'?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

pudderjagar

For å oppnå maks hastighet på lading så bør batteritemp vera over 15 grader. Under da så daler effekten.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

zbk

Jeg får aldri over 7.5kW effekt på PodPoint selv om bilen rapporterer at den kan lade med 40kW.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

bjaolsen

Samme her, 7,5-7,7 kW er maks DC her også. 8,5kW AC levert så ca. 90% virkningsgrad på likeretteren.
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

THE

@zbk. Fikk du noe svar fra Renault på ladeeffekt på 11kW PodPoint?

Har målt litt mer i dag. Har 14,3A ut fra trafo. Bilen rapporter 14A pilot, og 7,1 kW inn på batteriet. Lurer på hvorfor det markedsføres som 11kW lading hvis strømtrekk er begrenset til 14A, da kan jo PodPoint max levere ca 9,7 kW ut?

Har fått svar på at det er 20% reaktiv strøm ved lading av Q210 på 10A, men reaktiv strøm er ganske konstant i A, og dermed betydelig lavere i % ved høyere ladestrøm. Lading på 16A har visstnok ganske nøyaktig halvparten så lang ladetid som lading på 10A. Det bør bety at ved 11kW lading skal ikke reaktiv strøm utgjøre det store "tapet" i % av tilført strøm.  Hvis veggboks leverer ca 9,7 kW ut og jeg antar at 0,7 kW går bort som følge av reaktiv strøm, så blir det en effektivitet på lader i bilen på ca 80%. Synes fremdeles det er utrolig dårlig at effektiv ladeeffekt på 11kW på Zoe er så godt som identisk som 6,6 kW lader på Leaf. Lader i Leaf har vel ca 90% effektivitet.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

zbk

Har bare fått noe tullete svadasvar, så tenkte å måle mer før jeg går videre. En gang det passer å kjøre nesten tom skal jeg lade i to timer og sjekke hva resultatet blir.

Målte pilotsignalet til min ladestasjon med oscilloskop og målte eksakt 25% duty-cycle, noe som burde leses som 15A av bilen. CanZE rapporterer dog aldri mer enn 7.8kW inn på batteriet, typisk 7.5kW. Jeg finner ikke hvor pilotsignalet rapporteres i appen, men det kan være fordi den eldgamle skraptelefonen jeg har har for liten skjerm.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

pudderjagar

Kor mykje trekke deres bil frå strømnettet målt før veggladaren og før trafoen for dei som har. Er ikkje den i nærheten av 11 kw?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

ladov

Har kun sett CAnZE rapportere mer enn 14A pilotsignal på min, da har jeg 7,5kW DC.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

morten69

Jeg har en uoriginal lader kjøpt av kirkebo her på forumet. Canze rapporterer 15A og jeg lader med 9.9 Kw. Veldig fornøyd med laderen som jeg betalte 4700,-
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA