Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre?

Startet av zbk, tirsdag 15. mars 2016, klokken 02:33

« forrige - neste »

zbk

Nettopp tilbake fra langtur i helga og kobla til hjemme med nesten tomt og godt og varmt batteri. Hadde dermed CanZE-appen framme for første gang ved lading hjemme. La merke til at jeg bare får ca 7.5kW effekt!?

At det er lagt inn litt sikkerhetsmargin kan jeg forstå, men dette var litt drøyt. Noen andre som har sjekket effekten hos seg?

Neste så jeg lurer på om bare to faser leverer strøm.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

morten69

ja, jeg har en lader 11 kw som er kjøpt av Jkirkebo her på forumet. Den rapporterer 10 kw i CanZE, ved varmt batteri, ser også at maks regenerering ligger da ofte på 34-40 Kw.
Skulle ønske de fjerna sperren om maks 22 kw, slik at vi kunne bruke AC 43 med full fart.
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

THE

Jeg får også max 7,5kW inn på batteriet på 11kW PodPoint, Har 15A pilotsignal, så i utgangspunktet skal vel bilen kunne ta i mot i overkant av 10kW. Interessant hvis andre med "uoriginale" 11kW veggbokser får høyere effekt inn på batteriet enn vi som har fått utstyret fra Renault.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

morten69

når du bruker CanZE hva står det maks ladespenning og regenerering når du kobler til?

Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

THE

Må sjekke ut hva max ladespenning står til, mener å huske at det er mellom 9 og 10 kW. Som oftest har jeg ca 40kW som max regen når jeg kobler til lader. DC Power med pod point'en har jeg aldri sett over 7,6kW.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

bjaolsen

Min Zoe tolker pilotsignalet som 14A, har også sett 12A og da må jeg ta strømmen for å få tilbake 14A.

Det er viktig å huske at det er strømmen og dermed kVA som er dimensjonerende.

Med en cos phi på 0,85 og tap i likeretter så er vel 7,6kW DC omtrent det en kan forvente.

Ser på måleren min at bilen trekker 14A akkurat og ca 8,5kW "ut av veggen"
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

asgeirn

Prøvekjørte en Tesla en dag, og på den fikk jeg opp 15A som ladestrøm på 11kW PodPoint.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

ladov

Jeg har kun rukket å lade en gang etter at jeg fikk canze og da viste den 7,5kW* mens batteriet var i overkant av 50% og batteritemp var 7-8 grader

*7-komma-et-eller-annet.. skal skrive det neste gang..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

zbk

Hvis ~7.5kW er maks effekt PodPoint faktisk gir til bilen, så betyr dette at (for Q210) er det ikke mulig å klare 0-80% på to timer, sånn som det ble reklamert med. 15kWh på to timer tilsvarer ikke mer en drøye 68% av 22kWh.

Kanskje man burde bråke litt med Renault om det. 85% av lovet ladeytelse hjemme er litt mer enn bare detaljer.

Må samle sammen litt ekstra informasjon fra CanZE neste gang jeg skal lade.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

ladov

Nå har jeg bare rukket å bruke canze en gang under lading men jeg har av og til tenkt at bilen bruker litt for lang tid på å lade hjemme på '11kW', også på sommeren når batteritemp ikke burde være noe problem. Det har aldri irritert meg nok til at jeg har giddet å ta fram stoppeklokke for å måle.

Med andre ord, uansett hva effekten måtte være så har det gått raskt nok.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

THE

11kW hjemmelading var faktisk en av hovedgrunnene til at jeg valgte Zoe. Når det viser seg at Zoe med 11kW i praksis ikke lader raskere enn Leaf, Soul og i3 på 32A 1fas, så synes jeg det er viktig å få fram. I alle fall nå som Zoe (R240) ikke har hurtiglading, og Leaf (30kWh), Soul og i3 (fra i sommer?) får lengre rekkevidde enn Zoe også.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

zbk

Ladov: Det har aldri vært noe praktisk problem med den faktiske ytelsen. 3.6kW hadde til og med vært nok. Problemet er at Renault gjør sitt beste for å få folk til å føle seg lurt.

Først viser det seg at vi med 43kW-ladere i praksis bare får noen få ladepunkter vi kan utnytte og så holder heller ikke hjemmeladingen hva den lover.

Når Renault kjører 11kW-lading hjemme som et av fane-argumentene, så får de levere den ytelsen de reklamerer for.

Kverna gjennom tallene for R240 også. Reklamen sier 0-80% ("ZOE er den eneste elbilen som kan lades hjemme fra 0% til 80% på kun 100 min (standard på Intens Supercharge)"). For å få 80% av 23.4kWh må man ha en snitteffekt på 11,232kW (inn til batteriet) for å få det til. Mulig med det installerte ladepunktet: "Nei!". Hører gjerne fra noen med den nye utgaven og CanZe installert om jeg tar feil her.

For Q210 var det vel 2 timer og 22kWh som ble brukt i reklamen, noe som gir behov for 8,8kW som snitteffekt inn til batteriet.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

bjaolsen

Ikke for å helle bensin på bålet, men det er nok enda verre hastighet enn det ser ut til... Dersom du lader til f.eks 90% og kobler fra vil du se at det "koker bort" 5-10%.

Har målt og funnet ut at det stort sett går med 2kWh (~10%) mellom 99 og 100. Min konklusjon er at Zoe er i overkant optimist når det gjelder ladehastighet og lar % stige med den hastigheten en forventer ut i fra tilkoblingen og så retter en opp på slutten.

"Ze french call tiz the Champagne effect"
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

zbk

Chanpagne-efekten har det vært en lang tråd på tidligere, vel kjent og verre ved høyere ladehastigheter enn ved lave. Også årsaken til at mange tror Zoe lader med kjempehøy effekt til nesten 100%.

Ladet en halvtime på 43kW-punktet til Grønn kontakt i Flekkefjord i helga. Bilen indikerte lading fra 9-99% (skifta til 99% rett før frakobling), tilsvarende ~19.8kWh. Snitteffekt fra laderen var 33.22kW (som er bra, ved avslutning tror jeg effekten hadde falt til ca 10kW) og 16.37kWh levert. Selv uten ladetap tilsvarer dette maks 75% av batterikapasieten...

Men tilbake til tema:

Min PodPoint rapporterer i CanZe 7.5-7.8kW tilgjengelig. Strøm inn til bilen rapporteres til 7.5kW (har vel sett glimt av 7.6kW, men ikke mer). Sammen med den dårlige batteri-anvisningen kjenner jeg at jeg har lyst til å bråke litt om det. Er bare usikker på hvordan jeg kan bråke for Renault uten å plage forhandler for mye, for de har jeg vært veldig fornøyd med.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

morten69

Hvis effekt er mask 7.5-7.8 ville jeg klaget, det må være noe galt med oppsettet. Har du TN nett eller IT net med trafo?

Jeg har TN nett og kjøpt uoriginal lader som rapporterer 10Kw i CanZe og den lader med 9.9 Kw frem til faktisk 95%, da begynner den å dale.
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA