Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 50 tonn elbilkiller løs på E6

Startet av jensjacob, mandag 14. mars 2016, klokken 19:13

« forrige - neste »

jensjacob

Jeg poster her (beklager) fordi det er her jeg så langt får det bedste respons fra de mest vidende medlemmer...

Hvorfor bruger man ikke i videre omfang en lille turbine + generator som range extender ? Turbinen udmærker sig jo ved at den kun har een bevægelig del. Derudover kunne den jo evt. køre på bioethanol. Desuden så er høje rpm vel guf for en elektrisk generator der så vil kunne nøjes med svagere magneter og måske mindre kobber (højere spænding og mindre strøm). Se bare på de enorme gearkasser der er nødvendige for at få en langsom vindmølle til at producere nogenlunde anvendelig strøm.

Derudover så er der jo en masse spildvarme man kan udnytte ved forbrændingen til kabinevarme. Så kan elektriciteten og batteriet gemmes til det sjove... fremdriften.

Er der nogen her der ved hvad der egentlig skete med Volvos projekt ?
https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_ECC

Og hvad med dette : ?
http://ing.dk/artikel/forste-elbil-med-indbygget-mikro-turbine-99488
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

elektrolux

Og en bonus er at range extender som ikke er stempeldrevet trigger ikke avgift i Norge.

Dermed forblir kjøretøyet avgiftsfritt.

Må være et hull i lovverket, men hadde vært fantastisk å utnyttet det før det tettes.

Jaguar har laget en Elbil med turbindreven generator. Spørs om det ikke finnes en slik i Norge?

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-1316273/E-Type-Jaguar-supercar-200mph-electric-hybrid-jet-engine-costs-200K.html
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

stefse

Drivstofføkonomien blir helt horribel med turbin. Du vil komme verre ut enn vanlig eksosbil. Men du får det sikkert varmt og godt inni, he he.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Sonus

Sitat fra: elektrolux på søndag 31. januar 2016, klokken 20:56
Og en bonus er at range extender som ikke er stempeldrevet trigger ikke avgift i Norge.

Dermed forblir kjøretøyet avgiftsfritt.

Må være et hull i lovverket, men hadde vært fantastisk å utnyttet det før det tettes.

Jaguar har laget en Elbil med turbindreven generator. Spørs om det ikke finnes en slik i Norge?

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-1316273/E-Type-Jaguar-supercar-200mph-electric-hybrid-jet-engine-costs-200K.html

Jaguar C-X75 kom aldri i produksjon dessverre

jensjacob

Hmm.. så turbine konceptet er simpelthen ikke effektivt nok ? Men hvis den laver 30% bevægelsesenergi er det så ikke ligeså godt som en stempel-motor rex som fx. den i BMW i3 eren ?
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

pwb


stefse

Det som vil komme som range extender heter brenselcelle og den kan drives både av naturgass og det beryktede stoffet Hydrogen. Turbin tror jeg du kan glemme.
Vi snakker langt ute på 2020 tallet her..
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

jensjacob

Ok, men så vil jeg satse på fuelcells til ethanol eller andre væsker. Evt. kombineret med mere effektive TEGs. Så kan man i det mindste bruge (svagt modificerede) eksisterende pumpestationer i distributionsnettet. Og man slipper for komprimerede gasser i biler. Hvad enten det er CH4 eller H2.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA