Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Leaf 30 - Stord-Haukeli-Horten-Gardermoen-Geilo-Eidfjor-Nordheimsund-Stord:)

Startet av Mippen, mandag 14. mars 2016, klokken 13:36

« forrige - neste »

Mippen

... men har du elbil slipper du unna. Er køprising en god løsning, eller er det bare et politisk virkemiddel som egentlig ikke gjør noe med problemet? Siden jeg bor vel 16 km fra sentrum kan jeg for min egen del si at buss tilbudet ikke er godt nok her jeg bor. Det er ikke aktuelt å bruke mellom en time, til nesten 1 og en halv time på å reise en vei til jobb. På kveldstid må jeg vente 45 minutter på bussen min før den går. Jeg er heldig som kan kjøre elbil, men det er ikke alle som får det til å gå opp med elbil eller med buss. Likevel ser jeg at elbil og hybrid salget har økt kraftig, og det har nok en sammenheng med køprising og frykt for dato kjøring. Det har derfor kanskje en effekt likevel, men det er mange som blir straffet også uten at de kan gjøre så mye med det.

http://www.ba.no/rushtidsavgift/nyheter/bergen/mandag-blir-det-dyrere/s/5-8-263546
Fremtiden er elektrisk.

Einride

Trafikken vil nok bli litt redusert, men har vanskeleg for å tru at det skal gå ned så mykje at dei ikkje går i pluss totalt sett. Og då må dei jo redusere rushtidsavgifta, men akkurat det har eg vanskeleg for å tru at faktisk vil skje. "Lies, damned lies and politicians", som det nesten heiter  ;)

For min eigen del er kollektivtransport ikkje eit alternativ, til tross for at eg berre bur ca 15 km frå Bergen sentrum. Frå eg går ut døra heime og er på jobb går det ca 15-20 min med bil (med normal trafikk). Med buss tar det nesten 60 minuttar frå eg går ut heime og til eg er på jobb.

I tillegg leverer eg no arvingen på veg til jobb og hentar på veg heim. Skulle eg tatt utgangspunkt i å reise kollektivt for å levere/hente òg, hadde det tatt minst to timar berre fordi eg måtte ha bytta buss fleire gongar og difor venta på korresponderande bussar.

Det seier seg sjølv at valget er veldig enkelt for min del...

jkirkebo

Sitat fra: Einride på søndag 31. januar 2016, klokken 19:20
Trafikken vil nok bli litt redusert, men har vanskeleg for å tru at det skal gå ned så mykje at dei ikkje går i pluss totalt sett. Og då må dei jo redusere rushtidsavgifta, men akkurat det har eg vanskeleg for å tru at faktisk vil skje. "Lies, damned lies and politicians", som det nesten heiter  ;)

For min eigen del er kollektivtransport ikkje eit alternativ, til tross for at eg berre bur ca 15 km frå Bergen sentrum. Frå eg går ut døra heime og er på jobb går det ca 15-20 min med bil (med normal trafikk). Med buss tar det nesten 60 minuttar frå eg går ut heime og til eg er på jobb.

I tillegg leverer eg no arvingen på veg til jobb og hentar på veg heim. Skulle eg tatt utgangspunkt i å reise kollektivt for å levere/hente òg, hadde det tatt minst to timar berre fordi eg måtte ha bytta buss fleire gongar og difor venta på korresponderande bussar.

Det seier seg sjølv at valget er veldig enkelt for min del...

For mange finnes det nok flere valg enn bare bil eller kollektivt. El-sykkel med henger for eksempel. Forutsetter noenlunde trafikksikker vei eller sykkelsti på strekningen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mippen

Sitat fra: jkirkebo på søndag 31. januar 2016, klokken 19:28
Sitat fra: Einride på søndag 31. januar 2016, klokken 19:20
Trafikken vil nok bli litt redusert, men har vanskeleg for å tru at det skal gå ned så mykje at dei ikkje går i pluss totalt sett. Og då må dei jo redusere rushtidsavgifta, men akkurat det har eg vanskeleg for å tru at faktisk vil skje. "Lies, damned lies and politicians", som det nesten heiter  ;)

For min eigen del er kollektivtransport ikkje eit alternativ, til tross for at eg berre bur ca 15 km frå Bergen sentrum. Frå eg går ut døra heime og er på jobb går det ca 15-20 min med bil (med normal trafikk). Med buss tar det nesten 60 minuttar frå eg går ut heime og til eg er på jobb.

I tillegg leverer eg no arvingen på veg til jobb og hentar på veg heim. Skulle eg tatt utgangspunkt i å reise kollektivt for å levere/hente òg, hadde det tatt minst to timar berre fordi eg måtte ha bytta buss fleire gongar og difor venta på korresponderande bussar.

Det seier seg sjølv at valget er veldig enkelt for min del...

For mange finnes det nok flere valg enn bare bil eller kollektivt. El-sykkel med henger for eksempel. Forutsetter noenlunde trafikksikker vei eller sykkelsti på strekningen.

Så klart kan man sykle, gå, jogge osv, men det passer ikke for alle. Selv liker jeg å sykle til jobb, men jeg har hatt mye forkjølelse og influensa i høst og vinter, også reagerer jeg på eksos fra biler, spesielt hvis jeg er forkjølet.Derfor har jeg ikke kunnet sykle noe særlig de siste månedene. Med el-sykkel kan mange flere sykle, men selv om det er lettere skal man også ha helse til det, føle seg trygg og komfortabel i trafikken. Ofte skal man også rundt mye i løpet av en dag, så da dekker ikke en sykkel alle sine behov. Er likevel flott at de som kan sykle gjør det.

For å få folk til å velge alternativ transport må man legge til rette for det. I Bergen er det stort sett de som kommer fra Fana/Ytrebygda som har best sykkelveier. Fra de andre bydelene er det mer ymse kvalitet. Vi må ha bedre gang og sykkelveier, bedre kollektiv tilbud, ikke minst fortsette å satse på grønn transport.
Fremtiden er elektrisk.

arthur

Men hvis alle som har helse til å benytte sine ben, sykle, ta kollektive løsninger, ikke skal mye rundt i løpet av dagen, kan samkjøre med andre venner, bekjente, kolleger eller en pool-ordning og derved ikke kjører egen bil alene så ville vel alle parkeringsproblemer og miljøutfordringer være løst også i Bergen? Er det ikke her ofte snakk om litt "velvilje"?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Ingeniøren

#5
Hvor er de positive tiltakene ?

Bor ikke ved Bergen, så jeg kjenner ikke de lokale forhold, men ser ikke noe som ballansere ut de negative tiltakene. Folk reiser ikke til byen for morro skyld, men fordi de må da kjerne tiden er mellom 9 og 15. Hva med å gi anledning til litt mer fleksing f.eks. Selv ville jeg tatt med jobb hjem og jobbet litt hjemme, men ikke alle som har den muligheten. Alternative er da å ta sild i tønne transport, les kollektiv, som tar dobbelt så lang tid (i alle fall for min del). Eller slutte å jobbe - for det lønner seg vel - egentlig  :)

Og hva brukes den økte inntekt til - for det har de vel med i regnestykket.....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elektrolux

Vil tro at de økte bomsatsene vil vippe en del over fra Diesel til Eldrift. Det gir renere luft, mindre utgift til Bom, mindre støy, og ikke minst ferre drepte som følge av bilbruk.

Husk det er 10 ganger så mange som årlig dør av giftgassene fra eksosbilene, som det er døde som følge av ulykker.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

THE

@Ingeniøren. I Bergen tror jeg ikke de er interessert i å få trafikken fordelt utover morgenen. Rushtidsavgift på morgenen gjelder fra kl 06:30 til kl 09:00, det betyr at de elegant har tatt fra folk muligheten til å starte litt tidligere da det ikke er mange som får lov til å starte på jobb før kl 06:30 med flexi-ordninger.

Samtidig som rushtidsavgift innføres, så øker kollektivprisene fra samme dag også...
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Willow

Det er et politisk virkemiddel som ikke gjør noe med problemet.
For sårbart veinett på grunn av underdimensjonering i forhold til transportbehov fører til køer i alle retninger uansett i hvilken bydel det skjer et trafikkuhell.
Ikke alle skal til sentrum men blir de fleste blir sluset gjennom sentrum uansett.
Ineffektiv lysregulering på tvers av Danmarksplass slipper 4 biler gjennom pr lys-syklus så folk blir stående i kø unødig. Planfrie kryss hadde fjernet køen på Danmarksplass.
For min del er heller ikke kollektiv et alternativ da jeg ønsker å treffe familien min iløpet av dagen og ikke bare levere de i barnehagen. (30minutter kjøring vs 1,5-2 timer med buss så er den tiden hjemme verdt mye mer enn all verdens bompenger.)
Og å sykle en 50km strekning på motorvei, lenger på sykkel, er også fullstendig uaktuelt. Spesielt i dag for da jeg kjørte til jobb var alle fortauene full av snø og is, plogen holdt veibanen fri men alt blir skuflet inn på veiskulderen der sykelistene holder til. Å sykle i Bergen er med livet som innsats. Flere sykkelveier trengs virkelig.

eivhelle

2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

THE

...og så viser det seg at folk heller kjører om Arna og Hardangervegen for å slippe rushtidsavgiften, eller finner på andre snedige ting som å stå og vente i busslommer på at klokka skal bli 9 http://www.ba.no/lange-koer-pa-omkjoringsvei-i-fana/s/5-8-268844.

Er ikke sikker på om hensikten med rushtidsavgiften blir oppnåd med at køene flytter seg noen km unna til et veinett med enda dårligere kapasitet, og dertil lengre og mer stillestående køer.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

kodalse

Samme tilstander var det tidligere i Trondheim, men det er kun de mest standhaftige som til slutt bruker omkjøring og venter til klokken runder neste takstgruppe.
De fleste resignerer og kjører som før etter noen tid.

Skjønner godt de som venter til fem på ni for å spare noen kroner.
60min/5minX26kr=12X26kr=312,- kr i timebetaling for å stå i fem minutter.  ;D
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Burger

Håper det blir flere som vurderer mer miljøvennlig bil i Bergen nå, og at politikerne lar det være en fordel med elbil lenge nok til at de som kan bruke elbil går over. 1/3 av kjøpsprisen til Leaf vil jeg spare inn mellom august 2015 og 1 januar 2017 når det kan komme bomavgift til elbil. De to siste tredelene innen 2020 dersom det blir full pris på elbil i bom. Dette regnestykket har fått opp interessen i nabolaget for elbil. Miljøvennlig selger ikke like godt som penger spart desverre.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

elektrolux

Til prisen av noen få rushtidsavgifter kan en kjøre utslippsfritt og lukseriøst gjennom bommene hele dagen.  ;D

https://nabobil.no/listings/1955-volkswagen-golf-2015-bergen 

Når rushtidsavgiften kommer til Stavanger er jeg klare med enda rimeligere tilbud.

Moralen er: Bruk Dieseldyret til det det kan best, nemlig siste kneik til Hytta, og bruk kjøretøy som er fritatt bom til all annen kjøring. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA