Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Zaptec lanserer web-shop

Startet av Gusse, mandag 14. mars 2016, klokken 13:02

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Toonster på mandag 01. februar 2016, klokken 10:57
Da skal jeg prøve å forstå hva dette betyr for min del, med en 70D :)

Jeg kjører distansen Elverum - Trondheim (37 mil) noen ganger, vil denne beregningen bli riktig da? :
Sommer: Kommer frem med et forbruk på 64 kWh.
Vinter: Kommer frem med et forbruk på 86 kWh, og må lade ca 19 minutter (21 kWh)

Vanskelig å si. Mål på noen turer, så ser du hva forbruket ditt blir :) 120kW vinterstid var under svært dårlige forhold.
Og strekningen Oslo-Elverum inneholder mye høy hastighet på motorvei, noe som drar mye strøm. Så det kan hende tallene dine er for pessimistiske. Men som nevnt over vil du nok ha buffer, så et stopp på Alvdal bør du regne med både sommer og vinter.

Første turen i 90D Oslo-Trondheim for meg er førstkommende påske. Da blir det nye tall og målinger (og en hoderystende kone som ikke skjønner hvorfor jeg synes dette er gøy :) )
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Bjoris

La det bare være sagt, jeg skulle gjerne hatt en 90D eller 85D, enda mer pulver ville jo vært moro av og til også i tillegg til den tryggheten større rekkevidde gir med tanke på buffer de gangene en strekker strikken.

En kan regne seg frem til at 70 og 90 kommer frem samtidig eller med mange timers mellomrom. Verst er det jo når en er utenom SC nettverket og 90en kommer frem uten ladestopp, men 70D må sakte lade!

Andre ganger så bruker kidsa så mye tid at 70D er ferdigladet for 30 minutter siden og da hjelper det ikke noe at 90D hadde vært ferdigladet 45 mintter før;) Sånn er det med oss på tur, stopper vi går det evigheter før vi er klar igjen uansett, hehe.

Skulle jeg kjøre på langtur alene så tror jeg faktisk jeg hadde irritert meg over ladehastigheten på 70D vs 90D så det blir veldig individuelt.




I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Salvesen

Jeg gikk for godt utstyrt 70D da jeg bruker den mest til småturer, egentlig har jeg ikke kjørt særlig langt før jeg fikk tesla. Nå planlegger vi bilferie og greier til Sommeren. Slik jeg ser det kommer en så og si overalt med en 70D så lenge det ikke er vinter og storm, da sliter den mer. Jeg er ikke den som ferdes mye i fjellet så det går helt fint.

Planlegger tur til Cannes i sommer og etter å ha sett på ruten tror jeg ikke rekkeviddeangsten vill ta meg. Det går dog raskere å lade og en må ila ett veldig langt strekk lade mindre. Men for meg der dette er veldig sjeldent spiller det ingen rolle :)
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

sigurdi

Sitat fra: Salvesen på mandag 01. februar 2016, klokken 15:43
Jeg gikk for godt utstyrt 70D da jeg bruker den mest til småturer, egentlig har jeg ikke kjørt særlig langt før jeg fikk tesla. Nå planlegger vi bilferie og greier til Sommeren. Slik jeg ser det kommer en så og si overalt med en 70D så lenge det ikke er vinter og storm, da sliter den mer. Jeg er ikke den som ferdes mye i fjellet så det går helt fint.

Planlegger tur til Cannes i sommer og etter å ha sett på ruten tror jeg ikke rekkeviddeangsten vill ta meg. Det går dog raskere å lade og en må ila ett veldig langt strekk lade mindre. Men for meg der dette er veldig sjeldent spiller det ingen rolle :)
Gratulere, tror du blir svært godt fornøyd.
Er mye bil for pengene og en vil nok ikke i praksis bruke noe serlig mer tid på lading med 70D en 90D på sommeren, pausene (når en har barn og er på ferie) er som oftes lengre en tiden det tar å lade uansett.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Gusse

#19
Da fikk jeg et tilbud fra Tesla jeg ikke kunne si nei til.
De hadde en 90D i bestilling med 4WD, Rød lakk(som min gamle), panotak(ikke et must, men sånn var den konfigurert), 19" standard felg, sort skinn next gen, obeche-tre glanset innredning, sort alcantra taktrekk, autopilot, premium int, luftfjæring, vinterpakke, sikkerhetspakke(inkludert uansett), mangler bare Ultrahifi(kan ev ettermontere noe hvis det blir for slappt). På den måten kommer bilen litt kjappere i hende :)
En ekstra takk til J på Tesla for god service til langt uttpå kveldstimene :)
Takk for hjelp til dere her inne :)

turfsurf

Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Gusse

I kveld hentet jeg det nye gliset :)
Foreløpig veldig fornøyd med bilen etter 240km :D
Tydelig endringer på enkelte detaljer siden min 2013 modell.

Bjoris

Hvordan opplever du lyd fra motorene? Har dette blitt noe bedre i senere leveringer mtp bedre støyisolering?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Gusse

Sitat fra: bjoris på torsdag 31. mars 2016, klokken 08:19
Hvordan opplever du lyd fra motorene? Har dette blitt noe bedre i senere leveringer mtp bedre støyisolering?
Front motor har en liten pipelyd, men bakmotorlyd har jeg ikke tenkt over noe spesielt, så den er vel ganske stille.
Skal kjøre en del i dag og i morgen, så jeg skal lytte

Øyvind.h

Hører en veldig svar lyd forfra jeg også. Kanskje noe mer i range mode enn uten, men helt minimalt. Opplever ikke rare forskjellen sammenlignet med S85. Støy fra motor er med andre ord ikke akkurat et argument mot 4wd....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

#25
Det er nok subjektivt, men jeg tror også at det er forskjell på bilene. Det var nesten traumatisk å gå over fra en lydløs rwd etter 100.000km til 85D, men etterhvert hører jeg faktisk hviningen bare når jeg prøver. På min bil topper lyden seg i en viss hastighet ved en viss belastning, mens ved en annen kombinasjon oscillerer hviningen mellom front og bakre driveunit. Å sette i range mode reduserer lyden bakfra generelt, og gjør at de to først nevnte fenomenene ikke opptrer. En P90D jeg rattet i et par uker nylig fikk faktisk økt hvining i range mode. Det skyldes sikkert at frontDU gjør mer arbeid mens den lydløse bak hviler.

EDIT: Legger ved bilder av fremdre DU på min bil.

Bjoris

Jeg har kjørt 90D og 70D og mellom disse var det stor forskjell og det er vel like motorer så virker som det er forskjell mellom bilene samt kanskje som du skriver forholdene, mulig jeg traff ett dårlig punkt oftere på 90Den enn 70Den...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

AppleKnocker

I forhold til topic, så har jeg til gode å høre at noen angrer på at de har kjøpt for stort batteri på batteribilen sin.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

elbilmanne

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 31. mars 2016, klokken 09:18
Hører en veldig svar lyd forfra jeg også. Kanskje noe mer i range mode enn uten, men helt minimalt. Opplever ikke rare forskjellen sammenlignet med S85. Støy fra motor er med andre ord ikke akkurat et argument mot 4wd....

Ville bare slenge meg på denne. Eneste gangen jeg hører motoren foran er om jeg kjører sakte uten lyd på anlegget i rangemode, eller gir bånn pinne fra start, og det tilfellet synes jeg lyden er ganske kul. *weeeeeeeeeeeeeeEEEEE*  ;D ;D For meg er det helt uforståelig at noen bruker dette som argument for å ikke kjøpe D.

Bjoris

#29
Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 31. mars 2016, klokken 19:37
I forhold til topic, så har jeg til gode å høre at noen angrer på at de har kjøpt for stort batteri på batteribilen sin.

Sikkert få av oss som hadde sagt nei takk til 90D vs 70D, jeg skulle gjerne hatt 90D og kanskje 100D etter i morgen;) Men jeg vurderte behovet og kom til at det ytterst få ganger i året ville ha noe nevneverdig praktisk betydning for oss og prisen er stiv for de siste kwh``en. Så får vi se om vi angrer, kanskje når batteriet er litt svekket, men det får bli den tid og den sorg. Liker veldig godt tanken på 80 og 100 som erstatning for 70 og 90, men det blir nok uansett bare for de som bestiller ny etter facelift og mest sannsynlig er det grunnløs spekulasjon:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA