Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Zaptec lanserer web-shop

Startet av Gusse, mandag 14. mars 2016, klokken 13:02

« forrige - neste »

Gusse

Har brukt relativt mye tid denne helgen på å finne ut hva jeg skal gjøre.
Kjører mest i området Grong/Steinkjer, og noen turer til Stjørdal/Trondheim i blandt. Vil holde månedlige avdrag/renter på et hvis nivå, og kona er ikke så hypp på å gå over 7år på lånet, så handlingsrommet ligger der. Hører med til historien at jeg kjører en fullspekket 85kwt i dag fra 2013. Det er to ting som i hovedsak gjør at jeg vil skifte: 4 hjulstrekk og autopilot.
Det baller jo på seg når utstyrslisten forlenges. Ser det er en mulighet å vente med autopilotsoftware, å heller ta det senere.
Spørsmålet er i hovedsak: en spekket 70D eller en mere beskjeden 85D?

Muffinman

Tror jammen ikke jeg ville byttet i det hele tatt med et slik utgangspunkt. Frunken reduseres til 1/3, firehjulstrekk er kult men man trenger det sjelden - og du får betydelig drivverkslyd i form av hvining, sammenlignet med rwd som er lydløs på det området. I tillegg mister du CC på autopilotbiler om kameraet har dårlig sikt eller radaren er gjensnødd. AP er forresten beregnet på motorvei med midtdeler, så om du kjører lite på slike veier får du ikke så mye glede av det. Prøvde litt nord for Trondheim denne uka, men det blir bare for mye vingling. Autopark og summon for min del ting som aldri vil bli brukt. Jeg har faktisk vært inne på tanken å bytte den nye bilen i en non-ap bil, men har ikke bestemt meg.

Topic; hvis jeg måtte velge ville jeg gått for 85 på grunn av at jeg har veldig mye langkjøring og trenger rekkevidden, og litt raskere ladestopp. Det kommer vel an på bruksmønster og preferanser.

o.b.lix

Sitat fra: Muffinman på søndag 31. januar 2016, klokken 16:30
I tillegg mister du CC på autopilotbiler om kameraet har dårlig sikt eller radaren er gjensnødd.

Nei tror nok ikke at kamera trengs for CruiseControl (CC), dette er kun for AP. Radaren derimot er den avhengig av, men Tesla omtaler denne som front camera, derav misforståelsen.

I snøvær bør man ikke bruke CC uansett.

Eller er det beste med CC/AP-pakken TACC, dvs traffic aware cruise control, dvs denne regulerer farten på cruise control i forhold til bilen foran. Stopper bilen foran, stopper Tesla. Ligger bilen foran 3 km under grensa, legger Tesla seg også 3 km under grensa. Dette gjør kjøring på trafikkert vei mye mer avslappende. MYE mer.
At bil styrer selv (AP) er greit i enkelte situasjoner, som laaange tunneler eller i saktegående køkjøring.

Ellers har muffin stort sett pekt på fordeler og ulemper. Jeg havnet på  4-hjulstrekk og AP og angrer ikke på det.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Muffinman

Sitat fra: o.b.lix på søndag 31. januar 2016, klokken 16:48
Sitat fra: Muffinman på søndag 31. januar 2016, klokken 16:30
I tillegg mister du CC på autopilotbiler om kameraet har dårlig sikt eller radaren er gjensnødd.

Nei tror nok ikke at kamera trengs for CruiseControl (CC), dette er kun for AP. Radaren derimot er den avhengig av, men Tesla omtaler denne som front camera, derav misforståelsen.
Neppe noen misforståelse. Når jeg passerte Stjørdal på tur nordover tirsdag kveld fikk jeg følgende melding når jeg prøvde å skru på cc:
SitatLimited camera visibility, cruise control not available
Det var oppholdsvær, mørkt og våte veier.

Når radar er clogget får man denne:
SitatCruise control not available

VAG

#4
Jeg vil ikke gi noen råd her, til det er jeg for fersk, men til daglig kjører jeg P85D og har drivverklyd fra frontmotor.
I går prøvde jeg 70D og blei negativt overrasket over hvor mye drivverklyd det var, både fra front og hekk (som Muffinman skriver). Det føltes ikke bra.
Er det like mye på 85D og 90D?

Toonster

Kjipt med ulyder, men kan man forvente at en bil skal være helt stille?

Er det slik at dette er lyd som kun er plagsom når det er absolutt tystnad i bilen, eller må man skru på HIFI på høyt volum for å overdøve?

Muffinman

Dette handler ikke om ulyder, men arbeidslyden til bilen. Den er vesentlig på D-modellene, mens den store driveuniten som alle rwd samt P85D har oppleves som lydløs hvis den er i orden. Mange hevder at det er verre i rangemode, men det gjelder nok P85D da front-DU``en som lager lyd tar en større del av arbeidet. På min 85D er det hvining både foran og bak, men mest bare forfra i range mode. Fant dette ubehagelig i starten, men enten har jeg vent meg til lydene eller så er DU``ene blitt stillere etter gode 8000km de siste to månedene.

Jeg var forresten tilvent rwd med sirkelsaglyd når jeg fikk D``en, og opplevde sistnevnte som hakket mer påtrengende.

boppus

EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

Bjoris

#8
Hadde som deg en fullspecet 85 og planen var å kjøpe en lik 70, men dobbeltlader er jo svindyrt nå så der tenkte jeg Chademoadapter i stedenfor. Så ble den først bestilt med lyd og luft og karbon, men pga bytte av bilnr 2 så tok jeg bort disse tingene, det var 47.000 spart og vi kunne gå for en ny Leaf 30 kwh heller enn en importert 2 år gml 24kwh Leaf, så sett i forhold til det syns jeg det var en bedre måte å anvende disse pengene på. Har en pengene så gjør det seg definitiv med skikkelig lyd i en dyr bil.

Tviler på at jeg kommer til å savne LUFT veldig mye. Kjørte før bestillingen en s70 uten lyd og luft i 3 dager da min var på service og spesielt luft savnet jeg ikke i det hele tatt, LYD er vesentlig forskjellig, men 20.000? Nei, det blir for mye hvis en skal ha en rasjonell tilnærming til det. Når jeg kjøpte forrige kostet samme anlegg MED DAB+ kr 6000,-. Nå får en DAB i standardanlegget så pt er det kun bedre lyd.

Tesla kaller min spec for smør og brød bilen, altså den specen de mente var enklest å selge og som du to inn flest inventory biler med. Dvs 70D med alt unntatt, LYD, LUFT og oppgradert interiørpanel. Usikker på om de mente det samme med 85/90. Da er en ei en annen prisklasse som kanskje er verre å mangle slike ting på?

Poeng ifht lading også, ikke bare rekkevidde. Bjørn Nyland sier ca 20% lengre tid på å lade samme antall km, var det ikke slik? Altså 6 min på 30 min. Det er greit å vite om, absolutt, men for de fleste benyttes vel ikke SC så ofte at dette er et argument mer enn at det er litt typisk norsk å alltid skulle ha det beste! Lader en ofte på SC og det er jobb-relatert stiller det seg annerledes. Vår erfaring er at de gangene vi har brukt SC så har bilen vært ferdig lenge før vi alle 4 har spist og gått på toalett etc.

Det eneste negative jeg har opplevd med de nye bilene ifht de gml er nettopp denne drivverkslyden fremme. Nå er det en ganske lik lyd som den vi er vant med fra Leaf, mn mer fremtredende i enkelte hastigheter/situasjoner. Rart ikke Tesla får isolert dette bort, skulle ikke være så vanskelig. Litt kjiipt når RWD er lydløst.

MEN, jeg syns de nye bilene virker MYE bedre sammenskrudd, ikke noe knirk, bedre seter, mer støysvake, bedre takluke, bedre skjermer, AP, radar cruiskontroll og trakfikksikkerhetssystem som nødbrems og som  abolutt skal være på biler i denne prisklassen.

Jeg tror ikke det er veldig mange som syns RWD utgaven er like bra, vet Muffin er uenig med meg nå. Vi likte ikke bilen så veldig som enkelt andre på vinterføre heller og ser frem til AWD når vi kjører til fjells stort sett hver helg i vinterhalvåret. Det fokuseres på fremkommelighet, men de AWDene jeg har kjørt på glatt føre har vært mer stabile og forutsigbare og det forventer jeg at 70Den blir også, men vi kan jo bli skuffet her. Har aldri kjørt D på glatt vei
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Sjøhyene

Personlig syns jeg batterikapasitet går foran alt annet.
AWD argumentet ser jeg, men hvis AP er viktig årsak til at du ønsker å bytte tror jeg nesten jeg vil anbefale deg å vente ~2 år til. Da tenker jeg AP Versjon 2 er kommet og den vil nok få 1.0 til å fremstå som ganske mangelfull, for å si det mildt.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Muffinman

#10
Sitat fra: bjoris på mandag 01. februar 2016, klokken 01:51
Vi likte ikke bilen så veldig som enkelt andre på vinterføre heller og ser frem til AWD når vi kjører til fjells stort sett hver helg i vinterhalvåret.
Det koker ned til behov. Jeg har også en del caser hvor awd er fordelaktig, men jeg klarte meg jo fint med rwd også. Kan vel kanskje si at jeg er i den ekstreme enden av skalaen i av og til i forhold til hvor jeg kjører. Med bruksmønsteret du beskriver er awd en no-brainer.

SitatDet fokuseres på fremkommelighet, men de AWDene jeg har kjørt på glatt føre har vært mer stabile og forutsigbare og det forventer jeg at 70Den blir også, men vi kan jo bli skuffet her.
Du vil ikke bli skuffet.



Øyvind.h

I praksis vil det være slik at 70D``en har med seg færre kWh hjemmefra. Man ville altså ikke ladet samme antall kWh med en 90D som en 70D om behovet styrer ladetid.

Oslo-Trondheim krever ca 90kWh sommerstid. Om 70D får med seg 65kWh hjemmefra og S90D får med seg ca 81kWh (ca anslag fra TMC) vil ladebehovet være hhv. 25kWh og 9kWh.

Forskjell i snitteffekt på laderen kan være litt vanskelig å fastslå. 70D har vesentlig lavere pakkespenning i tillegg til lavere kapasitet, men la oss si 20% forskjell. Da sitter vi med en ladetid på 18 minutter for 70D og 5 minutter for 90D (forutsatt 83,3kW snitteffekt for 70D og 100kW for 90D. Høy snitteffekt pga kort ladetid).

Samme strekning vinterstid drar ca 120kWh. Ladebehovet blir da 55kWh og 39kWh. Dette betyr da 49 minutter ladetid for 70D og 29 minutter lading for 90D (forutsatt 66,6kW snitteffekt for 70D og 80kW for 90D).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

Fin sammenstilling, og veldig bra at du tar frem poenget med at mindre batteri får med seg mindre strøm hjemmefra og at også det påvirker total ladetid på turen. Viktig faktor i tillegg til at superlading generelt går litt tregere på 70.

I praksis vil man vel kjøre med større marginer, og dermed vil forskjellen i ladetid bli enda større?

En faktor til er at man, avhengig av bruksmønster, sannsynligvis i større grad slipper å kjøre på grensen mtp rekkevidde.

Toonster

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 01. februar 2016, klokken 08:29
I praksis vil det være slik at 70D``en har med seg færre kWh hjemmefra. Man ville altså ikke ladet samme antall kWh med en 90D som en 70D om behovet styrer ladetid.

Oslo-Trondheim krever ca 90kWh sommerstid. Om 70D får med seg 65kWh hjemmefra og S90D får med seg ca 81kWh (ca anslag fra TMC) vil ladebehovet være hhv. 25kWh og 9kWh.

Forskjell i snitteffekt på laderen kan være litt vanskelig å fastslå. 70D har vesentlig lavere pakkespenning i tillegg til lavere kapasitet, men la oss si 20% forskjell. Da sitter vi med en ladetid på 18 minutter for 70D og 5 minutter for 90D (forutsatt 83,3kW snitteffekt for 70D og 100kW for 90D. Høy snitteffekt pga kort ladetid).

Samme strekning vinterstid drar ca 120kWh. Ladebehovet blir da 55kWh og 39kWh. Dette betyr da 49 minutter ladetid for 70D og 29 minutter lading for 90D (forutsatt 66,6kW snitteffekt for 70D og 80kW for 90D).

Da skal jeg prøve å forstå hva dette betyr for min del, med en 70D :)

Jeg kjører distansen Elverum - Trondheim (37 mil) noen ganger, vil denne beregningen bli riktig da? :
Sommer: Kommer frem med et forbruk på 64 kWh.
Vinter: Kommer frem med et forbruk på 86 kWh, og må lade ca 19 minutter (21 kWh)

Øyvind.h

Sitat fra: Muffinman på mandag 01. februar 2016, klokken 10:42
I praksis vil man vel kjøre med større marginer, og dermed vil forskjellen i ladetid bli enda større?
Jepp. I praksis vil forskjellen bli noe større da ingen andre enn oss forumgærninger ville tatt en slik tur uten marginer :) Bufferen burde jeg nok tatt med i regnestykket da den er viktig og uunnværlig for de fleste. Alle andre ifs``n butts som deling av lader, hoppe over ladere pga kapasitet til dette, begge bilene stopper på samme SC etter lik tid/lengde(dvs da har 90D høyere SOC) osv blir veldig situasjonsbetinget.

Så får det jo være opp til hver og en om dette har noen som helst praktisk betydning. For noen er det alfa og omega for opplevelse av bilen. For andre er det helt likegyldig, eller ikke verd prisen ift. hvor ofte man opplever en ulempe.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA