Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladeplasser ved Moss sykehus?

Startet av Kåre_S, mandag 14. mars 2016, klokken 08:27

« forrige - neste »

Homecast

I tillegg skal et anlegg dokumenteres.

Elko har tilogmed sagt selv at deres kontakter ikke er laget for denne type belastninger.
Altså produktet er ikke laget for jobben.
Igjen, Ikke godkjent anlegg.
Dette går på ren sikkerhet for mennesker og dere fatter det virkelig ikke? Hvorfor? Bare fordi det ikke passer dere? Vil dere ikke skjønne? Jeg legger frem grunn og viser eksempler på endring av bruk og dere får det fortsatt ikke inn?
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

automat

Sitat fra: Homecast på fredag 05. februar 2016, klokken 23:18

Igjen de stikk er satt opp for elbil lading. Hvilket betyr ladestolper for formålet som stort sett er produsert av proxll er laget for dette.

INGEN stikkontakter i private boliger er bygget etter samme prinsipp ei heller vurdert etter de samme belastninger, som jeg da prøver å fortelle her. Endring av bruk.

I melding #22 skrev du:
"Men ang lading på 16A på schuko så skal du få høre hvorfor det ikke er lov!

FEL: som elektrikere følger sier at anlegget skal prosjekteres og utformes etter forutsatt bruk.
ALDRI før har elbil lading vært forutsatt bruk, altså har ikke anlegget blitt dimensjonert for dette.
Dermed er det endring av bruk når man skal lade elbil, altså ny risikovrudering må utarbeides, nå gjelder jo da NEK 400:2014, dermed ikke lov å lade 16A på schuko."

Altså at lading på 16 A schuko er forbudt, uten forbehold. Jeg noterer meg at du nå har moderert utsagnet ditt til at det allikevel er lov på dedikerte ladestolper (satt opp før regelendring). Forøvrig har jeg ikke sett noen i denne tråden snakke om at 16A-ladingen nødvendigvis skulle skje i en privat bolig, som du har dratt inn som tema.


2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Powerflux

Det koker ned til at det IKKE er tilbakevirkende kraft hvilket altså betyr at jeg står fritt til å lade min bil på denne 16A kursen som er satt opp til å drifte forskjellige ting som trykkspyler, borhammer, elbil lading med mer.

Det vi ser her er en kar som er på nippet til å få nevøst sammenbrudd bare av tanken på å lade elbil på Schuko og derved og forveksler ønsketenkning med faktisk regelverk.
Det finnes hjelp å få når tvangstankene blir i overkant dominerende..........

Ikke noe feil i å være aktsom, selv sjekker jeg regelmessig for varmgang når bilen lader på 16A. Har enda til gode å registrere mer enn lunk på 3 år med mye 16A lading men andre med dårligere utstyr kan selvfølgelig oppleve det.

Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

jkirkebo

Sitat fra: Homecast på fredag 05. februar 2016, klokken 23:13
Sitat fra: Powerflux på fredag 05. februar 2016, klokken 23:05
@Homecast:  Ordrett, hvor står det at jeg ikke har lov til å belaste en eksisterende 16A kurs med 16A?
Og ikke kom drassende med med hva kursere som settes opp i dag kan belastes/brukes til.
Konkret en 5 år gammel 16A kurs med 2,5mm kabeltykkelse og Schuko!

Les igjen. Forskrift for elektriske lavspenningsanlegg. Risikovurdering og forutsatt bruk av anlegg.
Anlegget skal være elsikkert og ikke kunne utøve skader på mennesker, husdyr eller eiendom.
Kan du ikke og skjønner du ikke hva det innebærer så er det 0 vits p diskutere.

I så fall er 10A lading fra schuko like "forbudt" siden DSB anbefaler maks 8A kontinuerlig trekk fra schuko-stikk. Den risikovurderingen er det vel vanskelig for en elektriker å overprøve.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Homecast

Sitat fra: Powerflux på lørdag 06. februar 2016, klokken 00:03
Det koker ned til at det IKKE er tilbakevirkende kraft hvilket altså betyr at jeg står fritt til å lade min bil på denne 16A kursen som er satt opp til å drifte forskjellige ting som trykkspyler, borhammer, elbil lading med mer.

Det vi ser her er en kar som er på nippet til å få nevøst sammenbrudd bare av tanken på å lade elbil på Schuko og derved og forveksler ønsketenkning med faktisk regelverk.
Det finnes hjelp å få når tvangstankene blir i overkant dominerende..........

Ikke noe feil i å være aktsom, selv sjekker jeg regelmessig for varmgang når bilen lader på 16A. Har enda til gode å registrere mer enn lunk på 3 år med mye 16A lading men andre med dårligere utstyr kan selvfølgelig oppleve det.

Nei, det koker ned til at ladestolper laget for formålet er laget for elbillading.
Alle andre kontakter er laget for andre belastninger

Altså endring av bruk.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Homecast

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 06. februar 2016, klokken 07:24
Sitat fra: Homecast på fredag 05. februar 2016, klokken 23:13
Sitat fra: Powerflux på fredag 05. februar 2016, klokken 23:05
@Homecast:  Ordrett, hvor står det at jeg ikke har lov til å belaste en eksisterende 16A kurs med 16A?
Og ikke kom drassende med med hva kursere som settes opp i dag kan belastes/brukes til.
Konkret en 5 år gammel 16A kurs med 2,5mm kabeltykkelse og Schuko!

Les igjen. Forskrift for elektriske lavspenningsanlegg. Risikovurdering og forutsatt bruk av anlegg.
Anlegget skal være elsikkert og ikke kunne utøve skader på mennesker, husdyr eller eiendom.
Kan du ikke og skjønner du ikke hva det innebærer så er det 0 vits p diskutere.

I så fall er 10A lading fra schuko like "forbudt" siden DSB anbefaler maks 8A kontinuerlig trekk fra schuko-stikk. Den risikovurderingen er det vel vanskelig for en elektriker å overprøve.

Og jeg mener at type 2 uttak er veien å gå. Men da lager jo også folk mode endrende enheter som igjen er ikke er lovlig etter noen som helst standard. (Men det er et helt annet tema enn det vi snakker om her)

Men da er vi tydeligvis enige at lading på schuko er ni tull og burde avskaffes ;).
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Ole Irgens

Sitat fra: Powerflux på fredag 05. februar 2016, klokken 09:51
Sitat fra: Ole Irgens på fredag 05. februar 2016, klokken 09:24
Sitat fra: Kåre_S på søndag 31. januar 2016, klokken 12:34
Finnes det original Ladekabel til Nissan Leaf med Schuko som lader med 16A??

Nei. Og du har heller ikke lov til å lade en elbil gjennom en Schuko-kontakt på en 16A kurs. Da må du ha en CEE-kontakt.


Men dette er jo ikke riktig!! Dokumentasjon på din påstand?

Beklager, det ble upresist. Nye kontakter som etableres for lading av elbil med schuko-kontakt kan maks ha 10A. Eksisterende kontakter på 16A-kurser kan brukes, men må daglig sjekkes for varmgang. Se http://ffd.sc.kq.no/nelfo/elsikkerhet/dok/Elbil_installatoer.pdf for mer info om dette.

Mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

Homecast

I lenken fra blant annet dsb står det ikke at det er lov på eksisterende kurs.
Derimot står det jeg maser om (og mange ikke liker å høre).
At anlegget skal være egnet til forutsatt bruk.
Igjen, utstyret er ikke laget for dette annet enn noen få offentlige ladestolper. Disse er kapsler inn i metall og henger ikke på en trevegg slik private stikk er.
Risikovurdering som ble gjort den gang dette ble påbegynt tilsa da at konsekvensene ved brente kontakter var lav , i utgangspunktet kun en ødelagt kabel og ferdig.

Derimot heller erfaringene mot endring til type 2 uttak pga alle ettermarkedsløsninger som de ikke tok høyde for tidligere som skaper store problemer.

På en trevegg er en ødelagt kabel og stikk ditt minste problem.

Ja har hatt en prat med en av personene som jobbet med disse utbyggingene i Oslo så derfor har jeg også fått denne info.

Og ja jeg snakker om både offentlig og hjemme her fordi det er som oftest hjemme de fleste faktisk lader.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Trekkoppbil

Denne diskusjonen er i samme klasse som diskusjonen om man skal kjøre i over 60km/t eller ikke.

Det er lov mange steder å ha høyere fart enn 60km/t, men mange vil si at det ikke er forsvarlig.

Når det gjelder argumentene mot å kjøre 16A på schuko, så kommer disse argumentene fra enkeltpersoner som har sine egne forklaringer, og det  kommer fra interresseorganisasjoner som ikke har lovgivende makt.

Skal man høre på argumenter fra ulike interresseorganisasjoner og offentlige organisasjoner, så kan man finne regler som sier at man ikke skal ha privatbiler i det hele tatt, og at det er uforsvarlig.
I Asker kommune er det krefter som vil strupe hvor mange parkeringsplasser borettslag for lov å bygge, og gi pålegg om bildeling.  I Albania var privatbilisme forbudt.  Jeg kjenner til bilister i Romania som stadig blei stoppa og forhørt om hvorfor de hadde privatbil. Leiter du blant interresseorganisasjoner i Norge, finner du sikkert regler mot privatbilisme.

På en annen tråd på forumet her, var det en eleltrikker som ikke ville sette opp mer enn 15A sikring på en 2,5mm2 kurs til en garasje. Argumentet var at enkelte hus har tjukkt med isolering i veggene, og dersom en kabel ligger svært isolert, så vil den kunne bli varm med 16A, men ikke med 15A belastning. Jeg skulle like å se den garasjen som har så mye isolering. Og jeg skulle like å se den elektrikkeren som ikke klarer å legge kabelen fritt utenom isolering, i garasjen.

Det er flere debatanter her på forumet som slenger fra seg påstander om at det ikke finnes originale EVSEr på 16A, fordi det strider mot dems personlige politiske overbevisning.
Du kan velge å høre på dem, eller du kan kjøpe en. Det finnes flere til salgs på Finn. Her er 2 av dem:
http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=70806236
http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=61972192

Jeg vil fraråde å lade med mindre enn 16A til vanlig: Det vil gi svært begrensa bevegelsesfrihet som reduserer bruksmområdet til el-bilen kraftig, og det sliter på batteriene å lade så sakte.

Å lade med 16A på ei stikkontakt som er i ustand, kan føre til overoppheting. F.eks på ladestolpene til Oslo kommune hvor støpselet kommer i klem, eller på vegguttak hvor du mangler vektavlastning.
Men på Forumet her, har folk hatt dårlig erfaring også med ladestrømmer på 10A eller mindre, dersom kontakta er i ustand.
Mange foretrekker å bruke industrikontakt i stedet for schuko. På forumet her har folk opplevd at industrikontakter også blir overoppheta ved feil.
Der jeg jobber er det titalls shcukokonakter i garasjen. Kanskje 70 stykker som er i bruk hele dagen, og det plugges støpsler i og ut, og lenge mangla vektavlastning ved vegguttak. Jeg syntes det var ganske uforsvarlig, fordi jeg har fått det innprenta at det er umoralkst. Etter hvert kom det opp ei ny industrikontakt. Etter få måneder var det vakkel i den og det kom kraftige sprakelyder. Det er den eneste kontakta jeg har hatt dårlig erfaring med i garasjen.
Schuko-kontakter er ansett for å være pålitelige og trygge ellers i verden. Her i landet brukes typisk dyre merkekonktakter til Schuko, mens industrikonaktene er billige og merkeløse.

DSB er glade i å vise fram skrekkbilder for å vise at verden er farlig, og de har kasta seg på bølgen om at elbiler er farlige. DSB klarte å finne bilde av ett eldgammelg vegguttak i ei stue, som var blitt overoppheta etter lading av el-bil.  Hvis man kikka nærmere på bildet, så kunne man se at det var ikke kontaktpunktet til shcuko som var oppheta: Det var en ledning som var oppheta, som kan skyldes at den ikke var skrudd skikkelig fast. Det har ingen ting med schuko å gjøre, og det burde ikke assosieres med el-bil heller.

Det lades tusenvis av elbiler med schuko på 16A her i landet til daglig. Mange av oss har overlevd det også.

Homecast

Fint lite annet enn synsing fra deg. Ingen dokumentasjon på dine påstander annet enn at man kan kjøpe kabler.
Det er forresten lov å selge mange produkter det ikke er lov å bruke.....
I tillegg fel er en forskrift. Bryter man en forskrift så kan du straffes med bøter og fengsel. Altså ikke bare interesse organisasjoner.

Sitter på mobil og gidder ikke gå inn på alle punkter men det holder ikke vann det du skriver.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Trekkoppbil

#40
Det jeg forholder meg til:
-Kikker man på en original 16A evse som er til salgs på Finn, så ser man den har CE-merke og den er godkjennt av Tüv: https://finncdn.no/dynamic/960w/2016/2/vertical-5/06/l/nul/l_2061081696.jpg
-Jeg har lest at typegodkjennte schukokontakter er godkjennt for 16A belastning over lengre tid, og at de skal være testa med en vesentlig overlast. Rett nok har jeg ikke sett noen henvisning til offentlige krav, så det er litt spekulativt, men det høres rimelig ut.
-Vanlige godkjennte skjøteledninger på 1,5kvmm og schuko i begge ender, er oppgitt å tåle 16A. (Med unntak av kabler på tromler som har redusert kapasitet). Når vanlige skjøtelednigner tåler 16A, er det rimelig å tru at vegguttakene også skal tåle det.
-Jeg ser Elko-uttak er godkjennt for 16A: https://megaflis.no/media/files/13448/Godkj5130.pdf

Når man har Elko-uttak som er godkjennt for 16A last, og de er på 16A kurs, så forventer jeg at de er beregna på denne typen bruk: Belastning opp til 16A, så lenge det ikke er andre apparater på samme kurs. Og jeg mener at lading av el-bil må da være innenfor beregna bruk av stikkontaktene.

Om du mener at man ikke kan lade biler på stikkontakter som ikke er satt opp med det formål, så er vi til dels uenige om det.

Homecast

Jeg derimot VET at schuko ikke er designet for fast last 16A og dette er dokumentert. Blant annet med uttalelse fra elko.
16 a gjelder ikke varig, derimot over kortere intervaller.

Er du uenig får du lese deg opp på hva godkjenningen faktisk innebærer og ta det opp med de som designer standarden kontaktene er laget etter.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

leafnor

Sitat fra: Homecast på søndag 14. februar 2016, klokken 17:01
Jeg derimot VET at schuko ikke er designet for fast last 16A og dette er dokumentert. Blant annet med uttalelse fra elko.
16 a gjelder ikke varig, derimot over kortere intervaller.

Er du uenig får du lese deg opp på hva godkjenningen faktisk innebærer og ta det opp med de som designer standarden kontaktene er laget etter.
Hvor langt eller kort er intervallet på 16A?
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Homecast

#43
Litt på husken, det er en graf noe lignende utløserkarakteristikker for sikringer. Altså fra overlast i en gitt tid og helt til 16A ihvertfall en time sammenhengende. Men ikke over to timer

Som nevnt, dette er litt på husk siden jeg ikke sitter med dokumentasjonen daglig

Edit. Altså lovverket er hakket mer gresk men rent forenklet så er det sånn det ble  ved rene ohmske laster.
Ser man på en logger så er det overraskende rene laster på de fleste biler.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

BE

Sitat fra: Homecast på søndag 14. februar 2016, klokken 17:57
Litt på husken, det er en graf noe lignende utløserkarakteristikker for sikringer. Altså fra overlast i en gitt tid og helt til 16A ihvertfall en time sammenhengende. Men ikke over to timer

Det gjelder bare overlast, ikke lasten på kursen, som i dette tilfellet er 16A. Hvis sikringen ryker med en kontinuerlig last på 16A er det feil i systemet.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA