Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladeplasser ved Moss sykehus?

Startet av Kåre_S, mandag 14. mars 2016, klokken 08:27

« forrige - neste »

elektrolux

Også spent på dette, etter av vi har valgt Chint ut fra sertifiseringer, pris og spesifikasjoner. Har også åpnet opp et Chint vern for å sjekke innvendig oppbygging.

Kanskje Chint hadde kvalitetsproblemer for 40 år siden da nevnte sjøtekabel ble bygget. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ole Irgens

Sitat fra: Kåre_S på søndag 31. januar 2016, klokken 12:34
Finnes det original Ladekabel til Nissan Leaf med Schuko som lader med 16A??

Nei. Og du har heller ikke lov til å lade en elbil gjennom en Schuko-kontakt på en 16A kurs. Da må du ha en CEE-kontakt.

mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

Bjoris

Sitat fra: nr1rayner på mandag 01. februar 2016, klokken 12:39
Ved oppgradering av de originale er de vel ikke justerbare i ettertid?
Dvs man MÅ lade med den A som er satt?
Det er en utrolig ugunstig løsning, i hvert fall for meg. På hytta, og til dels hjemme MÅ jeg bruke skjøteledning. Ser ingen problemer med å lade med max 10A med en god skjøteledning (Defa i oljebrenneren trekker ca 10A..), men 16A? Nei det tørr ikke jeg..
Nei, kjøp en uorginal justerbar..

Jeg har gjort dette på en kladd jeg fikk med US Leafen, jo du kan justere styrken, men det er noe mikk, en må lage seg en patent som en putter inn i de to øverste kontaktene, jeg har ikke turt å fikle med det, men innser st jeg skulle skrudd den ned til 14-15A selv om jeg har kuttet ut shukoen og satt på industrikontakt. Problemet er at denne henger fast i garasjen og litt strømbruk utenom, så har sikringen!
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Powerflux

Sitat fra: Ole Irgens på fredag 05. februar 2016, klokken 09:24
Sitat fra: Kåre_S på søndag 31. januar 2016, klokken 12:34
Finnes det original Ladekabel til Nissan Leaf med Schuko som lader med 16A??

Nei. Og du har heller ikke lov til å lade en elbil gjennom en Schuko-kontakt på en 16A kurs. Da må du ha en CEE-kontakt.


Men dette er jo ikke riktig!! Dokumentasjon på din påstand?
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Chrian

Har brukt schuko og 16A lader i tre år uten problemer, blir litt varme i pluggen dersom den brukes i en slitt kontakt, men har ikke vært så varm at det er blitt synlige skader på schuko støpselet.

Rav4_EV

Har kjørt i over 200 km/t flere ganger uten å bruke sikkerhetsbelte.
Det har aldri skjedd noe. Sikkerhet er oppskrytt.

Vurderer nå å lade 18A over schuko. En marginal overlast bør det tåle fordi støpselet er merket med 16A. Sikringen som er merket med 16A løser jo heller ikke ut selv etter flere timer med 18A. Mistenker at støpselet bør klare 2 ganger påstemplet last og at produsentene kun setter en lav verdi for at vi skal kjøpe dyrere kontakter. ;D
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Powerflux

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 05. februar 2016, klokken 10:45
Har kjørt i over 200 km/t flere ganger uten å bruke sikkerhetsbelte.
Det har aldri skjedd noe. Sikkerhet er oppskrytt.

Vurderer nå å lade 18A over schuko. En marginal overlast bør det tåle fordi støpselet er merket med 16A. Sikringen som er merket med 16A løser jo heller ikke ut selv etter flere timer med 18A. Mistenker at støpselet bør klare 2 ganger påstemplet last og at produsentene kun setter en lav verdi for at vi skal kjøpe dyrere kontakter. ;D
Ja dere kan spøke dere svovelpredikanter ;)
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Homecast

Sitat fra: Powerflux på fredag 05. februar 2016, klokken 11:18
Sitat fra: Rav4_EV på fredag 05. februar 2016, klokken 10:45
Har kjørt i over 200 km/t flere ganger uten å bruke sikkerhetsbelte.
Det har aldri skjedd noe. Sikkerhet er oppskrytt.

Vurderer nå å lade 18A over schuko. En marginal overlast bør det tåle fordi støpselet er merket med 16A. Sikringen som er merket med 16A løser jo heller ikke ut selv etter flere timer med 18A. Mistenker at støpselet bør klare 2 ganger påstemplet last og at produsentene kun setter en lav verdi for at vi skal kjøpe dyrere kontakter. ;D
Ja dere kan spøke dere svovelpredikanter ;)

Eller så kan man heller si at noen er mer opptatt av sikkerhet enn andre!

Men ang lading på 16A på schuko så skal du få høre hvorfor det ikke er lov!

FEL: som elektrikere følger sier at anlegget skal prosjekteres og utformes etter forutsatt bruk.
ALDRI før har elbil lading vært forutsatt bruk, altså har ikke anlegget blitt dimensjonert for dette.
Dermed er det endring av bruk når man skal lade elbil, altså ny risikovrudering må utarbeides, nå gjelder jo da NEK 400:2014, dermed ikke lov å lade 16A på schuko.

Sammenlignes litt med en garasje som har blitt brukt til parkering av biler som plutselig har blitt gjort om til bilvaskehall og lignende. Før ikke fare for sprut, nå må alt være minst IP44 pga endring av bruk.
Nytter ikke da å si at det var montert tidligere og at alt da er ok.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

automat

Sitat fra: Homecast på fredag 05. februar 2016, klokken 19:03

Men ang lading på 16A på schuko så skal du få høre hvorfor det ikke er lov!

FEL: som elektrikere følger sier at anlegget skal prosjekteres og utformes etter forutsatt bruk.
ALDRI før har elbil lading vært forutsatt bruk, altså har ikke anlegget blitt dimensjonert for dette.
Dermed er det endring av bruk når man skal lade elbil, altså ny risikovrudering må utarbeides, nå gjelder jo da NEK 400:2014, dermed ikke lov å lade 16A på schuko.


Er alle ladestolpene med 16A schuko som Oslo kommune har satt opp plutselig blitt ulovlig å bruke?
Hva er de egentlig satt opp for, hvis det ikke er for å lade elbil?
Hva med alle de andre 16A schuko ladestasjonene man finner på ladestasjoner.no?



2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Homecast

#24
Sitat fra: automat på fredag 05. februar 2016, klokken 21:01
Sitat fra: Homecast på fredag 05. februar 2016, klokken 19:03

Men ang lading på 16A på schuko så skal du få høre hvorfor det ikke er lov!

FEL: som elektrikere følger sier at anlegget skal prosjekteres og utformes etter forutsatt bruk.
ALDRI før har elbil lading vært forutsatt bruk, altså har ikke anlegget blitt dimensjonert for dette.
Dermed er det endring av bruk når man skal lade elbil, altså ny risikovrudering må utarbeides, nå gjelder jo da NEK 400:2014, dermed ikke lov å lade 16A på schuko.


Er alle ladestolpene med 16A schuko som Oslo kommune har satt opp plutselig blitt ulovlig å bruke?
Hva er de egentlig satt opp for, hvis det ikke er for å lade elbil?
Hva med alle de andre 16A schuko ladestasjonene man finner på ladestasjoner.no?

Kommunen bygger om stolpene sine til type 2 uttak blant annet pga dette.

Svar nok?

At de ligger på en nettside er beviset du liksom kommer med?

Jeg har begrunnet dette nå. Begrunn din påstand eller si du ikke har peiling da.

Edit: skal være såpass av meg at jeg skal moderere meg til at ingen stikk i private boliger er bygd for lading av elbil :)
Haopy?
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Rasmus.B

Husker godt en av predikantene her sammenlignet Shuko lading med fallskjermhopping og kjøring av motorsykkel uten hjelm.
Jeg lader med både 10 og 16A på Shuko.  Har gjort det i 4 år nå og er så sprø at jeg faktisk lader uten type B jordfeilsbryter. Lader mest hjemme. Har ikke vært antydning til varmgang. Som med alt av elektrisk utstyr, til og med små mobiltelefonladere, så bør det jevnlig kontrolleres for slitasje og varmgang.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Powerflux

@Homecast:  Ordrett, hvor står det at jeg ikke har lov til å belaste en eksisterende 16A kurs med 16A?
Og ikke kom drassende med med hva kursere som settes opp i dag kan belastes/brukes til.
Konkret en 5 år gammel 16A kurs med 2,5mm kabeltykkelse og Schuko!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

automat

Sitat fra: Homecast på fredag 05. februar 2016, klokken 22:33

Kommunen bygger om stolpene sine til type 2 uttak blant annet pga dette.

Svar nok?

At de ligger på en nettside er beviset du liksom kommer med?

Jeg har begrunnet dette nå. Begrunn din påstand eller si du ikke har peiling da.

Det var nettopp begrunnelsen din jeg plukket fra hverandre, men siden det tydeligvis var litt vanskelig å skjønne, så kommer det i klartekst:

Ladestasjonene med 16A schuko er godkjent etter det regelverket som gjaldt da de ble satt opp. Siden de er satt opp for å lade elbil, og fortsatt brukes til å lade elbil, kan man heller ikke snakke om endret bruk. De er derfor godkjent å bruke.

At 16A lading på schuko kan ha uheldige konsekvenser, og at regelverket for nye ladestasjoner er endret pga dette er riktig. Men det har ikke tilbakevirkende kraft. Kom gjerne med kildehenvisninger som dokumenterer noe annet.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Homecast

Sitat fra: Powerflux på fredag 05. februar 2016, klokken 23:05
@Homecast:  Ordrett, hvor står det at jeg ikke har lov til å belaste en eksisterende 16A kurs med 16A?
Og ikke kom drassende med med hva kursere som settes opp i dag kan belastes/brukes til.
Konkret en 5 år gammel 16A kurs med 2,5mm kabeltykkelse og Schuko!

Les igjen. Forskrift for elektriske lavspenningsanlegg. Risikovurdering og forutsatt bruk av anlegg.
Anlegget skal være elsikkert og ikke kunne utøve skader på mennesker, husdyr eller eiendom.
Kan du ikke og skjønner du ikke hva det innebærer så er det 0 vits p diskutere.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Homecast

Sitat fra: automat på fredag 05. februar 2016, klokken 23:07
Sitat fra: Homecast på fredag 05. februar 2016, klokken 22:33

Kommunen bygger om stolpene sine til type 2 uttak blant annet pga dette.

Svar nok?

At de ligger på en nettside er beviset du liksom kommer med?

Jeg har begrunnet dette nå. Begrunn din påstand eller si du ikke har peiling da.

Det var nettopp begrunnelsen din jeg plukket fra hverandre, men siden det tydeligvis var litt vanskelig å skjønne, så kommer det i klartekst:

Ladestasjonene med 16A schuko er godkjent etter det regelverket som gjaldt da de ble satt opp. Siden de er satt opp for å lade elbil, og fortsatt brukes til å lade elbil, kan man heller ikke snakke om endret bruk. De er derfor godkjent å bruke.

At 16A lading på schuko kan ha uheldige konsekvenser, og at regelverket for nye ladestasjoner er endret pga dette er riktig. Men det har ikke tilbakevirkende kraft. Kom gjerne med kildehenvisninger som dokumenterer noe annet.

Igjen de stikk er satt opp for elbil lading. Hvilket betyr ladestolper for formålet som stort sett er produsert av proxll er laget for dette.

INGEN stikkontakter i private boliger er bygget etter samme prinsipp ei heller vurdert etter de samme belastninger, som jeg da prøver å fortelle her. Endring av bruk.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA