Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Katta i sekken eller bare uheldig?

Startet av jotto, onsdag 04. august 2010, klokken 22:56

« forrige - neste »

jotto

Jeg vurderer å kjøpe en bil nr 2 til familien, og da frister det med en elbil. En Reva Li-Ion er kanskje den som er mest aktuel mhp pris og spesifikasjoner.

Her er mine behov:


  • Vi har en stasjonsvogn som vi bruker som "vanlig" bil
  • Vi vil bruke elbilen til

    • Frakt av unger til skole og fritidsaktiviteter, typisk turer på 3-10 km
    • Handleturer til butikken med en handlepose eller tre
    • Kanskje kjøre til Oslo, hvis vi tør å kjøre strekningen Oppegård-Oslo med et "leketøy" som Reva :-)
    • Kjøre til trening 5 km unna
    • Ungene er 5 og 8 år og bruker bilpute og bilpute m/rygg
  • Jeg må ha plass til et radiostyrt helikopter som er 120 cm langt. Er det plass til det i Reva? Kan man legge ned setet?
  • Hvis jeg skal få plass til å parkere bilen hjemme i tillegg til stasjonsvogna, så må den være liten. En bil på størrelse med Toyota IQ blir for stor

Er Reva Li-Ion et bra valg for meg? Andre forslag? Den nye Thinken koster vel en god del mere?

Ken

Hvor bor du? Finnes en Reva forhandler i nærheten? Ta helikopteren med deg og prøvekjøre en. En ny forhandler i Arendal hare jeg hørt.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

jotto

Jeg bor i Oppegård, så nærmeste forhandler er vel i Asker. Jeg har bestilt prøvekjøring :-)

Og ja - jeg har tenkt å ta med både kids & heli for å se at de passer inn!

En ting som gjør meg skeptisk er sikkerhet. Jeg ser at sikkerheten ikke kan sammenlignes med biler som er klassifisert som bil. Nå er det småkjøring i tettbebygd strøk som er aktuelt for min bruk uansett, så det er kanskje ikke så kritisk.

cra

Sitat fra: jotto på tirsdag 22. juni 2010, klokken 23:00
Nå er det småkjøring i tettbebygd strøk som er aktuelt for min bruk uansett, så det er kanskje ikke så kritisk.

Det er når det smeller det blir kritisk. Hva slags kjøring du bedriver (nærkjøring, langkjøring, råkjøring, lusekjøring etc) har ikke noe å si. Det finnes mange idioter der ute som du ikke rår over.  :-\

(Sorry; jeg måtte bare kommentere når jeg så et "argument" som vanligvis kommer fra de som ikke sikrer ungene i bilen fordi de "skal jo bare ned på nærbutikken")
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jotto

Hehe ja. Jeg er ganske nazi når det gjelder sikring av meg selv og ungene i bil, så jeg har hatt den diskusjonen en del ganger før.

Jeg vet likevel ikke om det er relevant å sammenligne det å kjøre en Reva med bilbelter med det å kjøre en Toyota uten bilbelter.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA