Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Firmware v7.1x

Startet av sjossang, mandag 14. mars 2016, klokken 07:27

« forrige - neste »

sjossang

Glemte å si fra om en ting jeg fikk beskjed om da jeg hentet bilen:

Det er ikke lenger nødvendig å lade bilen til 80% (og som kjent er denne funksjonen ikke lenger tilgjengelig). Bilen kan lades til 100% hver gang man lader, bortsett fra når det er 98% strøm eller mer igjen.

Har nå lest gjennom manualen (den amerikanske) om lading, og det står ikke nevnt noe om gjenværende batterikapasitet og lading.

Antar at Nissan har analysert 4-5 år med batteridata fra Leaf og kommet til den konklusjonen.
Tesla Model S 75D, (sept. '17)

Bjoris

#1
Hmm, fikk du info om dette altså?

Jeg så at det har ganske lav toppspenning ved 100%, mener det var 4,1 volt og det er ikke langt over 4.0 som jo er normal 80% grense og ansett som maks lading for å holde en god batterikapasitet over tid.

Tror Tesla har 4,25 volt på topp så 4.1 v er nok rundt 80% på Tesla... Tesla kjører med 90% som anbefalt daily charge og 100% er trip, der får du kun lade til 100% 5 ganger før det kommer advarsel så høy spenning dreper batteriene, jeg syns det er veldig fornuftig at Nissan å strupe batteriet heller enn å gi folk muligheten til å misbruke batteriet...

Jeg mener jeg får 4,15 v på min gamle batteri, men dette må sjekkes ut, men tror 15% kapasitetstap der har gjort at spenningen ikke er like høy så det hadde vært interessant å sett hva ett nytt 24 kwh batteri gir av volt på toppen (du trenger LeafSpy da). Det er jo kult om det er slik for da har en ikke bare fått 6 kwh ekstra, men egentlig nærmere 10 kwh!

Dvs om det er slik at det nye tåler like bra 100% lading som det andre tåler 80%!

Jeg kommer nok til å holde meg unna topplading i det daglige uansett da fruen kjører 16 km og det er jo helt unødvendig å lade til 100%, men jeg må passé på dette via appen da når 80% lading er borte... MEN så er jeg litt mer enn gjennomsnittlig opptatt av dette også da:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Bjoris

Problemet til produsentene er at det må ikke bli for komplisert og skummelt for forbrukerene. Tipper dette med 80% ble altfor vanskelig å kommunisere. En ting var å huske på å ikke lade mer enn til 80%, det var unødvendig komplisert lagt opp, men folk vil jo bli skeptisk til 100% lading når 80% er for longlife, altfor komplisert for den vanlige broker...

Nå gjør de helt rett i å heller putte litt mer batterier og gjør det slik at 100% nå antakelig er ca 90% i praksis og dermed utgjør full lading et mye mindre problem for varigheten enn før. Likevel tror jeg at 4,1 volt er for høyt over tid og du vil fortsatt tjene på å holde deg under 4,0 volt. Jeg skal sjekke ut hvilken % i bilen som gir 4,0 volt:)

Problemet er at det er umulig å justere dette i praksis om en ikke er mer enn elbil nerd, jeg er nok litt der, men tror uansett det blir vanskelig i praksis å passé på at fruen sin bil er optimalt ladet til enhver tid...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

leafnor

Med slik beskjed så blir det jo enklere å være elbileier. Lad og kjør, glem alt om bilen.
Glem oljeskift, registerreim, dynamoreim, vannpumpe, generatorreim, A/C-reim, eksospotter, kondensfjerner, motorvarmer, kupevarmer og clutch.

Husk å sette i lader og lad, og gløtt bort på bremsevæske, spylervæsketanken.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

leafnor

Sitat fra: bjoris på søndag 31. januar 2016, klokken 12:31
Hmm, fikk du info om dette altså?

Jeg så at det har ganske lav toppspenning ved 100%, mener det var 4,1 volt og det er ikke langt over 4.0 som jo er normal 80% grense og ansett som maks lading for å holde en god batterikapasitet over tid.

Jeg mener jeg får 4,15 v på min gamle batteri, men dette må sjekkes ut, men tror 15% kapasitetstap der har gjort at spenningen ikke er like høy så det hadde vært interessant å sett hva ett nytt 24 kwh batteri gir av volt på toppen (du trenger LeafSpy da). Det er jo kult om det er slik for da har en ikke bare fått 6 kwh ekstra, men egentlig nærmere 10 kwh!

Min 2012 lader maks nå 242GIDS til SOC 92,2% og da gjennomsnittlig spenning på cellene på 4,083.

Leaf 2012/Aug 160.000 km

Mazzbot

Jeg har som hovedregel at jeg lader til 100% på jobb hver dag og lader hjemme ved behov , skal jeg noe I helgene så lader jeg som regel til 80% på fredagen . Skal jeg være borte fra bilen I mer enn en dag så har jeg bilen på maks 50% .

Lader når jeg kan og må
Tesla model 3 reservert 31/3 .

jkirkebo

Sitat fra: bjoris på søndag 31. januar 2016, klokken 12:31
Tror Tesla har 4,25 volt på topp så 4.1 v er nok rundt 80% på Tesla... Tesla kjører med 90% som anbefalt daily charge og 100% er trip, der får du kun lade til 100% 5 ganger før det kommer advarsel så høy spenning dreper batteriene, jeg syns det er veldig fornuftig at Nissan å strupe batteriet heller enn å gi folk muligheten til å misbruke batteriet...

Hva med å gi folk mulighet til faktisk å spare batteriet ennå mer? Jeg setter stor pris på muligheten til å stille helt ned til 50% i Teslaen og kommer neppe til å kjøpe en elbil der jeg ikke kan stille ladegrensen selv.

Tesla har 4.20V som topp ladespenning, men hvilespenningen er noe lavere selv på 100%. Jeg bruker normalt 90% selv men den står aldri lenge på 90%. Typisk maks en time eller to, jeg stiller ned ladestrømmen så lading til 90% er ferdig rett før jeg skal bruke bilen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bjoris

Ja, enig i at det burde vært ett valg, men de tar det nok bort for å gjør det enklere og så er det også noe tull med EPA ratingen, dvs du får 90% EPA om du har 80% mulighet. Det er vel derfor Soul bare har 93 miles og nye Leaf 107 miles. Jeg har testet dem og de er rimelig like med snittfart 63 km/t iallefall
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Bjoris

#8
Da har jeg sjekke spenningen på det nye batteriet litt mer grundig. Mitt hadde 4,109v som hvile spenning etter at lading stoppet og 100% viste i bilen. Jeg lot det ikke stå lenge så kanskje ned mot 4,10v etter en stund.

Jeg kjørte så en tur og stoppet samt slo av klima for hver 5%:

100%: 4,109v
95%: 4,056v
90%: 4,019v
85%: 3,980v
81%: 3,950v

Så på ca 87,5% i bilen har en 4.0v som er regnet som maks av det ett slikt batteri bør lades til og iallefall oppbevares med for langt liv. Ideelt sett skal det lagres med langt lavere SOC (20-50%) om bilen skal stå i lengre tid.

Nissan fortalte at bilene kom med 20-30% SOC fra fabrikk.

Jeg har ikke hatt tid til å teste den gml Leafen, så det kommer i kveld om jeg rekker det:) Men jeg er uansett ikke i tvil om at det selger sier om lading av Leaf ikke er "best practis", men høres jo veldig greit ut for bruker og sålenge garantien gjelder så har en bil i lang tid uten at dette er særlig problematisk.

MEN, det er uansett sannsynlig at du vil ha ett batteri med mindre batterikapasitetstap om en holder det under 4.0v når bilen står i ro. Det å lade helt opp og kjøre direkte er neppe særlig problematisk og kommer til å skje med vår titt og ofte, men jeg kommer ikke til å la den lade til 100% og så la den stå i lengre periode.

I de tilfellene jeg har ladet helt opp og så skulle ikke bilen brukes likevel har jeg bare latt den stå med klimaet på en stund for å ta ned toppladingen litt:) Nerd, definitivt;)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Bjoris

#9
For nerdene så ser en ett par andre interessante ting, tilgjengelig kapasitet er over 28 kwh, høyeste jeg har sett ved å legge til rest og brukt er 28.7 kwh! Men litt malurt i begeret, på rekkeviddetesten så ble dette til ca 26 kwh når jeg hadde kjørt den nesten tom så det kan virke som LeafSpy er overoptimistisk.

Det må nok gjøres noen justeringer i LeafSpy, det er f.eks slik at ved start så viser ikke riktig kapasitet/GIDS i det hele tatt, det er helt feil 9,5 kwh viste det en gang og nå 18 kwh, så når en kjører litt så spretter disse verdiene til mer troverdige estimat, men kan virke noe optimistiske. Er dog usikker på om dette at jeg fikk mindre enn 28 kwh på rekkeviddetesten har med kulden å gjøre mer enn reell kapasitet for 28 kwh er vel ved 20 grader, her var batteriet sånn 3-5 grader ved start og 10 grader ved stopp!

Vel, det sies at en helt nytt 24 kwh batteri har 281 GIDS, dette er en enhet som ikke endrer seg over tid, dvs redusert kapasitet og du får færre GIDS, som en ser,  jeg har altså 294 GIDS ved 77.2% SOC, altså 105% av ett 24 kwh batteri:) når bilen viser 81%, reell SOC er lavere. Den gml Leafen ladet til 80% SOC på LeafSpy ved 80% lading, men der har jeg ikke SOC% i bilen, bare streker. I den nye har en altså ca 84% når det i realiteten er 80%:)

Vel, kommer tilbake når jeg har fått testet den gml Leafen. Antakelig er det ikke så stor forskjell på volten som jeg trodde og håpet, det hadde jo vært konge om den nye toppet på 4.0 volt, DA hadde jeg også ladet den fult og gitt f...:)

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Mazzbot

Å lade til 100% og la den stå over en lengre periode , hvor lang tid er det ikke anbefalt å la bilen stå med 100% ? Er det snakk om noen timer eller dager ?
Tesla model 3 reservert 31/3 .

jkirkebo

Sitat fra: bjoris på søndag 31. januar 2016, klokken 18:26
Ja, enig i at det burde vært ett valg, men de tar det nok bort for å gjør det enklere og så er det også noe tull med EPA ratingen, dvs du får 90% EPA om du har 80% mulighet. Det er vel derfor Soul bare har 93 miles og nye Leaf 107 miles. Jeg har testet dem og de er rimelig like med snittfart 63 km/t iallefall

Tesla har 50% mulighet men får ikke 75% EPA alikevel?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bjoris

#12
Sitat fra: Mazzbot på mandag 01. februar 2016, klokken 11:01
Å lade til 100% og la den stå over en lengre periode , hvor lang tid er det ikke anbefalt å la bilen stå med 100% ? Er det snakk om noen timer eller dager ?

Det beste er å lade bilen slik at den er 100% ved avreise. Jo lengre fra dette jo verre. Uansett er dette ikk noe som ødlegger batteriet der og da, der bare blir ørlite mer slitt av slik bruk hver gang og når feks 3 år har gått har du 8% kapasitetstap mot kanske 5% for de som behandler det finere. Tallene er bare tatt ut av luften, men Nissan er rimelig sikker på at du har mer enn 70% igjen etter 8 år ellers hadde de ikke tatt bort denne longlife funksjonen. Er du forsiktig så kanskje du har 85% igjen og ikke 70% etter 8 år:)

Vanskelig å si, derfor er det viktig at bilen brukes, trenger du 100% så lader enn til 100%. Vil en gjøre det mest skånsomt så lader enn opp rett før avreise, blir det stress så lad opp og pass heller på at bilen ikke blir stående dagevis med fult eller veldig tomt batteri! Det er ett slags minimum tenke jeg, men det kan lett bli strevsomt å følge best practise når en ikke kan stille det som en vil, slik som i Tesla der du velger selv mellom 50-100% SOC med en fingerbevegelse...

Temperatur spille også inn, det er verre å stå høyt ladet i høy temperatur.

Viktigste poeng er at ikke folk blir redd for å lade bilen skikkelig, bedre med 100-20% enn 80-0 også så trenger enn mer enn 80% for å unngå batteri varsel så lader en mer:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Bjoris

Sitat fra: jkirkebo på mandag 01. februar 2016, klokken 11:10
Sitat fra: bjoris på søndag 31. januar 2016, klokken 18:26
Ja, enig i at det burde vært ett valg, men de tar det nok bort for å gjør det enklere og så er det også noe tull med EPA ratingen, dvs du får 90% EPA om du har 80% mulighet. Det er vel derfor Soul bare har 93 miles og nye Leaf 107 miles. Jeg har testet dem og de er rimelig like med snittfart 63 km/t iallefall

Tesla har 50% mulighet men får ikke 75% EPA alikevel?
Nei, mulig dette er tatt bort, men er rimelig sikker på at dette med 80% skulle inn i målingen på ett eller annet vis, der er jo idiotisk, men skyldes antakelig at de mener å tilby batteri som ikke tåler 100% lading må inn siden det jo finnes de som ikke tar ut så mye av batteriene...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Trekkoppbil

Det er interressant spørsmål om hva som er nytt.
For å teste satte jeg i ettermiddag 2 stk 2012 Leaf i garasjen til lading:
-En med originalt batteri.
-En med 24kwt's batteri fra desember, hvor jeg nå lada batteriet fullt for 2. gang.

Toppspenning: Min/gj.snitt/max
Gamlt. batteri: 4.080/4,091/4,096
Nytt batteri:  4,094/4,104/4,111
Ved først topplading: 21,2 kwt 273 gids, 97,2% gids, 91,2% state of Charge
Ved andre topplading: 21,4 kwt 276 gids, 98,2% gids, 91,8% SOC
Det sies at batterier trenger 10 ladesykluser før de får full kapasitet.

Bilen med nytt batteri, skal ha fått nødvendige softwareoppgraderinger, og iflg  servicerapporten er det utført TSB NTB14-059, hva nå det måtte bety.
Kanskje det ideelle er 2012 Leaf med 2016-batteri: Da har man robust batteri, og samtidig muligheter for 80% lading. Det er mulig at det kun er om sommeren det er et poeng å begrensa ladinga, da det sies at kombinasjonen høy spenning og høy temperatur er farlig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA