Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Firmware v7.1x

Startet av sjossang, mandag 14. mars 2016, klokken 07:27

« forrige - neste »

Bjoris

Jeg har ikke fått testet den gml, men ser ut som at volten er like høy på det nye så da er det ikke fordi de har tatt mindre ut av batteriet at de tar bort 80% valget. Da er det nok pga at det er vanskelig å selge inn og/eller at det nye batteriet tåler høy SOC bedre. En kan jo håpe på det siste, men vi vil jo ikke få vite dette sikkert før det er for sent, dvs lader en fast til 100% så tar det 3-4 år før du begynner å se tydelige tegne på større svekkelse enn normalt.

Jeg har fulgt en norsk 11 Leaf der de alltid lader fult vs min som alltid lades til 80% etter at jeg fikk den 1 år gml fra uSA med 10% reduksjon. Deres var da ca 5% redusert. Nå er den norske gått dobbelt av min, så ikke noe godt eksempel, men jeg har sett i det siste at den norske har "rast" i anslagene og mistet nettopp en bar så nå er begge like. Min mistet en bar for 1.5 år siden. Skal følge litt med videre også da jeg tror at vår om ikke lenge har bedre kapasitet enn deres.

Det interessante er jo om dette er noe en kan stoppe ved å starte med 80% lading eller om det er en konsekvens som nå kommer pga tidligere hard bruk som ikke kan stoppes...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Øyvind.h

Litt dårlig forklart kanskje, men slik jeg forstod det måtte forbruks-testsyklus for bilen ta utgangspunkt i standard ladenivå, eller et snitt av det som finnes av standard nivå. Dermed ville Leaf fått lavere oppgitt rekkevidde i testsyklus om de holdt fast ved 80%.

Hvorvidt dette stemmer er jeg usikker på, men mener jeg leste dette for et par år siden. Endringen kom for en god stund siden.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

kodalse

Sitat fra: bjoris på tirsdag 02. februar 2016, klokken 07:57
Det interessante er jo om dette er noe en kan stoppe ved å starte med 80% lading eller om det er en konsekvens som nå kommer pga tidligere hard bruk som ikke kan stoppes...

Tviler på det. Dette er nok resultat av antall år og antall kilometer.
Erfaring har vel også vist at ved 100% opplading snakker vi ikke om "hard" bruk.
100% på en splitter ny Leaf er reelt 90% (24kWhbrutto-21,6kWhnetto/24kWh=10%)
For en Tesla er 100% 95,5%, altså langt mindre margin og viktigere med fokus på 80% lading til daglig.

Så har du en litt tilårskommen Leaf hvor du lader til fullt på 19,3kWh betyr det at alle 100% ladinger egentlig er nede mot 80% ladinger. Noe mer klarer du heller ikke å presse inn.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Øyvind.h

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Bjoris

Bra, der var linken. Jepp, det er meningsløst at et slikt system skal føre til at en ikke får riktige valgmuligheter for longlife...

Olee

Det er vel ikke så nøye for Nissan heller, de er vel ganske sikre på at kapasiteten holder seg over 70% etter 8 år, uansett om man lader til "100%". Nissan tjener vel mer penger på folk som fortere vil ha ny bil/batteri med denne instillingen fjernet 8)
Kjipt for de som tenker å ha bilen en stund, og vil ta best mulig vare på batteriet...

Bjoris

Sitat fra: Olee på onsdag 03. februar 2016, klokken 13:19
Det er vel ikke så nøye for Nissan heller, de er vel ganske sikre på at kapasiteten holder seg over 70% etter 8 år, uansett om man lader til "100%". Nissan tjener vel mer penger på folk som fortere vil ha ny bil/batteri med denne instillingen fjernet 8)
Kjipt for de som tenker å ha bilen en stund, og vil ta best mulig vare på batteriet...

Ja, Nissan har nok funnet ut at det skal MYE til at en kommer under 70% på 8 år og dermed er det jo mye enklere å si at lade fult, ikke noe problem:)

TM

Det er uansett en dårlig ide å fjerne funksjonalitet når man lanserer en ny modell. Mange har et daglig behov som gjør det tilstrekkelig å lade til 80 %.

3irikur

Og NÅ bestemte jeg meg for å ikke oppgradere fra 24kwh til 30 kwh. Bruker 80%-modus mye. Får vente til noen andre slipper en bil med mer rekkevidde og mulighet til å ta skikkelig vare på batteriet.
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

leafnor

Sitat fra: 3irikur på onsdag 03. februar 2016, klokken 20:50
Og NÅ bestemte jeg meg for å ikke oppgradere fra 24kwh til 30 kwh. Bruker 80%-modus mye. Får vente til noen andre slipper en bil med mer rekkevidde og mulighet til å ta skikkelig vare på batteriet.
Enn om det aldri skjer, altså, andre lar også være å ha slik 80% løsning?
Leaf 2012/Aug 160.000 km

RuneW

Siden det er så mange som bekymrer seg for at 80%-muligheten er fjernet: Er det virkelig ugjendrivelig bevist at det har noe for seg å drive å lade en Leaf til 80%? Jeg spør, for jeg har ikke sett slike bevis noe sted.

Jeg lader til 80% minst 95% av tiden og har (tilsynelatende) vesentlig dårligere restkapasitet enn andre som hevder å lade til 100% hver gang.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

jkirkebo

Sitat fra: RuneW på torsdag 04. februar 2016, klokken 11:04
Siden det er så mange som bekymrer seg for at 80%-muligheten er fjernet: Er det virkelig ugjendrivelig bevist at det har noe for seg å drive å lade en Leaf til 80%? Jeg spør, for jeg har ikke sett slike bevis noe sted.

Jeg lader til 80% minst 95% av tiden og har (tilsynelatende) vesentlig dårligere restkapasitet enn andre som hevder å lade til 100% hver gang.

Forskjellen mellom 80% og 100% lading i Norge vil du neppe se mye til før bilen nærmer seg 10 år. Men det kan fort bli forskjellen mellom at bilen kan gå levetiden ut på samme batteri eller trenger et byttebatteri underveis.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Olee

Sitat fra: RuneW på torsdag 04. februar 2016, klokken 11:04
Denne oppsummerer det ganske greit: http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

Kan vel ikke kalle dette "ugjendrivelig bevist", men hvis du søker på litt forskningsartikler finner du mye interessant :)

Første bilde er fra artikkelen:
"Capacity fade of LiAlyNi1xyCoxO2 cathode for lithium-ion batteries during accelerated calendar and cycle life tests (surface analysis of LiAlyNi1xyCoxO2 cathode after cycle tests in restricted depth of discharge ranges)"

Andre bilde er fra artikkelen:
"Capacity fade of Sony 18650 cells cycled at elevated temperatures Part I. Cycling performance"

Martin S.

Men den nye 30kwh Leafen har ny(ere) batterikjemi:

"Improved electrode material with revised chemistry results in higher power density and enhanced battery durability upon charge and discharge."

Hele saken:
http://insideevs.com/2016-nissan-leaf-107-miles/

Aner ikke hvor stor forskjell det er, men den saken om discharge var fra 2010. Meget mulig at den nye kjemien ikke forandrer 100% teorien, men det kan også være en faktor her.

Når det gjelder debatten her på tråden om 80% vs. 100% så er jeg ikke overrasket over at Nissan dropper 80% og blir heller ikke overrasket over om flere produsenter dropper dette. Ser vi på PC verden så blir de færreste maskiner levert med Linux og flere og flere foretrekker iPhone og iPad (ja og Android) og dette er absolutt systemer som forsøker å forenkle dingser for folk flest. En slik avansert lademulighet på Leafen kompliserer produktet som igjen gir mer support og mer støy og potensiale for feil. Jeg tror også Nissan har gjort en vurdering fra erfaring fra data som tilsier at det var ikke mye  å hente på 80% modusen, for folk flest.

Bjoris

Det er nok riktig og det er klart at siden maks ikke er høyere enn 4,1v så er dette som 90% å regne.

Ja, vi får håpe det nye batteriet er mye bedre, da Leaf har mye reduksjon, f.eks ser det ut til å være mye mindre på Tesla enda den kan lades hardere.

Nå viser jo Tesla hvor enkelt det er å justere ladingen så burde ikke værte noe problem for Nissan heller

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA