Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 4G

Startet av AmocoCadiz, lørdag 12. mars 2016, klokken 12:38

« forrige - neste »

Ferry

Også i dette tilfellet er kommentarene mer interessante enn artikkelen. Morsom bil da, jeg liker tanken på å kjøre på egenprodusert sol- og vindkraft.

OlavEmil

Skulle møtt opp hos norske Statens Vegvesen for å få denne godkjent... ;D
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Ingeniøren

Sol skjønner jeg, men vind - mener han han skal lade mens han kjører eller skal han parkere opp mot vinden  ;D ;D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

OlavEmil

Akkurat det var vel litt uklart. Men såg det var ein i kommentarfeltet som uttrykte irritasjon over at det ikkje kom fram av artikkelen at denne vindmølla skulle vippast ut når bilen sto parkert. Mogleg han hadde inside information. Det høyrest iallefall mest fornuftig ut, å lade med vind frå luftmotstanden er jo reint minusprosjekt.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

tutti

Er det noen som har prøvd utbrettbare solceller til å lade elbiler? Dvs. noe man pakker ut mens elbilen står parkering i sola og lader batteriene via type 1 eller 2?

TorC

Sitat fra: tutti på lørdag 30. januar 2016, klokken 12:53
Er det noen som har prøvd utbrettbare solceller til å lade elbiler? Dvs. noe man pakker ut mens elbilen står parkering i sola og lader batteriene via type 1 eller 2?

Finnes drøssevis av konsepter på tilsvarende. Klart det hadde vært fint utbrettbare solceller til lading av bilen. Eneste aberet er prisen, og effekten. Den vil jo ikke være i bruk hele tiden, så dermed blir prisen per kwt antakeligvis skyhøy.  Det som derimot kanskje kunne vært økonomisk forsvarlig var om solceller var bygget inn i bilens panser og tak. Da ville det jo ladet også mens man kjørte. Det er jo en god del kvadratmeter der. Hvis det er 4m2 så bør vel det vel iallefall klare 2 kw på en solfyllt dag i Norge. På en LEAF ville jo det gitt 20 ekstra kilometer på en halvannen times tur. MEN, det kommer vel neppe til å skje med det første... :-)
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.

Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

automat

Bilen burde selvsagt blitt bygd med fuelcell. Hydrogen er jo fremtidens drivstoff...

Når prisen på solceller og batterier blir lave nok, så vil nok den kombinasjonen gi mange kreative løsninger i land med svak infrastruktur.

2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jensjacob

Sitat fra: Dexter på lørdag 30. januar 2016, klokken 19:28
Oi. En afrikaner som har gjort noe nyttig.

Ja, ja... den ligger lige til højrebenet. Kræver ikke meget fantasi at fyre af. Jeg kunne have skrevet det samme - indrømmet.

Men man kunne jo også prøve at vende det lidt på hovedet :

Omend det ikke var med afrikanernes gode vilje, så har de i milliontal leveret noget nær gratis arbejdskraft til amerikanerne gennem 200 år. Uden den indsats så ved jeg ikke om amerikanerne havde haft mentalt og ressourcemæssigt overskud til at opbygge en industri der eksempelvis kan levere de Teslaer man kan køre rundt i til udsalgspris idag.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

tutti

Sitat fra: TorC på lørdag 30. januar 2016, klokken 18:15
Det som derimot kanskje kunne vært økonomisk forsvarlig var om solceller var bygget inn i bilens panser og tak. Da ville det jo ladet også mens man kjørte. Det er jo en god del kvadratmeter der. Hvis det er 4m2 så bør vel det vel iallefall klare 2 kw på en solfyllt dag i Norge. På en LEAF ville jo det gitt 20 ekstra kilometer på en halvannen times tur. MEN, det kommer vel neppe til å skje med det første... :-)
Kommer på Audi i 2018

tutti

Det selges allerede i Norge idag har jeg nå oppdaget :)

Hansi

Buskerud

Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

TorC

Sitat fra: Hansi på tirsdag 02. februar 2016, klokken 15:03
Interessant tutti, hvilken bil er dette?

Fisker Karma. Dritbillig bil 135 000 USD + avgifter.... Og dessuten ikke ren BEV. Den har rex. https://en.wikipedia.org/wiki/Fisker_Karma
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.

Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Hansi

Da var det ikke fullt så interessant lenger :p
Får tro det kommer som opsjon på flere biler fremover
Buskerud

Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA