Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Reell rekkevidde

Startet av Bjoris, fredag 11. mars 2016, klokken 17:49

« forrige - neste »

Bjoris

For ikke å bli for offtopic i en annen tråd så starter jeg en ny. Det går nå mot at en bare kan velge 70 og 90.

Det jeg stusser over er den vanvittige prisforskjellen på 100.000 nok. En må anta at batteriene har blitt vesentlig rimeligere siden oppstarten, men da kostet det 47.000 (om en tok med SC på begge) for 25 kwh ekstra. Nå koster det altså småpene 100.000 for 20 kwh ekstra!

90 fremstår som en skikkelig melkeku for Tesla etter mine vurderinger, marginen må være MEGET bedre på den... Synd for de som virkelig trenger 90... og iallefall for de som syns 70 er akkurat litt for lite...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Epleskreller

Ikke tvil om at dess dyrere bil jo mer tar Tesla i % i avanse. På en P90D koster Ludicrous-tillegget 80.000kr.. Tipper veldig mye av det er avanse..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Powerflux

Hvis det faktisk er tilfelle at Tesla taper 20K USD pr solgte 70 så er det jo ikke rart de ser etter måter å dekke inn tapet ::)
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

zoom

Man får da med ca 90hk på kjøpet,er jo verdt noe det og ;D

Øyvind.h

90D gir annen motorkonfig/høyere effekt, derav ett sekund raskere 0-100, snaut 30% større batteri og bortimot ditto høyere effekt på SC blant annet pga vesentlig høyere pakkespenning. Noe man også setter pris på med CHAdeMO adapteret.
De som ikke verdsetter større batteri, høyere effekt og raskere lading klarer seg helt utmerket med 70D.

Marginene til Tesla på biler solgt i Norge er ikke gode, så dette er pt ikke noe å bli rik av. Til dels pga dollar og til dels pga ineffektivt serviceapparat/antall reklamasjoner.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Bjoris

Klart ser det er andre ting enn kwh her, det er ikke noe jeg ville betalt for, men hadde jo gjerne tatt det med om jeg fikk det, hehe.

Vel, det var ikke for å snakke ned 90, men jeg syns jammen de tar seg godt betalt ja...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Øyvind.h

Får håpe dollaren faller tilbake til 5,30 så S85D kan starte på rundt 550.000,- :D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Dexter

Og amerikanerne klarer å sette de sammen.

Powerflux

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 29. januar 2016, klokken 17:57
Får håpe dollaren faller tilbake til 5,30 så S85D kan starte på rundt 550.000,- :D
U bet!! For øyeblikket er jo den norske Zlotyen nærmest verdiløs :-X
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Muffinman

For egen del ville størst mulig batteri kommet foran absolutt alt av annet utstyr om jeg skulle prioritere hardt. Dessverre er prismodellen nå slik at det blir vanskelig. Er man nødt til å ha det største batteriet koster det så mye at det kanskje ikke er verdt det, selv om man kutter annet utstyr. Det er synd, for det handler til syvende og sist om det helt grunnleggende; nemlig anvendeligeten til bilen.

Nå har vel ikke så mange mitt bruksmønster og vil helt fint klare seg med en 70, men fremdeles dumt at handlingsrommet for å kutte utstyr til fordel for mer batteri er blitt såpass begrenset.

Bjoris

Behovet er selvsagt forskjellig, de fleste klarer seg nok greit med 70. Vi bytter en 11 US Leaf 24 kwh med en ny 16 Leaf med 30 Kwh Tekna for 140.000 i forskjell så en skal ha rimelig stort behov eller mye penger for å legge på nesten like mye for 20 kwh ekstra på samme bil...

Men sånn er det vel med toppmodeller generelt, de har nok vesentlig større maringiner rundt om på toppmodellene enn busjettmodellen
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Øyvind.h

Sitat fra: Muffinman på fredag 29. januar 2016, klokken 21:05
For egen del ville størst mulig batteri kommet foran absolutt alt av annet utstyr om jeg skulle prioritere hardt.
Ja rekkevidde er viktig. Toppmodellen er jeg derimot ikke interessert i. Den koster rundt 300-350.000,- mer enn S90D. Helt enig med Bjoris i at toppmodellen nok har gode marginer :)

Med en skokk unger er det viktig at bilen er så fleksibel som mulig. Spesielt nå som SC utbyggingen henger litt etter salgsutviklingen. Da er det viktig for meg å eksempelvis kunne kjøre rett forbi Elverum og heller stoppe på Alvdal på vei til Trondheim. Med to går gammel S85 gikk det greit (12% igjen på sommeren). På vinteren ville jeg ikke tatt sjansen. Med S90D går det fint både sommer og vinter i mange år.

Og jeg var også klar for å gå opp til ytelse tilsvarende gammel Performance, selv om S85/S70D går bra de også :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

sigurdi

#12
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 29. januar 2016, klokken 17:45
90D gir annen motorkonfig/høyere effekt, derav ett sekund raskere 0-100, snaut 30% større batteri og bortimot ditto høyere effekt på SC blant annet pga vesentlig høyere pakkespenning. Noe man også setter pris på med CHAdeMO adapteret.
De som ikke verdsetter større batteri, høyere effekt og raskere lading klarer seg helt utmerket med 70D.

Marginene til Tesla på biler solgt i Norge er ikke gode, så dette er pt ikke noe å bli rik av. Til dels pga dollar og til dels pga ineffektivt serviceapparat/antall reklamasjoner.
70D og 90D har samme motor konfigurasjon med 262 hk motor effekt forran og bak.

P90D har en annen konfigurasjon med den store DU en bak og ikke den lille som 70D og 90D har.

Så forskjellen på 70D og 90D er batteriet og dermed også effekt uttaket, moment og motor kurver i software.

70 og 70D er en innstegs model akurat som den billigste Iphone modellen, de er ikke så mye dyrer å produsere men avansen er svært mye høyere på de dyrere modellene.

Ludicrous ser ut som (fra delekatalogen) at er en ren software oppdatering på 90D og rent bedrifts økonomisk er det oftere billiger å produsere mindre enheter og heller kjøre ulik software.
Tjener mindre på de som da har bedre utstyr en nødvedig, men pga større volume på innkjøp blir det alikevel  billigere en å kjøre to ulike versjoner med da lavere produksjon.
(Tenker på de nye sikringene som en må ha for Ludicrous)
sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Cookie Monster

Det at 90D og P90D med Ludicrous hadde samme batteri så ut til å stemme bare helt i starten siden noen biler levert i USA hadde samme delenummer. Nå har de fått forskjellige nummer.

2015 P85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA