Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrapelyder ved bremsing

Startet av NordicLeaf16, torsdag 10. mars 2016, klokken 21:45

« forrige - neste »

NordicLeaf16

Fra midten av februar, kjører jeg en Nissan Leaf. Jeg har derimot noen bekymringer rundt lading og batteri, da det ikke er noe særlig tilbud av offentlige ladestasjoner i nærheten av der jeg bor, annet enn 2 plasser som ofte er i bruk, på en Kiwi i nærheten.
Jeg bor i enden, i underetasjen av et rekkehus, med en vegg(offentlig eiendom med "parkering forbudt"-skilt) med vindu, som vender ut mot vår felles parkeringsplass (ute). Det er en stikkontakt under vinduet, inne. Min parleringsplass er derimot på enden, med 4 biler mellom meg og mitt vindu. For å komme seg til parkeringsplassene til rekkehuset på baksiden, må biler (i tillegg til søppel- og måkebiler) kjøre forbi vinduet.

Jeg har 20 km til jobben, som heller ikke har noen offentlige ladestasjoner i gangavstand. Det finnes et minisenter i nærheten, men her er det heller ingen plasser.

Mulig jeg blir like positivt overrasket som andre her inne, for hvor lite problematisk dette vil vise seg å være. Men jeg håper at noen erfaringer her inne, kan hjelpe meg litt med nåværende bekymringer, evt et godt råd☺️

elektrolux

Kjøp en justerbar ladekabel og lad på jobb.

Du kan jo kjøre 3 dager mellom hver lading med 20 km pendlerute.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Burger

Summert opp så må du kjøre 40km daglig uten å ha mulighet til å lade på jobb eller hjemme.

Med en 30kwh 2016 leaf så tipper jeg at du må lade hver tredje dag på vinteren og kan strekke det til hver fjerde dag om sommeren. Dette forutsetter du kan lade fullt hver gang. Med lader som følger med bilen så vil det ta ~10-13 timer ish å lade 0-100%.

Dette er nok ikke en oppskrift på god elbilopplevelse og jeg ville begynt å sett på mulighet for å få ladet hjemme, men det er ikke mulig slik du beskriver situasjonen. Du bør undersøke med eier av parkeringsplass om du har mulighet til å få satt opp en ladestolpe. Ev se om du kan leie parkeringsplass med strøm.

Annet, men ikke fullt så godt alternativ, er å bruke hurtigladere om de er i nærheten. Dette er et dårlig alternativ i mine øyne fordi du blir veldig sårbar for ladekø, ustabilitet med hurtiglader, tidsbruk og pris på strøm.

Jeg tror du bør ta en realitetssjekk om elbil vil fungere for deg, siden du trenger ~3-4 timer lading fra vanlig stikkontakt med ladekabel som følger med hver dag for å toppe opp bilen for å pendle til jobb. Men er du villig til å leve med litt ekstra prakk så kan det fungere :-)
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

svingen

er det slik og forstå att det "mangler" bare fra deg til der hvor du står parkert en 20 meter skjøteledning ut av viduet?
eller må det over veien til der hvor du er parkert? eller legge kabelen over flere biler?
litt dumt forlkart men hvis det er mulig og få lagt en strøm kabel uten mye jobb ville jo det vært det enkleste.
når sommeren kommer kan du jo grave den ned noen cm slik att den ikke er i veien får noen :)
kan ikke bytte plass med han som har plassen nærmeste viduet ditt da? eller må han da gå 15 meter til og det vil han ikke?
anbefaler og få ladet hjemme er rimlig praktisk.

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Burger

Som jeg leser det så er det komunal vei mellom vinduet og parkeringsplass, der kjører søppel- og brøytebiler. Så ladekabel fra vindu umulig.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Måkemannen

Sitat fra: Burger på fredag 29. januar 2016, klokken 00:56
Som jeg leser det så er det komunal vei mellom vinduet og parkeringsplass, der kjører søppel- og brøytebiler. Så ladekabel fra vindu umulig.
Trekkerør? Må vel dog graves ned, og det er ikke billig.

Ingeniøren

#6
Sitat fra: Måkemannen på fredag 29. januar 2016, klokken 01:46
Sitat fra: Burger på fredag 29. januar 2016, klokken 00:56
Som jeg leser det så er det komunal vei mellom vinduet og parkeringsplass, der kjører søppel- og brøytebiler. Så ladekabel fra vindu umulig.
Trekkerør? Må vel dog graves ned, og det er ikke billig.

Dyrere med en bil som ikke kan brukes. Kanskje noen naboer også vurderer elbil så man kan spleise på et punkt på parkeringen ?

Ser ut som karen har begynt i feil ende - kjøpt bil først og så sjekket lademuligheter  :). Kanskje en ide å opplyse hvor du bor trådstarter ? Kanskje noe i nærheten kan leie deg en ladeplass et par ganger i uka i gangavstand fra der du bor, eller vet om billige lademuligheter i nabolaget.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elektrolux

Forstår ikke problemet. Lading finnes overalt. Har selv knapt ladet hjemme på 12 år.

Ingenting er bedre enn jobb lading. Da blir ikke bilen stående fulladet over lang tid heller, og svært ofte er det gratis.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

kaiat

@elektrolux: Slik jeg leser det, har ikke trådstarter mulighet for lading på jobb heller...

Beamer Screamer

Dette høres ikke ut som det aller beste utgangspunktet for en bra elbilopplevelse. Det er etter min mening nesten en forutsetning å ha tilgang til lading et sted der bilen står parkert lenge av gangen - i praksis hjemme eller på jobb. Da blir lading et ikke-tema og faktisk mindre bry enn å måtte passe på å fylle bensin jevnlig.

Men hvis man må fly rundt med skjøteledning og basere seg på å låne strøm rundtom eller sitte og vente ved (semi)hurtigladere, da tror jeg man går lei elbilen ganske fort.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

AmocoCadiz

Flott at du velger elbil, selv om ladesituasjonen er litt uavklart. Jeg vill hatt samme strategi som Electrolux og sett på mer utradisjonelle ladeløsninger. Det er sikkert fler lademuligheter enn hva man først tror. Gå i dialog med borettslag og naboer for å se om det gir lademulighet.

Og særlig arbeidsgiver burde ønske å legge til rette for miljøvennlig transport til og fra jobb, de kan sikkert finne en løsning. Ellers er det mange flere ladeløsninger rundt om kring, noe du vil oppdage når du eier elbil. Man utvikler en egen sans og falkeblikk etter strømuttak, og de er det jo tusenvis, om ikke millioner av idag. Så et eller annet sted finner du en kontakt og får avtalt lademulighet. Hvis det er snakk om kompensasjon for bruk av el, er den jo svært lite  i forhold til fossilutgifter. Lykke til!
( hvis du melder hvilket område sted du opererer i, kan sikkert flere bidra med tips)

Burger

Jeg savner trådstarter. Det er kommet mange gode råd og erfaring fra folk som har hatt samme situasjon. En oppfølging fra trådstarter kan hjelpe til å finne den beste løsninge.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

NordicLeaf16

Tusen hjertelig alle sammen for så gode svar og råd! Beklager for sen oppfølging fra meg - jeg har vært ute av landet en liten stund.

Hvis jeg forstår det rett - så virker det som at det ikke vil bli noe problem, med så mye tilgang til offentlige kontakter rundt omkring. At man blir veldig vant til å se etter- of raskt finne muligheter.

Fra et fint tips her inne, lurer jeg nå på om jeg bør legge ut en annonse på Finn der jeg søker en stikkontakt (med parkering) å låne. Men med parkeringsplass på kjøpet, vil vel dette kanskje bli unødvendig dyrt, når jeg har parkering hjemme.

Jeg bor i Drøbak, og jobber på Greverud i Oppegård.

Jeg må innrømme at jeg gruer meg noe nå...

automat

Du skriver i første post at du bor i nærheten av en Kiwibutikk med ladestasjon. Regner da med at du mener Kiwi Ullerudsletta, som har hurtiglader. (som det ikke er populært å bli stående parkert ved over lengre tid). Derfra er det ca 10min gange til Seiersten Stadion, hvor kommunen/Fortum har satt opp 12 nye gratis ladepunkt.
Du må ha type 2 til type 1 kabel, og RIFD-brikke fra Fortum (eller åpne med sms).

Dette kan være en løsning frem til du får ordnet noe lading hjemme.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

NordicLeaf16

Sitat fra: automat på tirsdag 02. februar 2016, klokken 23:28
Du skriver i første post at du bor i nærheten av en Kiwibutikk med ladestasjon. Regner da med at du mener Kiwi Ullerudsletta, som har hurtiglader. (som det ikke er populært å bli stående parkert ved over lengre tid). Derfra er det ca 10min gange til Seiersten Stadion, hvor kommunen/Fortum har satt opp 12 nye gratis ladepunkt.
Du må ha type 2 til type 1 kabel, og RIFD-brikke fra Fortum (eller åpne med sms).

Dette kan være en løsning frem til du får ordnet noe lading hjemme.

Tusen takk for godt svar!
Men desverre mener jeg Kiwi i Drøbak, ved Amfi senter. Der er det kun 2 plasser, og de er ofte opptatt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA