Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading av plugin hybrid

Startet av FroBe, torsdag 10. mars 2016, klokken 19:41

« forrige - neste »

FroBe

Jeg ser at fylkeskommunens samferdselsutvalg ønsker å fjerne muligheten til å ta med elbil gratis på ferjer i Rogaland: http://152.93.253.15/motedag?offmoteid=332155
Unntaket er riksveiferjene på Boknafjorden og Høgsfjorden, de skal fortsatt være gratis.

I følge sakspapirene vil man i Rogaland foreslår å velge en annen løsning for elbiler på ferjer enn Hordaland.
Elbiler uten verdikort på ferjene må betale full pris i Rogaland, i Hordaland får alle elbiler rabattert pris tilsvarende verdikort både med og uten bruk av kort.

Leaf Tekna 2019
Volvo V70 2006 AWD 2.5T

Kavorka

Synes det er greit at elbiler betaler. Kunne kanskje gått for et kompromiss der elbiler betaler kost for frakt, uten overskudd. Men med så mange elbiler det finnes på diverse fergestrekk sier det seg selv at man må gjøre noe. Hvis det til slutt er ingen som betaler blir det heller ingen ferge.

Slikt må imidlertid gjøres klart god tid i forveien, og fases inn langsomt. Det er urimelig at noen som er uheldig med kjøpstidspunkt skal ta hele kosten.

gaja

Det er ytterst få ferjer som går i null, de aller fleste blir kraftig subsidiert over skatteseddelen. Så om vi skulle betalt kostpris ville prisen nok vært det dobbelte. Og det syns jeg blir litt feil.
Reiseskildringer fra sommerferier med to unger i blå elbil. 2014: leaf rundt hele Sør-Norge. 2015: bobilen eNV200 på Island og Færøyene. travelelectric.blogspot.com (engelsk)

FroBe

#3
Ferjene er ikke like mye subsidiert som hurtigbåtene, der kan man oppleve å betale kanskje 20-30% av kostnadene mens fylket betaler resten.
Bruker man verdikort på ferjer så er 2 voksne passasjerer ofte dyrere enn en sjåfør + 5 meter lang bil...

Jeg kan være enig i at elbiler bør betale for seg på ferjer, men reagerer på at man ikke gir beskjed på forhånd.
De to første avisene har skrevet om det i kveld, kanskje det blir mer reaksjoner i morgen?
Leaf Tekna 2019
Volvo V70 2006 AWD 2.5T

odahle

Helt greit at vi som elbilister bidrar til dette, men det kunne kanskje vært noen prosent lavere billettpris? F. eks. 15% rabatt for de som kjører elbil. Sannsynligvis vanskelig, og med en større kostnad enn fortjeneste for kommunen.
Elbilist siden 2013, kjører nå 2018 Tesla Model X75D og 2016 VW e-golf.

Tidligere 2013 e-up! og 2017 BMW i3.

fortoggale

Det er IKKE greit at det kommer betaling på El-biler på rogalandsferjene.

Fordi:
- Vi er ikke i nærheten av å erstatte fossil med elektrisk transport.
- Gratis ferjer i et ferjefylke er et tiltak som svinger
- Fylkesrådmannen er illojal ovenfor de sentrale politiske signaler som er gitt - unisont

Jeg er enig i at Elbilfordelene står for fall når elektriske kjøretøy erstatter fossile. Inntil da vi trenger en reell politikk som også beskriver overgangen. Altså, hvor mange el-biler på et ferjedekk før det må gjøres noe, f.eks øke fossile priser eller introdusere betaling på el-bilene. Nå er det ingen slik politikk og gud og hvermann er like menigsberettiget. Her har fylkesrådmannen kuppet saken og forsøker å tilrane seg definisjonsmakt.

Det ville vært til stor hjelp hvis elbilforeningen kunne gått ut og forsøkt å stoppe dette. Selvfølgelig vil jeg støtte opp under et slikt tiltak. Kanhende andre krefter også ville trå til som Bellona, Zero og andre.

Så må jeg si jeg er spent på hva MDG sier. Kanskje tiden er inne for å rake kastanjene ut av glørne der....
Sandnes
Model S - Neglelakk rød. Lyder navnet Tor

FroBe

Vedtaket i samferdselsutvalget ble at elbiler skal betale det samme som motorsyklister.
Ved bruk av verdikort får de 50% rabatt som andre ferjebrukere.

For sambandet Stavanger-Tau vil ferjebilletten for elbil og sjåfør med verdikort gå opp fra kr 43 til kr 44, uten verdikort fra kr 52 til 87.
De som har brukt periodekort må betale omtrent kr 900 ekstra per måned.
Fossilbiler betaler kr 78 med verdikort og kr 155 uten kort.
Leaf Tekna 2019
Volvo V70 2006 AWD 2.5T

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: FroBe på torsdag 11. februar 2016, klokken 19:09
Vedtaket i samferdselsutvalget ble at elbiler skal betale det samme som motorsyklister.
Ved bruk av verdikort får de 50% rabatt som andre ferjebrukere.

For sambandet Stavanger-Tau vil ferjebilletten for elbil og sjåfør med verdikort gå opp fra kr 43 til kr 44, uten verdikort fra kr 52 til 87.
De som har brukt periodekort må betale omtrent kr 900 ekstra per måned.
Fossilbiler betaler kr 78 med verdikort og kr 155 uten kort.
Jeg tror vi skal være veldig godt fornøyd med dette vedtaket og håpe at dette gir presedens:
1) Det blir slutt på at elbilister reiser gratis påstanden
2) Samme billett som MC betyr fritak fra bompenger for de ferjesamband som har dette
3) Det er fortsatt et gode med nullutslippsbil, men markerer at man er med og bidrar, men den som forurenser mest betaler mest.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA