Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla som min neste taxibil..?

Startet av VanillaBean, torsdag 10. mars 2016, klokken 17:40

« forrige - neste »

sven erik

forstår han   har selv  sliti med å ikke kunne lade jemme  måtte kjøpe et annet hus   kjørte imiev flere år  til spania så på vår  ble det disel varmer  solgte bilen til moren min  men savner den ja selv om jeg har tesla  for imiven går og går  så de må bare få støre batteri 

VanillaBean

Sitat fra: psyfoon på fredag 29. januar 2016, klokken 00:25
Har forresten en kar på jobben som kjører czero på 2. eller tredje året, han pendler ca. 7mil HVER VEI til jobb med 70-80% motorveikjøring. Sitter i varmedress og bjønnfitte på hodet, selbuvotter og raggsokker og det går AKKURAT frem, selvfølgelig med lademuligheter på jobb da. All kred til han, det hadde jeg virkelig ikke orket, da hadde jeg heller kjøpt en elbil med lengre rekkevidde ;)

Jeg kjenner meg igjen....og er dypt imponert over at han holder ut!
iMiev siden september 2013.

VanillaBean

Sitat fra: larsk på fredag 29. januar 2016, klokken 07:23
Sitat fra: psyfoon på fredag 29. januar 2016, klokken 00:25


Til trådstarter:
Forstår deg godt. Som flere skriver her; man må ha mulighet for lading hjemme, eller på jobb. Hvis ikke blir det, som du skriver, altfor upraktisk.

Lykke til med Aurisen :)

Tusen takk! Aurisen og jeg er allerede bestevenner og det er HERLIG å ikke måtte grue seg til turene jeg skal på denne uke :)
iMiev siden september 2013.

VanillaBean

Sitat fra: AmocoCadiz på fredag 29. januar 2016, klokken 19:44
Kred til deg for å kjørt elbil, leit at du tar en pause fra det, men forstår utfordringene.
Vi gikk fra Toyota Hybrid til Trilling, og selv om trilling har mange utfordringer om vinteren, blir det ALDRIG mere Toyota hybrid på oss (hvis det er hybrid utgaven av Auris du har?).

Meld gjerne fra om opplevelsen/erfaringen av fossil etter elbil, fordeler og bakdeler, er interessant med reelle erfaringer. Vi fikk helt ny fossilbil som lånebil under en garantirep på 3 uker, for oss var det grusom opplevelse, og endte opp med å ikke orke bruke fossilen, tok heller bussen...:-)

Ja, det er en Auris Hybrid jeg har kjøpt. Å kjøpe en "ren fossil" var ikke et alternativ. Hadde flere som tilbø meg å låne deres fossiler da jeg var mest fortvilet i januar, men det hadde blitt så alt for feil for meg....

Så langt er Aurisen helt super! Over all forventning! Stillegående, bruker lite drivstoff, god plass (sammenliknet med iMiev) og ikke minst VARM!  Hva var det dere ikke var fornøyd med, med Hybrid?
iMiev siden september 2013.

VanillaBean

Sitat fra: Bolfus på fredag 29. januar 2016, klokken 23:00
Sitat fra: larsk på fredag 29. januar 2016, klokken 07:23
Sitat fra: psyfoon på fredag 29. januar 2016, klokken 00:25
Har forresten en kar på jobben som kjører czero på 2. eller tredje året, han pendler ca. 7mil HVER VEI til jobb med 70-80% motorveikjøring. Sitter i varmedress og bjønnfitte på hodet, selbuvotter og raggsokker og det går AKKURAT frem, selvfølgelig med lademuligheter på jobb da. All kred til han, det hadde jeg virkelig ikke orket, da hadde jeg heller kjøpt en elbil med lengre rekkevidde ;)
Det gir skikkelig KRED i elbilmiljøet !! :D
Se der ja; en ekte Terje Vigen! Furet, værbitt bak en trailer! Godt å høre at det finnes flere stoiske gærninger der ute.

Ha ha ha! Perfekt beskrevet! (Og kjenner meg også igjen i å "gjemme meg" bak en trailer....)
iMiev siden september 2013.

Stjerneglis

#20
Fattern har en Auris Hybrid av forrige generasjon, den er veldig stille når den står i ro, går i gangfart og når du har ett egg mellom skoen og gasspedalen...  ;)
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

Øyvind.h

Tipper det skyldes at Toyota i hovedsak bare leverer eksoshybrider hvor all fremdriftsenergien kommer fra bensin.
Bilen kan riktignok kjøres bittelitt elektrisk her og der, men når den ikke er ladbar er all energien fossil.

Man forstår jo valget når det er plent umulig å få på plass hjemmelading. Men jeg er usikker på om styret forstår hva de gjør når de nekter lading av biler. Å torpedere verdien på seksjonseiernes enheter på den måten burde i praksis medføre at styret kastes. Færre og færre vil kjøpe boenheter uten tilgang til strøm der man parkerer (50% av nybilkjøperne vil ha ladbar neste gang....) Da sier det seg selv at blokkering av ladetilgang er skadelig for seksjonenes verdi. Bedre å ta kampen ennå kapitulere :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

PionerThink

Sitat fra: Stjerneglis på mandag 01. februar 2016, klokken 10:29
Fattern har en Auris Hybrid av forrige generasjon, den er veldig stille når den står i ro, går i gangfart og når du har ett egg mellom skoen og gasspedalen...  ;)
Svigermor har en Auris 2008 modell med 1,6l og 120hk. Dauere bil på lave turtall har jeg aldri vært borti. De 120 gampene har de gjemt langt oppi turtallsregisteret som svigermor aldri beveger seg i, så den blir jo i tillegg daukjørt til den store gullmedaljen :)
Håper for all del at hybrid-utgaven får litt hjelp av elektro-delen ved lave turtall, hvis ikke synes jeg virkelig synd på de som kjører en slik bil og trenger litt fraspark ved igangkjøring :o
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

AmocoCadiz

Sitat fra: VanillaBean på mandag 01. februar 2016, klokken 09:29
Sitat fra: AmocoCadiz på fredag 29. januar 2016, klokken 19:44
Kred til deg for å kjørt elbil, leit at du tar en pause fra det, men forstår utfordringene.
Vi gikk fra Toyota Hybrid til Trilling, og selv om trilling har mange utfordringer om vinteren, blir det ALDRIG mere Toyota hybrid på oss (hvis det er hybrid utgaven av Auris du har?).

Meld gjerne fra om opplevelsen/erfaringen av fossil etter elbil, fordeler og bakdeler, er interessant med reelle erfaringer. Vi fikk helt ny fossilbil som lånebil under en garantirep på 3 uker, for oss var det grusom opplevelse, og endte opp med å ikke orke bruke fossilen, tok heller bussen...:-)

Ja, det er en Auris Hybrid jeg har kjøpt. Å kjøpe en "ren fossil" var ikke et alternativ. Hadde flere som tilbø meg å låne deres fossiler da jeg var mest fortvilet i januar, men det hadde blitt så alt for feil for meg....

Så langt er Aurisen helt super! Over all forventning! Stillegående, bruker lite drivstoff, god plass (sammenliknet med iMiev) og ikke minst VARM!  Hva var det dere ikke var fornøyd med, med Hybrid?

Det er bra du er fornøyd med Toyota Hybrid, men siden du spurte kan  jeg fortelle hvordan vi opplevde den i daglig bruk.

Vi opplevde raskt Toyota Hybrid systemet som temmelig utdatert, er jo stort sett uforandret på de 13 årene Toyota har laget sine hybrider. Fra å være helt i forkant, synes jeg Toyota Hybridsystem nå er   akterutseilt i forhold til alle andre nye ladbare hybrider som kommet siste årene. (Disse kan jo også lades under kjøring, men har i det minste en langt mer fornuftig type batteri og størrelse på batteri OG muligheten for lading når man har tilgang til elkontakt.)

Det jeg opplever som uakseptabelt fra Toyota sitt hybridsystem er programmeringen, den er satt til et nivå hvor fossilmotoren skal gå igang i de aller fleste REELLE trafikksituasjonene, dette er en helt unødvendlig programmering som fint vil gå an å omprogrammere/hacke til å fungere langt smartere.
Mange entusister/firma i bl.a. USA som leverer chip og omprogrammerer dette til å fungerer bedre.

Om vinteren kan man ikke røre varmeknappen fordi da starter fossilmotoren uansett hvilke temp/luft innstillinger. Skrur man da av HVAC systemet, så fortsetter fossilmotoren brumme i seg bensin lang tid videre. Løsning, skru av HVAC, skru av bil, skru på bil igjen, plutselig trengte den likevel ikke kjøre masse med fossilmotor.
Starte å kjøre, ikke bruk høyre pedal, går den over første strek i econometerdisplayet, blir det ny runde med kjøring av fossilmotor, SELV med fulladet batteri og EV knapp aktivert.
På lengre tur blir det rett og slett for dumt, milevis kjører man med fullt batteri, men kan aldrig få utnyttet eldriften, fossil brummer glatt på, man må ned i 40km/h på landeveien for å få kjørt EV i en km eller to. I nedoverbakker regenererer den, bra, men nå er jo batteriet oftest  helt fullt, og energien kastes bort. Prøver da å bremse i gir B, da MOTORbremser den med fossil motor med høyeste forbruk, turtall og brøl.
Dette var sikkert greit i 1998 da Toyota hybridene kom, men idag holder det ikke. Vi var selvsagt klar over et svært lite batteri, men programmeringen over de kalde månedene oppdager du først når du hatt bilen en stund. Faktisk gikk vi over til Trilling fra Toyota Hybrid og det er en drøm, selv med lite batteri. Men bra varm blir Toyota Hybriden, det skal den ha og skulle bare mangle siden den konstant fyrer opp fossilmotoren.
Poenget mitt er at Toyota har bevisst tatt noen valg her, med å beholde altfor små batteri, med utdatert batterikjemi og bevisst programmerer bilen til å gå unødvendlig med fossilmotor. I etterkant ser jeg at de bestemt seg for å gå bort fra elbil over til det katastrofalt lite smarte  fremdriftsvalget Hydrogen. Sammen med Mazda mener jeg vi ser det neste Kodak selskapet, ingen trodde en av verdens største bilprodusenter kunne forsvinne og gå konkurs, hellt til det skjer om 5-10 år.

Beklager om min utlegging om Toyota hybrid versus Elbil ble litt lang, men vi er veldig skuffet over Toyota som egentlig har kapasitet å bygge gode/holdbare biler. De bruker bare feil drivstoff...

Gøran Zettervall

Vel, har en 2011 Miev som nå passerer 101.000 km i Nordre Nordland! Hver dag ca 900 høydemeter, 70 km til og fra jobb, iseglatte veier, elger, snøfonner og ikke minst en føllelse av å hver dag på en merkelig måte faktisk ha overlevd mot alle ods.  Bilen ser ut som shit, men den gjør jobben. Har ennå ikke opplevd driftstans eller rekkeviddeangst, men så har æ mulighet å lade på jobben. Noen ganger har æ måttet lade 12-volten, men da har det vært svært kallt. All together en kanon bil som gjør jobben uansett!  8)

TB

Sitat fra: Gøran Zettervall på fredag 19. februar 2016, klokken 20:37
Vel, har en 2011 Miev som nå passerer 101.000 km i Nordre Nordland! Hver dag ca 900 høydemeter, 70 km til og fra jobb, iseglatte veier, elger, snøfonner og ikke minst en føllelse av å hver dag på en merkelig måte faktisk ha overlevd mot alle ods.  Bilen ser ut som shit, men den gjør jobben. Har ennå ikke opplevd driftstans eller rekkeviddeangst, men så har æ mulighet å lade på jobben. Noen ganger har æ måttet lade 12-volten, men da har det vært svært kallt. All together en kanon bil som gjør jobben uansett!  8)

Eit bevis på at trillingene fungerer. Eg har berre halvparten med km så langt  ;D

Ang. lade 12 V batteri - er dette etter bilen har stått ei stund?
Når du lader bilen to gonger om dagen burde 12 V batteri ellers bli lada ofte nok?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

SUNPWRD

Sitat fra: Gøran Zettervall på fredag 19. februar 2016, klokken 20:37
Vel, har en 2011 Miev som nå passerer 101.000 km i Nordre Nordland! Hver dag ca 900 høydemeter, 70 km til og fra jobb, iseglatte veier, elger, snøfonner og ikke minst en føllelse av å hver dag på en merkelig måte faktisk ha overlevd mot alle ods.  Bilen ser ut som shit, men den gjør jobben. Har ennå ikke opplevd driftstans eller rekkeviddeangst, men så har æ mulighet å lade på jobben. Noen ganger har æ måttet lade 12-volten, men da har det vært svært kallt. All together en kanon bil som gjør jobben uansett!  8)

Bra! Forøvrig ikke overasket, dette er biler med veldig god kvalitet og driftssikkerhet!  ;D
Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

VanillaBean

Sitat fra: Gøran Zettervall på fredag 19. februar 2016, klokken 20:37
....ikke minst en føllelse av å hver dag på en merkelig måte faktisk ha overlevd mot alle odds.

Ha ha ha! Ja, det var det jeg også likte! Hver tur føltes ut som en ekspedisjon og jeg følte jeg hadde oppnådd en bragd når jeg kom hjem :)

Jeg heier på dere som fortsatt står på!!!
iMiev siden september 2013.

Beamer Screamer

Jeg har litt samme erfaring med Auris Hybrid som andre nevner lenger opp her. En veldig komfortabel og støysvak bil (facelift) og samtidig veldig usportslig og lite engasjerende å kjøre, men det er helt OK. Ikke alle trenger å kopiere BMW heller. Alt i alt en veldig OK pakke for sitt bruk, men jeg reagerte også på det jeg vil kalle en ikke helt gjennomført hybridløsning.

Aurisen har veldig svak regen så den kunne hentet ut mye mer energi her. Spesielt i "B" modus der den bruker fossilmotoren som brems! I tillegg opplevde jeg også at den var "gjerrig" med å bruke strømmen og slo over på fossilmotor utrolig fort, selv uten at det var behov for oppvarming av kupeen.

På langkjøring brukte den 0,5 liter pr mil der min gamle BMW 330i Efficient Dynamics med en tre liters rekkesekser på 272 hk og automatgir brukte 0,6 liter. Så på langkjøring er det absolutt ingenting å hente på hybridløsningen. I bykjøring skal den derimot visstnok være overlegen (har ikke testet dette nøye nok selv).

Min konklusjon er at ikke-ladbar hybrid er optimal for den som har mye bykjøring og liten mulighet for å lade - typisk taxier og budbiler. Og det er vel også grunnen til at Prius 7 er ganske populær som taxi.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

65lars

Tatt mye Taxi i det siste, og 9 av 10 er vel Prius.  Sjåførene, eierene også,  elsker den!
Veldig komfortabel å sitte i - for meg som kunde.
("Vedlikehold halv pris av MB og BMW - sier de.  Bremseklossene varer tre ganger så lenge.")

Hadde jeg hatt lit mer penger på budsjettet - ville jeg vurdert denne, muligens kjøpt den.
Fin bil.
Trilling, bestilt KIA

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA