Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla som min neste taxibil..?

Startet av VanillaBean, torsdag 10. mars 2016, klokken 17:40

« forrige - neste »

VanillaBean

I dag sa jeg adjø til min iMiev og kjøpte meg en Auris. Kombinasjonen av å ha bo i et sameie hvor jeg ikke fikk i stand en avtale angående lading, endret jobb så jeg plutselig reiser masse og flere iskalde uker knakk meg....

Jeg som var så ihuga iMiev entusiast ble plutselig kvalm bare ved tanke på neste kjøretur. Jeg var lei av å hele tiden fryse og å hele tiden bekymre meg for når og hvor jeg fikk ladet neste gang, lei av å bruke 1 time på hurtiglading og lei av å bruke en uendelig lang tid på avstander som jeg ville brukt 90 minutter på ellers.

Tiden som ebilist har likevel vært fin. Frem til 2016 var det faktisk helt supert! Lykke til videre til dere som fortsatt blir her og til dere som er her å lurer på om dere skal teste iMiev: Slå til! Så lenge dere ikke har utfordringene jeg stod ovenfor, vil dere nok bli veldig fornyd!

Tusen takk for gode råd og oppmuntring! Elbilforum har vært en ubetalelig støtte og oppmuntring når jeg har vært forvirret, engstelig eller spørrende.

Takk til dere alle!  :)
iMiev siden september 2013.

Carl Anton Stenling

Vi ønsker på gjensyn som elbileier når du får lademulighet og det finnes elbiler med tredoblet batterikapasitet!
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

FrkMia

Jeg ser utfordringen. :o
Skal man ha elbil er man i mine øyne avhengig av egen lademulighet hjemme. Jeg hadde aldri giddi å være avhengig av ladestolpe og hurtiglading. Samt er det en ren bybil eller nr.2 bil.

På gjensyn!  :D
2015 I-MiEV

psyfoon

Forstår deg godt i din situasjon! Må man ofre for mye så fungerer det dårlig og blir en belastning i hverdagen. Selv er jeg strålende fornøyd med min i-miev og har ikke hatt et fnugg av rekkeviddeangst på 2mnd og snart 3000km kjørt. Grunnen til det er nok at jeg har lademulighet hjemme og på jobb og at jeg kun har 20km hver vei til jobb, dvs at jeg kan kjøre full pupp på varmeapparatet, blyfot på gasspedalen og komme med fint t/r jobb selv i - 25 grader og uten å måtte lade på jobb  :) Lykke til med ny bil og velkommen tilbake om noen år  ;)
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

tomrh

Jeg trodde egentlig det var slutt for meg også som elbil-pendler da vi i fjor høst byttet arbeidssted og mistet både innendørs parkering og lademulighet på jobb. Hadde i så fall blitt NSB-slave. Heldigvis hadde vi allerede kjøpt enda en elbil, og Leafen rekker såviiidt t/r jobb uten lading og uteparkering. Med litt modifikasjoner og hacks klarer jeg endel blå uten hurtiglading og uten å fryse rævva av meg. Ville aldri gått med mjauen, og daglig tid i køa på hurtigladeren i verste rushtid er helt uaktuelt. Skjønner veldig godt at man bytter bil om det er alternativet. Kona overtok mjauen som pendlebil siden hun har kortere jobbvei, men merker jeg savner den. <3
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

psyfoon

Har forresten en kar på jobben som kjører czero på 2. eller tredje året, han pendler ca. 7mil HVER VEI til jobb med 70-80% motorveikjøring. Sitter i varmedress og bjønnfitte på hodet, selbuvotter og raggsokker og det går AKKURAT frem, selvfølgelig med lademuligheter på jobb da. All kred til han, det hadde jeg virkelig ikke orket, da hadde jeg heller kjøpt en elbil med lengre rekkevidde ;)
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

larsk

Sitat fra: psyfoon på fredag 29. januar 2016, klokken 00:25
Har forresten en kar på jobben som kjører czero på 2. eller tredje året, han pendler ca. 7mil HVER VEI til jobb med 70-80% motorveikjøring. Sitter i varmedress og bjønnfitte på hodet, selbuvotter og raggsokker og det går AKKURAT frem, selvfølgelig med lademuligheter på jobb da. All kred til han, det hadde jeg virkelig ikke orket, da hadde jeg heller kjøpt en elbil med lengre rekkevidde ;)

Det gir skikkelig KRED i elbilmiljøet !! :D


Til trådstarter:
Forstår deg godt. Som flere skriver her; man må ha mulighet for lading hjemme, eller på jobb. Hvis ikke blir det, som du skriver, altfor upraktisk.

Lykke til med Aurisen :)
2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

Fanafjord

Jeg tror det er viktig å ha en god plan hvor elbil fungerer og hvor den ikke fungerer.
Jeg var selv overrasket over hvor kort rekkevidden ble og hvor ukomfortabel det var å kjøre trilling i minusgrader. Men vi har en Subaru også og da er det ikke så farlig i de fire eller fem uker når temperaturen i Bergen synker under null grader.

Det er også en must å ha lademuligheter hjemme. Ellers blir det jo bare stress.

Så for meg er det slik at jeg må ha en backup fossilbil og jeg må kunne lade hjemme. Men med disse to forutsettningene er elbil helt fantastisk. Har kjørt vel 10000 km i de 6 måneder jeg har eiet den. (mot 2500 på vår fossilbil)

AmocoCadiz

Kred til deg for å kjørt elbil, leit at du tar en pause fra det, men forstår utfordringene.
Vi gikk fra Toyota Hybrid til Trilling, og selv om trilling har mange utfordringer om vinteren, blir det ALDRIG mere Toyota hybrid på oss (hvis det er hybrid utgaven av Auris du har?).

Meld gjerne fra om opplevelsen/erfaringen av fossil etter elbil, fordeler og bakdeler, er interessant med reelle erfaringer. Vi fikk helt ny fossilbil som lånebil under en garantirep på 3 uker, for oss var det grusom opplevelse, og endte opp med å ikke orke bruke fossilen, tok heller bussen...:-)

psyfoon

Sitat fra: AmocoCadiz på fredag 29. januar 2016, klokken 19:44
Kred til deg for å kjørt elbil, leit at du tar en pause fra det, men forstår utfordringene.
Vi gikk fra Toyota Hybrid til Trilling, og selv om trilling har mange utfordringer om vinteren, blir det ALDRIG mere Toyota hybrid på oss (hvis det er hybrid utgaven av Auris du har?).

Meld gjerne fra om opplevelsen/erfaringen av fossil etter elbil, fordeler og bakdeler, er interessant med reelle erfaringer. Vi fikk helt ny fossilbil som lånebil under en garantirep på 3 uker, for oss var det grusom opplevelse, og endte opp med å ikke orke bruke fossilen, tok heller bussen...:-)

Det kommer helt an på hvilken fossilbil man har ;) En Toyota hybrid er vel ikke en veldig spennende bil. Selv om jeg er veldig fornøyd med å kjøre elbil så er det for min del økonomisk motivert. Hadde jeg vunnet noen mill i lotto hadde elbilen røket fort som svint og blitt erstattet med en skikkelig bensinbil med bakhjulsdrift og manuelt gir  ;) Vi har en avensis fossil og jeg må innrømme at jeg ikke gleder meg til å kjøre den ifht i-miev, men så har jeg flere veteranbiler og det klør i fingrene til våren kommer, og få høre lyden av en gammel mekanisk bensinmotor, lukten av bensin og olje og ikke minst manuell girboks  ;) Men så er jo jeg en skikkelig petrolhead også  8) For de som ser på bil som et rent fremkomstmiddel så har jeg full forståelse for at fossilbil kan føles tungvindt og gammeldags i forhold til el.
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

Bolfus

Sitat fra: larsk på fredag 29. januar 2016, klokken 07:23
Sitat fra: psyfoon på fredag 29. januar 2016, klokken 00:25
Har forresten en kar på jobben som kjører czero på 2. eller tredje året, han pendler ca. 7mil HVER VEI til jobb med 70-80% motorveikjøring. Sitter i varmedress og bjønnfitte på hodet, selbuvotter og raggsokker og det går AKKURAT frem, selvfølgelig med lademuligheter på jobb da. All kred til han, det hadde jeg virkelig ikke orket, da hadde jeg heller kjøpt en elbil med lengre rekkevidde ;)
Det gir skikkelig KRED i elbilmiljøet !! :D
Se der ja; en ekte Terje Vigen! Furet, værbitt bak en trailer! Godt å høre at det finnes flere stoiske gærninger der ute.

elektrolux

Slike lengre pendlerturer ville jeg løst med en ekstra Elbil og ladeplass langs ruten.

3 mil med Elbil 1 til ladeplass. Bytt til oppladet bil og kjør videre til jobb. Bytt motsatt på vei hjem.

Var planen da Jr. begynte på skolen i Egersund; helt til vi oppdaget den perfekte "Elbilen" Ingen service, ingen parkering, ingen stress, tryggere. Nemlig NSB toget :D Eneste ulempen er at det kun fungerer på visse strekninger, men Stavanger - Egersund var no-brainer. 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

tomrh

Sitat fra: elektrolux på lørdag 30. januar 2016, klokken 05:44
Slike lengre pendlerturer ville jeg løst med en ekstra Elbil og ladeplass langs ruten.

3 mil med Elbil 1 til ladeplass. Bytt til oppladet bil og kjør videre til jobb. Bytt motsatt på vei hjem.
Da det ble betaling for elbiler på Fosenferga ble det løst slik av flere. To og to pendlere gikk sammen, en kjører til fergeleiet på Rørvik mens den andre sto parkert på Flakk, klar til dyst t/r Trondheim.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

elektrolux

Genialt.

Vinn Vinn, vinn. Samkjøring, mindre forbruk på fergen som får mindre last, og med ladestasjon på fergeleiet får en økt rekkevidde.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA