Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av Måkemannen, torsdag 10. mars 2016, klokken 17:16

« forrige - neste »

Måkemannen

Har fått en Zoe Intense i garasjen, og Pod Point + skilletrafo montert (har it nett). Det jeg lurer på er rett og slett, hva ligger ladespenningen på? Har forstått det slik at batteriet på en Zoe ligger på 400 volt, og dermed vil ikke nettspenning på 230v være i nærheten av nok? (likeretter man 230 volt får man vel bare rett over 320v likespenning). Så hvordan funker det? Deler man opp batteriet i to banker og lader de to hver for seg, eller skjer det en opptransformering i selve ladepunktet (Pod Pointen)? Skilletrafoen leverer bare ut samme spenning på sekundærviklingene som primær ser det ut til.

Homecast

Bilen tar seg av dette for å ta det veldig enkelt :).
Gjør strømmen om til dc og øker spenningen.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Måkemannen

Sitat fra: Homecast på torsdag 28. januar 2016, klokken 18:48
Bilen tar seg av dette for å ta det veldig enkelt :).
Gjør strømmen om til dc og øker spenningen.
Opptransformeringen skjer altså i bilen? Ok. Det er slik på Zoe også? Den bruker visst motorkretsløpet for lading, det er ingen separat nettlader slik som på Leaf.

bjaolsen

Hei,

Litt mer detaljert så er det slik at Zoe har innebygd lader (Chameleon). Laderen i Zoe bruker motorviklingene som spoler når den lager likespenning av vekselspenningen.
(Det som er merket med 14 i tegningen under er viklingene i motoren, 2 er batteriet og 5 er tilkobling)

bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

Måkemannen

Sitat fra: bjaolsen på fredag 29. januar 2016, klokken 12:14
Hei,

Litt mer detaljert så er det slik at Zoe har innebygd lader (Chameleon). Laderen i Zoe bruker motorviklingene som spoler når den lager likespenning av vekselspenningen.
(Det som er merket med 14 i tegningen under er viklingene i motoren, 2 er batteriet og 5 er tilkobling)

Ok. Elektronikk-kunnskapen min er litt rusten, men betyr det at motorvindingene (14), transistorene (15) og diodene (16) funker som en step-up DC-DC konverter? Motoren leverer kanskje under 400V AC  den også (siden både nettspenning inn og motoren bruker samme kretsløp). Den dingsen merket 10 (A) forvirrer meg, det er kanskje det som er motoren? Hvorfor er tre motorviklinger tegnet opp utenom?

Rav4_EV

En ren likeretting av nettspenning ville aldri kunne kunne fungere uten at det ga kraftige problemer i strømnettet. Strømmen ville kun ta med seg toppene av sinuskurven, avhengig av batteriets spenning. I tillegg er batterispenningen ofte høyere enn den likerettede spenning fra nettet.

Hva angår figuren så er vel punkt 10 en strømsensor.

Det er statorviklingene som er avbildet. Motoren har også rotorvikling som ikke er her. Denne er selvsagt ikke magnetisert når bilen lader.

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Måkemannen

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 29. januar 2016, klokken 16:28
En ren likeretting av nettspenning ville aldri kunne kunne fungere uten at det ga kraftige problemer i strømnettet. Strømmen ville kun ta med seg toppene av sinuskurven, avhengig av batteriets spenning. I tillegg er batterispenningen ofte høyere enn den likerettede spenning fra nettet.

Hva angår figuren så er vel punkt 10 en strømsensor.

Det er statorviklingene som er avbildet. Motoren har også rotorvikling som ikke er her. Denne er selvsagt ikke magnetisert når bilen lader.

Hvilket bringer meg tilbake til det jeg opprinnelig lurte på, hvor høy (AC) spenning er det Pod Point leverer? 230V AC kan umulig være nok for å lade opp en 400volts batteripakke. Om man ikke deler batteripakken i to deler under lading, eller bruker en eller annen form for opptransformering (enten på gamlemåten med tradisjonell trafo, eller ved DC-DC step up/booster) en eller annen plass i kjeden.

bjaolsen

En-fase POD-point (3,6kW) leverer 230V AC, tre-fase leverer 400V AC - dette er definert i standarden for Type-2 kontaktene.

Laderen er altså en DC/DC step-up som du antar.
bjaolsen

2015 Zoe 43kW

Måkemannen

Sitat fra: bjaolsen på fredag 29. januar 2016, klokken 20:11
En-fase POD-point (3,6kW) leverer 230V AC, tre-fase leverer 400V AC - dette er definert i standarden for Type-2 kontaktene.

Takker så meget!  :)

Da vil jeg anta at også den sk. hytteladeren (bøtta) leverer 230V AC til bilen. Akkurat hvilke spenninger bilen får har vært et aldri så lite mysterium til nå. Ang. hyttelader, er det noe kun (Renault)forhandlerne selger?

bjaolsen

Hytteladeren/bøtta er for å lage et "lokalt TN-nett" så den leverer 230V AC. (L1 - N).

Den orginaler hytteladeren blir(ble?) solgt av Renault forhandlere, nå venter vel alle der på at ZapCharger skal komme i salg.

I mellomtiden har det dukket opp noen alternative løsninger, ta en titt her på forum og se litt rundt forbi på butikkene.
bjaolsen

2015 Zoe 43kW

Speeder

Sitat fra: Måkemannen på fredag 29. januar 2016, klokken 20:38

Da vil jeg anta at også den sk. hytteladeren (bøtta) leverer 230V AC til bilen. Akkurat hvilke spenninger bilen får har vært et aldri så lite mysterium til nå. Ang. hyttelader, er det noe kun (Renault)forhandlerne selger?
Att det har vært ett mysterium hvilke spenninger som bilen kobles til er vel å ta i? Har vi no annet å velge i enn 230v/400v i boliginstallasjon?
Zoe 43kW

Måkemannen

Sitat fra: bjaolsen på fredag 29. januar 2016, klokken 22:24
Hytteladeren/bøtta er for å lage et "lokalt TN-nett" så den leverer 230V AC. (L1 - N).

Den orginaler hytteladeren blir(ble?) solgt av Renault forhandlere, nå venter vel alle der på at ZapCharger skal komme i salg.

I mellomtiden har det dukket opp noen alternative løsninger, ta en titt her på forum og se litt rundt forbi på butikkene.
ZapChargeren ser ut til å bli grisedyr, så den er ikke så aktuell. Men den hadde vært veldig kjekk å ha siden den virker som en lett liten sak (i forhold til bøtta i det minste). Har sett litt på bøttealternativer, men samtlige ser ut til å være dyrere enn bøtta. Bøtta i seg selv koster jo noen kroner den også, man kan lade mye for den summen på en hurtiglader (det er en litt under 2 mil fra hytta).

Så det er mest bekvemmelighet, å kunne reise rett hjem fra hyttetur med 100% på batteriet, uten å ta turen innom nærmeste hurtiglader.

Måkemannen

Sitat fra: Speeder på fredag 29. januar 2016, klokken 23:55

Att det har vært ett mysterium hvilke spenninger som bilen kobles til er vel å ta i? Har vi no annet å velge i enn 230v/400v i boliginstallasjon?
Mysteriet dreide seg mest om hvilke spenninger Pod Point leverte til bil. Siden batterispenningen i en Zoe ligger på 400v, og likerettet enfase 230v bare gir noe over 300, var det noe som ikke gikk helt opp. Siden Zoe opptransformerer internt, er det ikke lenger noe mysterie.

jkirkebo

Sitat fra: Måkemannen på søndag 31. januar 2016, klokken 15:48
Mysteriet dreide seg mest om hvilke spenninger Pod Point leverte til bil. Siden batterispenningen i en Zoe ligger på 400v, og likerettet enfase 230v bare gir noe over 300, var det noe som ikke gikk helt opp. Siden Zoe opptransformerer internt, er det ikke lenger noe mysterie.

Alle ladere i elbiler gjør dette. I USA lader de tross alt ofte på bare 120V.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nofuelno

"bøtta" ( slimfit ) får du her www.nofuel.no/Produkt/nofuel-10a-portabelladeboks-zoe#product

Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA