Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Auto bremsing uten cruise contol på?

Startet av Mippen, torsdag 10. mars 2016, klokken 16:45

« forrige - neste »

Mippen

Fikk mail fra Tesla i dag. En "hyggelig" påminnelse om timen min til uken i Bergen. Bra at de tar seg tid til å sende en mail, men hadde satt mer pris på om de faktisk gjør det som er avtalt. Jeg har hatt bilen i snart et år, og kort tid etter jeg fikk den klaget jeg på fukt i baklysene. De skulle fikse dette så snart det lot seg gjøre. Var innom etter noen mnd. for liten reklamasjon, og da hadde de ikke hatt tid til å ta det. De sa også at de ventet på ny patent, så anbefalte meg å vente. I høst kom patenten før jeg skulle inn for en annen liten fiks, så da skulle de se om de fikk tid til å ordne det. Fikk ikke tid til å ta det den gangen heller.

Avtalte derfor at de skulle ta det nå i februar. Det var greit sa jeg, så lå jeg til om det var mulig å få ta service på bilen i samme slengen slik at jeg slipper å komme inn en gang til i mars/april. Ikke noe problem sa de. I mailen i dag beklaget de, og sa at de ikke kan ta baklyktene fordi de mangler deler. Hvordan kan der være mulig? Jeg bestilte timen i høst. De har hatt lang tid på seg til å ordne det, og skulle tro at de holdt ord 3 gangen.

Begynner å bli litt lei. Har pratet med en del TMS eiere i det siste, og samtalen går stort sett alltid i ventetid og reklamasjoner. Hva har du fikset på din bil siden du fikk den er et kjent spørsmål. Syns Tesla må skjerpe seg hvis folk skal få lyst til å kjøpe Model 3. Slik det er nå kan jeg ikke si med sikkerhet om jeg vil ha Tesla neste gang jeg kjøper bil, ikke med den lange ventetiden verksted og masse små tulle feil. Lykter med fukt er ikke akutt, men soltak som lekker er ikke kjekt å måtte i flere mnd. på. Det har jeg også måtte finne meg i. Masse små feil som er helt unødvendig er uansett ikke noe kjekt, og setter ikke bilen i et bedre lys.
Fremtiden er elektrisk.

Hodetelefoner

Kan du ta opp samtalene en gang? Jeg vil høre voksne mennesker snakke om fukt i baklysene sine :) 

Cookie Monster

#2
Sitat fra: KristofferH på torsdag 28. januar 2016, klokken 18:08
Kan du ta opp samtalene en gang? Jeg vil høre voksne mennesker snakke om fukt i baklysene sine :)

Voksne mennesker vet at det ikke er normalt med fukt og vann i lykter eller at det renner vann fra taket eller inn bakluka. Derfor snakker man gjerne med andre om dette og mange andre feil som disse bilene dessverre er full av. Og gjør det bare enda verre at service senterne bare er surr og rør.

Du bare bortforklarer alle feil med brukerfeil, skal være sånn eller alle bilene du har hatt før hadde også feil fordi du ikke tør å innrømme at du har kjøpt en såpass dyr bil som det er alt for mye feil på og er redd for bruktverdien.
2015 P85D

Cookie Monster

#3
On topic

Ja virker som det enda er mye logistikk problemer og slurv på Tesla verksteder rundt om. Min har vært inne 7 ganger på 10 måneder hvor den enkelte ganger har stått der en uke for å fikse feil som de kunne ha fikset på 2 besøk. Mange av besøkene har vært for å fikse nye følgefeil etter den har vært der. Som feks at det fosser vann inn i bakluka fordi de har slurvet når de byttet baklykter.


Tesla er på god vei ned på kritiske feil på de nye bilene som foresaker driftstans. Vil si det er rundt 90% bra på de nyere. Men de har enda 10% unødvendige tullefeil på bilene som de må gjøre noe med og ikke minst ansette folk som vet hvordan man reparerer en bil og hvordan man skal behandle kunder.

Virker dessverre som mange av de som jobber der ikke har riktig utdannelse eller erfaring med å skru bil. (De har for all del dyktige folk også men sjeldent jeg har møtt på de) Tipper lønna sikkert er dårlig så da får de bare de som ikke fikk jobb noen andre steder. Og det de sparte på å være kjip med lønna taper de så det svir i at ting blir gjort feil og slurv.
2015 P85D

Muffinman

Det er rart at så få tar inn over seg hvor alvorlig dette er. Tesla har jo ikke mange bilene på veien sammenlignet med andre merker, og likevel holder de på å reparere livet av seg på dem. Det er ikke bærekraftig, og et særdeles sterkt sykdomstegn. Helt grunnleggende kvalitetskontroll i produksjonen holder på å kvele et serviceapparat som allerede har hatt astma i et par år.

ihlhaug

Og jeg venter på ny dør, "bare" tatt 2 mnd nå og ikke hørt annet enn at den er på vei, men ingen vet hvor.
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

boppus

Jeg var faktisk innom Tesla Oslo Nord i dag, fordi jeg fant en skrue i koppholderen mellom setene. Og venstre armlene er derved ganske løst. Googlet det, og så at det var en gjenganger, men ikke lett å ordne selv. De sa det ville ta 5-10 minutter på verkstedet, men jeg fikk time sent i mars. Makan!
Jeg liker bilen godt, men finner meg ikke i elendig service. Hvordan de planlegger å beholde kundene er en gåte.
EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

Øyvind.h

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

SurSnasen

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 28. januar 2016, klokken 20:02
Mars er da råbra, når andre får time i juni...

Råbra? Min VAG fikk litt hikke i forrige uke. Ikke noe dramatisk, men bare en liten vindusvisker som ikke ville ta som normalt. Sendte mail på ettermiddagen. Dagen etter klokken 08:15 var viskeren fikset på garanti. DET er råbra.

Øyvind.h

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Mippen

Sitat fra: KristofferH på torsdag 28. januar 2016, klokken 18:08
Kan du ta opp samtalene en gang? Jeg vil høre voksne mennesker snakke om fukt i baklysene sine :)

Så det er ok med vann og dogg i baklyktene på en dyr bil? Kom etter noen dager, og har vært der siden. Jeg spurte de på mail om det var normalt, og de sa nei. Dette skal vi fikse neste gang den er inne. Men har de gjort det? Nei... 3 ganger har den vært inne og 2 ganger har de sagt at de skal se på det. Timen jeg har til uken var for å fikse lyktene, men så fikk jeg service på samme tid. Har også klart å presse de til å se på pano taket mitt. Timen blir nå i stedet for det de egentlig skulle gjøre fordi de ikke har klart å skaffe deler som de skulle gjøre i flere mnd. Soltaket som lekker fikk de heller ikke tid til å se på sist den var inne. Det er jo egentlig litt kritisk siden bilen står ute og jeg bor utenfor Bergen (regnbyen). Det har jeg også sagt, så hvis bilen får følge skader på grunn av vann har jeg advart de.
Jeg forventer ikke en feilfri bil side det er et ganske nytt merke, men jeg forventer at forhandlere ikke roter og at man får hjelp rimelig kjapt dersom det er noe som må fikses. Heldigvis har jeg ikke opplevd store ting med bilen, men små ting er ganske plagsomt når det går med mye tid og energi for å få det utbedret.  Ikke minst når man må flytte på avtaler og ta seg fri fra jobben et par timer for for å hente og levere bilen. Det er ikke greit å måtte vente i mnd. på timer om det er små eller store problemer.
Fremtiden er elektrisk.

Muffinman

Et par timer? Luksus. For meg tar det 15 timer å bringe og hente bilen.

Hyperstress

Jeg tror Tesla blir nødt til å benytte forhandlere om få år, når de skal pøse ut hundretusenvis av biler årlig. Ellers kommer det til å gå i stå. Får håpe det derfor blir serviceverksteder over alt, og at de lange ventetidene forsvinner. :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

thilo

Sitat fra: Muffinman på torsdag 28. januar 2016, klokken 22:56
Et par timer? Luksus. For meg tar det 15 timer å bringe og hente bilen.

15 timer? Luksus! For meg er det 100 mil en vei - men heldigvis 0.2 mil fra neste fredag :)

Men så hadde jeg nok ikke noe tull med hardwaren av bilen...
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

Mippen

Sitat fra: Muffinman på torsdag 28. januar 2016, klokken 22:56
Et par timer? Luksus. For meg tar det 15 timer å bringe og hente bilen.

Størst feil eller lengst tid har ikke noe å si, poenget er at det tar for lang tid og noe må gjøres for at de ikke skal miste kunder. I sommer hadde jeg et lite uhell med bilen. Resultatet var at den ble stående i en mnd. fordi Tesla ikke klarte å skaffe en liten del. Verkstedet fikset bilen på dagen, men Tesla brukte en mnd. på å skaffe delen som manglet til frontfangeren. Som det eksterne verkstedet sa - dette var en del som burde ha vært hyllevare.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA