Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Katta i sekken eller bare uheldig?

Startet av dagfather, tirsdag 03. august 2010, klokken 11:06

« forrige - neste »

dagfather

Har forsøkt å følge opp en annen post som hadde omtrent samme tema, men fikk lite svar...

Derfor prøver jeg meg her.

Jeg bor i Oslo og skal muligens studere i Lillestrøm. Jeg venter på avklaring ang en skole i Oslo som er førstevalg, og som også gjør at jeg ikke har behov for noe elbil.

Men jeg skal pendle 5 dager i uka omtrent 3,5 mil hver vei langs Ring 3, litt motorvei og litt vanlig vei.

Så er spørsmålet - som student har jeg ikke enormt med penger. Å reise kollektivt en måned koster 800 kr, men tar til gjengjeld litt i overkant en time å komme seg en vei.
Hvilken bil bør jeg kjøpe? Jeg ser på brukte Buddyer og Kewet.
Ser det ligger litt av hvert ute på finn.no

F.eks. en Kewet city.jet 5 til kr 33.500,-, men her må batterier byttes. Utifra hva jeg har lest meg frem til koster dette omtrent 20.000 + arbeid. Men det jeg ikke klarte å finne svar på var om de Li-on batteriene er kommet til denne bilen og hva det evt koster? Hva er også evt fordeler med dette batteriet?

Så har jeg en Buddy classic pluss - til 66.000 med nytt batteri høsten 2009 (kostnad 25.000 i følge eier).

Hvilken av de vil være det beste kjøp?

Og så er det spørsmålet som jeg sjeldent finner et "konkret" svar på.. Hva koster en elbil, per mnd? Se bort ifra ladekostnader, det er ikke snakk om mye uansett. Har forsøkt elbilkalkulatoren, der får jeg at den koster omtrent 1100 kr per mnd. Det er med et prisfall på 15000 på 5 år.
Er dette reelt?

Jeg er relativt nevenyttig og driver for tiden å pusser opp ei boble, så det å gjøre enkle ting på bilen regner jeg med å gjøre selv.

Håper å få litt hjelp her...

bosonic

Regner med at du ikke har erfaring med tidligere bilhold?

Brukt Elbil stiller nesten i samme kategori som brukt bensin/diesel bil. Det betyr at en vanskelig kan beregne absolutte kostnader. Buddy vil nok sikkert gi færre overaskelser enn en litt eldre Kewet, men dette avhenger av bruken og hva bilen har vært utsatt for.Det sikrest er om du fikk med deg eg person med erfaring på denne biltypen når du besiktiger.

Jeg ville tatt kontakt med PureMobility og lagt frem saken. De selger også brukte biler.
Har du fulgt med på hva Baltor gjør på sin bil? Dette gir en pekepinn på hva du kan komme ut for.

Jeg tror ingen her på forumet kan si deg med stor grad av sikkerhet hvile utgifter du kan forvente på en elbil. En annen ting er at dersom du skal kjøre 2x 35km hver dag så MÅ du lade i begge ender dersom du velger Buddy.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Rav4_EV

Sitat
Jeg tror ingen her på forumet kan si deg med stor grad av sikkerhet hvile utgifter du kan forvente på en elbil. En annen ting er at dersom du skal kjøre 2x 35km hver dag så MÅ du lade i begge ender dersom du velger Buddy.

I tillegg bør du ha en backup plan på de kaldeste dagene. 35 km i -15 grader kan fort bli litt langt. Spesielt dersom veiene du kjører har et høyt hastighetsnivå.

AM
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

elektrolux

Skal du ha billig transport bør også mopedbil vurderes.

Gratis i bom, omtrent samme pris på ferger, og kjører 3 mil på 1 liter avgiftsfri diesel.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

HHF

Det er jo ikke svaret du egentlig vil ha, men jeg mener du må vurdere å bare fortsette med kollektivt om økonomien er kritisk for deg. Det er kjedeligere og mindre fleksiblet, men vanskelig å slå økonomisk om du ikke har rygg til å bære eventuelle ubehagelige overraskelser du kan få med elbil (og bilhold generelt selvfølgelig).

Mopedbilene er vel ikke tillatte på motorvei, elektrolux ?
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

El rayo

Sitat fra: HHF på søndag 20. juni 2010, klokken 09:44
Det er jo ikke svaret du egentlig vil ha, men jeg mener du må vurdere å bare fortsette med kollektivt om økonomien er kritisk for deg. Det er kjedeligere og mindre fleksiblet, men vanskelig å slå økonomisk om du ikke har rygg til å bære eventuelle ubehagelige overraskelser du kan få med elbil (og bilhold generelt selvfølgelig).

Mopedbilene er vel ikke tillatte på motorvei, elektrolux ?
Det går utmerket godt an å kjøre mellom Lillestrøm og Oslo uten å kjøre på motorveien, en rute som jeg kjører når jeg ikke har det travelt (mye koseligere vei) eller ikke har nok strøm igjen til å kjøre motorveien hjem.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Go-carter

Ser jeg er utrolig sent ute her, men jeg har akkurat motsatt situasjon av deg - bor i lillestrøm, men går på skole i Oslo. Jeg har nå klart meg GLATT med en eljet 3/5 i et helt år, null problem, selv i den ekstremkulda vi hadde i vinter. Eneste utgiften jeg har hatt hittils er en gåen regulator, men det er noe som ikke skjer hver dag. Lader hjemme, og ved skolen. Har i værste fall klart tur/retur uten å lade, men det er på sommeren.

Det er nesten et must å kjøre Ringveien, fra sinsenkrysset, opp til gjelleråsen, og ned til Lillestrøm igjen. 60km/h grense hele vinteren, kollektivfelt, helt fantastiske forhold å kjøre elbil på, faktisk :) Er virkelig å anbefale!

Jeg har riktignok 25km hver vei, fra Skedsmokorset, til AHO i Maridalsveien.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

mohpet

Sitat fra: Go-carter på mandag 05. juli 2010, klokken 10:38
Ser jeg er utrolig sent ute her, men jeg har akkurat motsatt situasjon av deg - bor i lillestrøm, men går på skole i Oslo. Jeg har nå klart meg GLATT med en eljet 3/5 i et helt år, null problem, selv i den ekstremkulda vi hadde i vinter. Eneste utgiften jeg har hatt hittils er en gåen regulator, men det er noe som ikke skjer hver dag. Lader hjemme, og ved skolen. Har i værste fall klart tur/retur uten å lade, men det er på sommeren.

Det er nesten et must å kjøre Ringveien, fra sinsenkrysset, opp til gjelleråsen, og ned til Lillestrøm igjen. 60km/h grense hele vinteren, kollektivfelt, helt fantastiske forhold å kjøre elbil på, faktisk :) Er virkelig å anbefale!

Jeg har riktignok 25km hver vei, fra Skedsmokorset, til AHO i Maridalsveien.

Hei,

Kjører en Kewet 5 selv, og har gjort det i snart 3 år. Det er stor forskjell på 2,5 mil og 3,5 mil hver vei - på de kalde dagene. Selv med nye batterier tror jeg at jeg ville ha slitt med 3,5 mil hver vei på de kaldeste dagene. 2,5 mil derimot ville aldri ha vært noe problem. En Buddy har lengre kapasitet på distanse enn en Kewet 5 (og lavere).

P
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

dagfather

Sitat fra: Go-carter på mandag 05. juli 2010, klokken 10:38

Jeg har riktignok 25km hver vei, fra Skedsmokorset, til AHO i Maridalsveien.

Hehe..

Da blir det virkelig motsatt vei - jeg skal på Produktdesign på HIAK.. hehe..

Takker for fine svar.

Har kommet frem til / regnet meg frem til at en Elbil vil koste (vil kunne koste meg) ca 2500 kr per mnd. Om jeg handler en bil til ca 80.000, beregner å bytte batteri hvert 2. år (10000 per år), forsikring, årsavgift, 5000 kr i service hvert år, +++

Om jeg bruker bilen jeg allerede har så koster det meg ca 2100 i bensin og bompenger.. Så jeg tipper jeg kommer til å bruke en del kollektivt de gangene det går og bilen noen dager.

Har unge som må leveres og hentes i barnehage og da er det kjedelig å bruke i overkant av 2 timer med kollektiv og venting hver dag.

Men om jeg har regnet feil eller tatt i for mye i regnestykket mitt så er jeg fremdeles åpen for forslag.
En annen sak er at jeg nok er nødt til å leie en ekstra garasjeplass, de går for alt fra 300 - 1500 i borettslaget her, avhengig av hvem du leier av.

Det kan jo fort bli bristepunktet i et slikt regnestykke.

Takk igjen.

Go-carter

Hittils har min bil kostet:

45.000 i innkjøp, tollbehandling og frakt(importert)
Men om vi ser bort ifra kjøpssum,

- 5500.- i forsikring
- 350,- i årsavgift
- rundt 500 i "serviceartikler", lyspærer og sånt.
- Avskriving på batterier tipper jeg ligger på rundt... 3-5000.

I tillegg har jeg jo den regulatoren på reparasjon, men der har jeg ikke fått regning enda.

Så om vi sammenligner meg, med kameraten min som har en BMW 320i, og akkurat samme reisevei, så blir regnestykket:

Elbil: 11.350,- +/-
Fossilbil: 13.000 i forsikring, 3000(?) i årsavgift, 1200/mnd leie av parkplass, 2000/mnd i bensin = 48.000
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Focus

Hva med en slik dersom du ikke finner noe tilfredsstillende i elbil.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=23044599

Den går riktignok på fosilt brennstoff, men har ellers de fleste fordelene som en elbil har og er billig i innkjøp.

Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

elektrolux

Har kjørt en slik, og kjøreegenskapene er suverene. Lyd, og betjening tilsvarte på den jeg prøvte en gammel sportsbil. M.a.o tung clutch, styring og bremser. Mye lyd, og vibrasjoner.

Lurer på om en slik er lett nok til å kunne bygges om og godkjennes som lett MC og da med en Lynks motor.

Mener reglene er at kjøretøyet må veie mindre enn 350 kg uten batterier for at det skal kunne godtas.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

dagfather

Sitat fra: Go-carter på tirsdag 06. juli 2010, klokken 16:00
Hittils har min bil kostet:

45.000 i innkjøp, tollbehandling og frakt(importert)
Men om vi ser bort ifra kjøpssum,

- 5500.- i forsikring
- 350,- i årsavgift
- rundt 500 i "serviceartikler", lyspærer og sånt.
- Avskriving på batterier tipper jeg ligger på rundt... 3-5000.


Avskriving på batterier på 3-5000? Om jeg regner på avstanden jeg skal kjøre så blir det omtrent 12000 km i året. om jeg ikke har regnet helt feil.

6 mil (tur-retur) x 5 dager i uken x 40 uker = 12000 km

Bør man ikke da bytte batteri annethvert år? Syns jeg har lest at batterier bør byttes etter 20.000 km eller omtrent annethvert år.

Men forhåpentligvis tar jeg feil.

Ladefabrikken

Sitat fra: dagfather på onsdag 07. juli 2010, klokken 13:05

Hittils har min bil kostet:

45.000 i innkjøp, tollbehandling og frakt(importert)
Men om vi ser bort ifra kjøpssum,

- 5500.- i forsikring
- 350,- i årsavgift
- rundt 500 i "serviceartikler", lyspærer og sånt.
- Avskriving på batterier tipper jeg ligger på rundt... 3-5000.


Avskriving på batterier på 3-5000? Om jeg regner på avstanden jeg skal kjøre så blir det omtrent 12000 km i året. om jeg ikke har regnet helt feil.

6 mil (tur-retur) x 5 dager i uken x 40 uker = 12000 km

Bør man ikke da bytte batteri annethvert år? Syns jeg har lest at batterier bør byttes etter 20.000 km eller omtrent annethvert år.

Men forhåpentligvis tar jeg feil.
[/quote]

Jeg kan skaffe deg lithium batterier som varer minst 10 år for 40000kr til Buddy hvis du annskaffer deg en sån. Og da blir det en billig bil i mange år
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

dagfather

Sitat fra: 2EL på onsdag 07. juli 2010, klokken 15:14

Jeg kan skaffe deg lithium batterier som varer minst 10 år for 40000kr til Buddy hvis du annskaffer deg en sån. Og da blir det en billig bil i mange år


Er det kremmer-Øyvind på tokt?? hehe..

JØSS.. Det var overraskende.. Men det er vel da noe uoriginalt regner jeg med. Hva skjer da evt med garantier, verksteder - hvordan forholder de seg til slikt?

er det noen andre her inne som bruker de batteriene?

Kjørelengde - er den samme? lengre/kortere?

Takk for info.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA