Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading av plugin hybrid

Startet av HCO, torsdag 10. mars 2016, klokken 13:10

« forrige - neste »

pudderjagar

Veggboks og trafo kan du fint får for 4000 kr tilsammen som gjev 7 kw lading 3f. Du treng då 25A eller helst 32A 3F fram til trafo. Kjem litt anpå kor langt da er frå trafo til nærmaste punkt som kan levere strøm. Er da bare rett gjenom ein yttervegg og gjerne ein innervegg så er dette enkelt. Men for 3 000 til 10 000 bør ein elektrikar få dette til hvis da er kort veg.

Renault skal vel ha 25 000 for same jobben. Velg heller å få med Zaptec. Den kostar alene 16 000 har eg høyrt. Då får du i både pose og sekk.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

jkirkebo

Sitat fra: pudderjagar på lørdag 30. januar 2016, klokken 12:01
Veggboks og trafo kan du fint får for 4000 kr tilsammen som gjev 7 kw lading 3f.

Det skulle jeg likt å se. Gitt at de billigste 3-fase ladeboksene ligger rundt 4000,- alene og en 6.3kVA lavtapstrafo koster minst 15.000,-. En standard trafo er en del billigere, men neppe mye under 10.000,- for en ny. Og skal du opp over 6.3kVA blir det dyrere, en 12.5kVA lavtaps koster fra 19.900,-.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pudderjagar

#17
Da står eit slekt anlegg i garasjen min, eit på hytta og eit på jobb hvis du lurer. Ladestasjonen er portabel så utgifter til 3 stasjonar vart 9 000 kr og då vart snittprisen 3 000 kr. Arbeid kom i tillegg og da må seiast at da var 32A 3f stikk ved alle ladestasjonane.

Ein ladestasjon som taklat 6 - 80A 3f kan fint byggjast til 4 000 kr med nye deler.

Kven har sagt at alt må vera nytt??
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

frank

Cruisecontrol står nå vitterlig oppført på Life også, på renault sin side.
Kanskje dette er nytt
Fana,Bergen, bruktimportert P106 1997, siden 2001,  116000km, nytt batteri på 14000km, 1 ny blokk på 52000km, hugget/skrapet Mars 2016
Zoe Life 7.3.2016
Think Classic 2002,  (prosjekt)
Think Classic 2001
Nikometer
Lithium pakke fra Trilling, til hyttestrøm, elbåt og trillebår

hsa77

Sitat fra: pudderjagar på lørdag 30. januar 2016, klokken 12:35
Da står eit slekt anlegg i garasjen min, eit på hytta og eit på jobb hvis du lurer. Ladestasjonen er portabel så utgifter til 3 stasjonar vart 9 000 kr og då vart snittprisen 3 000 kr. Arbeid kom i tillegg og da må seiast at da var 32A 3f stikk ved alle ladestasjonane.

Ein ladestasjon som taklat 6 - 80A 3f kan fint byggjast til 4 000 kr med nye deler.

Kven har sagt at alt må vera nytt??
En slik pris forutsetter vel TN-nett? Dersom man må ha en skilletrafo kan jeg vanskelig se for meg at man kommer under 10.000 for delene til en 3kw ladestasjon.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Homecast

Sitat fra: pudderjagar på lørdag 30. januar 2016, klokken 12:35
Da står eit slekt anlegg i garasjen min, eit på hytta og eit på jobb hvis du lurer. Ladestasjonen er portabel så utgifter til 3 stasjonar vart 9 000 kr og då vart snittprisen 3 000 kr. Arbeid kom i tillegg og da må seiast at da var 32A 3f stikk ved alle ladestasjonane.

Ein ladestasjon som taklat 6 - 80A 3f kan fint byggjast til 4 000 kr med nye deler.

Kven har sagt at alt må vera nytt??

Du tenker ikke veldig over hva som er kravene i anleggene der hvor dette skal monteres. Det er veldig få som faktisk har mulighet til å montere en trafo på 32A kurs i privat bolig uten at sikringen løser ut. Vanlige trafoer er ikke veien å gå, dette pga startstrømmer (løser ut sikringer, også hovedsikringen om selektiviteten ikke er helt god), høyt tomgangstap og tradisjonelle trafoer er i tillegg designet slik at de tar masse plass, noe det sjeldent er for mye av i en garasje.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

pudderjagar

@homecast

Eg har nok god oversikt over kva som kreves av eit anlegg der denne trafoen kan plasseres. Da går heilt fint å bruke ein 25A sikring hvis da ikkje er mulig å gå opp til 32a for kabelen er den samme uansett.

Å legge inn ein ny 25a kurs eller oppgradere ein eksisterande kurs er  ikkje noko problem. Nyare hus har i dag 3f inn i huset. Har dei ikkje da så er da ikkje så stort arbeid å oppgradere. Fordelen med å ha 3fase i huset og ikkje minst å kunne lade med 3f er veldig stor. Husk at kraftlaga hatar alt som heiter 1fase utstyr. Iallfall når du passerer 16a

Når ein kjøpe eit "elektriskt apparat" til over 200 000kr så et da lov å  spandete nokon kroner på ein stabil og sikker lading til "apparatet"
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Homecast

Åpenbart ikke så god oversikt, det er ikke så lett å "bare" legge inn 3 fase, ei heller sikkert at man har støm nok til det hos eveket, ei heller nødvendigvis at inntakskabel fra e-verket og inn i huset er stor nok.

Du skriver at det er enkelt, det kan være greit om alt klaffer, men det kan også koste 400 000 kr dersom trafo er maks belastet, kablene inn til trafo er maks belastet og alt må bygges om.

Derfor syntes jeg du ikke tar med deg alle faktorer når du sier at det koster 0 og niks for en trafo og opplegget.

Gitt optimalt er 63 A 3 fase sikring.
Oppvarming midt på vinteren (man må ta hensyn til de tøffeste tidene) de fleste bruker strøm til oppvarming om dagen, en hus som trenger 63 A 3 fase trenger minst 2 x 16 A kurser (ikke direkte virkende varme)
Vaskemaskin, tørketrommel, oppvaskmaksin, platetopp, komfyr har hver sine kurser, 16-25 Ampere alt enfase, så har du vanlige lys, tv, pc, avtrekksvifter, masse smått men blir fort noen ampere av det også.
Oppå dette slenger du da 3 fase 32A strømtrekk
Da blir plutselig samtidighetsfaktoren på anlegget lav, så lav at det er fare for at funksjonen på anlegget ikke er etter normene man må følge når man prosjekterer et anlegg.
Det er ikke så stor forskjell fra 32 til 25 A plutselig.

Dette er noen av punktene, når man i tillegg må ha inn elektriker for dette så blir tid, penger og muligheter ikke så lett.

Fortsatt ikke umulig, men heller ikke gitt at det er så lett som jeg mener du viser til
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

pudderjagar

@homecast

Eg synest da er veldig synd at du lagar problem ut av noko som kan vera enkelt å finne ut av. Da du gjer med alle argumenta du kjem med er å skremme bort folk frå å undersøke muligheten. Spesiellt med prisar på 400 000 så er du på tynn is her. Ei synfaring og pristilbud frå eit par installatører kostar ingenting. Ein bør få mindt 2 til å sjå på da då da kan være forskjell i løysingar som dei velger.

At da finnst ekstreme tilfeller på underkapassitet stemmer nok men da er snakk om ekstremt få hus som har dei problema.

Bare ein slek ting som å oppgradere til 3fase så har dei fleste kraftlaga gjort dette gratis fordi dei ønsker vekk alle 1faseanlegg då dei ofte gjev skeivbelastning på trafoen. Då treng du elektriker til å skifte kortsluttningsvern, inntakskabel og samleskinne i skapet. Noko han bør klare på ein halv dags arbeid.

Men dette har vore diskutert i mange andre trådar så me treng ikkje kuppe denne tråden også med dette temaet. Ei heller værta for teknisk då dei fleste her inne ikkje forstår kva da går i.

Men hvis @homecast og andre vil diskutere dette i dei minste detaljer så får me opprette ein eigen tråd for da så er eg gjerne med på den!
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Rav4_EV

SitatNår ein kjøpe eit "elektriskt apparat" til over 200 000kr så et da lov å  spandete nokon kroner


Innertier  ;D ;D ;D
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Homecast

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 31. januar 2016, klokken 10:58
SitatNår ein kjøpe eit "elektriskt apparat" til over 200 000kr så et da lov å  spandete nokon kroner


Innertier  ;D ;D ;D

Den er jeg forøvrig enig i også, ikke meningen å være negativ men vil bare opplyse om at det kan være endel jobb! også enig i at vi ikke skal kuppe denne tråden så vi legger dette stille her =)
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

HCO

Var det større forskjeller i utstyr på Life og Intens tidligere, samtidig som prisforskjellen var mindre (kr. 10.000 mot kr. 28.000 nå)?

Noen som har en gammel prisliste/brosjyre e.l. som kan sammenligne (eventuelt legge den ut her)? Ny prisliste, med utstyrsliste, her:
http://www.renault.no/dms/dok/pdf/prislister/2016/Prisliste-ZOE-01-2016/Prisliste%20ZOE%2001%202016.pdf
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

THE

Jeg tror forskjellen på utstyrsnivå har vært det samme hele tiden. Da jeg bestilte min Q210 i februar i fjor var det 20000,- i forskjell på Life og Intens. I prislistene for R240 ble det økt til 30000,- ekstra for Intens.

I år har faktisk tillegget for Intens gått ned med 2000,-.

Spørsmålet om du skal velge Life eller Intens vet du best selv. Hvis du ikke har behov for utstyret på Intens, så velger du Life. Personlig var Zoe med Life utstyrsnivå helt uaktuelt for meg, men jeg kjører mye hver dag. Jeg vil også si at Zoe R240 er helt uaktuelt for meg pga max 22kW lader. Til daglig kjører jeg kun med hjemmelading, men når jeg er på langturer er det godt utbygd med 43kW ladestasjoner der jeg kjører. Hvis jeg hadde hatt 22kW utgaven av Zoe, så hadde jeg sannsynligvis aldri orket å ta elbil på strekninger der jeg er avhengig av å hurtiglade.

Poenget mitt er at mine krav og kjøremønster ikke er en fasit for andre sine behov.

Zoe er en utrolig fin liten bil, og hvis du ikke føler behov for utstyret i Intenspakken, så får du veldig mye bil for pengene. De 28000,- du sparer på å velge Life i stedet for Intens dekker faktisk strømutgiftene dine til ca 170000 km, forutsatt en strømpris på 80 øre/kWh og et forbruk på 2kWh/100km. For å sette det litt på spissen, så kjører du gratis i 10 år hvis du dropper Intens.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

StigH

Jeg er glad i tillleggsutstyr og gikk for Intense. Ønsket også 16 på sommerhjul så tenkte dette var greit. Men så ikke så veldig nøye på utstyrslisten i forveien. Oppdaget stadig nye funksjoner etterhvert som en ble kjent med den. Litt morro må en få ha med elbil også :) Var faktisk ikke klar over at det var med regnsensor heller. Rene luksusen for meg dette :)
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

HCO

#29
Sitat fra: THE på mandag 01. februar 2016, klokken 11:41For å sette det litt på spissen, så kjører du gratis i 10 år hvis du dropper Intens.
Veldig godt poeng.

Jeg tror det er viktig for Renault å ha en lav innstegspris, som de kan profilere i reklamer og andre sammenhenger. Noe av den marginen de taper på Life tar de kanskje igjen på Intens, slik at prisgapet mellom disse blir unaturlig høyt?
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA