Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Personlig invitasjon: Forhåndsvisning av Model X

Startet av BMW850, torsdag 10. mars 2016, klokken 11:21

« forrige - neste »

BMW850

De fleste vet at om man trenger å dras ut med akterenden så blir det litt vanskelig siden Tesla kun har krok foran. Kan dette være en løsning tro?

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

Priceless :)

Hva fester de stroppen i? Kan ikke se for meg at det er noe der bak man kan bruke uten å risikere å skade noe.

SunSeeker

Ser ut som om det er låse bøylen til bakluka, og den er vel ikke så vanskelig å bende vekk???

BMW850

#3
Det er helt klart låsebøylen til bakluka. Den er jo festet med 4 skruer hvis jeg husker riktig og kan vel være en løsning om man står med snuta ned i en skråning.Men den er ikke ment for det selvfølgelig så man må nok ta det på egen risiko. Om man står fast i snø på tilnærmet flatmark tror jeg jeg ville gått for løsningen.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

nortrahof

Når man ser på de chassis som står utstilt på showroom rundtomkring, så avsluttes den solide rammen like bak bakhjulene. Det ser derfor ut til at det er montert deformeringselementer under hele bagasjerommet. TM har sikkert valgt denne løsning da den er vektbesparende?
Slike deformeringselementer er ikke beregnet for strekk i betydelig grad som ville fremkomme om man festet en slepeanordning til deformeringselementene i stedet for selve bærerammen. Dette forverres ytterligere at bilen veier 2,2 tonn! Skulle TMS være utstyrt med slepeanordning bak (eller hengerfeste for den del) krevet etter det jeg kan se, en annen konstruksjon av bakenden?

For å slepe bilen bakover, mener jeg beste måte er å tre en stropp gjennom et av bakhjulene. Hjulet vil da være låst men hjulopphenget er bygget for å tåle slike krefter.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

BMW850

Jo, gjennom begge bakhjulene er vel anbefalt men det krever noe plankestyr for å få vinkelen på stroppen ned slik at du ikke river av underplata bak m.m. om jeg husker riktig. Synd de ikke tok høyde for slepekrok bak ved design av bilen.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Lynet

Stroppen skal tres gjennom nedre bærebru. Den er kraftig og tåler dette.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

o.b.lix

Sitat fra: nortrahof på torsdag 28. januar 2016, klokken 10:37
Slike deformeringselementer er ikke beregnet for strekk i betydelig grad som ville fremkomme om man festet en slepeanordning til deformeringselementene i stedet for selve bærerammen. Dette forverres ytterligere at bilen veier 2,2 tonn! Skulle TMS være utstyrt med slepeanordning bak (eller hengerfeste for den del) krevet etter det jeg kan se, en annen konstruksjon av bakenden?

Da har du ikke studert noen annen bil. F.eks. fikk jeg en kraftig smell i hengerfestet i min Cr-v og da var hele hjulbrønnen krøllet sammen, med andre ord festet slik som du beskriver.

En av proffene som har montert hengerfeste på drøssevis av fossilbiler, sier at festested på Model S og fossilbiler her helt tilsvarende.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

petersv

På alle biler (Mazda og Citroen) så har kroken vært festet på samme måte til karosseri som på S. Om det er forskjellig med alu vet jeg ikke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA