Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lang ladetid 30KW

Startet av zimba07, torsdag 10. mars 2016, klokken 07:54

« forrige - neste »

zimba07

Har kommet i et kinkig problem:
Teslaen står i en lukket dobbeltgarasje hvor eneste inngang er den elektrisk drevne garasjeporten (og idioten som satte opp porten har ikke montert den manuelle utløseren).

Porten står på samme kurs som teslaen, som står parkert inne med UMC koblet inn. Sikringen går umiddelbart og jeg får ikke tid nok til å koble inn sikringen slik at porten virker.

Kreative forslag mottas. Jeg har forsøkt
a) stå på utsiden og unlocke ladeporten med langt trykk på keyfob samtidig som en annen skrur på sikringen

b) bruke appen og sette charging-limit under ladenivå, men går ikke fordi det kun er 56tkm igjen på bilen. Minimum chargelimit er 50%.




---

Model S85, solgt
Model S90D, solgt
Model 3
Audi e-Tron 55

o.b.lix

Lås opp bilen med dobbelklikk på keyfob tak, da abrytes ladingen i 1 minutt.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Bjølseth1

Vent til sikringen har kjølt seg ned, da vil det funke noen minutter
Jo hei å det går

acenta

zimba07

Takk. Det ordnet seg i dag tidlig når den hadde stått litt avkoblet slik at bilen ikke rakk å komme seg ut av dvalemodus før sikringen gikk.
---

Model S85, solgt
Model S90D, solgt
Model 3
Audi e-Tron 55

o.b.lix

Monter en slik http://www.mekk.no/chamberlain-nokkelapner-1702rev-utvendig/, så har du nødutløser også utvendig.

Er bare en låsmed snor i (ikke vaier som på bildet), så når du låser opp, drar du ut låsen og snoren og drar i utløsersnor innvendig. Vil tro at denne passer på de fleste porter og ikke bare Chamberlain.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

cairnz

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 28. januar 2016, klokken 00:41
Lås opp bilen med dobbelklikk på keyfob tak, da abrytes ladingen i 1 minutt.
Du mener hold inne bakluken i 3 sek.
Elbilist

o.b.lix

Nei.

Når man låser opp bilen manuelt, avbrytes lading i et minutt, før den starter på igjen.

Forøvrig om man låser opp bilen manuelt, låser den seg ikke igjen automatisk...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

cairnz

Det er slutt på det siden 7.0.

Dobbeltklikk på taket på fob låser opp bil men avbryter ikke lading.
Holde baklule på fob 3 sek avbryter lading, men låser ikke opp bil.
Elbilist

nortrahof

Jeg har et norskprodusert LOHNE-beslag (som sikkert er rundt 20 år gammelt).
Allerede den gangen var portlåsene forberedt med en arm som frikobling av portåpneren kunne aktiveres.

Utløsning av portåpneren fungerer således:
Portlåsen er normalt låst i åpen posisjon - og kan kun frigjøres dersom den låses opp. Da kan porten låses med portlås og ikke portåpner (som normalt). Hver gang porten låses, så blir det trekk i tynn wire som nødutløser portåpneren. - Dvs. låses porten med "manuell" portlås, så frigjøres portåpneren mekanisk. Man betjener da portlåsen først til stengt - så til åpen for å nødutløse portåpneren. Deretter kan porten åpnes manuelt.

Alle portåpnere skal ha en slik mekanisk nødutløsning. Da portbeslaget og selve porten kan være ulik utført, er ikke nødutløsing utenfra inkludert. Dette er noe man må fikse selv!

Jeg har brukt gearwire til sykler med "strømpe"/(Bowden-kabel)som ligger helt frem til nødutløseren på portåpneren. Dette gjør at nødutløseren kan betjenes i alle posisjoner da den følger hvert ledd i porten.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

jkirkebo

Sitat fra: cairnz på fredag 29. januar 2016, klokken 10:10
Det er slutt på det siden 7.0.

Dobbeltklikk på taket på fob låser opp bil men avbryter ikke lading.
Holde baklule på fob 3 sek avbryter lading, men låser ikke opp bil.

Niks, jeg har 7.0 og dobbeltklikk på taket avbryter lading. Tror det du tenker på kom med 7.1.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cairnz

Da er jeg korrigert, det kom med 7.1 ikke med 7.0 - da er det bare å forberede seg på endringer, jkirkebo :]
Elbilist

Sandvika

Sitat fra: nortrahof på fredag 29. januar 2016, klokken 10:59

Alle portåpnere skal ha en slik mekanisk nødutløsning. Da portbeslaget og selve porten kan være ulik utført, er ikke nødutløsing utenfra inkludert. Dette er noe man må fikse selv!


Og fordi veldig mange har alternativ måte å komme seg inn i garasjen, feks en dør  ;)

jkirkebo

Sitat fra: cairnz på fredag 29. januar 2016, klokken 11:49
Da er jeg korrigert, det kom med 7.1 ikke med 7.0 - da er det bare å forberede seg på endringer, jkirkebo :]

Tja, neppe før til høsten om det ikke kommer noe interessant i fremtidige oppdateringer. Da blir den vel oppdatert på service som sist gang (ville helst beholdt 6.2).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA