Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model X - Dekk og felger

Startet av Bjoris, torsdag 10. mars 2016, klokken 07:16

« forrige - neste »

Allram

Kjørte i går fra Drammen - Svelvik og til Gol (Smylistølsvegen)

3personer i bilen, samt fullt av bagasje. Nokian R2 vinterdekk 19". Mesteparten av turen var med 8-10*C, siste 10km var med 0*C-føre

Hadde forbruk på 157Wh/KM. Var jo helt rått! Ca 25.2mil, hadde fortsatt 110 Typical KM igjen på telleren ved ankomst hytta. (startet med 100% lading)

Modell: 70D, Range mode ON.
Nissan Leaf Acenta 2014 mod - --solgt--
Tesla Model S 70D - VIN1018XX Nov 15 --solgt--
Tesla Model S 75D - VIN2210XX Est. Nov-tidlig des 17

sigurdi

Som de fleste begynner å merke, været blir bedre, temperaturen øker og forbruket går ned.

Men vær også oppmerksom på at når sommerdekk kommer på (som oftes litt for tidlig) er det fremdeles litt i kaldeste laget for at sommerdekkene liker seg veldig godt og forbruket går opp.

Kalde sommerdekk har høyere forbruk en vinterdekk (med lav rullemotstand) Muffinmann med sine versting dekk så er kanskje kalde sommerdekk bedre. ;-)

Så det som spiller inn på forbruk er:
Ute temperatur, rullemotstand og ta tenker jeg på type dekk, vann/snø i veibanen osv og kjørestil.

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Thomas N

Sitat fra: hemi på mandag 21. mars 2016, klokken 09:50
Kjørte tur retur i helgen, dvs bærum > norefjell (bosæter) > bærum

Snittet 24 opp var det vel

Ned (hjem) snittet jeg 13?! regenereringen fra norefjell og ned var massiv, så de 21 første km gikk den på strøm den fikk nedover fjellet.

Totalen tur retur endte på 19, absolutt akseptabelt med stappa bil og 3 personer, lå endel i kø, men endel ok frikjøring også. piggfrie hakka.

jeg har nøyaktig 380km tilgjengelig på 100% charge, P85D
Hvordan klarte du så lavt forbruk på vei hjem?
Fikk snitt på 17. Kjørte samme rute i dag.
70D - Bestilt 13.10.15 - Bekreftet 19.10.15 - i transitt 15.11.15 - utlevert 04.01.16

hemi

Jeg stod parkert på bøsæter spa resort, ned derfra er det evig med regenerering

Kjørte egentlig ikke sååå rolig heller, klart med mor i baksetet gikk det ikke dritfort heller, + 10 til 15% over fartsgrensen kanskje.

Skulle tro din 70D tok min P85D ganske greit egentlig

turfsurf

Sitat fra: sigurdi på torsdag 24. mars 2016, klokken 21:49
Men vær også oppmerksom på at når sommerdekk kommer på (som oftes litt for tidlig) er det fremdeles litt i kaldeste laget for at sommerdekkene liker seg veldig godt og forbruket går opp.

Dette kan faktisk utgjøre veldig mye. I fjor hadde vi en 3 serie som ventebil, og forbruket på samme strekning gikk opp med 30% når vi byttet fra vinter til sommerdekk (i mars), for så å synke gradvis mot sommeren. Spesielt på sportslige dekk, som krever aktiv kjøring for å oppnå arbeidstemperatur vil dette gjøre seg gjeldende.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Tesla P85D

Kjørte fra mosjøen til namsos i går. 189 Wh/KM. Med range mode på. For meg virker det nesten som at bilen går mere økonomisk ved 90-100 kmt enn 80 kmt. Forøvrig full bil, veibane delvis våt, delvis tørr, motvind enkelte plasser og kjørte mellom 90-100 km/t. Svingete vei, litt opp og ned, start og slutt punkt er ca like høyt over havet. Temp i bilen på 23 grader, ute varierte det fra 4-8 grader. Har vel ikke mye å si på forbruket, men brukte fjernlys ca halve veien (mosjøen - namsos er ca 25 mil). Bil: P85D, 19" piggfritt med 46psi lufttrykk.
Bestilt 11.10.2014: P85D, sort, sort taktrekk, piano sort, panorama, 21", Next gen seter, carbon spoiler, Tesla røde bremsekaliptere, Dobbelt lader, tech pakke, Luftfjæring, Hifi, vinterpakke, rødt og blått ladeadapter, type 2 ladekabel. Forventet levering Mars 2015
RN996766
VIN P669XX
Satt i produksjon 08.01.2015
Transitt fra fabrikken 14.01.2015
Utlevering 20.03.2015

Muffinman

Sitat fra: Tesla P85D på mandag 28. mars 2016, klokken 09:10
Har vel ikke mye å si på forbruket, men brukte fjernlys
Med mindre du har ekstralys har det null å si. Samme pæra som lyser på fjern/nærlys. Selv med  ekstralys ville det neppe vært mulig å måle i bilens instrumentering.

Havebigfun

Etter et år med P85D og 20400km ligger jeg på 204Wh/km- std 19"med PS3 og R2 - stort sett range mode på. Halvparten av kilometerne på motrorveier- to Tysklandturer. Disse og denne vinteren trekker betydelig opp med forbruk på 210-230 Wh/km. Sommerkjøring på østlandet gir 170-180 :).

lunitiks

#113
Tromsø > Setermoen: 182 Wh/km
--- ca. 160 km
--- Start fra kaldt batteri, SOC = 90 %
--- Vått føre og yr/duskregn hele veien
--- Utetemperatur 11-13°C
--- 99% TACC-kjøring i fartsgrense
--- For det meste 70-90 km/t
--- Ankomst Supercharger med SOC = 44 %

Setermoen > Tromsø: 152 Wh/km
--- ca. 160 km
--- Start fra varmt batteri, SOC = 90 %
--- Tørr asfalt og oppholdsvær stort sett hele veien
--- Utetemperatur 13-16°C
--- 99% TACC-kjøring i fartsgrense
--- For det meste 70-90 km/t
--- Ankomst Tromsø med SOC = 52 %

Bil: "Lett" 70D (ikke pano, ikke uhifi, ikke dobbeltlader)
Last: Kun fører, ingen baggasje
Hjul: 19'' originale m/Michelin Pilot Sport 3
Dekktrykk: 3,2 bar (320 kPa / 46,4 psi)
SW: 7.1 (2.20.45)
Range mode: Off
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

ChrML

S85, 19" hjul.

Ligger alltid på ca 170-190 Wh/km på sommeren på langtur. Selvfølgelig litt mer hvis det er mye oppover, men det blir jo tilsvarende mindre på vei ned igjen.

Ikke veldig avhengig av kjørestil, men fart. Ved 110 kmt, ca 185 Wh/km. Ved 130 kmt stiger det til 220 Wh/km. På landevei 80-90 kmt rundt 170 Wh/km hvis flatt.

Over ca 20-30 mil, om mål er si 1500 moh og start et 0 utgjør det ikke så mye. Forbruk vil da ligge på ca 180 i snitt på landevei.


På vinteren ca 220 Wh/km på langtur. 250 Wh/km på kortere turer hvis veldig kaldt. Er oppvarming som bruker mye.

N00b

1 år og 36.000km siden jeg fikk 85D.   Livstidsforbruk 202

ChrML

S85, 19" hjul
Livstidsforbruk 1. År Bergen 17 000 km: 218 Wh/km
Livstidsforbruk 2. År Drammen 25 000 km: 222 Wh/km

Tyldums


Filip86

#118
Ligger på ca 190 kWh/km på motorveikjøring (Sandefjord - Drammen - Oslo) ved å kjøre i fartsgrensen (+).
Mener å huske at på de 3300 KM kjørt, så står triptelleren på rundt 175 kWh/km, dette er da med en tur til Trondheim og en del småkjøring fra Drammen til Oslo.

Skal se om jeg får tatt bilde/notert ned tallene når samboeren ikke bruker bilen.

S90D facelift, 19".

Joachim@sancon.no

Kjørte Oslo-Trondheim for ett par uker siden i 17-20 grader. 4 i bilen og ellers helt full feriebil. Kjørte ca +5 til +9 km/t over fartsgrense og justerte TACC slik at jeg ble liggendes med åpning til bilen foran slik at den ikke justerte hastighet opp/ned når bilene foran kom inn i svinger/bakker for å oppnå mest mulig jevn flyt. Fikk ca 170w/km, mot ca 200w/km som jeg har hatt på tidligere turer hvor jeg har hatt flere forbikjøringer brukt TACC mer aktivt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA