Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model X - Dekk og felger

Startet av Bjoris, torsdag 10. mars 2016, klokken 07:16

« forrige - neste »

Muffinman

Sitat fra: Cookie Monster på søndag 20. mars 2016, klokken 21:26
Leste av en 85 rwd som har gått 72200 Den hadde 73.2 kWh tilgjengelig og typical viste 369. Det blir da  ca 198 wh/km
Av nysgjerrighet i forhold til min egen rwd: når var denne bilen levert (ca)?

lunitiks

#91
Jeg gikk bare ut fra den tynne, horisontale midtlinja i Energy App - som til venstre viser "Wh/km 200" og til høyre "Typical". Trodde også at denne standard hos alle. (Se bilde under.)

Betyr dette at dere med 60/85/90-pakkene har en annen verdi på denne skjermen?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

hemi

Kjørte tur retur i helgen, dvs bærum > norefjell (bosæter) > bærum

Snittet 24 opp var det vel

Ned (hjem) snittet jeg 13?! regenereringen fra norefjell og ned var massiv, så de 21 første km gikk den på strøm den fikk nedover fjellet.

Totalen tur retur endte på 19, absolutt akseptabelt med stappa bil og 3 personer, lå endel i kø, men endel ok frikjøring også. piggfrie hakka.

jeg har nøyaktig 380km tilgjengelig på 100% charge, P85D

GeirHM

Sitat fra: lunitiks på mandag 21. mars 2016, klokken 07:04
Jeg gikk bare ut fra den tynne, horisontale midtlinja i Energy App - som til venstre viser "Wh/km 200" og til høyre "Typical". Trodde også at denne standard hos alle. (Se bilde under.)

Betyr dette at dere med 60/85/90-pakkene har en annen verdi på denne skjermen?

Det står ikke 200 wh/km som default på den store skjermen hos meg. Se vedlagt bilde.

lunitiks

#94
Merkelappen "Avg. 175" er i veien  :P  Hvis du klikker på 10km eller 25km vil den antakelig bevege seg litt så du får se hvilken verdi som ligger bak
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

GeirHM

Ja det står nok "200" skjult bak. Men det er på samme måten som det står "400" lengre opp og "0" og "-200" lengre ned. Jeg har i det minste aldri oppfattet at 200 representerer "typical" her.  :)

GeirHM

Jeg sjekket dette litt nærmere med bilen i bevegelse slik at jeg fikk grep om det bakenfor, for å si det slik. Interessant egentlig. Har ikke fokusert på dette tidligere. Men altså, det går en tydelig markert linje litt nedenfor 200 og på høyre side står det "typical" knyttet til denne. 200 merket er også markert med en svak stiplet linje. Slik du også finner ved 400 merket. Dette betyr nok at den samme framstillingen viser typical forskjellig for ulike modeller.

lunitiks

Dæven der sier du noe!

Ved nærmere ettersyn på bildet mitt i svar #92 ser jeg akkurat det samme.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

GOS

Sitat fra: GeirHM på mandag 21. mars 2016, klokken 16:24
Ja det står nok "200" skjult bak. Men det er på samme måten som det står "400" lengre opp og "0" og "-200" lengre ned. Jeg har i det minste aldri oppfattet at 200 representerer "typical" her.  :)
Om du ser helt til høyre i bidet ditt under 200 streiken så står det Typical.
Måten å se om din er 200 eller f.eks. 205 (som min S85 RWD viser) er å følge med på når din Average er i samme område. Når jeg har en average på 205 eller 206 så ser jeg kun en linje, altså er de like noe som jeg da har tolket da burde være min Typical linje. Med gang jeg har en Avergage =>207 eller <=204  så viser den to streker.

Når jeg dog lader bilen så operer den med ett forhold på antall ladete tkm versus effekt inn på batteriet som er lik 200wh.(Det som er forbrukt fra nettet er dog en god del mer)

MEN for å klare å kjøre det antall kilimoeter som bilen estimerer som Tkm på "tanken" så må jeg bruke 189 wh/km. Altså disse to samsvarer ikke. En teori er at de 205 er det jeg trenger å ha energi på batteriet for å klare å kjøre en Typical kilometer, men i og med at det er tap i batteri med mere så er det bare 189 wh som trengs til inverter.

Jeg tror da forholdet mellom disse to tallene 187/205 (eller 200)= 0.92 (eller 0.95) kan vær det som Sigurdi og CookieMonster leser av Can-bus som forhold mellom inn og ut av batteriet!?
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

GeirHM

GOS, se dette bildet. Du kan se en svak linje øverst, denne markerer måleverdien 200 wh/km. Under den ser du en tydeligere markert linje. Dette er typical i min bil. Den burde ha vært i nabolaget av 182wh/km men er vel nærmere 190? Til slutt har du linjen for average akkurat nå. Den er på morsomme 161 og forteller sin egen lille historie om at det er vår på Hurumhalvøya. Et halvmorsomt spørsmål er om typical (på dette displayet) på den enkelte bil endrer seg med slitasjen på batteriet, om den endrer seg med forbruket over tid, osv, osv.

GOS

GeirHM. Min har ligget fast på 205/206 siden jeg fikk bilen for snart 2 år siden. (S85RWD kjørt ca 26.900) tror ikke den forandrer seg med degenerering av batteriet.
Jeg tipper alle biler med samme oppsett, det vil si f.eks. alle S85D, har lik, mens alle P85D har annet tall etc.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

GeirHM

OK, typical ligger fast for hver modell. Samtidig er det verdt å legge merke til at min typical (S85D) på dette displayet ser ut til å ligge klart høyere enn de 182 jeg en gang målte ved hjelp av Bjørn Nylands utregningsmetode. Og det er jo underlig. Kanskje har din teori om et tap fra input til batteriet til det som skal til for å flytte bilen en typical km noe for seg? Men vil denne ratioen ligge fast da?

For øvrig fikk jeg høyere typical ved full lading av batteriet etter en av oppdateringene, tror kanskje det var første utgave av 7.1. Skulle ikke det ha forandret typical på displayet da?

sigurdi

#102
Har vel ikke skrevet noe om det i denne tråden.

BMS har litt ulike kWh verdier den sender ut om hva den tror den har av energi tilgjengelig.

Av og til er expected energy remaining høyere en nominal.
Uten å utdype noe mer tror jeg dette kan ha med temperaturer å gjøre.

Til muffinmann om dette er feil tråd for RWD biler. ;-)

Har lagt ved ut lesing av en
P85 2013 - 77500km
S85 2014 (Utlevert mars - 61585km

Editert - rettet årstall på S85
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Digiman

Oslo-Stavanger på 172wh/km i dag. Fornøyd med det. Lå for det meste på cruise ca 5km/h over oppgitt fartgrense. 85D og Range mode.

Muffinman

32 mil i går med 85D, ikke range mode. Stort sett tørre veier, hastighet fartsgrense +5 (stort sett 80, litt 90). +2/+6 grader. Bikket så vidt under 200wh/km for første gang med Sottozero II. Disse dekkene er i verstingklassen mpt rullemotstand, og later til å være ekstremt følsomme for temperatur og våt veibane. Det blir R2 neste gang :)

Poenget: dette tyder på at jeg vil se veldig pent forbruk utover våren når sommerdekkene kommer på - som antatt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA