Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model X - Dekk og felger

Startet av Bjoris, torsdag 10. mars 2016, klokken 07:16

« forrige - neste »

Muffinman

Sitat fra: GOS på mandag 07. mars 2016, klokken 14:34
Sitat fra: lunitiks på mandag 07. mars 2016, klokken 13:04
Nå er jeg like forvirra som en fjert i kurvstol. Var ikke konsensus at "Range Mode" i praksis bare er bøff? Dvs helt ubetydelig forskjell i forbruk sammenligna med RM off?
På langtur har Range Mode On så godt som ingenting å si. Småkjøring på vinteren så har den velig mue å si, og på disse småturene så trenger en ikke normal 4-500 hj, det holdet godt med 3-400☺
Dere må skille mellom awd og rwd modeller. På førstnevnte har det helt klart noe for seg også på langtur. Mener bb og kompis testet forskjellen til rundt 7% på sommerføre.

På rwd biler er range mode unyttig på langtur.

lunitiks

#76
Sitat fra: GOS på mandag 07. mars 2016, klokken 14:34
Sitat fra: lunitiks på mandag 07. mars 2016, klokken 13:04
Nå er jeg like forvirra som en fjert i kurvstol. Var ikke konsensus at "Range Mode" i praksis bare er bøff? Dvs helt ubetydelig forskjell i forbruk sammenligna med RM off?
På langtur har Range Mode On så godt som ingenting å si. Småkjøring på vinteren så har den velig mue å si, og på disse småturene så trenger en ikke normal 4-500 hj, det holdet godt med 3-400☺

Ok så Range Mode er bra når du ikke har bruk for "range", og bare jåss når du har bruk for det? Forvirring komplett!

EDIT: Ok ser muffinmannens presisering. Skal teste litt
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

o.b.lix

Sitat fra: Muffinman på mandag 07. mars 2016, klokken 16:55

Dere må skille mellom awd og rwd modeller.

Må vel skille mellom P og andre også, AWD-modeller uten P har vel begrenset effekt av rangemode?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

turfsurf

Klar forskjell på range mode og ikke på vanlig D om sommeren på langtur. På dårlig føre er kanskje ikke forskjellen så stor, kan ha med hjulspinn å gjøre (bile kobler inn bakhjulene stort sett hele tiden). På korte turer er det vel stor forskjell D eller ikke grunnet batterivarmer.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

GeirHM

#79
Mitt inntrykk på min D er at range mode har noe for seg primært på langturer hvor jeg må prioritere rekkevidde. Forskjellen mellom sommer og vinterbruk er at om vinteren kan jeg ikke gå over i range mode før jeg har fått vekk de stipla linjene slik at regen virker normalt. Dessuten blir det som annen skrev vel kaldt om jeg bruker range mode når det er riktig kaldt ute. Range mode bruker jeg aldri på kortere turer. Hva er vitsen? Jeg har jo lading i nærheten likevel. Men skal jeg ha rekkevidde trenger jeg range mode på langturene. Og at det virker det ser jeg på wh/km. Range mode, cruise og auto pilot er et vinnerkonsept for å maksimere rekkevidde.

Edit: Det med auto pilot er bare fordi det å kjøre med sikte på å maksimere rekkevidde tar den vanlige kjøregleden ut av turen, så da kan bilen godt styre også. Når det likevel skal være så dørgende kjedelig.

sigurdi

Sitat fra: GeirHM på mandag 07. mars 2016, klokken 19:52
Forskjellen mellom sommer og vinterbruk er at om vinteren kan jeg ikke gå over i range mode før jeg har fått vekk de stipla linjene slik at regen virker normalt.
Dersom du ønsker å bruke 6kW til oppvarming av batteriet til du får regen.

Eks så kjøret jeg med Range Mode på i dag, 40min på motorvei 110 sone, 0 grader null regen i starten men hadde noen kw allerede når jeg kjørte inn på motorveien.

Bilen klarte seg helt fint med kun å bruke regen når autolot var på og tok ca 40min til det så ut som jeg hadde full regen. Da hadde jeg kun brukt spillvarmen fra batteriet til å varme det opp. ;-)
Alternativet var å brukt 6kW element i 15-20min for å oppnå det samme, det hadde gitt et forbruk på 2-3kWh som jeg ikke får tilbake med regen på flat vei. ;-)
Det er et stort poeng om du skal rett ned fra fjellet og kommer til å bruke mye regen, men på flat vei er det null poeng å ha Range mode av for å varme opp batteriet slik at du sette range mod av.
Noe av poenget er jo å spare denne effekten som går til oppvarming.

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

GOS

Sitat fra: GeirHM på mandag 07. mars 2016, klokken 19:52
Range mode bruker jeg aldri på kortere turer. Hva er vitsen?
Ikke sløse på energi gjerne?
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Havebigfun

Hvorfor bruke energi man ikke trenger- men det er et poeng til:
Jo lavere forbruk man har over tid jo færre ladesykler har man brukt. Dette summeres opp over årene og betyr at ved samme tilbakelagte distanse, eks 100kkm vil batteriet til den som har lavest gjennomsnittsforbruk være vesentlig mindre sliten ift batteriet hos den med høyeste forbruk- gitt de andre faktoerene er like. Som bla sigurdi viser kan man få økt forbruket med >50%. Dette tilsvarer i verste fall en slitasje på tilsvarende 150kkm vs 100kkm hos effektivitetsfreaken.
Dessuten tar batteriet ikke skade ved å bli brukt ved lave temp uten oppvarming- antakelig tvert imot.
Det er altså ikke bare unødvendig forbruk av energi men sannsynlig også unødvendig slitasje av batteriet når man er refaktær mtp forbruksoptimering. (Og jeg mener ikke at man skal sitte i bilen og hakke tenner :))

GeirHM

#83
Det er sikkert mulig at jeg kan spare litt energiforbruk ved å bruke range mode på korte turer også. Det må da være som et bidrag til å redusere det totale energisløseriet generelt. Jeg må innrømme at jeg ikke har vurdert dette slik. I tillegg er det slik at hun som foretar de fleste korte turer med bilen ikke vet hvor denne innstillingen befinner seg eller hva den er godt for. Det siste er en digresjon. Poenget mitt var at jeg bruker range mode primært for å strekke rekkevidden der dette er nødvendig.

Jeg synes det er interessant det du skriver Sigurdi om at du etter en tid har full regen også med bruk av range mode fra start av. Jeg har ikke testet dette systematisk. Men selv uten range mode tar det meg ca 20 minutter på mine vanlige 144 km pendleturer å få full rengen. Og jeg starter fra en (kald) garasje etter å ha forvarmet bilen på 11kw anlegget omlag 15 til 20 minutter før avreise. Er det veldig kaldt ute slår jeg aldri over på range mode. Omvendt, om sommeren bruker jeg range mode på hele veien. (Jeg har aldri hørt noen lyd knyttet til range mode.) Om vinteren har jeg til dels svært høyt forbruk på disse pendleturene. Jeg har sikkert noen turer med nærmere 290 wh/km. På sommeren er forbruket helt annerledes, er forholdene spesielt gunstige kryper forbruket ned i 180wh/km.

Hjem fra fjellet vurderte jeg om jeg skulle starte med kald bil og range mode på fra start. Det var de romslige estimatene bilen ga meg fram til SC'en i Elverum som gjorde at jeg forvarmet og slo av range mode til bilen var varm. Og som det går fram av linkmytesla vist tidligere i tråden fikk jeg svært lavt forbruk - været tatt i betraktning med min bruk av range mode fra det tidspunktet hvor jeg ikke lengre hadde stipla gul linje på displayet.

Så inntil jeg blir frarådet dette av hensyn til batterihelse og slikt fortsetter jeg å begrense bruk av range mode til lang turer hvor rekkevidde betyr noe. På korte turer bruker jeg det ikke. På sommertid derimot lar den stå på stort sett hele tiden. Da får jeg også et generelt veldig lavt forbruk. Og et slags miljøalibi.

Edit: jeg skrev dette før det siste innlegget til Havebigfun. Der kobles bruk av range mode til batterihelse. Det er et viktig argument. Men igjen kjøres bilen stort sett i spennet mellom 80 og 30 % og jeg har forstått det slik at over tid er dette det viktigste for en god batterihelse. Turer som den fra hytta hvor jeg tok den helt ned til 8% tilhører unntakene. Og er det ikke slik at optimal bruk av batteriet foregår i en temperatur rundt 20 grader? Hvor bra er det egentlig å belaste batteriet tungt i svært lave temperaturer? Før jeg forvarmet bilen på hytta fikk jeg det blå snøkrystall symbolet. Jeg har forstått at det angir begrensninger på effektuttaket du kan gjøre. Betyr ikke det nettopp at bilen selv begrenser sjåførens muligheter til å belaste batteriet til det har adekvat varme?   

sigurdi

Sitat fra: GeirHM på mandag 07. mars 2016, klokken 22:44
Og er det ikke slik at optimal bruk av batteriet foregår i en temperatur rundt 20 grader? Hvor bra er det egentlig å belaste batteriet tungt i svært lave temperaturer? Før jeg forvarmet bilen på hytta fikk jeg det blå snøkrystall symbolet. Jeg har forstått at det angir begrensninger på effektuttaket du kan gjøre. Betyr ikke det nettopp at bilen selv begrenser sjåførens muligheter til å belaste batteriet til det har adekvat varme?
BMS følger hele tiden temperatur og lading på batteriet og en formel med begge deler sier hvor mye du kan ta ut av effekt og som du kan lade (regen) så bilen lar deg ikke gjør noe som går utover helsa på batteriet når det gjelder effekt inn/ut og temperatur.
Verdiene er blitt endret i senere firmware og dette er nok pga mer erfaring, mer regen ved lavere temperatur nå en før.

Optimal utnyttelse av batteriet er ved 20 grader - det betyr at du får mest energi ut av batteriet, et kalt batteri kan ikke levere tilbake like mye enerig. Faktisk er det minst motstand nærmere 40 grader som da gir minst varmetap i selve batteriet, noe som blir utnyttet på P85D som kan kjøre batteri heating for best 0-100 tider)

Det som skjer når et batteri er kalt er at den kjemiske reaksjonen går senere og du får du ikke tappet det like tomt for å si de på den måten. Dermed så varmer Tesla opp batteriene opp og man får ut like mye energi på sommer og vinter.
Dette kan skje med aktiv varming (Range av) eller med varme produsert av batteriet selv noe som krever belastning over tid.

Ved -20 grader så skal du holde god fart for å klare å varme opp batteriet av kun egenprodusert varme så dette er tempertur avhenging.
Håper på en kulde periode til så jeg kan ta en skikkelig måling og se hva fart og tid det tar å varme opp 10 grader. :-)

Ved 0 grader og motorvei hastighet så går det helt supert å varme det opp kun med egenprodusert varme.

Poenget til Havebigfun er faktisk ganske vesentlig og småkjøring utgjør fort endel 1000km om det bare er en tur her og en tur der.
Kan man halvert syklussene så har man halvert dem. ;-)
Er ikke slik at den teller hver gang du lader opp til 70 eller 80% som en syklus, se på det mer at når du har ladet 90kWh på et 85 batteri så har du ladet en syklus.
(10-15% tap i ladeprosessen og det faktum at et 85kWh ikke er 85kWh)

Når det gjelder konemor så gjør som lånebilene sett Range Mode på og den blir værende på he he he

På sommeren gir Rangemode svært liten effekt på småkjøring og usikker på om det er noe serlig effekt på 85D og 70D, som har den lille motoren både forran og bak.

Må vente på våren for å ta noen testet på dette, med logging på hva motor som går når osv.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

lunitiks

Lite å gjøre, så jeg prøvde meg på en grafisk sammenfatning av @sigurdis svar til meg  :) :
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

sigurdi

Den var fin.

Men viktig å få med at det ikke alltid er 50km som viser i vinduet, men det du har valgt i energi appen på stor skjermen.

Så du kan ha instant eller snitt siste 50, 25 eller 10km.

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

GeirHM

Sitat fra: lunitiks på søndag 20. mars 2016, klokken 17:41
Lite å gjøre, så jeg prøvde meg på en grafisk sammenfatning av @sigurdis svar til meg  :) :

Du skriver i en av tekstene i denne morsomme forklaringen at typical er 200wh/km, men stemmer det da? Er det ikke slik at typical varierer med modell, og at i min 85D så er typical 182wh/km. Jeg mener Bjørn Nyland en gang lagde en formel for dette. Som den samfunnsviteren jeg er, har jeg selvfølgelig glemt hvordan formelen var. For mye tall for meg. Men altså, til dere som kan det tekniske, er det ikke slik at typical varierer fra modell til modell?

MeTesla

Jo helt rett GeirHM. Og jeg tror også at tallet for 85D er rett som du skriver

Cookie Monster

#89
Er forskjellig fra modell til modell ja. Før var P85D og 85D samme på typical. Men etter 7.1 så fikk 85D mer og P85D mindre km vist pga endring av wh/km

For å regne ut tar man tilgjengelig kWh og gjør om til wh.

Øyvind.h sin nye 90D viser 459 km typical ved 100%. Fikk lest ut via canbus at det er 84.9 kWh tilgjengelig på hans pakke + 4 kwh buffer som ikke regnes med.

Regnestykket blir da 84900 delt på 459 = ca 185 wh/km

På min P85D som har gått 25 000km har jeg 78 kWh når den leses ut via canbus.
Etter 7.1 får jeg 386 km ved 100%. Typical er da 202 wh/km.
Før 7.1 fikk jeg 401 som er 194 wh/km hvis jeg også da hadde 78 kWh tilgjengelig.
Når bilen var helt ny 404km.

Etterhvert som BMS ser det blir mindre energi igjen på batteriet så går også km visningen ned men ikke noe av dette er 100% nøyaktig. Så man må lese av en ny bil for å få det mest mulig rett tror jeg.

De eldre rwd 85 virker som å ha ganske nært 200wh/km typical.

Leste av en 85 rwd som har gått 72200 Den hadde 73.2 kWh tilgjengelig og typical viste 369. Det blir da  ca 198 wh/km

Så tallene virker å følge ganske så tett nedover så lenge det ikke gjøres plutselige endringer i FW som for P85D og 85D.
2015 P85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA