Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model X - Dekk og felger

Startet av Bjoris, torsdag 10. mars 2016, klokken 07:16

« forrige - neste »

o.b.lix

Ser enorm forskjell på om det er tørre veier, våte veier eller slaps!
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

pej

På min 85D beregner jeg alltid 300wh/km på vinteren. Dette siden man aldri kan vite hvordan været blir. Noen ganger kan jeg komme ned mot 250wh/km. Det blir jo da ca 250km rekkevidde. Da slipper man å gå tom.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Øyvind.h

#47
Sitat fra: o.b.lix på lørdag 05. mars 2016, klokken 11:02
Ser enorm forskjell på om det er tørre veier, våte veier eller slaps!
Støtter denne. Bar vs våt vei gir veldig stor forskjell.
Det verste forbruket jeg har hatt på motorvei var ca 270-280Wh/km mellom Son og Moss. Da var det høljregn, vått på bakken, kjørte i rundt 130km/t og type 10-15m/s kraftig motvind. Helt vanvittig forbruk.

I Danmark fikk jeg rundt 250-260Wh/km om jeg holdt rundt 150km/t.
Dette i en S85

Det blir spennende å se forbruket i 90D``en som kommer om et par uker. Regner med noe høyere forbruk ved småkjøring og range mode av ettersom den er tyngre. Og lavere forbruk med range mode på i motorvei-hastighet der jeg trenger rekkevidde.


Sitat fra: pej på lørdag 05. mars 2016, klokken 11:13
På min 85D beregner jeg alltid 300wh/km på vinteren. Dette siden man aldri kan vite hvordan været blir. Noen ganger kan jeg komme ned mot 250wh/km. Det blir jo da ca 250km rekkevidde. Da slipper man å gå tom.

250km som en grense for når man må påregne ladepause på langtur man skal ta virker fornuftig. Da har man tatt høyde for et forbruk på 300Wh/km.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

Som en kuriositet kan jeg nevne at jeg oppnår bedre forbruk på P90D med Hakka 7 enn med 85D på Sottozero II. Bikket faktisk under 200 her en dag. Tror faktisk dekk har svært mye mer å si enn en liten vektforskjell.

Bjoris

Har vi noen teori for hvorfor D ser ut til å bruke mer strøm en RWD om vinteren og mindre om sommeren? Dette er strek i min vurdering av å kjøpe 70D, ikke at jeg har noe valg nå, dvs kan selvsagt prøve å selge 70Den, men regner uansett med at det går helt fint med den, men hvis forbruket blir 250-300 wh på vinterstid blir det ikke rare rekkevidden!

Er veldig forundret over dette så derfor nysgjerrig på om det finnes en fornuftig forklaring!
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

lunitiks

I hereby officially and lutryggedy retract my whining!


Var ute å kjørte en "langtur" i dag (knapt 17km hehehehe). Hakka8 vs barebone asfalt. Lå under 190wh/km. To plussgrader og solskinn.


God lørdag, folkens!  8)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

sigurdi

#51
Forklaringen er som forklart mange ganger i denne tråden.
1. Range mode av - gir 6-12kW ekstra forbruk første 30min++ av turen.
(6kW er kun batteri oppvarming)
2. Dekk og dekktrykk
2. Veidekke - våt vei, snø, sludd osv.
3. Kjørestil.

Testet i går og dag med tur/retur Horten/Tønsberg.

02.03.16 - 350Wh/km snitt.
Forvarmet bile (bilen var ikke koblet til veggen) og kjørte  ruta i går med rangmode av fikk 350Wh/km i snitt forbruk, våt veibane, -2 grader.
Går koste jeg meg, men hadde ikke fått prikker. ;-)

03.03.16 samme rute - 169Wh/km
I dag kjørte i fartsgrense verken mer eller mindre, 60 og 70.
Var bare et par ganger jeg ikke klarte å la være å akselerere kjapt opp i fartsgrensa. ;-)
Forvarmet batteriet i dag men tilkoblet veggen, skrudde på range mode da vi kjørte hjemmenfra.
Fuktig veibane, pen kjøring untatt et par ganger.
Snitt forbruk på denne turen  - 169Wh/km, lagt ved bilde for snitt siste 25km.
(Snitt siste 50km ble 212 men da var en topp fra i går med. ;-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

sigurdi

Ble noen turer til mellom Horten og Tønsberg i dag så tok litt mer testing.

Forvarming uten strømmen er tilkoblet kommer med på forbruket siden last charge og også gjennomsnitts forbruket her.
Den kommer ikke med på energy appen sitt forbruk, men det gjør energi du bruker når du står i ro.
Sto noen minutter før jeg kjørte med varmeapparatet på fullt, måtte svare på et par meldinger og da hadde jeg forbruk på 400Wh/km ut til hovedveien (kjørte i 10-15km/h med null pådrag)
Range mode var på.

Kjørte nå samme rute som i går, men med snø, 0 grader fra våt vei til 2cm slø/slaps forbruket på siste 10km gikk kjapt opp til 260Wh/km om siste 50km gikk opp til 220Wh/km men begge deler havnet rundt 230Wh/km.

Siden jeg kjøre med Range mode på hadde jeg begrensing på regen (hadde 30kW) også etter 15min kjøring i 60-70, så skrudde av range mode siden jeg ønsket å ha regen på alle 4 hjul og begge motorer i drift på vei hjem.
Det var begynt å bli rimelig glatt og med fruen og en veninne i bilen, var testeingen over. ;-)
Det var 24 grader i kupe, så kun vedlikeholds varming da jeg skrudde av Range mode og det meste av ekstra forbruket gikk nok til batteri varming.
Da spratt forbruket opp i 350Wh/km og totalen for kjøreturen på 3 mil havnet på 285Wh/km.
Etter 15min med batterivarming var jeg nesten oppe i full regen.

Konklusjon:
- Våt veibaen da med snø/slaps utgjør 50-70Wh/km ekstra.
- Batterivarming utgjør 100-200 Wh/km på toppen, når det ser snakk om småkjøring og lave hastigheter. 
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Gæsjan

#53
Opplever også store forskjeller på forbruket. Men generellt synes jeg at gjennomsnittsforbruket etter en langkjøring (100-200km) ligger på mellom 225-235 w/km nå på vinteren. Da kjører jeg med rangemode på og en del av kjøringen skjer på motorvei i 100-110 km/t
TMS P85 solgt
TMS P85D
Model 3 reservasjon

GOS

#54
Sitat fra: sigurdi på søndag 06. mars 2016, klokken 01:34
Forvarming uten strømmen er tilkoblet kommer med på forbruket siden last charge og også gjennomsnitts forbruket her.
Den kommer ikke med på energy appen sitt forbruk, men det gjør energi du bruker når du står i ro.

Sigurdi
Regner det som overveiende sannsynlig at du ved disse stillstand-målingen hadde satt park-bremsen på via storskjermen?
Forbruket kommer IKKE med hos meg når jeg står i ro og har satt den i Park via hendelen, men dersom jeg setter på bremsen via storskjermen så kommer det med. Jeg har testet dette flere ganger hjemme og får testet dette 2 ganger i uka frem og tilbake til hytta og venter på ferja med varme på.

Kan ikke helt skjønne at dette varierer på modellen. Min er da S85 RWD, juni 2014. SW 7.1 (2.12.126 som vel er den siste for RWD)

EDIT: Korrigert Sofware nummer
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Muffinman

Sitat fra: GOS på søndag 06. mars 2016, klokken 09:54
Forbruket kommer IKKE med hos meg når jeg står i ro og har satt den i Park via hendelen, men dersom jeg setter på bremsen via storskjermen så kommer det med. Jeg har testet dette flere ganger hjemme og får testet dette 2 ganger i uka frem og tilbake til hytta og venter på ferja med varme på.
Dette stemmer her også. Forbruk i park telles ikke med, men i campermode telles det. Visningen oppdateres riktignok ikke før man setter i "D" og kjører videre. Observerte dette for første gang under utlading før måling, og etter en tid i campermode med klima på fullt spratt telleren opp mange kWh når jeg begynte å kjøre.

lunitiks

Mulig jeg tar feil men er ikke flere strømtrekkende funksjoner på i Campermode enn når man setter hendelen i P? For eksempel lys foran?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Kristian O

Sitat fra: lunitiks på søndag 06. mars 2016, klokken 10:31
Mulig jeg tar feil men er ikke flere strømtrekkende funksjoner på i Campermode enn når man setter hendelen i P? For eksempel lys foran?
Forbruket for lys kan vi sjå vekk fra. Forbruk til framdrift / varme måles i kW, lys måles i W.
F.eks bruker man ca 20 kW når man kjører i 80, det er 20 000 Watt. Har ikkje nøyaktig tall på alle lys i bilen, men tipper dei til sammen bruker litt under 100 Watt.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

sigurdi

Var ingen vitenskapelig måling bare operasjon i en travel hverdag.

Firmware nyeste som er ink Summon)

Bilen sto i Park hos en kamerat, jeg var innom og hentet batterilader (12v) som han hadde lånt. (Fruen sin 206CC hadde dødt batteri etter å ikkje blitt brukt på 2måneder)
Bilen sto i park, men min søn satt i passasjer setet og tok i skjermen da jeg gikk ut, da blir varme og musikk på i bilen.
Jeg var borte 5-10min siden det ble litt prating.
Han bor i toppen av en bakke og da jeg kjørte (range på) la jeg merke til at energi appen viste forbruk på over 400wh/km, nærmere 500 og jeg fikk en slik fin fjelltopp.
Jeg hadde ikke reagert om jeg ikke hadde fulgt med da jeg kjørte opp til han for å se forbruket opp bakken.
Den var 230Wh/km og en liten høyde, kjørte veldig pent opp for å se hvor lite pådrag jeg kunne klare meg med.

Hjemme satte jeg meg kun inn i bilen, rørte ikke noe og etter ca 5min satte jeg bilen i drive og kjørte, ble samme denne gangen, instant forbruk på over 400 og gikk ned etter at jeg var ute på hoved veien.

Skal se om jeg får tid å ta en mer vitenskapelig forsøk senere.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

GOS

Sitat fra: lunitiks på søndag 06. mars 2016, klokken 10:31
Mulig jeg tar feil men er ikke flere strømtrekkende funksjoner på i Campermode enn når man setter hendelen i P? For eksempel lys foran?
Stemmer at lys foran da blir stående på, men de slår jeg da som regel av på storskjermen. Ulempen med det er om det er sollys dag og jeg glemmer å skru de på og så kjører inn i tunnel...da blir det veeeldig mørkt gitt
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA