Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model X - Dekk og felger

Startet av Bjoris, torsdag 10. mars 2016, klokken 07:16

« forrige - neste »

Bjoris

Jeg er litt bekymret for om min ståltro på 70D sitt lave forbruk skal kompensere noe for den mindre batteripakken, kanskje ikke vil slå helt til når du trenger det som mest?

Jeg syns det virker som iallefall 85D og ikke minst P85D bruker mye og vesentlig mer enn også gml s85/p85?

Vi er vel mange som kjører jevnlig til fjells med skiboks og søkklasta bil, hvilket forbruk får dere? Selvsagt vanskelig å sammenligne direkte, men kanskje vi ser en trend om folk oppgir hva de typisk varierer mellom og hvilken D modell de har?

Vårt strekk er 180 km på våte vestlandsveier med snittfart på 65 km/t og 600 moh der høydemetrene kommer siste 3 mil. S85 brukte med vanlig kjøring og varme ombord, ca 230 wh-273 hw, sistnevnte var under sludd og vanskelige kjøreforhold hele veien... Hører de som bruker mye mer, det var da med skiboks og full bil
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Cookie Monster

Gjenomsnitt forbruket mitt i sommer var 215. Nå på vinteren ligger jeg på rundt 255 i snitt. Men er sjeldent jeg kjører og tenker på lavt forbruk utenom på langturer.

Kjørte en langtur på rett over 150 mil sommeren i fjor og hadde da snitt på 186 wh/km. Synes ikke det er ille på en P85D med 21" hjul og lå for det meste 5-10 over fartsgrensen. Brukte da range mode som jeg ikke bruker til vanlig som gjør at den bare bruker motor foran og ikke den bak. Med range mode av er det bakre motor som driver bilen. Så tipper forskjellen mellom range mode av og på er en del større på P85D enn på 85D og 70D.
2015 P85D

Muffinman

85D, 8000km siden 27.nov og snittforbruk så langt nærmere 250wh/km. Mye av kjøringen er langkjøring med rangemode. 1200km denne uka med til dels svært moderate hastigheter, bare/våte/islagte veier - ingenting som skulle tilsi høyt forbruk og range mode på hele veien avstedkom snitt på 225wh/km. Pirelli Sotto 2. Tipper dette er rundt 30-35wh/km høyere enn hva P85``en med Hakka 8 ville oppnådd på denne turen.

Mistenker at Pirelli-dekkene er synderen, det får vi se til våren når sommerdekkene monteres. I mellomtiden konstanterer jeg at Tesla justerte rekkeviddeestimatene slik at de stemmer enda dårligere. Så da blir det å bruke %-visning.

turfsurf

Sitat fra: Muffinman på torsdag 28. januar 2016, klokken 07:19
Mistenker at Pirelli-dekkene er synderen, det får vi se til våren når sommerdekkene monteres. I mellomtiden konstanterer jeg at Tesla justerte rekkeviddeestimatene slik at de stemmer enda dårligere. Så da blir det å bruke %-visning.
Hm, vi og har hatt høyere forbruk med vår 85D på vinterføre enn S85en. Men Conti CVC6 på 85D, Michelin Xi3 på gamlebilen. På sommerføre var forbruket merkbart lavere på 85D enn 85, men da med Michelin på 85Den og RS-A2 på 85en.

Kan virkelig dekkene gi så store utsalg?
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Muffinman

Faktisk så har jeg et inntrykk av at forbruket blir høyere ved lav hastighet. Et stykke på hjemturen i går foregikk i 40-60 på helt slette islagte veier, og forbruket begynte å øke raskt. Når jeg etterhvert kom meg inn på E6 hvor det var bart og vått kjørte jeg mye i 70-80, og da falt forbruket igjen.

Kan det være at torque sleep funksjonen er avhengig av en viss hastighet for å fungere, og at D i utgangspunktet har et høyere forbruk enn rwd uten den? I så fall er jeg redd jeg har kjøpt feil bil. De gangene jeg trenger å strekke rekkevidden er jeg langt fra motorveier og lademuligheter.

SunSeeker

#5
Sitat fra: turfsurf på torsdag 28. januar 2016, klokken 08:05
Sitat fra: Muffinman på torsdag 28. januar 2016, klokken 07:19
Mistenker at Pirelli-dekkene er synderen, det får vi se til våren når sommerdekkene monteres. I mellomtiden konstanterer jeg at Tesla justerte rekkeviddeestimatene slik at de stemmer enda dårligere. Så da blir det å bruke %-visning.
Hm, vi og har hatt høyere forbruk med vår 85D på vinterføre enn S85en. Men Conti CVC6 på 85D, Michelin Xi3 på gamlebilen. På sommerføre var forbruket merkbart lavere på 85D enn 85, men da med Michelin på 85Den og RS-A2 på 85en.

Kan virkelig dekkene gi så store utsalg?

Mitt svar på det er definitivt nei. Har også Conti 6 dekkene, og er meget fornøyd med de. Forbruket blir drastisk høyere mot vinteren når varmeapparatet( fra 7.0) går og pga at jeg så godt som ALDRI har varmt batteri etter endt lading og forvarming.
Idag: kaldt batteri og slaps på veien.
Skrur AV varmeapparat FØR jeg skrur på bilen, range-Mode på, forbruk 186.
Samme strekket og temp på 32 km til jobb.
Mener det ikke har med dekkene å gjøre, men at batteriet aldri er i drifts temp. Starter du turen med meget høyt forbruk, forblir snittet resten av dagen til neste lading, og omvendt det samme.
Dette med batterivarmern er irriterende.
Igår : Kaldt batteri og slaps på veien. Varmeapparat PÅ fra start, Range-Mode off, forbruk 288
Har før kulda satte inn, med Conti dekkene, ligget på rundt 195.

Muffinman

For ordens skyld, jeg måler høyt forbruk om jeg nuller og måler midt i en langtur. I går var jeg rundt 9 timer på veien. Merk også at jeg sammenligner direkte med en rwd bil med andre dekk, så om kaldt batteri etc var en faktor her ville det gjøre seg gjeldende på begge bilene. Forskjellen er dermed reell.

Salvesen

Kjørte min 70D på vestlandsvei til fjells sist helg, aksdal - vinje gikk akkurat, 220km. På vei hjem gikk det naturligvis bedre pga nedover. Hadde også en bomtur når jeg prøvde å komme meg til Geilo og støtte på to stengte veier, da karret vi oss akkurat tilbake til vinje og hadde kjørt ca 250km.
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Toonster

Sitat fra: Salvesen på torsdag 28. januar 2016, klokken 09:18
Kjørte min 70D på vestlandsvei til fjells sist helg, aksdal - vinje gikk akkurat, 220km. På vei hjem gikk det naturligvis bedre pga nedover. Hadde også en bomtur når jeg prøvde å komme meg til Geilo og støtte på to stengte veier, da karret vi oss akkurat tilbake til vinje og hadde kjørt ca 250km.

Hva er maks rekkevidde på 70D under relativtflate forhold på motorvei (vinterstid  -15 til -5)?

Salvesen

Sitat fra: Toonster på torsdag 28. januar 2016, klokken 11:10
Sitat fra: Salvesen på torsdag 28. januar 2016, klokken 09:18
Kjørte min 70D på vestlandsvei til fjells sist helg, aksdal - vinje gikk akkurat, 220km. På vei hjem gikk det naturligvis bedre pga nedover. Hadde også en bomtur når jeg prøvde å komme meg til Geilo og støtte på to stengte veier, da karret vi oss akkurat tilbake til vinje og hadde kjørt ca 250km.

Hva er maks rekkevidde på 70D under relativtflate forhold på motorvei (vinterstid  -15 til -5)?

Aner ikke, men kjørte lyngdal - aksdal i romjulen(første tur), det er ok flatt men ikke noe motorvei da. Ladet til noen å 90% og kom frem med 40km igjen tror jeg. Det er 240km.
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Bjoris

hmm, hvis du kjører 220 km og det går akkurat så har du opp mot 300 wh/km også på 70D, dette lover egentlig ikke så bra... Som sagt, klarte ALDRI å bruke mer enn 273 wh/km på min S85 og da vil jeg si det var ekstreme forhold...

Det er ikke tvil om at ett CHAdeMO adapter må bestilles sammen med bilen, hva koster dette når en kjøper sammen med bilen, er det mva fritt da?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Muffinman

Nei, det blir mva uansett. Kostet 3600 før jul. Nobrainer, om ikke annet for den ekstra tryggheten sin del.

sigurdi

Slaps, våt veibane og motvind tar mye ekstra energi, vi målte tidligere og på en 85 utgjorde det 10-20% ekstra på sommeren da det ikke var -8. :-)
(Avhengig av om flere faktorer spiller inn samtidig)

Merket omtrent det samme i januar da jeg kjørte Horten - Stavanger - Bømlo
Siden brokedalsheia var stengt ladet jeg i Porsgrunn, Lyngdal og Aksdal.
Det var -8 i snitt og gikk fra slaps til 5cm snø på turen fra Porsgrunn til Lyngdal. (238km)
21-22 grader i kupeen, Range On, til at marginenen så bra ut.

Ladet til 97% i Porsgrunn og kom frem med 14% i Lyngdal, kjørte fra Porsgrunn med estimat på 27% ved ankomst Lyngdal.

Er mye motorvei og fulgte trafikken stort sett i venstre felt, men var noe kjøring bak brøytebiler i 45km/h på slutten. 

Dette er et snitt på 226Wh/km (går ut fra 65kWh tilgjengelig for kjøring ned til 0%) og beste jeg har opplevd under slike forhold med noen av utgavene.
(Har kjørt det meste ink roadster, 85, P85, 85D, P85D)

Lyngdal - Aksdal kjørte vi via Klepp for å lever minsten, så distansen var 240km da ladet vi også til 97%.
Kom frem til Aksal med 18%, fra Mortavika til Aksdal var det tørre veier og jeg brukte AP all the way. ;-)
Temperaturen gikk og opp til -4 etter vert som vi kom lengre og lengre vestover.
Så fulgte fergetrafikken minus et par forbikjøringe jeg ikke klarte å la være å ta, så svidde av litt ekstra på slutten siden jeg hadde plenty å ta av. 
Forbruk: 214Wh/km som er svært bra på denne årstiden, men forholdene var også mye bedre en til Lyndal.

Så skal en strekke rekevidden så er det lurt å se på værvarsel også.
Regn, sludd, slaps, motvind spiller faktisk mye større rolle en en tror.

Retur fra Aksdal til Lyngdal vi Klepp for å hente minsten, så var det kaldere, sterk motvind og slaps/snø all the way.
Var 10cm snø på superladeren i aksdal, så fikk lekt litt på glatta, men må ta ut sikringer for å ha det skikkelig gøy. ;-)

Ladet til 95% siden det gikk så bra på turen frem.
Lyngdal så var det 15cm snø over hele området, en kunne ikke se hvor brosteinen gikk mot Chademo laderene. 
Kjøring siste 30min var bak brøytebil i 45km/h og det var like greit pga vi kom frem med 9% om jeg husker riktig, estimatet var lenge 6%, men var høyre ved ankomst.
Range on all the way.

Forbruk 233Wh/km
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

kjetilw

Sitat fra: bjoris på onsdag 27. januar 2016, klokken 23:18
....
Vårt strekk er 180 km på våte vestlandsveier med snittfart på 65 km/t og 600 moh der høydemetrene kommer siste 3 mil
.....
Det går vel fint med en 70D "uansett forhold"?

Jeg har S70D med Nokian Hakka R2.

Forbruker varierer mellom ca 200 Wh/km på langkjøring (E39 Sogn og Fjordane/Hordaland, ca -5 grader) og tørre veier til opp mot 280 Wh/km på korte turer i snøslaps. Ingen takboks, range mode off.

Vanligvis ligger jeg rundt 220-240 Wh/km.
S70D - Oktober 2015

lunitiks

Ved by- og kortkjøring i slaps eller sporete isklumpveier (som jeg kjører på every day) er det i alle fall ikke håp om å komme under 250 Wh/km. Med aksing og bremsing i en rekke kryss og rundkjøringer ligger jeg stort sett over 300 i disse dager. Men det er litt stress- og råkjøring også da...
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA